Linkforsoad

Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes

Web-verkeer voorrang?

Een goedenacht mensen!
 
Een tijdje geleden liep hier een topic over het wel of niet voorrang geven aan web (80/443) verkeer. Deze is uiteindelijk gesloten omdat een statement over DPI, wat dus totaal niets met elkaar te maken heeft in de optiek van een moderater genoeg zou moeten zeggen... Ik vind van niet, en stel de vraag daarom opnieuw.
 
Op zowel de iPhone als de BlackBerry heb ik voor het grootste gedeelte van de tijd een VPN-verbinding open staan (L2TP). Doe ik dat niet, dan zijn veel services niet beschikbaar, aangezien die om veiligheidsredenen achter de VPN-server zitten. Zodra ik over de VPN-verbinding wat ga browser, wat Vodafone niet ziet want alles is encrypted en dus gelijk, dat trager gaat dan wanneer ik de VPN-verbinding niet gebruik. SpeedTests laten dat ook zien.
 
Om te weinig capaciteit aan onze kant uit te sluiten heb ik het even vanaf een vaste lijn getest. Daar kan ik ongeveer 130Mbit uit de verbinding trekken. De VPN-servers hebben 2x een 1Gbit uplink, dus dat kan ook wel kloppen.
 
De verbinding tussen ons en Vodafone lijkt ook goed. Alles wordt netjes gerouteerd via de AMS-IX en de ping-tijden zijn ook niet al te hoog. Kan iemand dit verklaren? Wordt er inderdaad aan traffic shaping gedaan voor ander verkeer dan web verkeer? En zo ja, WAAROM? Waarom is dit niet gemeld? Waarom weet ook niemand hoe het nou precies zit? Ik heb bij het afsluiten nog gecheckt hoe het met VPN-verbindingen zat, nee, allemaal geen probleem en blablabla.
 
Om de laatste reactie van Grunnsat maar even op te halen met drie vragen die ik eigenlijk ook graag beantwoord zie:
 
Er blijven dus een paar fundamentele vragen over:

  • Doet Vodafone aan Traffic Shaping (blijkbaar wel)
  • Is het voor de gebruikers transparant of transparant te maken dat dit gebeurd, en onder welke omstandigheden.
  • Is dit in overeenstemming met de leverinsgsvoorwaarden, en zo ja waar kunnen we dit vinden.
Gegroet.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Linkforsoad
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Zojuist opnieuw aangedrongen bij KS op toegang tot de web.VF APN, en nu eindelijk geregeld. Probleem opgelost 🙂

Bekijk in context

15 Reacties 15
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Traffic shaping heeft inderdaad niets met DPI te maken. Zelf heb ik geen last van dat mijn VPN-verbinding traag is, maar ik gooi er ook nooit heel veel data overheen... Loop je tegen een plafond aan op het moment dat je grote hoeveelheden gaat downloaden? Als ik gewoon webpagina's browse dan is de laadtijd (incl. losse plaatjes) ongeveer even hoog namelijk. Ook andere vormen van verkeer zijn snel en hebben een lage latency en wordt in dat opzicht iig niet geknepen (22/80/443/993).
 
Een paar vragen:
- spelen er geen problemen met conflicterende MTU-settings?
- welk APN gebruik je voor de verbinding?
- gaat het om een mobiele databundel of over een los data-abo?
 
Het is mogelijk dat als je nu een consumenten APN gebruikt, de klantenservice je toegang kan geven tot het office-APN waar wellicht andere settings worden toegepast en VPN-verkeer niet wordt geknepen (overigens is dat knijpen voor geen enkele partij nuttig geloof ik; ook voor het Vodafone-netwerk niet omdat het radionetwerk door de tragere snelheid langer belast wordt). Bij ons was switchen van APN nodig omdat we problemen hadden met de image compression in een M2M-omgeving met een normaal data-abo.
 
Ben in ieder geval benieuwd of er inderdaad sprake is van doorgedraaide QoS, maar alleen maar positief als dat inderdaad blijkt en Vodafone het ook snel oplost zodat ook VPN-gebruikers van de volledige snelheid kunnen genieten 🙂
Linkforsoad
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Ha Ruud,
 
Conflicterende MTU-instellingen zijn er niet en veroorzaken dan ook niet het probleem. 
Het gaat om zowel een Bel-Web-SMS als een iPhone zakelijk bundel.
 
Voor wat betreft die APN, daar had ik nooit aan gedacht! Het is waar dat dit probleem enkel optreed bij de live.vodafone.com APN, en niet bij de Office-APN. Helaas heb ik vanuit mijn prive contract geen toegang tot de Office-APN, of wel?
 
Wat ik jammer vind is dat het vorige topic gesloten is omdat 'het statement' genoeg zou zeggen (zijn we hier bij KPN ofzo?) en je eigenlijk gewoon de mond gesnoerd wordt. Als QoS inderdaad wat hypocriet aan het worden is, wat best een optie is, waarom kan zoiets dan niet gewoon toegegeven worden en opgelost worden? En als er niets bekend is, zeg dan niet "er is niets", ga aan de slag en zoek het uit! 🙂
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ben het helemaal met die laatste statement eens: openheid is het beste wat dit soort zaken betreft, ook heeft maar een minderheid van de klanten er last van. Mooist zou zijn als de QoS wat minder streng wordt toegepast (voor de redenen zie mijn vorige post, dit is een lose-lose-situatie, zeker nu je gewoon betaalt voor iedere MB).
 
Ik zou trouwens contact opnemen met de KS en vragen of ze je toegang kunnen geven tot het office-apn. Ze staan zeker niet onder hetzelfde contractnummer, of wel? Ik weet iig dat de zakelijke KS hier ervaring mee heeft. Succes iig!
Linkforsoad
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
We zijn alweer een paar weken verder, en ik heb te weinig tijd gehad om echt aandacht te gaan besteden aan het probleem. Toch nu maar weer opnieuw erover beginnen, want ik gebruik de VPN-verbindingen de laatste tijd steeds meer.
 
Afdeling KS doet alsof hun neus bloed en weigeren te luisteren. Ik wordt grof onderbroken en krijg een heel geneuzel te horen over hoe hun techniek wel niet zou werken in Jip en Janneke taal. Als ik aangeef het daar niet mee eens te zijn en ik leg uit waarom niet, dan vinden ze het ineens te moeilijk en mag ik er in stikken. Heel jammer, echt heel jammer.
 
Hoe lossen we dit op? Iemand een idee, of wordt het in discussie met Vodafone?
Linkforsoad
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Zojuist opnieuw aangedrongen bij KS op toegang tot de web.VF APN, en nu eindelijk geregeld. Probleem opgelost 🙂
Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
Iedereen,

Het probleem kan opgelost worden, kijkend naar de post van Linkforsoad, door contact op te nemen met de Klantenservice om de WEB apn open te zetten.

Hopende dat dit voor jullie voldoende is.

Ik zal dit Topic verder sluiten.

Groet,

Chris

Moderator
Vodafone Forum


Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
Op verzoek Topic open gezet.
Linkforsoad
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Dank Chris. Je reply in het BlackBerry-vergoeding-topic beantwoord ik zo via de PM!
 
We hebben hier dus ook een aantal zakelijke iPhone-contracten en toegang tot de Office-APN. Ook daar staat een QoS door te draaien bij VPN-verkeer. Opnieuw even gebeld en gevraagd of we ook daar toegang tot de Web APN konden krijgen.
 
In eerste instantie vertelde de medewerker me dat daar nog wel eens kosten aan konden zitten. Dat is mij eerder dus niet verteld. Hopen dus dat er aan het einde van de maand geen hoge rekening komt, want die wordt dan dus niet voldaan natuurlijk. Moeten we daar weer een jurist bovenop drukken...
 
Daarnaast blijkt het bij een iPhone-contract nu ineens weer niet mogelijk om de web-APN toe te wijzen (ikzelf heb een simpele bel-web-sms). Oftewel; je bent zakelijk klant, je kunt je telecomprovider tegenwoordig niet meer vertrouwen*, wilt VPN-nen, en dan ineens trekt Vodafone de snelheid dicht. En dat terwijl er geadverteerd wordt met een xx Mbit's aan snelheid op de iPhone-contracten. Jammer, maar hoe krijg ik alsnog toegang tot de web-APN? Is daar een oplossing voor, iemand die het weet?
 
*: Niet meer vertrouwen? Huh? Nee inderdaad, als je kijkt naar bijvoorbeeld KPN die al hun data DPI't en dat ook nog eens naar Frankrijk stuurt, hoe moet je je telco dan nog vertrouwen? Ik ben tevreden met Vodafone, maar vertrouwen, nee, dat is er niet.
 
Gegroet.
RoyV

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 9Oplossingen
  • 15Likes
Hey Linkforsoad,

de web apn wordt standaard gebruikt bij mobile connect kaart om zoals eerder is aangegeven foto's beter zichtbaar te krijgen. doordat deze de compressie weglaat.

Als je deze op toestel abonnementen los laat genereerd dit hoge kosten. Heb je veel nummers waarbij je met de office apn vertraging merkt? Zijn dit alleen toestellen of ook mobile connect kaarten?

Dan zou ik deze toch eens onder de loep willen (laten) nemen.

Groetjes,
Roy
Linkforsoad
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Ha RoyV,
 
Zit je als moderator nou te dubbel-posten?? 😛
 
To the point. Ik betaal Vodafone voor het doorgeven van mijn data, niet voor het aanpassen/vernielen van mijn data. Dat is reden 1 dat ik de web-APN wil gebruiken, geen compressie of wat dan ook. Op welke manier veroorzaakt het kosten? Omdat ik meer dataverkeer veroorzaak? Want dat is dus niet juist. Achter onze VPN-servers hangt weer een SQUID-Proxy om toegang tot het WWW te krijgen, en daar zit meer compressie op dan Vodafone gebruikt.
 
Voor wat betreft dat VPN probleem. Ik merk en hoor het van veel klanten. Is er niet gewoon een doorgedraaide QoS bezig?
 
Gegroet.
RoyV

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 9Oplossingen
  • 15Likes
Hey Link,

hahah thnx voor de opmerking! je hebt inderdaad gelijk 😛

kan jou verhaal inderdaad goed begrijpen. De web is bedoeld voor alleen de MCC usb-sticks. Hoe en waarom deze op voice abonnementen kosten veroorzaakt durf ik je niet te verklaren, echter doet dat het wel.

Dat Vodafone redelijk snel die QoS waardes verlaagd ja dat is inderdaad een punt... Maar er lopen op het ogenblik geen enkele problemen mee.

Ik zou het graag eens voor je willen bekijken en eventueel een 2de lijns medewerker mee willen laten kijken =).

Groetjes,
Linkforsoad
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Ha Roy,
 
Als er inderdaad extra kosten blijken te komen krijgt Vodafone de rekening gewoon retour, aangezien KS mij verteld heeft, de persoon die het activeerde dat er GEEN kosten aan zouden zitten. Ik zie hem overigens ook gewoon als "extra" aan mijn abonnement, "web.vodafone.nl".
 
M'n contactgegevens staan over een paar minuten in je priveberichten.
 
Gegroet.
RoyV

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 9Oplossingen
  • 15Likes
Hoi Link,

Dankje voor de nummers, wees niet bang er zijn geen extra kosten gekomen door de web apn. Daarnaast zie ik ook dat beide nummers niet beinvloed worden door de QOS, gezien het iphone abo hier niet meer mee te maken heeft ( gezien zijn 1GB data ) en de andere zit er nog onder.

ZIjn de problemen wel nog van toepassing op beide nummers?

Groetjes,
Roy
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Overigens is het vanuit het oogpunt van netwerktechniek niet logisch om QoS aan te laten staan: door QoS toe te passen zal een klant langer op een HSPA-kanaal zitten en zal meer signalling/collisions plaatsvinden. Voor het radionetwerk is het daarom negatief.
 
Men zou eraan kunnen denken om bepaalde poorten standaard meer prioriteit te geven. Ik heb zelf niet getest hoe dit nu zit bij Vodafone, en weet niet welk type vpn Linkforsoad gebruikt, maar je zou eraan kunnen denken om die poorten gewoon op maximaal te zetten (samen met imap, pop3, imap-ssl, pop3-ssl, https, ftp, ssh, rdp, rtsp).
 
Het kan best zo zijn dat mensen er nu wél 'last' van hebben maar dit niet doorhebben omdat ze niet weten hoeveel sneller het werkt als QoS uit staat (m.a.w. op dit moment veroorzaakt QoS bij die mensen een verminderde gebruikservaring).
 
Verder zie ik niet echt het nut van QoS, aangezien bijna alle abonnementen nu over zijn naar betalen-per-MB en deze vorm van QoS alleen een kleine minderheid beperkt.
Linkforsoad
topicstarter
Meedenker
  • 16Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Ha Ruud, Roy,
 
Roy, het is nog steeds van toepassing, anders had ik immers de noodzaak ook niet gezien om hier een thread te openen met m'n klacht.
 
Ruud, ik test met meerdere varianten. Ik gebruik voornamelijk een L2TP-VPN-verbinding met een OS X Server installatie (XServe). Deze is in ons eigen beheer, in Nederland geplaatst (TelecityRedbus) en daarvan ben ik ook zeker van de capaciteit. Het ligt voor zover ik kan zien niet aan de VPN-server, aangezien dat in principe ook nog een kant had kunnen zijn 😉  Daarnaast gebruik ik twee OpenVPN-servers in Scranton, PA en San Jose, CA, beide in de States. Aangezien dat een connectie onder de grote plas door is kan ik daar geen conclusie uit trekken. En dat lijkt me ook niet terecht.
 
Dat het niet per se een doorgedraaide QoS hoeft te zijn is inderdaad waar, maar het was meer om aan te geven waar ik het probleem zoek 😉 En omdat ik het een leuke uitleg vind, ROFLSHMSFOAIDMT.
 
Als je er niet veel gebruik van maakt is de kans groot dat je het niet merkt, daar ben ik het mee eens. Vwb het geven van prioriteit aan poorten denk ik dat een provider helemaal niet in de positie staat om dat te kiezen voor ons? En als ze dat op de Live-APN wel doen, stel dan een alternatief beschikbaar voor de klanten die er hinder van ondervinden (web-APN, maar daar mag iPhone-contract niet op van VF).
 @RoyV; Ik wacht even af of een tweedelijns-medewerker hier mee van weet, kan ik er vanuit gaan dat ik daar nog iets over hoor, of niet?
 
wees niet bang er zijn geen extra kosten gekomen door de web apn.
Bang wordt ik er absoluut niet van, maar wordt wel wat moe van die dubbele informatie, en wie mag zometeen extra kosten maken omdat Vodafone niet wil luisteren? Juist ja, ikke. Eenmaal gefactureerd, geldig of niet, kun je het vergeten. Dat krijg je niet terug, echt niet. 
 
Gegroet,
 
Simon.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic