BC.Ubing

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vragen m.b.t. keuze LTE-M modem

Hallo,

Heb eerder al gepoogd telefonisch contact te krijgen met iemand van Vodafone om mijn vragen te beantwoorden, maar schijnbaar is dit (wonderbaarlijk) een zeer moeizaam proces. Hopelijk dat mijn vragen via dit forum wel beantwoord kunnen worden.

Voor de keuze van een LTE-M modem heb ik enkele vragen omtrent het netwerk van Vodafone.


  • Welke frequentie banden worden er voor het LTE-M netwerk gebruikt bij Vodafone?
  • Dient een LTE-M modem gecertificeerd te zijn door Vodafone? Of is het enkel vereist dat het aan de 3GPP / GSMA specificatie voldoet?
  • Is er ondersteuning voor Enhanced Coverage? Zoja, welk type A/B?
  • Ondersteuning voor Extended Discontinuous Reception (eDRX)?
  • Is roaming beschikbaar?
  • Mogelijkheid om het modem te benaderen via statisch IP, door middel van APN / VPN?

Hopende dat iemand deze vragen kan beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Inmiddels heb ik ook een reactie terug BC.Ubing
Binnen Vodafone werken we samen met diverse module leveranciers die LTE-M ondersteunen. De meest uitgebreide testing is tot nu toe gedaan met de Quectel BG96 en U-Blox SARA R410. Daarnaast is en wordt er oa ook getest met modules van Pycom en Nordic. Helaas zijn zowel het LTE-M netwerk als de modules nog dusdanig in ontwikkeling, dat er geen certificeringen beschikbaar zijn mbt welke toestellen 100% gevalideerd zijn.”

Bekijk in context

8 Reacties 8
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hi BC.Ubing

Welkom op de Community!
Ik durf zelf geen antwoord te geven op de bovenstaande vragen. Ik heb je vraag dan ook intern doorgezet. Mocht ik een reactie krijgen, dan laat ik dit zo snel mogelijk weten.
De APN weet ik wel. Dit is live.vodafone.com
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Inmiddels heb ik een reactie terug BC.Ubing


1 LTE-800
2 VF LTE-M modem certificering is geen harde eis, 3gpp specificatie wel, al is het natuurlijk handig om gebruik te maken van een device wat reeds tegen ons netwerk is getest.
3 Ja, Mode A
4 Ja
5: Op dit moment is het alleen mogelijk om LTE-M te gebruiken met AT&T.
Technisch gezien zal roaming werken in landen waar LTE-M beschikbaar is.

6: Voor LTE-M bestaan er twee verschillende APN oplossingen.
1: Publieke APN. Deze APN wordt door meerdere klanten geshared. Alleen dynamische uitgifte van IP adressen mogelijk, Vodafone bepaald de IP adressen en subnetrange. APN naam wordt door Vodafone opgegeven. (iot.vodafone.nl)
2: Private APN. Dit is een APN die gebouwd wordt per klant. Klant kiest de APN naam, en heeft de mogelijkheid voorafgaande de bouw van deze APN oplossing te kiezen voor Dynamische of Statische IP adressen. Klant bepaald de IP adressen en subnetrange.

Kun je hier wat mee?
BC.Ubing
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Steven
Bedankt voor de informatie!
Zeer recent heb ik (onverwacht) nog een mail gehad omtrent mijn vragen vanuit Vodafone waardoor enkele vragen al beantwoord waren. Maar dit antwoord is ten dele wat uitgebreider.

Betreffende vraag 2:
Is er een lijst beschikbaar met geteste modems op het Vodafone netwerk?
Enige modem waarvan ik verondersteld dat het getest is op het netwerk is het modem: uBlox - SARA-R410M-02B, omdat deze gebruikt wordt op de IOT development kit.

Ter aanvulling van de informatie die ik nog heb verkregen op vraag 3 (in hoeverre dit toepasbaar is):
Coverage Enhancement Mode A en B kunnen beide ondersteund worden.
CE level 0 = 300kbps UL / 300kbps DL
CE level 1 = 150kbps UL / 30kbps DL
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik ga het navragen voor je BC.Ubing
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Inmiddels heb ik ook een reactie terug BC.Ubing
Binnen Vodafone werken we samen met diverse module leveranciers die LTE-M ondersteunen. De meest uitgebreide testing is tot nu toe gedaan met de Quectel BG96 en U-Blox SARA R410. Daarnaast is en wordt er oa ook getest met modules van Pycom en Nordic. Helaas zijn zowel het LTE-M netwerk als de modules nog dusdanig in ontwikkeling, dat er geen certificeringen beschikbaar zijn mbt welke toestellen 100% gevalideerd zijn.”
BC.Ubing
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt Steven voor de moeite 🙂
Met deze informatie kan ik wat mee, ben er goed mee geholpen!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Super BC.Ubing
Graag gedaan en een fijn weekend!
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic