Max Verstappen en de handbalsters waren kaskrakers voor Ziggo
2016 was het jaar van Max Verstappen. De jonge coureur besmette met zijn prestaties op de racecircuits miljoenen Nederlanders met het Formule 1-virus. Maar het hardst werd de jonge coureur misschien nog wel toegejuicht vanuit de kantoren van kabelaar Ziggo. Het bedrijf heeft de exclusieve uitzendrechten op de races van Verstappen, en dat bleek voor tienduizenden Nederlanders dit jaar reden naar Ziggo over te stappen.
In iets mindere mate gold dat voor de Nederlandse handbaldames. Ze speelden zich in de kijker van sportminnend Nederland met goede prestaties en een - net als Max Verstappen - frisse verschijning
Baptiest Coopmans (Foto: HH)
Baptiest Coopmans (Foto: HH)
Het geluk van Ziggo
'We hebben geluk gehad met Max en de prestaties van de handbalsters', erkent scheidend Ziggo-baas Baptiest Coopmans. 'Het uitzenden van die sporten was bedoeld als cadeautje voor de klant, als iets extra's. Maar het blijkt een belangrijke katalysator van groei te zijn geweest.'
Ziggo kon de impuls van de sporters goed gebruiken. Het bedrijf had het moeilijk in 2015. En ook in de eerste helft van dit jaar verloor het grootste kabelbedrijf van Nederland nog klanten. Slechte ervaringen met aansluitingen en storingen, in dit tijdperk breed uitgemeten op sociale media, deden het imago van Ziggo geen goed.
Na fusie met UPC vier miljoen klanten
Nog maar twee jaar geleden werden Ziggo en UPC één landelijk bedrijf. Vier miljoen klanten kregen te maken met nieuwe pakketten en tarieven, zenders moesten over naar andere frequenties, callcenters en systemen van de bedrijven moesten op elkaar worden aangesloten.
Zakelijke markt
Op de zakelijke markt is Ziggo de uitdager die vooral bij zzp'ers en in het kleinbedrijf scoort. Fusiegenoot Vodafone is met zijn mobiele telefonie een gevestigde partij, die naast zzp'ers en mkb'ers ook tal van grote bedrijven onder de klanten heeft.
Na de fusie zal de zakelijke markt een speerpunt zijn, waarvoor 'Ziggofone' recentelijk oud-KPN-coryfee John van Vianen heeft binnengehaald om de kar te trekken. De competitie wordt opgevoerd. Bestaande Ziggo-klanten krijgen er na de fusie een mobiel aanbod bij. Daarnaast zullen ook grotere bedrijven worden opgezocht om via de Ziggo-kabels diensten af te nemen. Voor dat laatste is er wel een handicap. Er liggen naar verhouding weinig Ziggo-kabels onder de Nederlandse bedrijventerreinen en kantoorparken. 'We steken nu al honderden miljoenen euro's in onze netwerken', zegt Ziggo-ceo Baptiest Coopmans. 'Het kan goed zijn dat we straks de bedrijvenparken intrekken.'
De operatie verliep niet vlekkeloos, erkent Coopmans. De naweeën van de fusie zijn langer gevoeld dan de bedoeling was. 'Maar ik heb in de fusieperiode nooit bij consumentenprogramma's als Kassa of Radar hoeven aanschuiven. Het is ons nooit écht over de schoenen gelopen. Daar ben ik best trots op.' Inmiddels heeft Ziggo volgens hem de weg omhoog weer ingeslagen. 'Na de zomer is alles op zijn plek gevallen.'
Coopmans had graag willen blijven
Het gesprek markeert een afscheid voor de 51-jarige topman. Op 1 januari gaat Ziggo alweer op in een nieuwe fusie, dit keer met telecombedrijf Vodafone. In de combinatie ontstaat een telecomreus die naast internet en televisie ook mobiele telefonie kan bieden, alles over eigen netwerken. In Nederland kan nu alleen KPN dat zeggen.
Coopmans had best als topman willen blijven, daar maakt hij geen geheim van. Maar de aandeelhouders van de nieuwe telecomgigant beslisten anders. Vodafone levert de bestuursvoorzitter, naar verluidt in ruil voor de €1 mrd die dat bedrijf moest bijleggen om de fusie op gelijke voet in te kunnen gaan.
Komen er weer prijsstijgingen aan?
Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt volgt het ontstaan van twee grote machtblokken op de telecommarkt met argusogen. Wordt de consument straks niet geconfronteerd met prijsstijgingen? Of gedwongen tot het afnemen van pakketten, terwijl hij maar één of twee losse diensten, bijvoorbeeld alleen internet, wil kopen?
Coopmans stelt dat er geen reden is tot zorg. Prijsvechters op de markt zullen de consument goedkope, kale diensten blijven aanbieden is zijn overtuiging. 'Alle scenario's geven aan dat de markt competitief blijft.'
Geen reden tot zorg, zegt Ziggo-baas
En prijsstijgingen dan? Want die zijn er wel degelijk. NRC rekende in december voor dat de prijzen sinds de vorige fusie 6% zijn gestegen. Coopmans: 'Consumenten klagen daarover, maar tegenover iets hogere prijzen staan veel nieuwe diensten. Internet wordt sneller, je kunt buitenshuis televisie kijken, programma's kijken wanneer je wilt. Dat zijn innovaties die wel eens voor vanzelfsprekend worden aangenomen.'
Fusie met mediabedrijf is niet waarschijnlijk
Dit najaar werd bekend dat AT&T, de Amerikaanse evenknie van Ziggo, voor vele miljarden mediabedrijf Time Warner koopt. De zet voedt wereldwijd de zorg dat kabel- en telecombedrijven macht willen en kunnen krijgen over wat de consument kijkt. Wat als zenders en programma's van Time Warner, denk aan nieuwszender CNN of de films en series van betaalzender HBO, straks alleen nog voor abonnees van AT&T te zien zijn?
Ziggo en KPN bieden ook unieke informatie aan hun klanten. KPN bijvoorbeeld met eigen series, Ziggo met Formule 1 en, vanaf 1 januari, producties van HBO. Zit die Amerikaanse betaalzender nu nog in de pakketten van meerdere aanbieders, straks zijn populaire series als Game of Thrones en Girls alleen nog via Ziggo te zien.
Maar volgens Coopmans is dit niet meer dan marketing. De markt echt in beweging zetten met 'unieke content' kan volgens hem in Nederland niet. Consumenten willen hier helemaal niet betalen voor unieke programma's. 'Het enige waar mensen een beetje voor in beweging komen is sport.'
Netflix heeft de klanten afgeroomd
Maar bewijst de snelle groei van Netflix dan niet het tegengestelde? 'Dat heeft het juist nog moeilijker gemaakt', zegt de Ziggo-baas, die benadrukt dat de klant maar een keer zijn geld kan uitgeven. 'Netflix roomt de consument nog verder af.'
Verticale integratie - een telecombedrijf dat fuseert met een mediabedrijf-, Nederland is er naar overtuiging van Coopmans te klein voor. Maar dat groot zijn belangrijk is, schaalgrootte, daar gelooft hij wél in. Liberty Global, de moedermaatschappij van Ziggo, heeft telecombedrijven in elf landen. 'Je kunt zo financiële risico's afdekken en een vuist maken bij de inkoop van bijvoorbeeld chips in de wifikastjes. En zo'n groot sportkanaal als we nu hebben, dat hadden we nooit als puur Nederlandse partij kunnen optuigen.'
Na 1 januari krijgt Coopmans een toezichthoudende functie in het fusiebedrijf. Bij moeder Liberty Global gaat hij daarnaast aan de slag om wereldwijd netwerken en IT-systemen beter op elkaar te laten aansluiten. Hij vindt de industrie te leuk om deze nu al de rug toe te keren. 'In de telecomsector moet je voortdurend grote, strategische beslissingen nemen. Tegelijk telt ieder detail. De taal in een brief aan klanten, de snelheid van je callcenter. Dat is uniek.'
Sneller dan snel internet
De snelheid op internet kan nog flink worden opgevoerd. Nu geldt het versturen van data met 100MB per seconde als 'snel'. Maar Ziggo denkt het bestaande netwerk in potentie te kunnen oppompen tot snelheden van 10GB; honderd keer zo snel dus.
Het kabelbedrijf lijkt daarmee in een comfortabele positie te zitten in de competitie met KPN. Die telecomaanbieder heeft een netwerk van koper. Om daar veel sneller data overheen te kunnen sturen moet KPN het koper vervangen door glas. Vooral voor de laatste meters - tot in de huizen- is dat zeer kostbaar.
Volgens sommige schattingen moet KPN €600 tot €800 per huishouden uittrekken om te verglazen en zo snelheden tot 1GB te kunnen halen. Ziggo zou aan een paar tientjes per klant genoeg hebben. Ziggo-baas Baptiest Coopmans zegt die schattingen te extreem te vinden. 'Maar we kunnen dit netwerk tegen overzichtelijke kosten verbeteren.'