MaxSIMe

Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wat is "portering" precies?

Beste Leden van het Vodafoneforum,

Ik had een paar vragen over een brief die ik heb ontvangen. De brief gaat over de omzetting van een abonnement (bij Vodafone) naar prepaid (bij Vodafone).

Ik wist niet in welk forum ik mijn vragen het beste kon posten, vandaar dat jullie ze zowel in "Abonnementen" als in "Prepaid" kunnen vinden. Maar als dat tegen de regels is hoor ik het wel...

Bij de brief zit een SIMkaart. In de brief staat: "Om ervoor te zorgen dat uw nummer niet afgesloten wordt, sturen we u een prepaid simpakket met een tijdelijk nummer".

1) Weet iemand misschien wat hiermee precies wordt bedoeld? (Toch niet hoop ik dat als ik de meegestuurde SIMkaart niet activeer ik mijn nummer kwijtraak?)

In de brief staat ook "Zodra de portering ongedaan is gemaakt, kunt u met uw eigen mobiele nummer [...] gebruik maken van Vodafone Prepaid".

2) Iemand enig idee wat hiermee precies wordt bedoeld? Is "portering" het omzetten van een Vodafone Prepaid naar Vodafone abonnement ? Of is het juist het tegenovergestelde, namelijk het omzetten van een Vodafone abonnement naar Vodafone Prepaid? Of wordt de term "portering" voor alletwee gebruikt? Zo nee, wat betekent "portering" dan?

3) Hoelang duurt het ongedaan maken van een "portering"?

4) Is er tijdens het ongedaan maken van de "portering" een periode waarin ik niet bereikbaar zal zijn op mijn eigen mobiele nummer? Zo ja, hoelang is die periode ongeveer?

5) Wat gebeurt er precies als ik niets met de meegestuurde SIMkaart doe maar gewoon afwacht totdat de "portering" ongedaan is gemaakt?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie op de bovenstaande vragen en voor alle verdere andere relevante informatie!

MaxSIMe
12 Reacties 12
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo

Portering is eenvoudigweg het meenemen van je eigen mobiele telefoonnummer naar een nieuw abonnement. Of in jouw geval een nieuwe prepaid. Eenvoudig gezegd vindt die nummer-overzetting plaats op de laatste dag van jouw Vodafone abonnement. Op die datum heb je namelijk je abonnement-afspraken met Vodafone uitgediend. Die datum kun je opzoeken via MyVodafone App en MyVodafone Website. Op die einddatum van je abonnement wordt jouw nummer (als het goed is) overgezet naar jouw Vodafone prepaid. En "verdwijnt" jouw tijdelijke prepaid-nummer.

Dit kun je op de betreffende nummer-overzettingsdag zelf controleren door naar jezelf te bellen. Nummer-overzettingen kunnen de gehele dag plaats vinden. Maar nooit op zaterdagen en nimmer op zondagen.

Het zou kunnen dat je een paar minuten onbereikbaar bent. Maar dikwijls is de nummer-overdracht naar prepaid al gerealiseerd voordat je er erg in hebt.

Je krijgt op de dag voor de nummer-overzetting een sms-bericht van Vodafone om dat aan te kondigen.

Succes!


Netwerker
MaxSIMe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank je voor je uitgebreide reactie!

Ik zit toch nog even met het volgende:

Als de portering/nummeroverdracht maar zo kort duurt (ik krijg uit je reactie de indruk "een paar minuten") waarom is dan bij de brief van Vodafone een SIMkaart meegestuurd met bovendien een telefoonnummer dat niet mijn eigen huidige mobiele nummer is? Ik denk namelijk dat dat overbodig is als de portering/nummeroverdracht inderdaad zo snel gaat.

Want ... tot 1 februari bel ik met mijn abonnement (van Vodafone) en daarna met mijn prepaid (ook van Vodafone). Dat ik dan misschien op 31 januari (de laatste dag van het Vodafone abonnement en dus de nummer-overzettingsdag) misschien een paar minuten niet bereikbaar ben is voor mij niet echt een issue.

Ik hoef dan niets met de nieuwe meegestuurde SIMkaart te doen en deze bijvoorbeeld ook niet te activeren. Ook hoef ik het tijdelijke nummer dan aan niemand bekend te maken met alle mogelijke verwarring die hiervan het gevolg zou kunnen zijn. (Bijvoorbeeld dat mensen denken dat dat een nieuw nummer is waarop ik in het vervolg bereikbaar zal zijn.)

Of ... zie ik iets over het hoofd? Hoor het graag!

Groet,

MaxSIMe
MaxSIMe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Netwerker en/of andere Vodafoneforum-leden,

Is er onder jullie misschien iemand die mij wat feedback zou kunnen geven op mijn vragen en opmerkingen van eergisteren? (Zie post hier direct boven?)

Bij voorbaat dank en fijn weekend iedereen!

MaxSIMe
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
MaxSIMe , bij de overstap van een Vodafone abonnement naar Vodafone prepaid koop je eerst een toestel met prepaid of een Sim Only prepaid simkaart. Daarbij zit standaard al een ander 06-nummer. Dit 06-nummer hoef je inderdaad aan niemand bekend te maken. Via het formulier vraag je vervolgens een omzetting van je eigen 06-nummer naar de aansluiting met het tijdelijke 06-nummer. Er wordt gestreefd om dit zo snel mogelijk te doen, maar het kan altijd even duren voordat het is verwerkt. Zie ook de uitleg op deze website.
MaxSIMe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hi ,

Bedankt voor je reactie en de link naar jullie website!

Ik begrijp uit je reactie en uit de informatie die op de website te vinden is dat je dan de *nieuwe* SIMkaart moet gaan gebruiken. (In mijn geval de SIMkaart die met de brief over omzetting van het Vodafone abonnement naar Vodafone prepaid werd meegestuurd. Ik moet daar dus dan wèl iets mee doen, in tegenstelling tot wat ik dacht.)

Maar dat is voor mij (en ik denk trouwens in het algemeen voor iedereen die overstapt) erg onhandig want dan ben je alle gegevens kwijt (bijvoorbeeld SMS berichten) die op de "oude" SIMkaart staan. (Met "oude" SIMkaart bedoel ik de SIMkaart die je in verband met je abonnement hebt.)

Van heb ik begrepen dat hiervoor een oplossing is, zie zijn laatste antwoord op http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnementen/SMSen-versturen-lukt-bij-abonnement-niet-meer/m-p/259335#M1...

Maar ... het zou handiger zijn als je gewoon de SIMKaart kan blijven gebruiken die je in verband met je abonnement al hebt. Minder handelingen en dus minder kans dat er iets misloopt.

Is het mogelijk dat ik gewoon de SIMkaart blijf gebruiken die ik in verband met mijn abonnement heb?

Ik neem toch aan dat jullie aan ieder willekeurig SIMkaartnummer ieder willekeurig telefoonnummer kunnen koppelen?

Iedere opmerking welkom!

Groet,

MaxSIMe
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
MaxSIMe , het zou inderdaad handig zijn als je je abonnementsimkaart zou kunnen blijven gebruiken. Als dit technisch mogelijk zou zijn zouden we dat ook doen, echter is hiervoor echt een nieuwe simkaart nodig. Toch bedankt voor je advies ;).
MaxSIMe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
marc: graag gedaan! 😉

Ik begrijp uit je laatste reactie dat het technisch onmogelijk is mijn telefoonnummer aan de abonnementSIMkaart te koppelen. Dat lijkt in niet te kloppen met de informatie op https://nl.wikipedia.org/wiki/Simkaart.

Any thoughts? Misschien zijn er collega's van je die hier ook wat over kunnen zeggen?

Thanks,

MaxSIMe
Rowie

Raadgever
  • 197Posts
  • 3Oplossingen
  • 20Likes
Hi , als ik je linkje volg krijg ik de volgende tekst te zien:
'Wikipedia heeft geen artikel met de naam "Simkaart.".'

Maar dat terzijde 😉 Voor Prepaid en abonnement worden andere type simkaarten gebruikt.
Ik ben het helemaal met je eens dat het eenvoudiger zou zijn als dezelfde sim kan worden gebruikt bij de overgang Prepaid - Abo of Abo - Prepaid.
Zoals mijn collega eerder al aangaf is dat systeemtechnisch niet mogelijk.
Wellicht dat dit in de toekomst ooit mogelijk is, vooralsnog is dat helaas niet het geval.
MaxSIMe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Rowie,

Bedankt voor je reactie.

De punt achter de link is bij jou meegekomen 😉 zie ik.

Hier is'ie zonder punt:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Simkaart

SIMkaarten voor prepaid en abonnement zijn identiek. Of een SIM wordt gekoppeld aan prepaid of abonnement wordt door jullie als operator bepaald. (Dit heb ik niet zelf bedacht ;). Je kan het op Wikipedia lezen...)

Maar wat ik me kan voorstellen is dat Vodafone de mogelijkheid dezelfde SIM te houden om andere redenen dan technische niet aanbiedt. Dan zou ik het interessant vinden te horen waarom.

Hebben jullie anders niet de mogelijkheid backup te vragen van collega's?

Bij voorbaat dank,

MaxSIMe
Rowie

Raadgever
  • 197Posts
  • 3Oplossingen
  • 20Likes
Ah die link werkt inderdaad wel.

Ik bewonder je volharding enorm 🙂
Er is echter geen andere achterliggende reden dan dat het twee verschillende simkaarten zijn.
Dat is niet het antwoord waarop je natuurlijk hoopt, maar ik kan er helaas niet meer van maken, sorry!



MaxSIMe
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hello Rowie,

Zou het een idee zijn deze vraag aan een van jullie technische experts voor te leggen? Ik neem tenminste aan dat jullie die mogelijkheid hebben.

(Misschien nog ter informatie: toen ik van pre paid naar abonnement overging kon ik mijn pre paid SIMkaart blijven gebruiken. Ook dit wijst er volgens mij op dat SIMkaarten voor prepaid en abonnement identiek zijn.)

Cheers,

MaxSIMe
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
MaxSIMe , ik heb het voor je nagevraagd bij onze technische afdeling. Bij het omzetten van prepaid naar een abonnement is een simwissel normaal inderdaad niet nodig. Ga je van een abonnement naar prepaid dan is het technisch gezien wel nodig. Dat heeft te maken met de overgang naar een ander betalingssysteem en zorgt ervoor dat je de juiste simlock instellingen hebt. Je kunt bijvoorbeeld een abonnementssimkaart niet zonder meer gebruiken in een Vodafone prepaid telefoon.

Tevens kan het sowieso geen kwaad dat de simkaart wordt vernieuwd. Dat kan soms voordelen geven, met oude simkaarten is het bijvoorbeeld niet altijd mogelijk om 3G of 4G te gebruiken. Wie wilt er nu geen gloednieuwe simkaart ;). Tevens worden de berichten en contacten tegenwoordig in bijna alle gevallen opgeslagen op de telefoon zelf.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic