Andre3

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wangiri fraude

Ik zie net in mijn app dat er vanaf mijn nummer naar een buitenlands nummer is gebeld voor 25,11 euro, met een gesprek van 20:05 minuten lang. Dit is heel erg vreemd aangezien ik nooit naar buitenlandse nummers belt, of uberhaupt belt met dit toestel.

Ik vermoed dus dat dit op 1 of andere manier Wangiri fraude moet zijn, en vroeg mij af of dit vergoed kan worden? Dit is mij zover ik weet nog nooit eerder overkomen.

Ik heb een screenshot als bewijs toegevoegd.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3502Posts
  • 1057Oplossingen
  • 1143Likes

Hi @Andre3, welkom hier!

Logisch dat je schrikt van deze kosten. Als ik je gegevens erbij pak dan zie ik dat het gesprek heeft plaatsgevonden op 25 mei en zo'n 20 minuten heeft geduurd. Hiervoor is uiteindelijk € 25,11 inclusief BTW berekend. Het betreft hier een nummer uit Sri Lanka en in vrijwel alle gevallen betekent dit oplichting. Ze bellen je en hangen gelijk op, in de hoop dat je terugbelt. Als je dit doet word je verbonden met een duur servicenummer, waardoor je telefoonrekening flink op kan lopen. Je geeft aan dat je niet hebt teruggebeld, maar op basis van onze informatie zien we dus wel dat er sprake is van een uitgaande oproep naar dit nummer. Wellicht dat dit per ongeluk is gebeurd. In ieder geval wil ik je aanraden om dergelijke nummers direct te blokkeren. Uit coulance heb ik deze kosten voor je vergoed. De creditfactuur zie je terug in My Vodafone.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 12185Posts
  • 3551Oplossingen
  • 3173Likes

Als er aangegeven staat dat het nummer is gebeld, dan is het nummer ook daadwerkelijk gebeld. Dit kan per ongelijk zijn gegaan, we zijn allemaal mensen. Automatisch bellen lukt bijna niet, uit mijn jaren lange ervaring met GSM operators (is mijn ervaring, misschien dat het tegenwoordig wel kan). Hoe dan ook, als het een frauduleus nummer is dan krijg je van Vodafone het volgende te horen, als je belt: "Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding." (staat op deze pagina).

Heb je toch terug gebeld, zoals de rekening aangeeft en bovenstaande heb je niet gehoord dan kan je het beste bellen naar 1201 en daar het verdachte nummer doorgeven. Ze gaan dan voor je kijken wat er aan de hand is en of het nummer een Wangiri fraude nummer betreft. Dat is het beste wat je op dit moment kan doen. 

Andre3
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik bel nooit opzettelijk een nummer terug, zeker al niet een onbekend nummer, laat staan 1 uit het buitenland en dan ook nog eens 20 minuten lang. Ik weet niet hoe dit gebeurd zou moeten zijn, maar dit is zeker niet de bedoeling, en daarom zou ik graag willen weten of dit vergoed kan worden. Zoniet, dan zal ik in de toekomst toch echt helaas genoodzaakt moeten zijn om mijn abonnement niet te verlengen, want dit soort praktijken kost gewoon bergen met geld. Het moet ongetwijfeld een nummer zijn wat gebruikt word om fraude te plegen, want waarom zou het anders een buitenlands nummer zijn van een land wat ik niet eens ken? Ik heb deze klacht ook op andere sites geplaatst, dus ik hoop dat het gewoon opgelost word door vodafone.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12185Posts
  • 3551Oplossingen
  • 3173Likes

Ik weet niet of Vodafone daar een coulance voor heeft, dat zal Vodafone met je bespreken. Daarom zeg ik, bel even met 1201 en overleg met de klantenservice wat er aan de hand is en of het nummer ook in hun systeem voorkomt. Ik zeg ook niet dat het opzettelijk is gebeurd, het kan ook het broekzak belletje zijn geweest. 

Je kan ook wachten tot maandag, dan is er weer iemand van Vodafone online die met je mee kan kijken. Om nu al na te denken of je je abonnement wel, of niet gaat verlengen, is wel een beetje erg vroeg. Laat Vodafone eerst een onderzoek verrichten en je informeren, dan kan je altijd nog een besluit nemen. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3502Posts
  • 1057Oplossingen
  • 1143Likes

Hi @Andre3, welkom hier!

Logisch dat je schrikt van deze kosten. Als ik je gegevens erbij pak dan zie ik dat het gesprek heeft plaatsgevonden op 25 mei en zo'n 20 minuten heeft geduurd. Hiervoor is uiteindelijk € 25,11 inclusief BTW berekend. Het betreft hier een nummer uit Sri Lanka en in vrijwel alle gevallen betekent dit oplichting. Ze bellen je en hangen gelijk op, in de hoop dat je terugbelt. Als je dit doet word je verbonden met een duur servicenummer, waardoor je telefoonrekening flink op kan lopen. Je geeft aan dat je niet hebt teruggebeld, maar op basis van onze informatie zien we dus wel dat er sprake is van een uitgaande oproep naar dit nummer. Wellicht dat dit per ongeluk is gebeurd. In ieder geval wil ik je aanraden om dergelijke nummers direct te blokkeren. Uit coulance heb ik deze kosten voor je vergoed. De creditfactuur zie je terug in My Vodafone.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12185Posts
  • 3551Oplossingen
  • 3173Likes

Zozo, dat is netjes van Vodafone. Zoals ik al schreef, er kan altijd per ongelijk zijn terug gebeld. Een foutje kan iedereen maken, we zijn tenslotte mensen en dat kan gebeuren.

Goed advies van Cecilia, het nummer direct blokkeren want als er terug gebeld is dan weten ze gelijk dat je nummer bestaat en grote kans dat ze nog eens bellen.  

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Wat vind jij het mooiste aan de iPhone 16 serie?

Uitgelicht topic