Hwijker

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vodafone Wallet gebruiken met eigen NFC-chip

Heb mijn abonnement verlengt en kreeg een SIM-kaart met een NFC-chip. Maak echter met 2 telefoons (privé & werk) gebruik van dit abonnement d.m.v. een duo-kaart. En omdat het aanvragen van een nieuwe duo-sim extra kosten met zich meebrengt, blijf ik mijn 'oude' duo-sim gebruiken (op aanraden van een Vodafone-adviseur via de chat).

Ben al een tijdje geïnteresseerd in NFC en ben in het bezit van div. NFC-tags ... mijn vraag is dus de volgende

"Kan ik gebruik maken van de Vodafone Wallet met één van mijn eigen NFC-tags???"
(of moet ik toch een nieuwe duo-sim aanvragen/aanschaffen?)
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik weet best wel wat NFC tags zijn, ik ben er ook al een lange tijd mee gaan experimenteren.
Toen ik tijdens de zomervakantie van 2013 in Polen zat, werd ik helemaal gefacineerd door NFC.
Gewoon een broodje kebab betalen door heel even je pinpas of mobieltje boven een pinautomaat te laten hangen, dat bestond toen in Nederland nog niet!

De NFC-SIM kaart is niks meer dan een Vodafone SmartPass sticker waar ook je Vodafone abonnement staat.
Het is dus niet programmeerbaar, hiervoor moet je echt herschrijfbare NFC tags hebben, maar ik lees dat je dit al wist.

Wel jammer dat ik mijn NFC SIM kaart onlangs moest knippen om hem in mijn nieuwe Lumia 930 te stoppen, maar er zijn toch geen nano SIM kaarten met NFC en ik heb NFC in mijn ING pas, dus ik zit er niet echt mee.

Bekijk in context

5 Reacties 5
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Nee, helaas kan dat niet.
Wel opvallend, want bij Google Wallet heb je niet eens een NFC SIM kaart nodig (zolang jij je telefoon in de Verenigde Staten gebruikt).
Aan de andere kant is Google ook geen mobiele provider, T-Mobile en Orange doen het ook via de SIM kaart in Polen.
Geldt ook voor alle mobiele providers in Amerika, Singapore, Japan en Hong Kong.
Te verwachten is dat de banken dit via de hardware zelf gaan regelen, aangezien ik geen SIM kaart van de Rabobank of ING kan verwachten.

Als het gaat om Duo-SIM, dacht ik dat je een SIM kaart met secure element in slot 1 moet stoppen (zo gaat dat bij Windows Phone volgens Microsoft zelf)
Hwijker
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Met een duo-sim bedoel ik niet 2 SIM-kaarten in één telefoon, maar ik gebruik 2 telefoons op één abonementje. Eentje privé en een telefoon die 'hufter-proef' is op mijn werk ... als ik thuis kom zet ik de ene uit & de andere aan (zoals vroeger in auto-telefoons)!
Op die 2e SIM hoeft geen NFC-tag te zitten, maar als ik de nieuwe kaart activeer kan ik allebei mijn 'oude' kaartjes niet meer gebruiken.

En kan ik de tag op de SIM ook voor andere taken programmeren?? Of is ie uitsluitend voor Vodafone Wallet??

Ben al een tijdje aan het experimenteren met NFC-tags (taken op een tag zetten e.d.) ... zeker in combinatie met 'domotica' zijn de mogelijkheden enorm. Voorbeeldje: als je naar bed gaat scan je een NFC-tag en gaan alle lichten uit, de verwarming omlaag, de wekker word gezet, enz. & word je wakker dan scan je weer de tag en je huis gaat weer in de 'dag-stand'.

Je hoeft ook geen SIM-kaarten van de banken te verwachten ... NFC-SIM-kaart is niet echt een goede omschrijving, het is een normale SIM-kaart waarop ook een NFC-tag zit. Voor de identificatie zullen ze wel 'samenwerken', maar verders staan ze los van elkaar. Zo'n tag kun je met van alles combineren ... heb ze gezien als sticker, als pasje ... maar ook als sleutelhanger, als een sierraad, in een foto/poster, enz..

Zou dus erg fijn zijn als ik ook andere taken op de NFC-tag (naast Wallet) zou kunnen zetten!!! Vrees alleen dat het niet het geval is.
DavidBlaszyk

Gedreven Liefhebber
  • 161Posts
  • 6Oplossingen
  • 33Likes
Ik weet best wel wat NFC tags zijn, ik ben er ook al een lange tijd mee gaan experimenteren.
Toen ik tijdens de zomervakantie van 2013 in Polen zat, werd ik helemaal gefacineerd door NFC.
Gewoon een broodje kebab betalen door heel even je pinpas of mobieltje boven een pinautomaat te laten hangen, dat bestond toen in Nederland nog niet!

De NFC-SIM kaart is niks meer dan een Vodafone SmartPass sticker waar ook je Vodafone abonnement staat.
Het is dus niet programmeerbaar, hiervoor moet je echt herschrijfbare NFC tags hebben, maar ik lees dat je dit al wist.

Wel jammer dat ik mijn NFC SIM kaart onlangs moest knippen om hem in mijn nieuwe Lumia 930 te stoppen, maar er zijn toch geen nano SIM kaarten met NFC en ik heb NFC in mijn ING pas, dus ik zit er niet echt mee.
Hwijker
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
In de toekomst gaan we steeds vaker van NFC horen!!

Bedankt voor je reactie(s)!!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten, wallet is afgesloten
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic