wvexel

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

XX HUB abo; Ongewild aangemeld

Sinds juli 2017 krijg ik telkens een SMS dat ik gebruik maak van XX HUB, kosten € 7,50 per week. Ik heb absoluut nergens op geklikt, en mij nergens aangemeld. Ik ben de enige gebruiker van mijn telefoon, en heb hem afgeschermd met een ontgrendelcode, dus niemand anders kan er in. Hoop gedoe met Vodafone om van de in rekening gebrachte kosten af te komen (was al 2 x € 15 geincasserd via de auto incasso). Ik snap ook niet hoe die oplichters dit voor elkaar krijgen. Via Google heb ik gevonden dat mGage daar achter zou zitten (op Cyprus gevestigd, ja, ja). Via mail krijg ik nietszeggende antwoorden op mijn vragen van die lui, onbegonnen werk.

TIP: Ik ben er door iemand op geattendeerd dat je via de Portal Gedragscode Mobiele diensten (payinfo.nl) dit soort ongewenste diensten kun blokkeren. Dat kan op dit internetadres

Als u weet dat ik maandelijks ongeveer 15 minuten met mijn mobieltje bel, en nu al een kleine 2 uur kwijt ben
aan het oplossen van die onzin, snapt u dat ik het wel gehad heb met die fraudeurs.
31 Reacties 31
wvexel
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik snap ook niet dat het onmogelijk zou zijn om je telefoon te (laten) blokkeren voor elke vorm van betaalde content. Ik ben helemaal niet van plan om welke content dan ook aan te schaffen, en ben toch nu al 7 x slachtoffer van dit soort van fraude geworden.

Na veel gedoe uiteindelijk mijn geld terug gekregen, maar dat heeft me heel wat uurtjes gekost.
Anonymous
Niet van toepassing
Je kunt je nummer hier zelf voor blokkeren via www.payinfo.nl. zowel op eenmalige smsdiensten als abonnementen. Als het eenmalige is geweest zie je niet staan dat je geabonneerd bent. Ik raad dan ook aan om dit te doen via blokkeren en deblokkeren daar.
Daarnaast raad ik je aan om dit aan te melden via www.vodafone.nl/e-mail en er duidelijk vermelden wat er gebeurd is.
Op deze manier gaat er een interne afdeling mee aan de slag om te zien of de kosten terecht zijn, wat er gebeurt is bij de betaaldienst, of ze het crediteren etc. Vodafone steekt hiervoor niet haar kop in het zand SytzeM en ik raad je dan ook aan om de bovenstaande stappen te volgen.

SytzeM

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Daar sta ik dus allang vermeld maar voor internet diensten (content) is dit onmogellijk . Dit smart games is een oplichter site . En daar kun je je niet voor afmelden . Die speciale afdeling heeft mij ook geholpen .maar zegt voor de toekomst niks te kunnen doen . Dat is toch vreemd . Er zijn veel klachten over, blokkeer zulke diensten voor rekening sturen via vodafone
Dat kan niet moeilijk zijn volgens mij .
wvexel
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
steven: dan begrijpt u niet hoe internetdiensten werken. Die zijn op Payinfo niet te blokkeren. De enige waar dit eventueel mogelijk zou zijn, is bij Vodafone. En die weigert elke vorm van medewerking.

Vodafone kan wel reclame maken dat "ze er zijn voor haar klanten" maar in de praktijk stelt dit dus niets voor. Ik heb mijn problemen via chat, via MyVodafone, bovengenoemd formulier èn telefonische meerdere malen gemeld. Slot van het liedje is dat ik het zelf maar lekker uit moet zoeken.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
wvexel, ik heb het nagevraagd bij een specialist op dit gebied. Het blokkeren via www.payinfo.nl moet gewoon mogelijk zijn. Wellicht lukt het alleen niet via de browser van je mobiel?
wvexel
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Marc
Dan snapt uw 'specialist' er niets van. En als u me niet gelooft: kijk zelf maar eens op Payinfo. Daar kun je je alleen afmelden voor eenmalige en/of doorlopende SMS-diensten. Internet-content staat daar niet bij.

Uw specialist zou eerst eens moeten kijken of het klopt wat hij roept.
SytzeM

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Klopt alleen sms geen content blokkeren . Dat is onmogelijk !
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
wvexel, alle actieve contentdiensten zijn op www.payinfo.nl stop te zetten. Ook internetcontent. Een blokkade voor internetcontent is inderdaad niet mogelijk, maar het stopzetten wel. Dat haalde ik even door elkaar, excuses.
danieldebest

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Pijnlijk om te lezen dat in dit geval de Vodafone moderators slecht geïnformeerd zijn mbt het stopzetten van contentdiensten zoals deze. In 9 van de 10 gevallen is het namelijk zo dat deze niet via payinfo.nl in te zien of op te zeggen zijn, maar dat ze intern stopgezet moeten worden via de klantenservice (hier wordt een aparte tool voor gebruikt waar alle content/internetdiensten in vermeld staan, denk aan Netflix, Napster, maar ook dubieuze diensten zoals Mgage 'Phone games' en dergelijke). Verwijzen naar payinfo heeft in deze ook in vrijwel alle gevallen geen nut, in de ER2 tool die intern gebruikt wordt, zijn deze diensten wel terug te vinden. Met betrekking tot de in twijfel getrokken kosten is het zo dat de klachtenafdeling van Vodafone deze situatie beoordeelt en daarbij individueel bepaalt of er voldoende aanleiding is om de vermelde aanmelding in twijfel te trekken, in gevallen van Mgage wordt er dan ook coulanter omgegaan met terugbetalingen omdat men weet dat de aanmelding van deze diensten vaak op een illegitieme manier plaatsvindt. Echter als er toch het idee ontstaat dat er een bewuste aanmelding is geconstateerd dan wordt daar natuurlijk minder coulant mee omgegaan, vandaar ook dat deze kosten individueel beoordeeld worden door de klachtenafdeling.

In zake oorzaken van aanmelding, ben vaker tegengekomen dat klanten bij wie deze diensten actief hebben gestaan dat er vaker dan normaal pop-up advertenties op de telefoon verschijnen, bijvoorbeeld bij het starten van whatsapp of facebook messenger of snapchat. Daarbij is het zo dat al deze apps volledig advertentie vrij zijn (met name van pop-up advertenties). Het verschijnen van die pop-up advertenties bij het starten van iedere app zou dan duiden op een virus of adware dat op de mobiele telefoon zit, en laten deze nou net dat soort advertenties leveren waarbij in sommige gevallen als weggeklikt wordt, je toch aan een of ander abonnement vastzit waar je eigenlijk nooit voor hebt willen betalen! Let hier dus goed op en verwijder zo nodig adware en virussen via een app van de playstore (wel een betrouwbare kiezen natuurlijk).

Om ook nog even in de verdediging van Vodafone te schieten, er wordt hier gedaan alsof Vodafone de enige is waar deze diensten een probleem zijn. Dit is niet het geval, zie bijv. dit topic bij T-mobile forum over een vergelijkbare contentdienst van 7,50 per week: https://forum.t-mobile.nl/mijn-factuur-betalingen-425/playoosh-tjoomo-contentdiensten-280456 . Het is daarbij zo dat een korte termijn oplossing niet voor handen is, contentdiensten helemaal blokkeren is geen enkele provider wettelijk in staat om te doen, het is wel zo dat er iets gedaan moet worden aan deze dubieuze contentdiensten die door het geringste geactiveerd kunnen worden en geld kosten. Mijn verwachting is dan ook dat op de langere termijn deze contentdiensten zoals MGage worden uitgesloten en dat andere legitieme contentdiensten blijven bestaan.


Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
danieldebest, een menselijke fout is natuurlijk heel pijnlijk. Sorry. Ik was overigens niet slecht geïnformeerd, ik haalde het alleen door elkaar. Het stopzetten zou wel mogelijk moeten zijn via payinfo.nl, als dit niet het geval is kan het ook nog altijd worden stopgezet via het formulier op www.vodafone.nl/smsklacht. Via het formulier komt het uit bij het team waar wordt stopgezet. Maar uit interne testen blijkt dat het meestal wel gewoon lukt via payinfo.nl.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Aangezien alle informatie ook te vinden is in de eerdere linkjes in dit topic zullen we het topic nu sluiten.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Gearchiveerd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic