cryptoknight

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Waterdichtgarantie xperia Z

Vandaag heb ik mijn xperia z mogen ontvangen, waar ik erg blij mee ben.
Echter vraag ik mij af;
 
Als ik bij mijn vrienden mijn waterdichte telefoon net als op tv wil showen, en hij blijkt toch niet waterdicht. Hoe zit het dan met de garantie hierop?
Normaliter is vochtschade namelijk uitgesloten van garantie, hoe is dat met dit toestel geregeld?
 
Vind het namelijk toch een beetje eng  😉
25 Reacties 25
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Hoi cryptoknight,

Waterschade valt standaard niet onder de garantie. Bij dit toestel hebben ze goed hun best gedaan om het toestel te beschermen tegen vocht/waterschade. Als het je toch lukt, dan ben je waarschijnlijk gekke dingen aan het doen 😉
QWERTYlover

Stamgast
  • 40Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Om te bepalen of een defect door waterschade is veroorzaakt gebruiken ze speciale stickers die in de telefoon zitten. Die verkleuren wanneer ze in aanraking komen met water/vocht/bier/etc.
 
Wanneer je dus in water geweest bent maar de interne stickers niet verkleurd zijn, zouden ze dit niet als waterschade moeten rekenen. Het water is dan wel in contact geweest met de behuizing, maar niet met de internals. Dus b.v. als je gaat zwemmen, en een paar uur later begeeft de telefoon het, kan men misschien wel zien dat de telefoon in het water geweest is. Echter zou men alleen dmv. die sticker te bekijken moeten bepalen of het toch garantieschade is (sticker in originele staat) of daadwerkelijk waterschade (sticker verkleurd). 
 
Maar als je telefoon kapot gaat nadat je in het water geweest bent heb je grote kans dat de schade inderdaad door het water veroorzaakt is, en de stickers dus ook verkleurd zijn.
MauriceD
Expert
Expert
  • 691Posts
  • 65Oplossingen
  • 44Likes
Hoi QWERTYlover, prima post 🙂 Keep up the good work ! !
cryptoknight
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hem bijna helder. 
 
Maar stel nu dat Sony een foutje heeft gemaakt en dat door hun toedoen mijn telefoon niet tegen water kan zoals zij beloven.
 
Heb ik dan pech of geeft Sony mij een nieuw toestel?
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
cryptoknight, wanneer er een defect optreedt dat door een fabricagefout wordt veroorzaakt, valt dat in principe onder de garantie. Bij de reparatie zal niet alleen naar de schade, maar ook naar de oorzaak worden gekeken. Ik raad je aan om de handleiding, met name pagina 137 en verder, goed door te lezen over wat je wel en niet van het toestel mag verwachten qua water- en stofbestendigheid. De handleiding vind je hier.
Adfadwf

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Overigens kan ik bevestigen dat het toestel daadwerkelijk waterdicht is (:
Mits je de klepjes ook echt goed dicht drukt.
MauriceD
Expert
Expert
  • 691Posts
  • 65Oplossingen
  • 44Likes
Adfadwf schreef:
Overigens kan ik bevestigen dat het toestel daadwerkelijk waterdicht is (:
Mits je de klepjes ook echt goed dicht drukt.
Hoi Adfadwf, nu ben ik toch wel nieuwsgierig op welke wijze je hier achter bent gekomen ? Hopelijke niet op een vervelende manier. Het toestel in het toilet laten vallen bijvoorbeeld 🙂
Kardinaal

Gedreven Liefhebber
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
nee hoor gewoon in een bak water zoals ook gedemonstreerd word in de diverse filmpjes, hij is idd water dicht..
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Kardinaal schreef:
nee hoor gewoon in een bak water zoals ook gedemonstreerd word in de diverse filmpjes, hij is idd water dicht..
Whahaha! Durfal! Dat vind ik moedig.
Kudo's voor jou 😉
WRuigendijk

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
De certificering mag je niet zomaar op je product plakken. Hij moet dan getest zijn etc.
 
Enige probleem is de bewijslast als het toch fout gaat 🙂 had je alle klepjes echt goed dicht zitten etc.
RoelS

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Klopt, hij is waterdicht, tot een bepaald punt! Er blijven namelijk belletjes achter op de front- en backcamera, waardoor het maken van foto's en filmpjes bijna nutteloos is geworden.

Er zijn al meerdere berichten hiervan gesignalleerd. Ik ben zeer benieuwd hoe Sony hierop gaat reageren aangezien ze het product neerzetten als 'waterdicht op 1 meter onder water tot 30 min.', wat blijkbaar onzin is.
Merqury

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas was mijn z niet waterdicht, in bad gevalllen geen probleem n week later op de rand van de jacuzzi gelegen 4 uurtjes lang met wat spatwater en vervolgens een dag later einde z. Ook de water druppels achter de lens en uiteindelijk deed hij helemaal niets meer.
Net naar the phonehouse ivm garantie of verzekering, wist een medewarker mij al meteen te vertellen dat ik een klepje niet goed had gesloten nl die van da lader. Ik laad echter op het orgineel laad station van sony dus het klepje gaat nooit open. Volgens de verkoper toch de oorzaak, na alle klepjes te hebben geopend bleek ook het stickertje aan de andere kant te zijn verkleurd.
De verkoper die bij aanschaf heel vriendelijk was bleek nu helderziend te zijn en kon mij zelfs vertellen dat ook dat klepje niet goed gesloten was. Juist de klepjes zie ik als een zwakke plek en let er heel goed op ook voor die reden heb ik een laadstation aangeschaft en toch schade. Ben benieuwt wat sony hier mee gaat doen, maar triest dat ik meteen bij the phone house al voor leugenaar gezet ben. Zal zeer zeker verder gaan als het niet word vergoed. Water dicht heel leuk maar helaas niet waar.
basheg

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas, zelfs de eerste regenbui bleek al teveel voor mijn xperia z. De telefoon zat in een beschermende lederen hoes in mijn broekzak. De klepjes waren dicht. Maar toch bleek bij bij thuiskomst dat er vocht achter de lenzen zaten  van beide camera's. Na een nacht en een dag in een bakje met droge rijstkorrels zat het vocht er nog steeds. En nu doet zelfs de aan/uit knop het niet meer. Dit is toch niet normaal? Ik mag hopen dat dit onder de garantie valt.
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
Mijn tablet z had ook waterschade binnen 30 dagen na aankoop via Sony zelf. Een van de klepjes bleek bij mij achteraf niet helemaal te sluiten en vanzelf iets te openen. Ik heb gelukkig mijn geld terug gekregen maar ik zat nog binnen de 30 dagen niet goed geld terug garantie van de Sony webshop. Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn buiten deze periode, mijn sticker was duidelijk rood gekleurd.
MauriceD
Expert
Expert
  • 691Posts
  • 65Oplossingen
  • 44Likes
Hoi basheg, welkom op het Vodafone Forum 🙂 Waterschade valt niet binnen de garantie. Heb je geen verzekering afgesloten toen je het toestel kocht ?
patrickd

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo ik heb ook een xperia z die het water niet overleeft heeft zelfs niet in 5 cm water.
de klepjes warenzeker 100 procent dicht.Ik had hem al vaker in het water gebruikt voor het vissen.
nu wilde ik het aan mijn broer laten zien dat hij water dicht was maar helaas is er toch water in gekomen.
ik zelf werk ook in telecom branche en weet echt hoe ik met een toestel om moet gaan en waar ik op moet letten.
ik heb zelf het gevoel dat de ingang van de lader niet meer goed sluit naar verloop van tijd omdat je het toestel moet laden en dat het dopje lam raakt.het rare is dat alle stickers rood waren geworden van 5cm water en dat is heel raar.sony kan veel zeggen maar het komt steeds vaker voor en ik zie steeds vaker toestellen terug komen dat hij toch water heeft binnen gekregen het toestel dus echt 100% waterdicht nee.Het eerste waar ik op let is od de kapjes goed dicht zijn voordat ik het toestel in het water deed want ik heb er geen verzekering op genomen.Waarom  als het toestel 100% waterdicht is als je er goed op let dat alles goed is afgesloten.Bij mij zou het dus betekenen dat al mijn kapjes niet goed dicht zaten zoals.waar mijn simkaart in gaat sd kaart headset en lader kop op is wel heel erg makkelijk te zeggen ja ze waren niet goed dicht.
basheg

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gelukkig heeft mijn vader een uitgebreide inboedelverzekering met electronicadekking waarmee alle telefoons, tablets en laptops ook buitenshuis zijn verzekerd voor een lager maandbedrag dan de basisverzekering bij Vodafone. Dus ik heb geluk gehad, maar toch vind ik het een slechte zaak dat de Sony Xperia Z waar zoveel reclame over wordt gemaakt zomaar waterschade oploopt in een regenbui terwijl de klepjes dicht zitten. Het is makkelijk gezegd dat de klepjes niet dicht zaten maar wie garandeert dat deze uberhaupt goed afsluiten?
Roryvk

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Merkwaardig dat zoveel mensen problemen hebben met dit toestel. Ik heb de Xperia z al sinds die uit is gebruik het toestel altijd onder de douche als die vies is was ik hem onder de kraan en ik heb hem wel is voor de grap in een kan bier gegooid. Nog nooit enige problemen mee gehad.. Ik denk dat je altijd goed de klepjes aan moet drukken. Soms lijkt het namelijk of ze dicht zijn, maar dan kun je ze nog een beetje aan drukken
 
Edit: waarom geeft het forum aan dat ik dit bericht post vanaf een amazon d01400
MauriceD
Expert
Expert
  • 691Posts
  • 65Oplossingen
  • 44Likes
Hoi Roryvk, goed om te horen dat je geen problemen hebt met je toestel 🙂 Je hebt het toestel letterlijk in een kan met bier gegooid ? Hopelijk had het toestel geen 'Kater' de the next morning !

Ik moet je het antwoord schuldig blijven waarom het forum aangeeft "amazon d01400"


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic