Wolph

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zeer trage verbinding op diverse locaties, hoe kan ik het beste testresultaten verzamelen?

Op diverse locaties merk ik dat er nagenoeg geen verbinding(/bandbreedte) beschikbaar is (websites laden niet, imessenger berichten kunnen niet verzonden worden, facebook berichten kunnen niet verzonden worden).
 
Als extra test gebruik ik deze app weleens om te testen waarbij er dan ook nagenoeg geen bandbreedte beschikbaar is: https://itunes.apple.com/us/app/data-usage-monitor/id481160166?mt=8
 
De postcodes waar ik dit ondervonden heb:
1011MZ
1012AB
 
 
Op deze locaties is de verbinding ofwel bijzonder traag (max 30KB/s met een gemidelde van minder dan 5KB/s) of helemaal niet beschikbaar. Bellen gaat prima en ik heb 4-5 streepjes bij mijn iPhone 5, maar het laden van websites of het versturen/ontvangen van berichten werkt nagenoeg niet.
 
Op sommige andere locaties is de verbinding overigens uitzonderlijk goed, op postcode 2803GG haal ik probleemloos de 2MB/s en soms meer. Het lijkt dus niet aan de telefoon te liggen.
 
27 Reacties 27
BruceD

Gedreven Meedenker
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Wolph,

Vervelend dat je op diverse locaties slecht bereik hebt met internet. Ik heb de betreffende postcode voor je nagekeken en kan er niks vreemds op zien. Ervaar je dit bereik binnen- of buitenshuis? Probeer eens het toestel handmatig op 2G te zetten. Merk je enige verbetering op de betreffende postcodes?

Wolph
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zowel buitenshuis als binnenshuis werkt het nagenoeg niet. Het uitzetten van 3G heeft helaas ook nagenoeg geen effect.

Het is overigens geen slecht bereik (meestal 5 van de 5 streepjes) maar gewoon een gebrek aan bandbreedte. De lijn is er wel maar er wil gewoon geen data overheen.

Rondom station Amsterdam centraal is het regelmatig zo beroerd dat ik niet eens de reistijden van de treinen kan opvragen via de NS app.
Het lijkt overigens niet aan het toestel te liggen aangezien mijn neef (ook een iPhone 5) hetzelfde probleem heeft.
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
Wolph, zou je, als je dit nog eens ervaart, eens het volgende willen proberen? Zet je toestel even in de vliegtuigmodus, wacht totdat dit ingeschakeld is en zet de vliegtuigstand dan weer uit. Test het dan nogmaals. Kun je mij aangeven of dit verschil maakt?
Wilff

Gedreven Meedenker
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Verwijderd door Wilff
Wolph
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Sido,

Ik heb het op de volgende wijze (helaas zonder resultaat) geprobeerd:
1. gewoon testen
2. 3G uit, 10 seconden wachten en testen
3. vliegtuigmodus aan, 10 seconden wachten, vliegtuigmodus uit, 10 seconden wachten, testen

Geen van allen heeft een merkbaar effect... er is gewoon nagenoeg geen bandbreedte beschikbaar. Het is bijvoorbeeld ook compleet onmogelijk om Spotify te streamen aangezien die elke paar seconden weer stopt om te moeten bufferen.

@Wilff: ik heb een beetje de hoop dat het toch kan verbeteren, aangezien het bereik goed is maar er op een aantal locaties geen bandbreedte beschikbaar zijn moet het toch best op te lossen lijkt me...
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
Wolph, dankje voor je reactie. Omdat je aangeeft dat het op andere locaties wel goed werkt, lijkt een probleem aan toestel of sim me niet heel waarschijnlijk. Kun je mij aangeven of er nog andere opvallendheden zijn, die van invloed kunnen zijn? Denk bijvoorbeeld aan tijdstip van de dag, bepaalde drukte, of bijvoorbeeld - zeker in de omgeving van het station - specifieke werkzaamheden? Een bouwkraan tussen antenne en jouw toestel kan een verbinding namelijk ernstig verstoren.
marjan

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hetzelfde probleem, beetje in dezelfde omgeving, zaandam, landsmeer etc. Het lijkt wel steeds vaker steeds langzamer te werken. Whatsapp krijg ik niet verstuurd, facebook niet geopend en zelfs het weerapp kan niet bijgewerkt. Ik heb een iphone 4s trouwens met nu 3 maanden vodafone (sizz) waar ik al spijt van begin te krijgen. Ik heb jaren kpn gehad en heb daar nooit last van gehad.
TomS

Gedreven Meedenker
  • 151Posts
  • 9Oplossingen
  • 9Likes
marjan schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, beetje in dezelfde omgeving, zaandam, landsmeer etc. Het lijkt wel steeds vaker steeds langzamer te werken. Whatsapp krijg ik niet verstuurd, facebook niet geopend en zelfs het weerapp kan niet bijgewerkt. Ik heb een iphone 4s trouwens met nu 3 maanden vodafone (sizz) waar ik al spijt van begin te krijgen. Ik heb jaren kpn gehad en heb daar nooit last van gehad.
Hoi Marjan,

Heb je ook al eens geprobeerd of het opnieuw opstarten helpt?
Heb je misschien de mogelijkheid om je simkaart in een ander toestel te plaatsen en werkt het dan wel goed?

Wilff

Gedreven Meedenker
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Verwijderd door Wilff
Wolph
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Sido,

Het probleem is er al maanden (in ieder geval op postcode 1011MZ) en er zijn geen werkzaamheden. Een paar maanden geleden waren ze wel aan de weg bezig maar op dit moment is er niets. Het maakt overigens ook niet uit welke tijd ik het probeer, afgelopen vrijdag kon ik rond 10 uur s'avonds bijvoorbeeld totaal geen verbinding krijgen. Dat lijkt me nu ook weer geen piek moment.

Ook het in/uit airplane mode halen had geen effect, ik bleef maar timeouts krijgen bij alle apps.
marjan

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@ Tom. Ja, ik heb de telefoon al uit en aan gezet dat maakt niets uit. Ik kan alleen nog mijn simkaart in mijn oude iphone 3g proberen maar ik weet nu al dat dat geen oplossing is want die heb ik juist vervangen omdat die zo langzaam werd. Een andere telefoon heb ik niet bij de hand om mijn simkaart te proberen. Ik snap ook niet waarom het in een andere telefoon wel zou werken, die telefoon is 3 maanden oud...En in het begin was het wel snel, maar hij wordt steeds langzamer...
marjan

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@ Wilff: ik heb liever een ander netwerk zodat ik weer gewoon mijn telefoon kan gebruiken! Met kpn heb ik nooit proberen gehad.
Wilff

Gedreven Meedenker
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Verwijderd door Wilff
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Wilff schreef:
Dat begrijp ik het ligt aan de combi IPhone en VF netwerk. Andere toestellen kennen deze problemen niet, ik wil graag eerder zodat ik een ander toestel kan kiezen. Ik wil op zich niet weg bij VF.
Bij ons zijn die problemen in ieder geval niet structureel bekend. Zoiets is voor ons ook erg moeilijk vast te stellen omdat er zo enorm veel externe factoren zijn die invloed hebben op je de snelheid die je op een willekeurig toestel haalt. En zelfs als we het gevoel zouden krijgen dat er iets met een bepaald toestel niet lekker loopt, dan moet dat weer op de een of andere manier vastgepind worden op een bepaald model of bepaalde firmware versie. Die laatste programmeert de fabrikant ook, dus dat maakt het voor ons nog weer moeilijker iets te achterhalen. Kun je aangeven hoe je tot de conclusie bent gekomen dat het specifiek de combi iPhone&VF is?
Want klachten over snelheid krijgen we uiteraard wel, maar iPhones springen daar niet specifiek bovenuit.

Wat betreft de verlenging, er gelden regels (voornamelijk uit oogpunt van consumentenbescherming) wat betreft hoe vroeg voor het einde van je contract we je een nieuw aan mogen bieden. Je mag bv niet iemand met een jaar-contract 2 maanden in dat contract vast het volgende jaarcontract aanbieden. Dan bind je hem na 2 maanden al voor 2 jaar. Dat is niet netjes, vandaar dat het niet mag.
Los daarvan wordt ook je toestel afbetaald in die periode dat je contract loopt. Smartphones zijn zo duur in de inkoop dat je wanneer je als bedrijf ruim binnen het contract al een ander aanbiedt, jezelf in de vingers snijdt. En we willen er zelf natuurlijk wel iets aan overhouden als we het bedrag van een nieuwe Smartphone voorschieten 😉

Ik weet niet precies wat je al met mijn collega's besproken hebt, maar dat zijn denk ik de redenen waarom 8 maanden van tevoren verlengen niet mag.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Wolph schreef:
Beste Sido,

Het probleem is er al maanden (in ieder geval op postcode 1011MZ) en er zijn geen werkzaamheden. Een paar maanden geleden waren ze wel aan de weg bezig maar op dit moment is er niets. Het maakt overigens ook niet uit welke tijd ik het probeer, afgelopen vrijdag kon ik rond 10 uur s'avonds bijvoorbeeld totaal geen verbinding krijgen. Dat lijkt me nu ook weer geen piek moment.

Ook het in/uit airplane mode halen had geen effect, ik bleef maar timeouts krijgen bij alle apps.
Helder. Is er door de klantenservice al eens een onderzoek ingesteld naar bv de mast op die locatie? En weet je toevallig of bv kennissen met Vodafone hetzelfde merken? Als meerdere mensen hetzelfde merken op een bepaalde locatie is dat een goede indicatie voor ons dat we het inderdaad in de mast moeten zoeken.
Wilff

Gedreven Meedenker
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Verwijderd door Wilff
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
In je nieuwe contract/abo-vorm betaal je voor je nieuwe toestel. En ik neem aan dat je ook dat weer vroegtijdig verlengt toch? Zou ik wel doen in ieder geval, ik mag graag een nieuw speeltje hebben 😉

Wat betreft het snelheidsprobleem, heb je dat met je eigen toestel en een KPN sim getest (op dezelfde postcodes&momenten, en niet op dit moment in Steenwijk ;))? Want dit is nog wat erg algemeen om iets mee te kunnen. Sowieso, als er echt een structureel iPhone+Vodafone probleem zou zijn dan zou het met de hoeveelheid iPhones die er in gebruik is klachten moeten regenen. Dat doet het niet.
Wilff

Gedreven Meedenker
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Verwijderd door Wilff
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Wilff schreef:
Vodafone kan mijn probleem oplossen door mijn contract per 8 april verlengbaar te maken. Heel vervelend dat ik nu dagelijks, maanden mijn stem moet laten horen via forums, consumentenprogramma's en dergelijke.

Hallo Wilff, we zijn er inderdaad mee bekend dat je op diverse plaatsen, zowel nu als in het verleden, hebt verzocht om een uitzondering. Je nieuwste verzoek is door meerdere afdelingen hier intern behandeld en allen hebben dit verzoek afgewezen. Ook ik zie hier ik geen onderbouwing van je stelling of een andere reden om je tegemoet te komen.

Het onderste is nu wel uit de kan 😉 We hebben je verzoek via diverse kanalen afgewezen en ook hier zullen we dat blijven doen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic