Anonymous
Niet van toepassing

beperkt Internet blox

Goedenavond,

Is het niet mogelijk om de blox beperkt internet ook mogelijk te maken bij oudere abonnementen. Op dit moment zie je zoveel vragen terug komen betreft data verbruik.

Groetjes steven
14 Reacties 14
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo stevied86

Goed idee !!!
Het allermooiste zou dan zijn dat bij iedereen die BloX Beperkt Internet meteen op "aan" staat. Zodat iedere klant, met ieder abonnement automatisch bescherming heeft tegen buiten-de-bundel-data-verbruik.
En dat dan een sms-waarschuwings-bericht dat verzonden wordt bij 90%-verbruik van je maandelijkse data-tegoed. En in dat sms-waarschuwingsbericht moet dan tevens de mogelijkheid staan vermeld om eenmalige of maandelijkse Extra Data BloX (van 1 GB of 2 GB of 3 GB) te kopen.

Zo gaat niemand meer onbewust buiten zijn maandelijkse data-tegoed heen. En zullen er geen klachten hierover meer op het Forum geplaatst worden. Hier zet ik mij al ruim twee jaar intensief voor in.

Maar helaas word ik niet gehoord. En verschijnen er inderdaad nog zeer veel klachten op het Forum over onbewust en onterecht buiten-de-bundel-dataverbruik. Met zeer boze en ontevreden klanten als gevolg.


Succes!

Netwerker
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
Hey Netwerker,

Ik ben het helemaal met je eens. Zou mooi zijn als dit kon. Dan zijn klanten gewaarschuwd, niet ontwetend en ze zijn minder snel boos. Tevens zou in het sms'je meteen een link moeten staan naar de website om hoge kosten betreft data te verkomen voor de volgende keer.

Groetjes stevied86
Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes
@Netwerker, wat goed dat jullie meedenken!

Op dit moment wordt de volgende tekst verstuurd (de hoeveelheid GB's verschilt natuurlijk per abonnementsvorm):

"Vodafone info: Je hebt 80% van je Web 2 GB Maandbundel verbruikt. Na 100% geldt je buitenbundel tarief. Bekijk je tarief en instellingen voor Flexibele Data op www.vodafone.nl/flexibeledata"

Klanten krijgen daarnaast ook nog eens een sms als ze 100% van hun bundel verbruikt hebben.

Via het linkje kom je bij een heel compleet overzicht uit van alle opties zoals extra bundels of de BloX Beperkt Internet.

Op deze manier hebben klanten keuzevrijheid én de informatie die ze nodig hebben 🙂
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
Ja dat klopt _Nadia_ maar de blox beperkt internet is niet voor elk abonnement geldig. We leven in een tijd waar data steeds meer belangrijker wordt voor de klant. Daarom vind ik dat deze blox ook bij ieder abonnement beschikbaar hoort te zijn.
Er zijn providers die dit standaard aan hebben staan. Daarbij vindt ik het een stukje service naar de klant.

Groetjes stevied86
Nadia
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 730Posts
  • 20Oplossingen
  • 70Likes
Dat ben ik met je eens stevied86, maar dat is technisch gezien helaas niet mogelijk. Klanten kunnen, als ze dat willen, natuurlijk wel omgezet worden naar een nieuwere abonnementsvorm waarbij dit wél mogelijk is. Daarnaast kun je nu heel gemakkelijk in je toestel bijhouden wat je verbruik is. Ik vind persoonlijk dat, naast al het waarschuwen en informeren van Vodafone uit, dat laatste stukje verantwoordelijkheid hierin bij de klant ligt 🙂 Als je weet wat je koopt dan kom je ook niet voor verrassingen te staan.
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
Ben inderdaad met je eens dat een groot gedeelte van de verantwoordelijkheid ook bij de klantenservice ligt.
Daarom kan ik niet wachten totdat het eindelijk zover is dat in my Vodafone het data verbruik per app wordt weergegeven.

Ik vind dat het soms lastig is bij een klant om het verbruik te achterhalen gewoon weg om dat ze hun toestel niet correct hebben ingesteld plus van veel dingen niet afweten.
Vandaar dat ik ook het liefst de blox beperkt internet het liefst standaard op ieder abonnement zie 🙂
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo stevied86 en _Nadia_

Het gaat om onbewust, ongevraagd, ongewild en ongewenst hoog data-verbruik dat vaak in de nachtelijke uren plaats vindt. En waarvoor tot op dit moment geen bescherming wordt geboden. Heel vaak door de ongewenste overgang van een zwak Wi-Fi-signaal naar betaald data-verbruik via het Vodadone 3G/4G-Netwerk.

Dat ongewenste, onbewuste en ongevraagde data-verbruik is waar ik tegen strijd.
En waar ik bescherming voor vraag. Technisch is dat heel eenvoudig te regelen.

Iedere week weer meerdere klachten over extreem hoog data-verbruik. Het levert alleen maar ontevreden klanten op. Dat is iets wat Vodafone niet zou moeten willen. Mijns insziens heeft Vodafone nu al genoeg verdiend aan extreem hoog onbewust buiten-de-bundel-dataverbruik.


Succes!

Netwerker
Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
Ik heb geen Vodafone mobiel, maar standaard schakel ik dataverkeer en WiFi altijd uit op mijn smartphone als ik geen diensten nodig heb die er gebruik van moeten maken. Alleen als ik via een app iets wil opvragen waar internet dataverkeer bij nodig is (bijv. dienstregeling NS e.d.), schakel ik data-connectie in. Erna schakel ik het weer uit.
Automatische updates van apps standaard ook uitgeschakeld.

Ik kom op die wijze aan een zeer gecontroleerd laag data-verbruik. Heeft me nog nooit verrast. Kom ook nooit over mijn databundel heen. Aan het eind van de maand heb ik veel data over.

Misschien een tip voor gebruikers om meer bewust ook op die wijze hun smartphone te gebruiken?
Anonymous topicstarter
Niet van toepassing
Hey Babylonier,

Het wordt al mede gedeeld . De ene klant accepteert dat maar de andere lacht je uit als je dit mededeelt.
Maar zo zijn er nog tich tips voor de klanten.

Groetjes stevied86
Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
Het is niet alleen bedoeld om zo min mogelijk data-verkeer te genereren, maar vooral met name om allerlei "Google Services" die op de achtergrond meedraaien om (privé)gegevens te verzamelen en door te spelen, af te blokken. (Men moest een weten wat er allemaal aan gegevens van je wordt verzameld en wordt doorgespeeld).

Dat soort achterliggende processen kosten bovendien het meeste accugebruik.
Met letterlijk handmatige uitschakeling van nog een aantal processen kom ik op die wijze aan een standby tijd van mijn smartphone op één acculading van pakweg 4-5 dagen.

Mensen die mij uitlachen of niet, ik ben daarmee zelf de lachende derde. 😄
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Babylonier

Het gaat ook met name om Apple iPhones 3 en iPhones 4 (alle typen) en iPhone 5 (alle typen) waarbij de smartphone onbewust overspringt van een haperende of zwakke WiFi-verbinding naar een betaalde verbinding via het Netwerk van Vodafone.

Dat heb ik uitgebreid beschreven in berichtnummers 24 en 38 van het data-verbruiks-topic.

Dat jij zorgvuldig omgaat met data-verbruik is heel goed van je. Maar duizenden klanten van Vodafone worden geconfronteerd met onbewust en ongewenst en ongevraagd data-verbruik. Voornamelijk dus op Apple iPhones.
Maar ook de update-processen en sync-processen op Android-smartphones verbruiken zeer veel data.

Laten we de discussie concentreren op dit onbewuste en ongewenste data-verbruik. En op de eenvoudige technische aanpassingen die Vodafone moet nemen om klanten te beschermen tegen dit ongewilde en ongevraagde data-verbruik. Daar zet ik mij al ruim 2 jaar voor in.

Succes!

Netwerker
Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
Netwerker schreef:

Het gaat ook met name om Apple iPhones 3 en iPhones 4 (alle typen) en iPhone 5 (alle typen) waarbij de smartphone onbewust overspringt van een haperende of zwakke WiFi-verbinding naar een betaalde verbinding via het Netwerk van Vodafone.
----- // -----
Maar ook de update-processen en sync-processen op Android-smartphones verbruiken zeer veel data.

Daarmee leg je een probleem van een iPhone en de keuze van Apple om de instellingen "standaard" op die manier af te handelen, feitelijk neer bij een telefoon provider.

Mooi streven om gedurende twee jaar het probleem bij een telefoon provider opgelost te krijgen, maar lijkt me toch eigenlijk de verkeerde insteek. Ook voor een iPhone geldt dat je die instelling voor data-connectie via het mobiele netwerk gewoon zelf kunt uitschakelen. Doe dat dan ook, dan springt er niets over van WiFi naar een betaalde verbinding !!!

Als er al iets opgelost zou moeten worden bij dit soort "onbewust" dataverbruik, trek bij Apple aan de bel, om die instellingen standaard anders af te stemmen of met een extra "waarschuwings-appje" makkelijker inzichtelijk te krijgen.

Het werkt weing anders als bij Android. Juist voor al die achterliggende update-processen en sync-processen moet je alert zijn, en kun je dat gewoon uitschakelen.
En zoals @ _Nadia_ aangeeft, als je echt problemen daarmee hebt, schakel over op een ander abonnement waarbij een aantal opties wel mogelijk zijn.

Overigens denk ik dat het niet zozeer een technisch probleem is om oudere abonnementen ook die functionaliteit mee te geven, maar veel meer een juridisch probleem, onder welke voorwaarden een eerdere overeenkomst is afgesloten. Vandaar een overstap naar een nieuwe abonnementsvorm, waarin die specifiek aanvullende mogelijkheden onderdeel vormen van de nieuwe overeenkomst.
Babylonier
Expert
Expert
  • 569Posts
  • 13Oplossingen
  • 6Likes
stevied86 schreef:
Daarom kan ik niet wachten totdat het eindelijk zover is dat in my Vodafone het data verbruik per app wordt weergegeven.
Dat is een optie die standaard reeds in een smartphone zit, tenminste bij Android.
----> Systeeminstellingen
----> Dataverbinding ----> op de tekst klikken, niet op de schakelaar
(Zal bij een iPhone weinig anders zijn neem ik aan).

Vodafone "als derde partij" mag die gegevens vooralsnog niet (meer) bijhouden voor een klant.
Dat zijn privezaken.
Dat zou een beetje vergelijkbaar zijn als dat je vraagt een energiemaatschappij gedetailleerd van elk gezinslid bij te houden hoe vaak en hoe lang degene onder de douche gaat, hoeveel keer de wasmachine wordt gebruikt, de broodrooster, elektrisch kacheltje, strijkijzer etc.
Een provider is geen boekhoudkantoor.

En ik snap best dat het "makkelijk" en ook gewenst is om inzicht te hebben in je dataverbruik.
Voor telefoongesprekken wordt het wel bijgehouden, maar gaat het slechts om één service.
Hoe zich dat zal ontwikkelen en in wet- en regelgeving wordt bijgestuurd, zal de toekomst wel uitwijzen. Vooralsnog zijn internetproviders gebonden aan de geldende wetgeving.

Nog niet zolang geleden dat een rechter vonnis heeft gewezen dat de Nederlandse staat de "bewaarplicht van telecomgegevens door serviceproviders" ten behoeve van eventueel opsporingswerk van misdaadbestrijding te moeten schrappen.
http://www.nu.nl/internet/4007876/nederlandse-bewaarplicht-telecomgegevens-geschrapt-rechter.html

Nu heeft de regering wel weer plannen om de wetgeving aan te passen, maar dat zal nog wel een tijd in beslag nemen, want zal zeker ook aan Europese wetgeving getoetst moeten worden.
http://www.nu.nl/internet/4017900/pvda-en-cda-willen-nieuwe-bewaarplicht-telecomgegevens.html
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Babylonier Compliment voor je reacties, heel helder. Ik snap het punt van Netwerker en stevied86 ook. Het zou heel veel klachten over dataverbruik schelen als we dit standaard bij elk abonnement zouden aanzetten, maar zoals Nadia al aangeeft geven we elke klant in principe al die mogelijkheid. Lopende abonnementen kunnen namelijk ook (in sommige gevallen zelfs kosteloos) worden omgezet naar de nieuwe varianten waarbij we dat technisch gezien wel hebben ingeregeld. We hebben de afgelopen maanden al heel veel gedaan om juist dat onverwachte/onverklaarbare dataverbruik te voorkomen. Daarnaast moet men ook niet vergeten dat sommige mensen helemaal niet willen dat hun snelheid wordt vertraagd als de bundel op is.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic