Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes

Vodafone is gestopt met WAP 1.0. Wat betekent dat voor mij?

Waar gaat het over?
Enkele oudere toestellen die actief zijn in het Vodafone netwerk maken nog gebruik van het zogenaamde WAP1-protocol om toegang te krijgen tot mobiel internet (voor browser of mail) en MMS berichten. Dit protocol is niet meer actueel en Vodafone is per 31 maart 2015 gestopt met de ondersteuning hiervan.

Wat betekent dit voor mij?
Als je een ‘ouder’ toestel hebt en gebruik maakt van het oude WAP1-protocol, dan hebben we je in februari 2015 een sms-bericht gestuurd. Door het aanpassen van de instellingen van je toestel kan het zijn dat je gewoon gebruik kunt blijven maken van mobiel internet en MMS. Als je dit voor 31 maart 2015 doet, en je toestel ondersteunt WAP2-protocol dan blijft mobiel internet en MMS werken. Mocht je je instellingen niet aanpassen of heb je een dusdanig verouderd toestel dat WAP2-protocol niet ondersteund, dan kun je vanaf 31 maart 2015 geen gebruik meer maken van mobiel internet en MMS.

Hoe pas ik mijn instellingen aan?
Hieronder kun je vinden hoe je je instellingen kan aanpassen, zowel in het algemeen als de meest relevante toestellen die nog gebruik maken van het WAP1-protocol:

Algemeen
BlackBerry (voorbeeld Curve 8520)
LG (voorbeeld Shine KE970)
Samsung
Overige: Nokia, Alcatel en Sagem

Als ik mijn instellingen aanpas, wat verandert er dan voor mij?
Er verandert niets voor je. Je kunt nog steeds gebruik maken mobiel internet. Ook met de nieuwe WAP2-instellingen is internetten mogelijk op een verouderd toestel - in een beperkte vorm - (versimpelde weergave, lage resolutie, lagere snelheid). De kosten voor mobiel internet en je eventuele databundel blijven gelijk. Mocht je je instellingen niet aanpassen dan kun je vanaf 31 maart 2015 geen gebruik meer maken van mobiel internet en MMS.

Wat moet ik doen als dit niet werkt?
Mocht het niet lukken om je instellingen succesvol aan te passen, of heb je een andere vraag over WAP, neem dan contact op met de Vodafone Smartphone Crew via 0900-1000140, € 0,45 per gesprek. Heb je een telefoonabonnement via je werkgever, neem dan eerst contact op met de interne IT- of telecombeheerder van je werkgever.

Uiteraard is het ook mogelijk om over te stappen naar een moderner toestel waardoor je gebruik kunt maken van de vele mogelijkheden die ons snelle mobiele internet je te bieden heeft. Kijk in dat geval eens op vodafone.nl/shop voor onze aanbiedingen of neem contact op met de Smartphone Crew via 0900-1000140, € 0,45 per gesprek.

Wat is WAP en wat is het WAP1-protocol?
WAP1 protocol was het eerste protocol dat ons in staat stelde om eenvoudige webpagina’s op een mobiele telefoon weer te geven. Echter WAP1 ondersteunt de huidige interactieve webpagina’s niet. De opvolger, het WAP2 protocol, biedt betere ondersteuning voor modernere webpagina’s. De meeste moderne toestellen maken geen gebruik meer van het WAP protocol.

Wat zijn de nieuwe toestelinstellingen?
De nieuwe mobiel internet-instellingen zijn voor ieder toestel gelijk. Het verschilt per toestel echter waar je de instellingen moet aanpassen. Onder het kopje Algemeen vind je nieuwe instellingen om gebruik te maken van het ‘nieuwe’ WAP2-protocol (voor oudere toestellen die geen volledig internet ondersteunen) en voor het volledig internet (alleen voor moderne smartphones die dit ondersteunen).

Algemeen
Ga naar het menu van je toestellen en selecteer ‘instellingen’. Ga nu naar de het menu-item dat toegang geeft tot je instellingen voor WAP/internet/data/netwerk of vergelijkbaar (verschilt per type toestel) en pas onderstaande instellingen aan:

Oude WAP1-instellingen (die vanaf 31 maart 2015 vervallen):
• Proxy / IP: 192.168.251.150
• Poortnummer: 9201

Nieuwe WAP2-instellingen (voor oudere toestellen, in te voeren voor 31 maart 2015)
• Proxy / IP: 192.168.251.150
• Poortnummer: 8799

Nieuwe mobiel internet-instellingen (voor smartphones, in te voeren voor 31 maart 2015)
• Proxy / IP: 1
• Poortnummer:

BlackBerry (voorbeeld Curve 8520)
Voor de BlackBerry is het niet mogelijk de poorten aan te passen. Wel kan een software update (via Menu, Software update) voldoende zijn met een BB abonnement (add-on) of het afnemen van een BB abonnement.
Mocht het dan nog niet werken en is het toestel niet gejailbreakt neem dan contact op met de hierboven genoemde klantenservice.

LG (voorbeeld Shine KE970)
Ga naar Menu -> Browser -> Instellingen -> Netwerkprofiel -> Opties -> en selecteer optie 3. Bewerken. Pas het poortnummer aan naar 8799 en sla de wijzigingen op.

Samsung
Ga naar Menu -> Instellingen -> Netwerk -> Verbindingen -> Vodafone WAP en pas het poortnummer aan naar 8799 en sla de wijzigingen op.

Overige:
Voor Nokia, Sagem, Alcatel en overige toestellen kun je het beste contact opnemen met de Smartphone Crew via 0900-1000140, € 0,45 per gesprek.
0 Reacties 0
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic