JeroenK38

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vodafone Wallet

Nieuw! Maak van je telefoon je portemonnee met Vodafone Wallet

Ik ben Jeroen en ben verantwoordelijk voor het introduceren van nieuwe diensten bij Vodafone. Samen met een projectteam heb ik de afgelopen maanden gewerkt aan de Vodafone Wallet. Met Vodafone Wallet wordt je telefoon een digitale portemonnee. In de Wallet kun je betaalkaarten zoals de Vodafone SmartPass en klantenkaarten toevoegen. Op termijn kun je ook tickets en coupons bijvoegen. De registratie van de Wallet is gratis. Ik zal hieronder meer uitleg geven over Vodafone Wallet:

Bekijk hier een korte video over Vodafone Wallet:

Hoe werkt de Vodafone Wallet?

Met Vodafone Wallet kun je makkelijk en snel contactloos betalen met je mobiele telefoon via NFC technologie. NFC staat voor Near Field Communication. Met contactloos betalen reken je kleine bedragen af zonder pas of pincode. Het enige wat je hoeft te doen is je mobiel bij de betaalterminal te houden, en klaar! Zo simpel is het.

Met de Vodafone Wallet app heb je altijd direct inzicht en controle over je uitgaven. Je kunt zelf kiezen of je de Wallet wilt beveiligen. Zo kun je in de app instellen of je snel wilt betalen zonder PINcode (voor kleine bedragen onder de €25), of dat je liever altijd eerst de app wilt openen voor je kunt betalen.

Raak jij je mobiel kwijt? Neem dan meteen contact op met de Vodafone klantenservice op
+31 6 54 50 01 00 (tarief voor bellen naar mobiel) om je SIM te blokkeren.

Wil je de Vodafone Wallet op je mobiel?

Open de Vodafone Updates applicatie op je mobiele telefoon om Vodafone Wallet te installeren. Heb je nog geen NFC SIM kaart, ga dan eerst naar een Vodafone winkel of bel de klantenservice op 1200.
Heb je geen Vodafone Updates, of staat de Wallet niet tussen de apps, dan is je toestel waarschijnlijk nog niet geschikt voor de Wallet. Klik dan hier voor meer informatie.

Foutmelding bij downloaden Wallet

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Heb je geen mogelijkheid om de Wallet te downloaden maar wil je wel contactloos betalen met je telefoon? Vraag dan hier Vodafone SmartPass aan. Zo ontvang je een sticker met NFC chip voor op je telefoon en is contactloos betalen ook voor jou binnen handbereik.

Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie van Wallet vinden!

Groeten,

Jeroen
156 Reacties 156
erik22665

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb de wallet ook geïnstalleerd en ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet hebt gebruikt. Wat ik nu al mis is de mogelijkheid om tickets en kaarten toe te voegen. Het zou mooi zijn als je bijvoorbeeld je ANWB-kaart kunt toevoegen, of de bonus-kaart. Eventueel handmatig.
Zet een afbeelding van de kaart in een bibliotheek en laat de klant zelf gegevens invullen, genereer een streepjescode en voila; de digitale bonuskaart is een feit. Het kan dan namelijk gescand wordenbij de kassa. Nu gebruik ik gewoon een foto van de bonuskaart en ach, dat werkt ook.

Dus mijn vraag; wanneer is het mogelijk om kaarten -en tickets- toe te voegen aan de wallet, daar is het toch juist voor in het leven geroepen. En kreten als "zo snel mogelijk" en "we zijn er volop mee bezig", heb ik niets aan. Ik wil kaarten toevoegen en geen lege wallet op m'n mobiel. Dan is ie er ook zo weer af.

Groeten
Erik

DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Daarvoor zijn er al vele apps beschikbaar.
Ga naar de App/Play/Windows Phone Store en zoek naar "Wallet", keuze genoeg om al je barcode kaarten in te bewaren.

Zelf zou ik liever op een functie wachten om mijn telefoon als OV chipkaart en geldig ID bewijs te kunnen gebruiken, daar is er pas een te kort aan.
Vodafone gaf in een filmpje aan dat Vodafone Wallet in de zomer gebruikt zal kunnen worden als OV chipkaart, legitimatie blijft helaas voorlopig weg.

ID kaarten werken op RFID (een variant op NFC), zoals ik het onlangs heb getest.
Dus als de politie je ID kaart op je telefoon beeldscherm niet kan vertrouwen, kun je ook je telefoon aan hun scanner houden.
Deze excuus is daarom niet van toepassing.
jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Voor een paspoort is wel een NFC reader voor, echter moet je wel voor vertrouwelijkheid wel paspoortnummer geboortedatum in vullen, en dan kan hij je paspoort scannen, en zelfs zie je de foto die op je paspoort staat.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Bedankt voor de tip.
Net geprobeerd en het werkt zonder gemaar.
hup

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Eerst had ik Smartpass aangevraagd en gekregen. Daar blijken kosten voor gebruik aan verbonden op termijn en bovendien moet er voor contactloos betalen een sticker geplakt worden terwijl ik een mobiel met nfc heb. Nu Wallet geactiveerd.

Vragen waarop ik geen antwoord op de site kan vinden:
1. Kan ik meteen betalen zonder eerst tegoed ergens op te moeten zetten? Hoe wordt die betaling dan afgehandeld?
2. Ik lees op de site dat ik na activatie van Wallet (weer) een Smartpass krijg. Waarom is dat?
3. Zijn er toch weer kosten aan Wallet verbonden in de toekomst via de 'verplicht' te ontvangen Smartpass?

Kortom, een beetje verwarrend Smartpass en Wallet door en met elkaar. Iemand die iets meer helderheid kan geven?
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Vragen waarop ik geen antwoord op de site kan vinden:
1. Kan ik meteen betalen zonder eerst tegoed ergens op te moeten zetten? Hoe wordt die betaling dan afgehandeld?

Vodafone maakt het er inderdaad ook zeker niet overzichtelijker op. Maar oké, even zoals ik het begrepen heb:
Vodafone Smartpass
- Vodafone Smartpass MOET je opladen en is op prepaid basis.
- De Vodafone Smartpass is het eerste jaar gratis, hierna € 12,50 per jaar.
- Aan vrijwel iedere transactie zijn kosten verbonden.
- Je krijgt een smartpass en een sticker voor betalingen.
- Dit is nog EXCLUSIEF NFC-betaalmogelijkheid, hiervoor is een NFC / Vodafone Wallet Simkaart nodig

Vodafone Wallet
- Vodafone Wallet is geheel gratis.
- Je krijgt een Smartpass met Visa creditcardnummer.
- Je dient voor deze dienst een NFC-Simkaart aan te vragen.

Grappige is, dat Vodafone Wallet opzich gratis is maar je hierbij de Smartpass krijgt en laat deze nu net betaald zijn. Helaas lijkt het erop dat hier verder geen duidelijkheid over gegeven wordt want elders is ook reeds een topic waarin dit niet duidelijk wordt uitgelegd. In principe zijn beide (Wallet & Smartpass) voor wat ik zo lees identiek.

2. Ik lees op de site dat ik na activatie van Wallet (weer) een Smartpass krijg. Waarom is dat?
Volgens mij is het gewoon dezelfde Smartpass.

3. Zijn er toch weer kosten aan Wallet verbonden in de toekomst via de 'verplicht' te ontvangen Smartpass?
Wallet zou in principe kosteloos blijven maar de toekomst leert ons dat niets gratis is en blijft. Helaas kunnen medewerkers hier zelf ook voor de langere termijn geen antwoord op geven.


hup

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Voor niets gaat de zon op. Dat er uiteindelijk iets betaald moet worden voor gebruik van deze services ligt voor de hand maar maak dat dan ook duidelijk. Het is nu chaotisch. Voor Wallet heb je Smartpass blijkbaar nodig. Dat gaat straks een vast bedrag kosten. Voor betalingen via Wallet worden geen kosten in rekening gebracht. Nergens staat dat dat in toekomst wel zo is. Bij Smartpass weet je dat je per transactie kosten kwijt bent.

Rommelig. Ik krijg de indruk dat Vodafone deze service te snel introduceert.
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
@hup Bij Wallet krijg je de Smartpass eveneens, tenminste... krijg, deze betaal je dus gewoon. De Wallet service is gratis, maar Smartpass zorgt er toch voor dat je uiteindelijk als nog geld kwijt bent. Wallet zonder smartpass lijkt onmogelijk.

Maar goed, jammer dat hierover in de afgelopen dagen nog geen enkele duidelijkheid over is gegeven.
hup

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In de voorwaarden bij Wallet wordt met geen woord over Smartpass gerept. Bij onderdeel 4. Kosten staat: "De Vodafone-Wallet is gratis, maar voor het gebruik van de Wallet kunnen data- en roamingkosten in rekening gebracht worden. Zie hiervoor de tarieven behorende bij uw abonnement. Voor sommige kaarten/passen in uw Wallet kunnen kosten in rekening worden gebracht door de Aanbieder van deze kaarten/passen, raadpleeg hiervoor de Aanbieder."Nergens wordt gerept over een verplichte aanschaf van Smartpass en daarbij behorende kosten. Er staat dat voor sommige passen door de aanbieder kosten in rekening kunnen worden gebracht. Dat kan Vodafone zijn voor de Smartpass. Ik ben inmiddels bezig hier duidelijkheid over te krijgen.

Op de site staat bij 'Wat kost het': "Het gebruik en registratie van de wallet is gratis. Maak je ook gebruik van de SmartPass dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Bekijk de kosten voor SmartPass." Er staat niet dat ik verplicht een Smartpass erbij moet nemen.

NB. Bij de aanschaf van de sim-kaart voor Wallet in de winkel werd op nadrukkelijke navraag gezegd dat er geen kosten aan Wallet verbonden zijn. Dat er een Smartpass bij nodig is werd er niet bij gezegd.

Wordt vervolgd.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi allemaal, misschien kan ik nog iets verduidelijken 🙂

Allereerst: wat is de Wallet.

Zie de Wallet app als je digitale portemonnee. De portemonnee in je broekzak is in feite niet meer dan een container voor:

  • je betaalpassen (bv pinpas, creditcard, etc)
  • je klantenkaarten
  • je bonnetjes
  • cadeaubonnen
  • enzovoort
De Vodafone Wallet-app is exact hetzelfde: het is een digitale portemonnee waarin je dezelfde dingen kunt plaatsen als in je fysieke portemonnee. Bijvoorbeeld:


  • Je betaalpassen: bijvoorbeeld Vodafone Smartpass.
    Je kunt ook allerlei andere betaalpassen in de Wallet plaatsen. Bijvoorbeeld de creditcard die je al jaren gebruikt.
  • Je klantenkaarten: je kunt je klantenkaart van de supermarkt, de bouwmarkt, de boekhandel enzovoort, toevoegen.
  • Je bonnetjes: min of meer: je ziet je transactie-geschiedenis in de app dus je weet precies waar je je geld uitgegeven hebt. De app vervangt een bonnetje uiteraard niet waar het bv garantie op je product betreft
  • Cadeabonnen: ook allerlei vouchers van diverse bedrijven kun je in de toekomst in je Wallet plaatsen
  • NB: nog niet al deze functies zijn al beschikbaar. Verwacht nog diverse updates waarmee uiteindelijk al deze opties beschikbaar worden!
De Wallet is dus echt een portemonnee. Er zit in wat jij er in doet. Je hoeft alleen niet meer te zoeken tussen al je pasjes om er vervolgens achter te komen dat je nou net die ene kaart die je nodig had niet bij je hebt 😉

De Wallet-app is gratis.

Wat is Smartpass: Smartpass is een betaalmiddel.
Net zoals je pinpas of creditcard je een bepaald bedrag per jaar kost, kost Smartpass dat ook (met ingang van volgend jaar, nu is hij nog gratis bij de introductie).

Kort samengevat:

  • Smartpass is een betaalmiddel
  • Wallet is je gratis portemonnee (en je betaalt niet met je portemonnee maar met je pinpas / SmartPass / creditcard / enzovoort)

De verwarring ontstaat denk ik omdat op dit moment Smartpass de eerste kaart is die in de Wallet kan, en Smartpass is vanaf volgend jaar niet meer gratis. Maar de Wallet zelf is gratis
hup

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank Bas voor de uitleg. Het begint wat duidelijker te worden. Het lijkt me zinvol deze uitleg ook op de website te zetten en erbij te zetten dat je een Smartpass krijgt bij gebruik van Wallet en dat uit het gebruik van die Smartpass kosten volgen.

Ik zit nu alleen met een sticker die ik niet gebruil/wil. Hoe kom ik daar vanaf?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik zie dat de app omschrijving in de Play Store inmiddels aangepast is naar een veel duidelijkere omschrijving: mooi zo!
Vandaag heeft ook de ING contactloos betalen geactiveerd voor heel Nederland, maar ik denk dat ik voor zolang SmartPass gratis blijft die ook nog blijf gebruiken als een soort 'reservepot'.

Ook was ik vrijdag in Duitsland geweest.
Ondanks er wordt geadverteerd dat de Duitsers al langer contactloos betalen, heb ik daar geen enkele plek gevonden waar dat kon.
Geen restaurants, geen tankstations, geen Hannover Messe, nergens.
Wel hebben ze een hele aparte manier van pinnen: of je kaart door de gleuf naast het kassa scherm halen of pinnen zoals in Nederland en België. In beide gevallen moet je je kaart aan de medewerk(st)er overhandigen, terwijl je in Nederland en België dit zelf moet doen.
Ook heeft de SmartPass bij een automaat daar storing veroorzaakt waardoor ik met geen enkele kaart kon betalen (en moest ik dus afrekenen bij een andere kassa).
heliflyer

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
net contakt gehad met klanten service je hangt ten alle tijden aan een visa creditcart
dus ga mij maar vorbij ik heb al een card
en wil geen visa
heliflyer

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
waarom verplicht een visa card er bij ?????

DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Eigenlijk is het een V-Pay kaart, de 'bank-vriendelijke' versie van VISA.
Zoals Maestro de 'bank-vriendelijke' versie is van MasterCard.

De meeste banken geven je een Maestro kaart, ik kan eerlijk gezegd geen bank bedenken die V-Pay standaard uitgeeft.
Vodafone doet dit dus wel, zoals je dat al gemerkt hebt.
cicero911

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een branded Sony Xperia Z. Toen ik mijn telefoon kreeg vond ik dat nogal vervelend, dus heb ik alle Vodafone apps zoveel mogelijk verwijderd.
Nu wil ik wel graag de Vodafone Wallet gebruiken, maar deze app moet ik downloaden via Vodafone updates-app. Het probleem is dat ik deze app heb verwijderd.

Mijn vraag is dan ook: Hoe kom ik nu aan de Vodafone Wallet app of aan de Vodafone update app zodat ik via die app de ander app kan downloaden?
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Kijk even of je hem in de playstore kunt downloaden, anders raad ik je aan je toestel te backuppen en even een factory reset te doen. Dan is hij sowieso terug.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Of even opnieuw de Vodafone ROM op je telefoon flashen?
Voor de meeste ROMs heb je root rechten nodig, dit geldt meestal niet voor fabrieksROMs.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@heliflyer Ik denk dat mijn collega niet 100% duidelijk is geweest. Voor SmartPass werken we inderdaad samen met Visa. Maar: je krijgt geen creditcard.

Wat je krijgt is een debitcard. Dwz, een prepaid-kaart. Vergelijk het maar met prepaid op je mobieltje. Bij prepaid bepaal je zelf hoeveel tegoed je op je nummer zet en je kunt nooit meer verbruiken dan wat je er zelf opgezet had.

SmartPass werkt hetzelfde. Je krijgt een prepaid-visakaart waar je bijvoorbeeld via iDeal geld op zet. Stel dat je er 20 euro op zet, dan kun je met je SmartPass nooit meer dan die 20 euro uitgeven (zonder er opnieuw tegoed op te zetten). Met dingen als een creditcardrekening, hoge rentes, enzovoort kun je dus ook niet te maken krijgen :).
heliflyer

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
dan moeten ze dat ook op de site zetten want daar staat het ook niet
en jammer maar helaas ik heb niets met visa dan maar wachten op mijn eigen bank
Gr.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic