Triez72

Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Zeer slecht bereik ondanks signaalplus ! 5251WK

Wij ervaren sinds kort een nog slechter bereik dan dat 't al was. Na ellende lange discussies vorig jaar hebben jullie aangegeven dat het bereik hier zeer slecht is (net 2G) Ik kon vaak alleen maar noodoproepen uitvoeren. Toen hebben we een Signaalplus van jullie ontvangen leek het iets beter te gaan, maar sinds een paar werken is het nog erger. Wat een bittere ellende zeg. Met de signaalplus een Download van 0.27 en Upload 0.81. één groot drama! Dus wij zijn hier thuis altijd afhandelijk van de WiFi, telefoongesprekken vallen geregeld weg en zodra we de deur uitlopen weg verbinding. Tot mijn verbazing zag ik op de netwerk dat wij inmiddels een 4G netwerk op ons adres zouden hebben ? Ik vindt dit dus niet echt recht op de waarheid. Dit is echt gewoon gelogen. Wij hebben hier amper 2G, dus graag die netwerkkaart aanpassen. En ik zou graag een oplossing hierin vinden. Vind het echt te triest voor woorden. En kan alleen maar een conclussie trekken dat al mijn contract afgelopen is, ik over ga na KPN, dan maar wat duurder maar die heeft tenminste WEL bereik. Scheelt ons heel veel ergenis.
11 Reacties 11
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi @Triez72

Op die postcode is inderdaad 4G dekking beschikbaar. Je moet dan echter wel ook een abonnement/toestel hebben dat 4G ondersteunt. Heb je eens nagekeken of dat het geval is?
Triez72
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Is al getest, niet met onze toestellen maar van vrienden. Echter amper bereik. !! Maar het gaat om het bereik met de Signaalplus ......... die snelheden zijn toch veel te laag ?

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Heb je de SignaalPlus al eens uit de stroom gehad en weer opnieuw aangezet? Kan zijn dat het dan herstelt (dan start hij opnieuw op). Kan wel even duren voordat hij weer terug is, maar als het goed is duurt dat niet heel lang.

Verder kan het wel zo zijn dat je 4G-dekking hebt nu. 4G gaat beter door muren heen dan 3G, dus daardoor kan het zo zijn dat dat wel werkt.
Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
Hi @Triez72 ,

Vervelend al die problemen!
Ik heb een aantal vragen om het wat duidelijker te krijgen.

Wat geeft de Femtocel aan als je belt of surft op internet? (Status LED's)

Bijvoorbeeld: Power - Rood, Internet - Wit, Service - Wit, Use - Wit (Dit betekent in ieder geval dat je Femto online is en er een "sessie" loopt
Kijk hier voor meer info over de betekenis: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/signaalplus-troubleshoot.shtml

- Wat is je down- en upload snelheid via een PC/Laptop die met een LAN kabel is aangesloten? Http://www.speedtest.net

De werking van de Femtocel is zoals je wellicht weet afhankelijk van je internet verbinding. Een minimale snelheid van 1Mbit down en up is nodig voor een goede werking. In de praktijk haal je via de Femtocel een download en upload snelheid van 4Mbit. Als je thuis maximaal een snelheid hebt van bijvoorbeeld 1Mbit down en up, dan is dit ook het maximale wat je Femto theoretisch kan halen. (Theoretisch, omdat er van die bandbreedte ook andere apparaten in het huishouden gebruik maken).

- Waar heb je de Femtocel geplaatst?

Vaak worden ze in de meterkast geplaatst, omdat daar de (Wi-Fi)router staat. Dit is heel vaak de oorzaak voor slechte performance. Dit i.v.m. interferentie van de Wi-Fi router. Plaats hem in dat geval op een andere plek in je woning. (Zo centraal mogelijk, zodat het signaal op alle plekken in de woning goed ontvangen kan worden)

Wat je daar naast ook kunt proberen is het uitvoeren van een Factory Reset. Dit doe je door minimaal 40 seconden de reset knop ingedrukt te houden.
Triez72
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Wat een "gemakkelijke" antwoorden allemaal. Het resetten is een standaard verhaal, dus ja we dat hebben we al diversen keren gedaan. Idd de Signaalplus hangt in de meterkast, daar ook onze Wifi router daar zit (omdat alle leidingen in de meterkast binnenkomen kan dat ding nergens anders hangen, en aangezien de Signaalplus afhankelijk is van de Wifi router Ja hangt deze ook in de meterkast. Gezien de snelheid van ons Internet 60 MB download en 4 upload is moeten wij de maximale snelheid dus gemakkelijk halen. Maar we hebben het toch over het 3G (ik noem het hier amper 2G) en niet over de Wifi toch ?

Edit moderator: Het is niet nodig om alles in hoofdletters te typen. Dat komt schreeuwerig over.
Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
Hallo @Triez72 ,

Er zijn verschillende soorten resetten. 5 Seconden is een standaard herstart, 20 seconden is de backup configuratie terug zetten en 40 seconden is een Factory reset. Vandaar dat ik dit aangeef. Heb je de 40+ al eens geprobeerd? Zo niet, ik zie dat er op deze postcode 2 Femto's online zijn. Eindigt jou serienummer op een 7 of een 4? Ik kan hem nl. op de server een Factory reset geven. Wellicht dat dit om te beginnen helpt.

Ik wil je graag verder helpen, om te achterhalen waarom het opeens slechter werkt. Heb je al eens geprobeerd de Femto op een andere locatie te plaatsen in de woning? WiFi signaal (en vooral in een meterkast) stoort enorm op een Femtocel.

Verder werkt de Femtocel onafhankelijk van de masten buiten. Dus wijzigingen die hierop plaats vinden hebben geen invloed op de werking van SignaalPlus.
Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
@Triez72

Is het nog gelukt/doet het probleem zich nog voor? Ik had je Femto op de 25e in ieder geval nog een facrory reset gegeven.
Triez72
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Wij hebben maar 1 signaalplus en geen 2 ? Hij eindigt inderdaad met het serienummer op 4. En ik kan 'm helaas nergens anders hangen omdat ie afhankelijk is van de router, en die kan ik niet verplaatsen !

Maar waarom is het signaal minder geworden !!!! Ra Ra politiepet, en dat heeft er niks mee te maken dat ie in de meterkast hangt, want daar hing ie eerst ook en toen was het signaal goed !

Hetzelfde is als toen we 2 jaar geleden onze abonnementen afsloten hadden we volop bereik en ineens WEG bereik. Ben nog steeds van mening dat jullie naar de geldstroom kijken, dus met andere woorden er zitten hier in onze wijk weinig Vodafone Abonnees dus we draaien de antennes maar de andere kant op. Ik vind het er het laatste jaar echt niet beter op worden, en zowel mijn man (die elke dag door Nederland rijd ervaart het ook dat het bereik echt triest is ) Telkens krijgen we te horen dat het 3G netwerk "ademend" is, nou dan houd ie toch wel heel vaak zijn Adem in, en vooral hier op ons adres mag ie 'm ook best een keer flink uitademen dan.

Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
Hallo @Triez72

Ik zie dat er 2 SignaalPlus "pluggen" in wijk actief zijn. 1 van jou en 1 van iemand anders, vandaar die opmerking. Die van jou heb ik de zelfde dag nog een reset gegeven, maar dat heeft dus niet mogen baten. Verder zag ik wel dat hij netjes online was op dat moment.

Maar waarom is het signaal minder geworden !!!! Ra Ra politiepet, en dat heeft er niks mee te maken dat ie in de meterkast hangt, want daar hing ie eerst ook en toen was het signaal goed !

Daar wil ik juist met je achterhalen ;). Zoals ik al zei, de Femto werkt onafhankelijk van de masten buiten. Als er al problemen zijn, moet je het in je eigen infrastructuur zoeken (router, bekabeling etc etc). Je hoeft de router niet te verplaatsen, alleen de Femto. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. een langere internet kabel. Mocht je thuis een PC hebben die met het internet is verbonden middels een LAN kabel, dan kun je als test je Femto hier eens op aansluiten.

De reden waarom het (opeens) minder werkt bij de WiFi router kan te maken hebben met het kanaal waar de router op dit moment op uitzendt. Kanaal keuze staat normaal gesproken standaard op "automatisch". Afhankelijk van de kanalen die buren/omwonenden gebruiken past hij dit aan.

Wat je ook kunt doen om interferentie uit te sluiten is eventueel je WiFI (als test) tijdelijk uit te zetten in de router. Gezien je internet snelheid heb je waarschijnlijk kabel. Ik gok van Ziggo i.v.m. de 60Mbit download. Heb je de Ubee of Cisco router? Ik kan je dan nl wel de stappen uitleggen, hoe dit aan/uit te zetten.

Als je na deze testen nog steeds minder signaal hebt dan normaal gesproken, is het ook nog mogelijk dat de antenne in de Femto defect is. In dat geval raad ik je aan om met het apparaat langs de VF Winkel te gaan. 😉
Triez72
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
GRAAG want ik wordt er knettergek van :@

Gezien we al een aantal jaren in het "draadloze" tijdperk leven heb ik geen PC die via LAN is aangesloten en ook heb ik geen kabels meer in huis !!

Onze router is een Ubee, en ik weet wel als de verbinding van Ziggo wegvalt, wij ook totaal geen bereik meer hebben, want dan komt er een rood kruis bij verbindingen in de telefoon te staan.
Farid-

Raadgever
  • 129Posts
  • 14Oplossingen
  • 52Likes
@Triez72

Ik raad je aan de volgende stappen uit te voeren door eerst je laptop middels de LAN kabel van de Femto aan te sluiten op de router. Je kunt de WiFi wel uitzetten middels een draadloze verbinding, maar zodra dit uit staat, kun je uiteraard niet meer draadloos inloggen.

- Haal de Femto uit het stopcontact
- Haal de LAN kabel uit de Femto
- Stop de LAN kabel in de laptop
- Log in op je Ubee router:

Open je internet browser (IE/Chrome/Firefox etc). Open de volgende pagina: "192.168.178.1"
Je komt vervolgens op de inlog pagina van je Ubee router. Gebruik hier de inlog gegevens van je router (dit is niet hetzelfde als je gebruikersnaam {ssid} en wachtwoord van je WiFi). Standaard is je gebruikersnaam 'Ziggo' en het wachtwoord 'draadloos'.

- Klik op Geavanceerde Instellingen
- Klik op Wireless
- Links zie je de volgende optie(s) 2.4 GHZ (en afhankelijk van je type Ubee modem zie je ook 5GHZ):




  • Klik onder het kopje 2.4GHZ op Primary Network
  • Zet Primary Network op "disabled"
  • Klik op Apply
Voer bovenstaande stappen ook uit als je een 5GHZ netwerk hebt.

- Steek de LAN kabel weer in de Femto
- Stop de Femto in het stopcontact en wacht tot hij online is (duurt meestal 5 - 15 minuten)

Controleer nu hoe de dekking is. Als hij verbeterd is, kun je er vanuit gaan dat de oorzaak het WiFi signaal was. Is het signaal niet verbeterd is, is de kans groot dat de antenne in de Femto niet meer naar behoren functioneert. Ga in dat geval met de Femto langs de VFW.

Succes and let me know!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic