E10CDM

Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Z10 random-reboots: een Blackberry issue of ook invloed van Vodafone netwerk settings?

hebben meer Vodafone Z10 gebruikers last van "spontane" reboots van Z10, gemiddeld 2 a 3x per dag?
 
sinds levering begin april heb ik last van deze spontane "reboots", soms in een App, maar soms gewoon in "steady" state als de telefoon op tafel ligt oid.. ook gemiddeld 1x per nacht als ik hem aansluit op de meegeleverde USB-lader, vreemd genoeg niet als ik hem oplaad met de PB snellader..
 
Blackberry zelf erkent inmiddels het issue, maar heeft nog geen "fix", de hoop is gevestigd op OS10.1 update, maar Vodafone kan helaas nog geen verwachte datum hiervoor geven ("zo snel mogelijk"), zie oa 
http://btsc.webapps.blackberry.com/btsc/viewdocument.do?noCount=true&externalId=nl-nl-KB34039&cmd=displayKC&docType=kc
 
het lijkt om verschillende mogelijke oorzaken te gaan die allemaal hetzelfde effect hebben, een auto-reboot, door de ingebouwde trigger van OS10 te activeren die het systeem "beschermd" tegen oververhitting ed

het gebeurd met alle 4 de uitgeleverde versies van de Z10, en ook bij meerdere carriers, zij het niet in "gelijke" verhouding; het is waarschijnlijk een combinatie van hardware-software-RF network als ik de meest recente posts hierover moet geloven, waarbij eea dus via de combo Blackberry-carrier opgelost moet worden

wel moet je eerst volgende "possibles" als oorzaak uitsluiten:
1 defecte/beschadigde micro-SIM (omwisselen bij carrier)
2 defecte/beschadigde microSDHC memory-card (nieuw class 10 kaartje erin en Z10 laten formatteren)
3 corrupte/gesideloade Android Apps (wordt minder "likely" door verbeterde Android Runtime in 10.1 schijnt)

als het "rebooten" na deze stappen doorgaat (zoals 2 a3 x per dag bij mij  ) dan kan het dus alleen nog maar aan hardware - software - netwerk of een combinatie daarvan liggen; meestal wordt ook de batterij "warm" (>40 graden) voordat de reboot plaatsvind, een indicatie dat de CPU erg hard moet werken.. 

het finale oordeel is er nog niet:
- of het is puur een software issue, wat met OS10.1 kan worden opgelost (icm met specifieke carrier settings, want gebruikers bij de ene carrier hebben er meer last van dan de andere)
- of het is toch een "bad unit" hardware issue: meest genoemde zaken zijn de "faulty battery connector" en een "CPU-issue", en er zijn gemengde verhalen over het "omruilen" van een defecte unit, soms lost het het auto-rebooten op, soms wordt het zelfs erger
- het is een combo-issue, mn bij bepaalde RF-carrier settings en aan randen van dekkingsgebied van 3G - Edge - 2G etc

zowel op Tweakers.nl als op Crackberry zie ik andere NL-Z10 eigenaars (met Vodafone) zelfde issue rapporteren, maar bij Webcare team en hier nog geen respons. Na alle andere oorzaken te hebben uitgesloten, ga ik er nu maar een "incident" van maken denk ik, dit kost mij teveel tijd zo. Ook ga ik vandaag een apart incident aanmaken bij Blackberry zelf, omdat het niet duidelijk is waaraan het ligt, en ik niet van kastje naar muur gestuurd wil worden.
 
heb Battery-Guru logbestanden etc om het "gedrag" te kunnen aantonen..
 
voor een uitgebreidere beschrijving zie mijn post op:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/40236412#40236412
 
toch jammer dat zo'n mooi nieuw toestel bij behoorlijk wat 1st day gebruikers deze issues oplevert, en dat carriers en Blackberry zelf zo "stil" blijven hierover, zitten niet op negatieve PR te wachten, snap ik, maar er is ook nog zoiets als klantenservice...
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
eindelijk: Vodafone OTA update naar 10.1.0.2312 staat klaar, grootte 540Mb
 
wel weer een ander versie nummer dan "werkende" leaks en KPN update van paar weken terug
ga het toch maar proberen, draai al meerdere weken reboot vrij (bijna) op .1916 leak, maar prefer officieel OS

Bekijk in context

17 Reacties 17
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
gisteren is ook door Vodafone OS 10.1 build 1720 uitgerold; helaas heeft deze random-reboot issues bij mij niet opgelost..
 
soortgelijke meldingen vanuit andere landen met zelfde OS10.1 build 1720 update, oa Duitsland O2
 
er is nu een tread op Crackberry waar alle oplossingen staan die NIET werken om dit issue op te lossen:
http://forums.crackberry.com/blackberry-z10-f254/faq-what-changes-do-not-fix-z10-random-rebooting-problem-everyone-801750/index2.html
 
ook melding dat er tenminsten een US carrier erkend dat het een handset/RF network probleem is, wat ze met een nog uit te komen OS10.1 voor hun specifieke netwerk gaan fixen binnen enkele weken
 
het wordt tijd voor (re)actie van Vodafone NL op dit issue, ik ben volgens de fora biet de enige met dit probleem..
moderators? 
Jochen

Gedreven Raadgever
  • 368Posts
  • 28Oplossingen
  • 32Likes
Hi E10CDM, ik ga dit voor je navragen. We komen er op terug!
Jochen

Gedreven Raadgever
  • 368Posts
  • 28Oplossingen
  • 32Likes
We willen het een en ander voor je nakijken, zou je ons een DM op Twitter willen sturen met daarin een verwijzing naar dit topic en je 06-nummer? Mocht je ons niet kunnen DM'en, stuur ons dan even een reguliere tweet zodat we je kunnen volgen voor DM. 🙂
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
dank, doogeven gegevens via DM is gelukt gisteravond, incident is dus doorgezet naar Techniche Dienst.
even afwachten dus wat die gaan vinden..
 
begreep dat KPN haar 10.1 update nog niet heeft uitgerold, volgende week pas, vanwege tweaks voor haar netwerk
"..dat KPN volgende week komt met een update. De update krijgt wat tweak voor het netwerk waardoor je beter bereik hebt en weer beter batterij ook verbetering dus voor 3G (dual ) en 4G."
 
wellicht dat "netwerk tweaks" voor Vodafone ook nodig zijn, ik woon aan rand van het 3G dekkingsgebied (4G testgebied in A'dam) en zie mijn telefoon veel schakelen tussen 3G, E en G. Ik zou hier volgens dekkingskaart gewoon stabiel 3G moeten hebben, maar in de praktijk (binnenshuis) redt ie dat dus niet, schakelt tussen 3G, E etc, terwijl ook gewoon WiFi aan heb. Ga nog afwachten wat ze vinden voordat ik weer een heel OS restore doe..
kampen52

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zit met exact hetzelfde probleem, heb een nieuwe simkaart en een nieuwe sd kaart. Ik hoor het graag als hier een oplossing voor is want ik heb hierdoor al wat gesprekken, emails etc gemist, erg vervelend.
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
zojuist statusupdate gehad op mijn "incident" via Twitter
 
Vf: "Het probleem is bekend bij Blackberry en hier komt een update voor. Helaas is er nog niet bekend wanneer dit zal zijn"
 
Ik: "Tx for snelle reply. Zijn er geen log-bestanden oid nodig? Adviseren jullie laatste leaked os 10.1.0.1880 te proberen? Helpt soms.."
 
Vf: "Dit kun je eens proberen, echter kunnen we niets garanderen. Heb je hem al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen?"
 
Ik: "yep, heb na de update naar 10.1.0.1720 een factory reset gedaan, en alle Apps etc opnieuw geladen, niet via backup BB link; geen sideloads"
 
Vf: "Oké, als dat niet heeft geholpen wil ik je toch vragen de update even af te wachten. Ik hoop dat deze snel komt"
 
maar weer even afwachten dus, komt ook overeen met laatste berichten van andere NL Z10 gebruikers op Crackberry.com: Er is een andere Z10 Vodafone user die volgende verhaal van store manager kreeg: http://t.co/N4uTre1Xyy
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
een soortgelijk thread op Vodafone UK forum: 
http://forum.vodafone.co.uk/t5/BlackBerry-10/Z10-Random-reboots/td-p/1536464
 
wel apart dat daar meteen een "free repair" procedure aangeboden wordt (waarbij je je Z0 paar weken kwijt bent..) en hier in NL gesteld word "is een bekend issue, moet worden opgelost door OS update Blackberry, timing onbekend helaas.." zou er nu helemaal geen communicatie zijn tussen diverse Vodafone units in naburige landen over zelfde telefoon?
 
anyaway, heb nav diverse leaks op CB en berichten dat dit mogelijk de random reboots zou oplossen op vrijdagavond OS 10.1.0.2009 geinstalleerd, via een autoloader en Windows PC. Bijna zelfde als een OTA update van Vodafone, gewoon back-up malen vantevoren en geen kabels losmaken gedurende proces
 
helaas, net als bij andere blijft het random-rebooten bij deze .2009 versie bestaan; er is op zaterdag nog een latere versie beschikbaar gekomen .2342. Daarover volgens mij zelfde oordeel gelezen: random-reboot issue niet opgelost. Het zijn beide US versions, voor Verizon en hun STL-4 model, maar "hybide", dus ook werkend op 100-2 (NL model) en 100-3. Volgens berichten van een Belgische Z10 100-2 gebruiker heeft bij hem alleen .1916 tot nu toe het probleem heeft gefixed... zie http://forums.crackberry.com/bb10-leaked-beta-os-f395/have-any-leaked-oses-fixed-rebooting-problems-810401/index2.html
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
OS 10.1.0.1916 leak lijkt het random reboot issue op te lossen /minimaliseren, zie ook
http://forums.crackberry....eboots-812523/index2.html

draait nu ca 24 uur bij mij, meest soepele OS so far, en zeer vriendelijk voor de batterij
alleen een issue met crappy Skype (preview) app gehad, maar een manual reboot door mijzelf en het negeren van die waardeloze app lost alles op so far

wie weet is dit hem, dan even wachten tot ook de providers hem officieel als een OTA update releasen
voor andere Z10 modellen / US carriers lijkt een andere OS leak (.2009 of .2343) de oplossing vaak
nog even wachten of het ook de komende dagen goed blijft gaan

btw, check ook de GRATIS splashtop2 app voor de Z10 uit, werkt heel soepel!
http://crackberry.com/spl...-and-data-your-blackberry
Renze

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook ik heb dit probleem met mijn z10, heb hem net een week en baal als een stekker.
Ben benieuwd wat voor oplossing er komt.
Is dit bij alle z10 toestellen zo, of is het een bepaalde productie charge?
 
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@Renze: zie voor statistiek mn frontpage artikel op Crackberry en poll, gedaan door Kevin (de CB guru)
 
3 op de 10 Z10 users (uit een paar duizend deelnemers) heeft in meer of mindere mate last volgens deze poll
komt overeen met eerdere kleine poll in diverse artikelen, maar moet wel gecorrigeerd worden (mensen zonder problemen lezen vaak niet dit soort dingen of reageren niet op polls)
 
veilig om te stellen dat minimaal 1 op de 10 gebruikers hier echt "last" van heeft, en dus groot genoeg voor Blackberry om ASAP op te lossen ism met de carriers; uit de laatste leaks lijkt dit ook gelukt (voor mij .1916, voor andere .2354) dus nu wachten tot die formeel door de carriers (Vodafone dus) gereleased wordt als nieuwe 10.1 OTA update. Gisteren heeft Vodafone DE 10.1.0.2354 officieel gereleased, maar dat zegt helaas nog niets over Vodafone NL...
 
blijf vooral hier melden als je last hebt, dat helpt de aandaacht houden..(en versnelt hopelijk actieve oplossing door Blackberry & Vodafone voor alle Z10 gebruikers die hier last van hebben)
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
nav KPN OS10.1.0 (.2312/.2354) release van gisteren, en eerdere Vodafone DE release van zelfde OS dat ook de random reboot issues via een officieel OTA OS lijkt op te lossen, net maar weer even navraag gedaan via DM bij Vodafone Webcare, met verwijzing naar mijn openstaande incident bij hun technische dienst
 
beiden weten helaas nog steeds van niets, en raden me aan dit Vodafone Forum in de gaten te houden.. al geantwoord dat dat niet veel helpt, enige topic hier is door mij aangemaakt en door mij geupdated, er hebben zich ook daar enkele andere Vodafone NL users met random reboot issues gemeld..
 
mmmmm, bij mij lijkt eea met .1916 leak opgelost, heb wel soms crappy apps / android ports die nu crashen (nu.nl, Telegraaf etc), maar dat is minder erg dan reboots, dus ik wacht verder maar even
 
wel blijkt helaas heel duidelijk dat dit bij Vodafone niet echt een prio-issue is, ze zullen wel niet heel veel (mondige) Z10 klanten hebben...
Maupertus

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@E10CDM Sorry dat je de enige bent hier, ik vind het persoonlijk bloed irritant dat je het antwoord krijgt dat je je moet registeren als je Webcare tweet, terwijl voor dit soort vragen Webcare toch bedoeld is.
 
In ieder geval, na je laatste bericht wilde ik ook mijn stem hier laten horen: Waarom wacht Vodafone met de OS update? Ik heb een los toestel gekocht en nu ben ik kennelijk alsnog aan het wachten op een bloed irritante provider. Dit is juist waarom ik geen Android meer wilde. En als Vodafone dan eindelijk de update uitbrengt, kan het logo er dan uit worden gelaten?
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Kan iemand mij vertellen of het issue bij de STL100-1 STL100-2 of STL100-3 plaats vind?
Het kan zijn dat men een OS probeert te autoloaden dat niet (volledig) compatble is met het toestel (Zelf een leak op mn Dev Alpha 100-1 gezte die voor de 100-2 was, dat werkt deels).
De .2354 is alleen voor de 100-1 namelijk.
Instellingen -> info over -> algemeen.
Daar staat je typenummer.
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
in principe worden in Nederland alleen maar STL 100-2 toestellen geleverd, zeker als je hem met abbo besteld
natuurlijk zijn er "grijze" import webshops, zo was de Z10 al in NL "leverbaar" voor begin april
 
de carriers ondersteunen natuurlijk het formele model, maar behalve voor de STL 100-1 (en de diverse dev toestellen), zijn er geen grote verschillen, behalve geactiveerde frequentie-banden van het RF gedeelte..
E10CDM
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
eindelijk: Vodafone OTA update naar 10.1.0.2312 staat klaar, grootte 540Mb
 
wel weer een ander versie nummer dan "werkende" leaks en KPN update van paar weken terug
ga het toch maar proberen, draai al meerdere weken reboot vrij (bijna) op .1916 leak, maar prefer officieel OS
ThorJ

Liefhebber
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
"...de carriers ondersteunen natuurlijk het formele model, maar behalve voor de STL 100-1 (en de diverse dev toestellen), zijn er geen grote verschillen, behalve geactiveerde frequentie-banden van het RF gedeelte..."

Pas op: de stl100-1 heeft een andere processor dan de 2, 3 en 4.
OS voor de 2, 3 en 4 zijn onderling compatible. De 1 heeft een eigen OS nodig.


Verder heb ik het random reboot probleem gelukkig niet gehad (en ben er meestal als de kippen bij om een nieuw OS te proberen, zodra via crackberry bekend!).

Heb nu echter even een geleende z10 van dynafix (defect scherm van mijn eigen z10), dus die hou ik maar even netjes op het officiële OS van Vodafone (net afgelopen week ge-update naar versie 10.1.0.2312)

MacDEV

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Sinds de update van een tijdje geleden (OS. 10.1.0.2312). is bij mij het reboot probleem opgelost. Sinds die tijd nog 1 keer een reboot gehad (dat kan ook door een slechte app komen natuurlijk) terwijl ik er voorheen minimaal 1 per dag had.
 
Ik ben tevreden dus 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic