JeroenK38

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vodafone Wallet

Nieuw! Maak van je telefoon je portemonnee met Vodafone Wallet

Ik ben Jeroen en ben verantwoordelijk voor het introduceren van nieuwe diensten bij Vodafone. Samen met een projectteam heb ik de afgelopen maanden gewerkt aan de Vodafone Wallet. Met Vodafone Wallet wordt je telefoon een digitale portemonnee. In de Wallet kun je betaalkaarten zoals de Vodafone SmartPass en klantenkaarten toevoegen. Op termijn kun je ook tickets en coupons bijvoegen. De registratie van de Wallet is gratis. Ik zal hieronder meer uitleg geven over Vodafone Wallet:

Bekijk hier een korte video over Vodafone Wallet:

Hoe werkt de Vodafone Wallet?

Met Vodafone Wallet kun je makkelijk en snel contactloos betalen met je mobiele telefoon via NFC technologie. NFC staat voor Near Field Communication. Met contactloos betalen reken je kleine bedragen af zonder pas of pincode. Het enige wat je hoeft te doen is je mobiel bij de betaalterminal te houden, en klaar! Zo simpel is het.

Met de Vodafone Wallet app heb je altijd direct inzicht en controle over je uitgaven. Je kunt zelf kiezen of je de Wallet wilt beveiligen. Zo kun je in de app instellen of je snel wilt betalen zonder PINcode (voor kleine bedragen onder de €25), of dat je liever altijd eerst de app wilt openen voor je kunt betalen.

Raak jij je mobiel kwijt? Neem dan meteen contact op met de Vodafone klantenservice op
+31 6 54 50 01 00 (tarief voor bellen naar mobiel) om je SIM te blokkeren.

Wil je de Vodafone Wallet op je mobiel?

Open de Vodafone Updates applicatie op je mobiele telefoon om Vodafone Wallet te installeren. Heb je nog geen NFC SIM kaart, ga dan eerst naar een Vodafone winkel of bel de klantenservice op 1200.
Heb je geen Vodafone Updates, of staat de Wallet niet tussen de apps, dan is je toestel waarschijnlijk nog niet geschikt voor de Wallet. Klik dan hier voor meer informatie.

Foutmelding bij downloaden Wallet

Krijg je de melding in de Google Play Store dat je de Vodafone Wallet niet kan downloaden omdat de provider (wij dus) het niet zou ondersteunen? Met onderstaande stappen kun je dit oplossen:

Stap 1: Ga naar instellingen op het toestel.
Stap 2: Ga naar de sectie Apps/Applicatiebeheer (waar je alle geïnstalleerde applicaties kan vinden).
Stap 3: Scroll naar de app Google Play Store en tik op de app.
Stap 4: Hier zie je de opties Gegevens wissen en Cache Wissen.
Stap 5: Tik op Gegevens wissen, deze optie neemt gelijk het Cache wissen mee.
Stap 6: Zijn de gegevens gewist ga dan een menu terug. Hier zie je in de Google Play Store app de optie Verwijderen en Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 7: Tik op die optie Nu stoppen/Geforceerd stoppen.
Stap 8: Na bovengenoemde stap herstart je het toestel door dit uit en aan te zetten (hou de power knop enkele tellen vast tot de optie verschijnt het toestel uit te zetten).
Stap 9: Nadat het toestel herstart is open je de Google Play Store app. Accepteer in de app de voorwaarden en zoek naar de app Vodafone Wallet. Je kunt ook de Start app openen en de Wallet van hieruit installeren.
Stap 10: Tik op de app. De melding ‘’dit item is niet beschikbaar voor uw provider” zou niet meer zichtbaar moeten zijn. De app kan nu worden gedownload.

Deze procedure geldt ook als je de melding krijgt dat de OVCM app (de app van Translink die geïnstalleerd moet worden voor OV Chip Mobiel) niet gedownload kan worden.

Heb je geen mogelijkheid om de Wallet te downloaden maar wil je wel contactloos betalen met je telefoon? Vraag dan hier Vodafone SmartPass aan. Zo ontvang je een sticker met NFC chip voor op je telefoon en is contactloos betalen ook voor jou binnen handbereik.

Ik ben ontzettend benieuwd wat jullie van Wallet vinden!

Groeten,

Jeroen
156 Reacties 156
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Inmiddels in Eindhoven geweest.
Zelfde verhaal als in Breda: medewerkers met meer vragen dan antwoorden.

Zelf ben ik dus op de conclussie gekomen dat Vodafone Wallet gewoon een scam is.
1. Niemand bij Vodafone weet hoe of wat behalve de CEO himself.
2a. Vodafone jaagt hiermee mensen op om een Vodafone-branded telefoon te nemen, wat meer winst maakt voor Vodafone dan een unbranded telefoon.
2b. Weet ook dat gebruikers van een branded telefoon juist vaker een custom ROM installeren, of minstens alle Vodafone apps verwijderen door root toegang te krijgen. Ook dan heb je dus een sticker nodig (zie 3).
3. Ben je wel klant, maar zit je zonder branded toestel? Of ben je juist geen klant? Of heb je niet eens een Android om er mee te beginnen? Plak dan een lelijke sticker op je telefoon á € 12,50 per jaar. Dus hoe je het ook bekijkt, Vodafone maakt hoe dan ook winst.
4. Er is een site waar je schijnbaar Vodafone Wallet kan downloaden: http://wallet.vodafone.com/mw
Nederlands staat er nog steeds niet tussen, waardoor je als Nederlander de app niet kan downloaden.
Kan je dat wel, krijg je een melding dat je telefoon zogenaamd 'niet geschikt' is.
Heb je wel een 'geschikt' toestel (getest met een User Agent masker), moet je een Duits, Spaans of Italiaans mobiele nummer hebben. Daar wordt een bevestigingscode naartoe gestuurd.
Heb je een Duits nummer (getest met een vriend in Duitsland), dan downloadt de site Vodafone Wallet een heel uur lang en niks gebeurt.
Na een uur krijgt dezelfde vriend een SMS binnen dat de installatie mislukte.
Daarnaast moet je die site via WiFi bezoeken, aangezien deze op het Vodafone netwerk geblokkeerd is (ook voor het personeel van Vodafone winkels is wallet.vodafone.com geblokkeerd).

Dus of het is een mislukking op mislukking op mislukking op mislukking, of het een service dat plotseling online ging zonder enige denkwerk, of het is een simpele oplichtingspraktijk.
Kies maar.

harmannuspoort

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nexus 5: Nieuw vodafone sim kaart gehaal met NFC ondersteuning tbv vodafone wallet. Echter lukt niet om via instellingen de update te installeren. Blijft zeggen "Het is niet mogelijk op voor updates te controleren. Probeer het later opnieuw.". Vodafone helpdesk zegt app opnieuw installern. Gedaan maar geen effect. Iemand oplossing?

Lees dat je een vodafone branded telefoon moet hebben.... dus gaat op verschillende manieren mis. De vodafone winkel geeft sim kaarten met nfc ondersteuning uit zonder om type toestel te vragen en de helpdeks weet ook niet dat het alleen op branded toestellen werkt.... onbegrijpelijk dat dit zo in de markt wordt gezet. Niet werkbaar dus...
JeroenK38
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dat begrijp ik.

We zijn druk doende om Wallet met SmartPass ook voor niet “door Vodafone aangepastte” telefoons mogelijk te maken. Echter dat is niet eenvoudig, alle toestellen en firmware versies etc moeten namelijk allemaal gecertificeerd worden door Visa, en om eea veilig op je toestel te krijgen is momenteel Vodafone Updates nodig.

Het is dus geen onwil. Het liefst maken we het product aan zo'n groot mogelijke groep beschikbaar. We zijn er dus druk mee bezig. In de tussentijd is de SmartPass sticker met NFC chip het enige alternatief.

mvg Jeroen
harmannuspoort

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedendag,

Dank voor reactie. Ik wacht af of jullie de belofte waar maken.

Raar overigens dat Visa dan niet per direct de google nexus 5 of om het even een ander "groot" merk goedkeurt...

Sticker is onderweg ....

Ik zou dan in iedergeval een "duidelijke" instructie naar de vodafone winkels uitdoen dat ze geen simkaarten weggeven met nfc terwijl je een toestel hebt wat niet geschikt is.

Tevens de helpdesk beter instrueren....
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
JeroenK38 schreef:
Dat begrijp ik.

We zijn druk doende om Wallet met SmartPass ook voor niet “door Vodafone aangepastte” telefoons mogelijk te maken. Echter dat is niet eenvoudig, alle toestellen en firmware versies etc moeten namelijk allemaal gecertificeerd worden door Visa, en om eea veilig op je toestel te krijgen is momenteel Vodafone Updates nodig.

Het is dus geen onwil. Het liefst maken we het product aan zo'n groot mogelijke groep beschikbaar. We zijn er dus druk mee bezig. In de tussentijd is de SmartPass sticker met NFC chip het enige alternatief.

mvg Jeroen
Eindelijk een duidelijk antwoord.
In dit geval, goed.

Ik heb inmiddels een niet-werkende Vodafone Wallet APK gevonden op de Duitse versie van dit forum topic (dus op forum.vodafone.de in plaats van forum.vodafone.nl) die deze weer op een Spaanse forum hebben gevonden.
Het weigert te installeren vanwege een 'missing library', maar dit is het verst dat ik kon krijgen:
Screenshot
jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Erg benieuwd, wel heel vaag ik heb dus ook via Vodafone een telefoon genomen een Samsung S4 (Vodafone winkel) en dan is hij ook niet branded. Hoe kan dit, en zijn er überhaupt wel branded telefoons? Jammer dat dan Vodafone deze klanten nog laat liggen.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ondersteund of niet, als Vodafone SmartPass in de Play Store gezet kan worden dan kan Vodafone Wallet toch ook in de Play Store komen?
Of op z'n minst gewoon 1 applicatie maken?

In het geval van de tweede optie kan er altijd nog in de code gecheckt worden of de telefoon een "Tap & Pay" optie beschikt. Ja? Dan kun je contactloos betalen. Nee? Dan niet.
Dit heeft Google ook gedaan met Google Wallet, waarom kan Vodafone dit van niet met Vodafone Wallet doen?
Anders wordt het maar wachten tot ING bank met een eigen app komt, najaar duurt veel te lang.
Vandaar dat ik die app handmatig heb geprobeerd te installeren.
jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ik dacht er ook zo over, maar het is wel zo dat Vodafone ook snel tegemoet willen komen met de non-branded toestellen, en dat ze voor deze oplossing zijn gekomen.

Uiteraard baal ik zelf ook hiet een beetje van omdat ik dus ook een non branded toestel heb. Maar hoop dat ze snel daar aan wat kunnen foen.
elroy944

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
samsung toestellen zijn makkelijk te debranden en zelfs ook te branded te maken. met een beetje google kan je zo de firmware van de nederlandse vodafone (s4) downloaden mocht je dit perse willen.

ik ga in ieder geval niet mijn unbranded note 3 branded maken alleen voor dit, ik wacht wel tot mijn eigen bank of vodafone ermee komt. Welke er als 1e mee komt krijgt mijn voorkeur en dan ga ik ook niet een ander proberen.
aws1971

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
wat ik me afvraag is bij hoeveel bedrijven/zaakjes kan ik contactloos betalen ?

jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ik denk dat, misschien nu nog niet veel, het is iets nieuws, dus het zal waarschijnlijk wel op kunen lopen.
aws1971

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
dus misschien hebben ze het in de tussentijd opgelost voor de niet branded toestellen,
zie het nut er niet van in als je 1 uit de 50 winkels ermee kan betalen
jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Zal nu wel weinig winkels zijn, maar in het begin is het altijd weinig. Omdat het nieuw is en men moet ook de winkels de tijd geven. Om hun apparatuur te veranderen.
aws1971

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
mooi,
dan geef ik vodafone de tijd om hun probleem op te lossen zodat het werkt op niet branded toestellen.
hoop dat ze naar de reacties van de mensen luisteren hier.
eigenlijk hebben ze het gewoon te vroeg geintroduceerd of ze zijn er te laat mee ingesprongen (het is maar hoe je het bekijkt)
dat met die stickers is leuk verzonnen maar misschien hadden ze even naar andere bedrijven moeten kijken waar ze het al een tijdje werkend hebben.
als ze het allemaal op hun loop laten gaan dan zal de vodafone versie floppen en zal iedereen de opties van de banken gebruiken.


DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
aws1971 schreef:
wat ik me afvraag is bij hoeveel bedrijven/zaakjes kan ik contactloos betalen ?

Wat in iedergeval al bekend is:
1. De hele stad Leiden.
2. Bijna overal op NS stations (behalve zaakjes als AH to go).
3. Schiphol.
4. IKEA (bij de hotdog kraam en de kantine).
5. Waarschijnlijk is Lidl er ook mee begonnen.
6. En ik heb gehoord dat verschillende Albert Heijn winkels in Amsterdam er nu ook aan meedoen.

En er zit meer aan te komen.
Als je plannen hebt om naar Polen te gaan in een korte tijd, afgelopen zomer ben ik niet een winkel/zaak/bedrijf tegengekomen waar contactloos betalen niet mogelijk is.
Van kleine kebap zaakjes tot Media Markt, je kunt er sinds vorig jaar al overal contactloos betalen.
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Klopt, ook een aantal kledingzaken zoals H&M en Zara, Lidl inderdaad en de NS.
jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Oh dat is al meer dan ik dacht.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Net bij de Lidl geweest hier in de stad, ze doen zo te zien nog niet aan contactloos betalen.
jelleruben

Stamgast
  • 65Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Bestaat er ook ergens een lijst, zodat je weet waar je het wel echt kan gebruiken, zodat je niet voor gek in de winkel staat. En hebben / krijgen deze zaken ook een sticker op de deur raam? Net wat je nu tegenwoordig heb met PIN, Mastercard en Visa?
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Op het NS heb ik een kleine banner zien staan boven de betaal automaat waar dit aangegeven staat.
Er staat echter niks op een raam of deur vermeld.
De meest gebruikte contactloze betaal terminals zien er in Nederland zo uit: plaatje

De lijst heb ik ook al een tijdje geprobeerd op te zoeken, kwam niet verder dan de sites van MasterCard en VISA (en geen van beide geven aan waar het in Nederland mogelijk is, alsof ze nog in 2011 leven).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic