thezahir

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zeer wisselende gesprekskwaliteit

Ik heb sinds deze zomer een vodafone abonnement (via de openingsactie) en daarbij ook dus een nieuw toestel (HTC one). Ik had ervoor een Galaxy S2 en zat bij Simyo (KPN netwerk).

Sinds ik via VF bel (en dan alleen via de HTC one) is de gesprekskwaliteit van mijn telefoongesprekken zeer wisselend. Bij bijna ieder gesprek start de kwaliteit goed helder maar wordt snel daarna dof (alsof wederpartij door een zakdoek praat, of hand voor microfoon houdt, wat niet zo is uiteraard). Daarbij hoor ik tikjes en vallen fracties van seconden weg, wat het geheel erg slecht verstaanbaar maakt.

Nu heb ik het vlg gedaan:
- VF gebeld of er storingen bekend zijn, maar is niet het geval. Tevens komt het op allerlei verschillende locaties voor.
- nieuwe simkaart gehaald en erin gedaan. Haalde niks uit.
- de one is 2x ter reparatie opgestuurd. Dynafix kon niets constateren en hebben alleen software update gedaan (terwijl nieuwste updates er al op stonden)
- alleen als ik de sim in mijn oude toestel (galaxy s2) stop, lijkt het beter te zijn. Helemaal 'vlekvrij' is het niet maar zeker niet zoveel klachten als met mijn HTC one.

Herkennen mensen dit?
15 Reacties 15
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Weet je toevallig of het met de locatie samenhangt waar je belt? Of heb je dat probleem overal?
thezahir
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dit probleem eigenlijk overal waar ik bel, niet specifiek in een bepaalde 'cel' of gebied.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey thezahir,

Aangezien het probleem lijkt te verdwijnen als je de simkaart in een ander toestel test denk ik dat er iets is met je toestel. Heb je ook al eens een andere Simkaart in je toestel getest al dan niet van Vodafone? Gebeurt het dan ook?
thezahir
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb helaas geen andere Simkaart om mee te testen...
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
In de Vodafone winkel zullen ze dit graag met je testen, laat je ons weten wat de uitkomst was?
thezahir
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Arina, zoals ik in de openingspost schreef had ik al wel een sim swap gedaan. Dus er zít nu een andere simkaart in, sinds vorige week. Helaas zonder succes.
Kunnen ze in de vodafone winkel ook een non-vodafone sim erin doen??
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
nee dat denk ik niet. Teruglezend van de hele post hadden we al uitgesloten dat het aan de simkaart lag zie ik nu, aangezien het verdween met de sim in een ander toestel.
Heb je je toestel al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen?
thezahir
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Alles is gedaan, zowel door mijzelf als door Dynafix. Vandaar dat ik me afvroeg of het misschien aan de combinatie netwerk/toestel (en dan met name mijn specifieke toestel) ligt? Of dat andere VF klanten met een One hier ookl ast mee hebben.
LindaM

Gedreven Liefhebber
  • 320Posts
  • 50Oplossingen
  • 10Likes
Hoi thezahir,

Op het moment dat je deze problemen overal ervaart, kan het eigenlijk niet aan ons netwerk liggen. Ik wil je adviseren om het toestel nogmaals ter reparatie aan te bieden.
thezahir
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja, dat wordt dan een 3e keer aanbieden. Maar Dynafix zegt dan dat ze onderzoekskosten in rekening gaan brengen. Terwijl de VF klantenservice aangeeft dat een 3e keer ter reparatie aanbieden betekent dat er een nieuw toestel zal worden geleverd. Alleen daar hoor ik nu niets meer van... Wat nu?
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Kun je nog in de winkel of bij iemand anders proberen of je het in een andere HTC One kunt testen? Dat zou wel interessant zijn.

Wat je ook eens kunt doen is bij de netwerkinstellingen het toestel vastzetten op 2G of 3G (allebei proberen, tuurlijk wel op een plek waar je ook 3G hebt), kijken of het probleem dan niet optreedt. Misschien wordt dan duidelijk of het met 1 van de 2 samenhangt.
thezahir
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ken helaas niet iemand anders met een HTC One. Wel had ik Dynafix verzocht mij als leentoestel een HTC One te leveren, zodat ik het daarin kon proberen te reproducren. Maar helaas ontving ik eerst een LG optimus en daarna een One-X, dus dat schoot niet echt op.

Wat betreft 2G/3G: het is toch zo dat onafhankelijk van of je toestel op 2G-3G-4G staat, dat bij bellen sowieso altijd het 2G netwerk wordt gebruikt? Dat heb ik diverse malen gehoord en ik zie tijdens bellen ook altijd het icoontje van 3G of 4G verdwijnen, om direct weer terug te keren zodra ik het gesprek heb beeindigd.
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar doorgaans verstaan mensen mij goed en kan ik ook zeer goed gesprekken horen op mijn one, overigens is wel mijn beneden speaker vervangen, die vertoonde soortgelijke kuren met het afspelen van muziek, test het eens met muziek
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
thezahir schreef:
Ik ken helaas niet iemand anders met een HTC One. Wel had ik Dynafix verzocht mij als leentoestel een HTC One te leveren, zodat ik het daarin kon proberen te reproducren. Maar helaas ontving ik eerst een LG optimus en daarna een One-X, dus dat schoot niet echt op.

Het is in ieder geval niet direct een klacht die ik hier kan reproduceren of regelmatig hoor. Het lijkt toch aan het toestel te liggen, iets anders kan ik eigenlijk niet verzinnen. Ik zou toch aanraden opnieuw te laten repareren. Indien het issue blijft terugkeren en na herhaaldelijk repareren niet opgelost kan worden, dan kan daarna het verzoek gedaan worden het toestel te vervangen.

thezahir schreef:
Wat betreft 2G/3G: het is toch zo dat onafhankelijk van of je toestel op 2G-3G-4G staat, dat bij bellen sowieso altijd het 2G netwerk wordt gebruikt?

Nou, ja en nee 😉

Bellen is zowel via GSM als via UMTS mogelijk. Heb je dus een 2G (GSM) of 3G (UMTS) verbinding, dan bel je ook via die verbinding.

Wat LTE betreft heb je wel gelijk. Het is op dit moment technisch gezien nog niet mogelijk te bellen via LTE (4G). Dat is nog iets voor de toekomst.
Als je toestel dus een actieve 4G verbinding heeft, dan schakelt het als je belt naar 2G. Zodra je ophangt schakelt hij dan weer terug naar 4G.

Overigens zou het type verbinding dat je hebt, behoudens een defect aan een specifieke telefoonmast, weinig verschil moeten maken qua gesprekskwaliteit. Het is niet zo dat bv de gesprekskwaliteit via 3G 200% beter is dan via 2G.
karinsh

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen ben ik degene die slecht te verstaan is. Is jouw probleem inmiddels verholpen?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic