christiandevos

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Vraag UMTS bereik op postcode 1017 TB (Amsterdam-centrum)

Sinds enkele dagen ben ik aangesloten op het netwerk van Vodafone. Ik ben overgestapt van T-Mobile naar Vodafone vanwege het bereik. Echter, binnenshuis was het bereik met T-Mobile veel beter. Ik ben slecht bereikbaar. Vooral als 3G aanstaat. Dan heb ik op mijn iPhone 4 maar 1 blokje bereik van de 5.

Gisteren heb ik met de klantenservice aan de telefoon gezeten (via een andere telefoon, omdat ik dus nauwelijks bereik heb) en toen is mijn telefoon gereset. Zoals van mij verlangd werd, heb ik de telefoon een kwartier uit laten staan. Het heeft niets geholpen.

Ook heb ik mijn simkaart in twee andere telefoon gedaan en bereik ik hetzelfde resultaat. Mijn huis is een monumentaal pand. Er zit dus weinig/geen metaal in wat het netwerk zou kunnen verstoren. Bovendien was het bereik met T-Mobile perfect.

Mijn postcode is 1017 TB. Graag zou ik dit opgelost zien. Je zou toch verwachten dat zeker Vodafone goed bereik heeft in het centrum van de hoofdstad...
12 Reacties 12
christiandevos
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Naar aanleiding van het topic hierboven over slecht internet (waar wel op wordt gereageerd!!), heb ik ook een meting gedaan. Een server in Amsterdam brengt mij 0.14 Mbps download en 0,80 Mbps upload. Ja, dat heb ik ook met andere telefoons geprobeerd en ik heb hier in de straat even verder gevraagd en alle anderen met Vodafone hebben ook dit probleem.
 
Leuk dat jullie zeggen dat je geen binnendekking garandeert, maar waarom kan T-Mobile (die bekend staat als veel slechter netwerk) wel normaal bereik regelen in een huis? Zoals gezegd is het een monumentaal pand, geen/weinig metaal en enkel glas. Slecht geisoleerd dus.
 
Graag een antwoord. 
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Christian, ik heb de dekking op je postcode even bekeken, en die is voldoende. Wel is het zo dat de snelheden op die specifieke postcode niet zo heel hoog zijn. Daar hebben bv het tijdstip en je type toestel (wat antenne's betreft gaat er niets boven een nokia van 10 jaar terug ;)) ook weer invloed op.

Je kunt de dekking hier bekijken: http://www.vodafone.nl/mobiel_bellen/netwerk_en_dekking/dekkingskaart/

Als je daar je postcode invoert zie je dat de praktische snelheid van het 3G internet op die postcode tussen de 0,5 en 1,2 Mbps zit. Het illustreert daarnaast mooi hoe scherp het verschil, zeker in dicht-bebouwde gebieden kan zijn tussen locatie a en locatie b, 2 straten verderop. Daar zit de snelheid tussen 1,8 - 4,6 Mbps. Dit soort dingen zijn inherent aan het feit dat er voor mobiele telefonie straling wordt gebruikt. Die kan nu eenmaal gestoord worden. Bij andere providers merk je hetzelfde. Als hun masten op andere locaties staan, heb je ander bereik, maar hetzelfde fenomeen zie je altijd.

Wat de download betreft verwacht ik dus dat, naast het feit dat de snelheid niet zo hoog is daar, het ook op het netwerk druk was ten tijde van de meting. Want de upload is beduidend sneller dan de download. Daar kan ik weinig aan doen.

Als je ook problemen met bellen ervaart zou ik nogmaals contact opnemen met de klantenservice en dat aangeven. Wellicht dat er wel iets gedaan kan worden aan de kwaliteit van het bellen.
christiandevos
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Bas,
 
Dank voor je antwoord. Toch baart het me zorgen. Mijn telefonie is inderdaad zeer slecht en mensen krijgen mijn voicemail, omdat ik geen bereik heb. Bovendien stond ik zojuist op het Koningsplein (1012 WP) waar jullie zeggen 7,2 Mbps te halen. Na meerdere tests kwam dit als beste eruit: 0,40 Mbps download en 0,05 upload.
 
Nogmaals, het ligt niet aan mijn toestel. Ik heb het met meerdere toestellen geprobeerd. Ook op het Koningsplein.
 
Voordat ik dit abonnement aanschafte heb ik jullie klantenservice gebeld en werd mij verteld dat de dekking op mijn adres gewoon perfect zou zijn. Het lijkt erop dat ik onder valse voorwendselen bij jullie aangesloten ben en zit ik daar nu voor twee jaar aan vast. U begrijpt dat ik (voldoende) bereikbaar moet zijn. Dat is tenslotte waarvoor ik naar jullie ben overgestapt.
 
Ik zal voor wat betreft de slechte bereikbaarheid contact opnemen met de klantenservice, maar kun je me alsjeblieft helpen met het internet?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Ik ga mijn best doen, maar wat ik kan doen is een beetje beperkt.

De volgende tip wordt meestal niet zo positief ontvangen, dus schiet me niet af 😉
Maar vaak is je toestel handmatig instellen op 2G een goede tijdelijke oplossing. Een GSM signaal is om diverse redenen (oa de frequentie, net zoals straks 4G) sterker dan het UMTS signaal. Op de meeste plekken heb je direct meer bereik als je op 2G zit, en ook je internet werkt stabieler (maar langzamer).

Buiten dat, als factoren als het toestel e.d zijn uitgesloten, kan ik niet zoveel doen. Een nieuwe sim halen wil nog wel eens helpen, maar is vooral nuttig als hij al oud is, of bv iets van corrosie of andere beschadigingen laat zien.

We zijn overigens wel bezig om ons netwerk te verbeteren en de capaciteit uit te breiden, we zitten nu in fase 2 (zie dit topic) en daarin worden de grote steden zeker niet vergeten.

Maargoed, lost 2G het probleem in ieder geval tijdelijk op?
Roosje

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dat heb ik ook. Bereik van Vodafone is gewoon &&@!. Ik heb spijt dat ik ben overgestapt van HI naar Vodafone. Bij HI had ik altijd 100% bereik en nooit problemen. Daar betaalde ik tenminste waar voor mijn geld.
 
En nu betaal ik elke maand voor niks. Heb weinig tot vaak geen bereik. Het irriteert mij gewoon mateloos. En al helemaal als je de klantenservice belt en dat ze je vertellen dat ze de dekking niet kunnen garanderen. En dat je maar een KASTJE voor 80 euro moet kopen zodat je MISSCHIEN 100% bereik hebt.
christiandevos
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Wat opvalt is dat alle klantenservice-medewerkers (inclusief op dit forum) standaard-antwoorden hanteren om de klanten zoet te houden. Het is natuurlijk belachelijk dat je met 3G geen bereik hebt in het centrum van Amsterdam. En het niet garanderen van bereik in huis...tja, dat begrijp ik wel, dat doet T-Mobile ook niet, maar slechts in uitzonderlijke gevallen heb je dan geen bereik. Bij Vodafone daarentegen, lijkt het vrijwel overal zo te zijn. En nee, het ligt niet aan mijn toestel, etc. Ik moet nu mijn 3G uitzetten, wil ik überhaupt bereikbaar zijn. 
 
Helaas HELAAS zit ik nu twee jaar aan jullie vast, maar als het niet verbetert ben ik echt daarna heel snel weg bij jullie. En die 10GB aan internet is natuurlijk makkelijk beloven als er toch geen gebruik van kan worden gemaakt.
merman

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hier in 1012 hetzelfde verhaal. 0.12 Mbps... schandalig...
En de tip om 3G uit te zetten en dan maar 2G aan te zetten: ik weet niet wat ik lees...

Dat is alsof ze je aanraden maar een brief te sturen als je telefoonverbinding het niet doet.
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
christiandevos, ik kan me voorstellen dat dat niet de reactie is die je het liefste wilt horen. Binnendekking blijft echter lastig, omdat we geen invloed hebben op de constructie van het gebouw. Wel kan ik je specifiek voor de locatie Koningsplein aangeven dat we bezig zijn met een extra antenne in die omgeving. Het plaatsen van een antenne is vaak een langdurig proces, waarbij vele partijen betrokken zijn - denk o.a. aan de bouwlocatie, vergunningen, daadwerkelijke bouwen en het aansluiten op het netwerk. Een exacte datum waarop deze antenne in gebruik wordt genomen kan ik je helaas niet geven, maar reken op ergens tussen nu en de komende 6 maanden. Los daarvan werken we zoals mijn collega al aangaf, ook aan het verhogen van de snelheid van ons netwerk.
christiandevos
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Sido,

Koningsplein is niet de plek waar ik woon. Dat was slechts een tweede testlocatie. Mijn postcode is 1017 TB. Mijn huis is gebouwd in 1670. Weinig staal dus en enkel glas. Elke andere provider -lees: KPN en T-Mobile- hebben geen enkel probleem met de constructie van mijn huis. Als ik mijn 3G aan laat staan, heb ik zowel in mijn straat als in mijn huis weinig tot geen bereik. Vaak krijg ik zomaar een voicemail-bericht, zonder een gemiste oproep te hebben. Natuurlijk gebeurt dat niet als ik 3G uitzet, maar dan moet ik daar wel elke keer aan denken. Dat schiet er wel eens bij in. Niet zo raar. Bovendien is dit niet waar ik voor betaal. Ook jullie zien voor 3G op mijn postcode een slecht bereik en op Koningsplein perfect bereik. Waarom dan daar een nieuwe paal en niet voor mijn postcode?? Of zijn er voor 1017 ook verbeterplannen? Ik kan ze alleen vinden voor 1016 en 1018.

Ik val in herhaling. Graag alle voorgaande berichten lezen alvorens te antwoorden.

Dank alvast.

Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
Hoi christiandevos, dank voor je reactie. Voor 1017 zijn er, op dit moment, geen concrete uitbreidingsplannen. Wel voor de omgeving Koningsplein (niet op het plein zelf overigens) waar nieuwe 3G-dekking gepland is, vandaar dat ik dat wel noemde in mijn reactie. De meest recente uitbreiding in jouw omgeving is de activatie van een 3G-antenne op 25 oktober vorig jaar, aan de Weteringschans. Zoals al eerder aangegeven, 3G-bereik kunnen we helaas niet garanderen, al helemaal niet binnenshuis. Je kunt kiezen om over te schakelen naar 2G, of je kunt kijken of SignaalPlus voor jou de investering waard is.
nesta75

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Mods,
Naar aanleiding van de Red abbo's wilde ik eens weer kijken of jullie bereik in de rivierenbuurt (waar de ombudsvrouw in '12 ook al ontdekte, zie AT5) inmiddels al verholpen zou zijn.
Helaas is er niks maar ook niks aan veranderd en we praten over een periode langer dan een jaar. Met een Iphone, GS3 en simpel prepaid toestel hebben we t bereik zowel binnen als buitenhuis uitgeprobeerd en het is precies hetzelfde als anderhalf jaar geleden.
Mijn vraag is, en aub zonder de gebruikelijk standaard antwoorden, heel duidelijk.
Is er zoals toen beloofd een nieuwe antenne geplaatst (daar waren jullie toen mee bezig)? waarom blijft het bereik binnen slechter dan andere providers? wat gaat 4G deze zomer aan veranderen?
Ik wil graag voor 1 juli weer terug bij Vodafone als deze vragen eerlijk en zonder bs beantwoord kunnen worden.
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Hoi nesta75,

Ik zie dat er op de betreffende postcode inderdaad plannen zijn voor een nieuwe mast, maar deze fase kan ik echter geen datum / termijn aangeven; hier heb ik geen informatie over. Het plaatsen van nieuwe masten is een complex en vaak langdurig proces waarbij vergunningen vaak een grote rol spelen. Wat dat betreft kan ik je dus helaas geen garanties bieden.

Het bereik is afhankelijk van verschillende factoren, en de dekking kan per locatie en per provider verschillen. De frequentie waarop er wordt uitgezonden heeft invloed op het bereik. Dit is o.a. de reden dat het 2G signaal binnenshuis soms sterker is dan het 3G signaal. 4G is een ander netwerk (net zoals 2G en 3G ook verschillende netwerken zijn). Zie ook: http://www.vodafone.nl/fastforward/

In Amsterdam vinden er regelmatig werkzaamheden en netwerkverbeteringen plaats.
Zie bijvoorbeeld: http://forum.vodafone.nl/t5/Fast-Forward/bd-p/Fast_Forward
Volgens onze metingen is het 3G bereik in de betreffende regio ook verbeterd. Echter is het nog steeds mogelijk dat je op bepaalde locaties (vooral binnen), toch nog problemen ervaart. Het beste wat je kunt doen is zelf testen op de locaties waar jij gebruik wilt maken van het netwerk en op basis daarvan bepalen of je terug wilt komen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic