JohanT

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Welke garantie vervalt bij het installeren van een custom ROM?

Een paar weken geleden heb ik, via de Windows Installer, Cyanogenmod CM11 geïnstalleerd op mijn Samsung S3 (i9300). Ik ben daar heel tevreden over; een stuk beter accuverbruik dan met de Samsung 4.3 firmware, en de telefoon voelt een stuk sneller (geen kleine hikjes meer). Met de Samsung firmware moest ik iedere dag opladen, en regelmatig rebooten. Ik doe nu met gemak twee dagen met een volle accu.

Maar ik begrijp ook dat ik, dmv de installatie van CM11, mijn garantie (gedeeltelijk?) om zeep heb geholpen? Mijn wellicht domme vraag is wat er nu nog wel onder de garantie valt, in de praktijk? Een mechanisch haperende USB-aansluiting, of een "home" knop die niet lekker meer reageert, of andere mechanische problemen? Of is het "alles of niets" wat service betreft?

Alvast bedankt! (overigens geen service nodig, maar voor het geval dat .....)

Johan
6 Reacties 6
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
He @JohanT

Fijn om te horen dat je een custom ROM hebt gevonden die naar je zin is. Het is en blijft natuurlijk lastig om precies aan te geven wat er wel en niet onder garantie valt, als je zelf modificaties doet aan het toestel. Je moet er vanuit gaan dat alles waarop de verandering van firmware invloed op heeft, vervalt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onjuiste instructies naar de camera, als de camera hierdoor defect raakt dan vervalt de garantie hierop. Je moet er ook rekening mee houden dat het alles repareren of niets repareren is.


Ik wil daarnaast even opmerken dat wij geen support kunnen leveren op toestellen met andere firmware. We weten namelijk niet precies hoe deze werkt. We raden het niet aan om deze te veranderen, als je niet precies weet hoe dit werkt. Bij jou is het zo te horen goed gegaan, ik ben blij om dit te horen!

Het zal dus per geval bekeken moeten worden, en hetgeen ik hierboven aangeef is een richtlijn. Laten we er gewoon van uit gaan dat je toestel zo goed blijft functioneren als dat het nu doet! Dan is er geen vuiltje aan de lucht:).


JohanT
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor het antwoord, duidelijk verhaal! Voorlopig ben ik gewoon tevreden, en loopt CM als een zonnetje.
DennisPochenk

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben hier nieuw en heb al een beetje rond gekeken of ik het antwoord kon vinden maar helaas..
Ik draai (ook) CWM en dat werkt uiterst prima op mijn toestel maar nu ik mijn toestel op had gestuurd naar Dynafix voor reparatie aan het scherm krijg ik hem terug omdat er "alternatieve software" op staat.. Ik begrijp dat diverse diensten komen te vervallen als ik Google software aan pas met door Sony zelf uitgegeven Software maar dit ging om een Hardware reparatie en verder lees ik hier niets over in de Reparatievoorwaarden die Vodafone stelt.
Kan iemand mij helpen beantwoorden waar dit staat in de te downloaden documenten?
Zodat ik het zwart op wit heb 🙂

Bron van research: https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/voorwaarden/reparatievoorwaarden_1_maart_2015.pdf
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
DennisPochenk Bij gebruik van alternatieve software kan hardware ook defect raken. Het scherm kan bijvoorbeeld kapot gaan door een verkeerde refreshrate. Dit wordt bepaald door de software
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
DennisPochenk schreef:
Ik ben hier nieuw en heb al een beetje rond gekeken of ik het antwoord kon vinden maar helaas..
Ik draai (ook) CWM en dat werkt uiterst prima op mijn toestel maar nu ik mijn toestel op had gestuurd naar Dynafix voor reparatie aan het scherm krijg ik hem terug omdat er "alternatieve software" op staat.. Ik begrijp dat diverse diensten komen te vervallen als ik Google software aan pas met door Sony zelf uitgegeven Software maar dit ging om een Hardware reparatie en verder lees ik hier niets over in de Reparatievoorwaarden die Vodafone stelt.
Kan iemand mij helpen beantwoorden waar dit staat in de te downloaden documenten?
Zodat ik het zwart op wit heb 🙂

Bron van research: https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/voorwaarden/reparatievoorwaarden_1_maart_2015.pdf
Eerlijk gezegd zijn de algemene voorwaarden van Vodafone van ondergeschikt belang, wat belangrijk is, is de wettelijke garantie die verkopers moeten geven aan consument.

Zie daarvoor het artikel in de onderstaande link, in het engels maar ook geldig hier in nl omdat het de uitleg van een Europese richtlijn betreft die ook in nl is omgezet naar wetgeving. Belangrijk is in iedergeval dat de bewijslast bij de verkoper ligt, niet de consument en dat alleen het vaststellen van aangepaste firmware niet als bewijs geldt. De extra garantie bovenop de wettelijke garantie kan wel komen te vervallen. Wettelijke garantie krijg je van de verkoper, niet van de fabrikant dus als jij je toestel direct naar Samsung brengt voor reparatie mogen ze die weigeren of er geld voor vragen.

http://matija.suklje.name/rooting-and-flashing-your-device-does-not-void-the-warranty-in-eu
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Aangezien het topic niet meer actief is heb ik dit topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic