NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes

Vodafone Discover Day

Vodafone bied al enige tijd haar Discover Traineeships aan. Deze traineeships zijn bedoelt voor Studenten met een afgeronde WO opleiding en maximaal 12 maanden werk ervaring. Linkje

Na het invullen van deze sollicatie wordt je uitgenodig voor een online assessment. Deze bestaat uit 2 onderdelen.
- Bij onderdeel 1 komen er verschillende casussen voorbij. Hierbij moet je steeds aangeven welk antwoord jou het beste lijkt, en welke jou het "minst goed" lijkt.
- Bij onderdeel 2 moet je even aan het werk. Hierbij moet je verschillende testen doen. Hierbij worden verschillende competenties getest. Ik weet niet of dit per richting verschil, maar bij mij waren het Lezen, Grafieken analyseren en Vervolg plaatjes (je kent ze wel van de IQ testen).

Let op, aan het eind van het invullen van deze test komt er naar circa 5 minuten links boven opeens een knop met je uitslag. Op de Discover Day kwam ik er achter dat veel mensen dit niet gezien hadden, en is toch leuk om te zien hoe je er voor staat.

Naar deze online assesment worden de best scorende personen uit gekozen voor een Discover Day. Je krijgt hier voor een simpele email: "You passed the tests, so we are happy to invite you for the first selection day of our traineeship Discover Vodafone. For details see invitation attached."

Dit zal er zo uitzien:


In deze mail staat duidelijk dat je een Week voor die tijd een e-mail krijgt met uitleg over de persoonlijke presentatie, en dat je een e-mail moet sturen met een foto er in. Deze foto is erg belangrijk omdat de verschillende requiters hiermee jou identificeren op de dag zelf.

Een week voor de dag zelf krijg je een email, met de verschillende onderdelen.
1) a Group Exercise
Deze kan je niet voorbereiden. Laat het je gewoon overkomen.

2) a Telco Pitch
Deze kan je ook niet voorbereiden. Daarnaast een Telco Pitch bestaat niet. Dit staat voor Telecommunicatie Pitch. Alleen deze heeft hier vrij weinig mee te maken. Dit is een korte pitch, die je voor een groepje van 5 mensen doet, waarna je 2 vragen krijgt over je pitch. Deze vragen zijn voornamelijk vragen over jezelf. Dus zolang je jezelf kent, kan je deze beantwoorden.

3) a personal presentation followed by an interview
Deze kan je wel voorbereiden. Deze presentatie geeft je 1 op 1 tegen een recuiter van jou afdeling, die jou CV ook voor zicht heeft. Dit is een hele informele presentatie, en de recuiter stelt je enorm op je gemak. Zie dit als een sollicitatie gesprek, waarbij de recuiter even snel informatie krijgt door jou presentatie.

Er staat in de e-mail dat bijna alles in het engels gaat. Het enige wat onze groep in het engels heeft moeten doen is de groepsopdracht. Zover ik begreep gaat alles alleen in het engels als er een buitenlandse student / recuiter bij zit.

Dan is die er, de dag waarvan je wist dat die zal komen (hehehe). Je komt aanlopen bij Vodafone. (gebouw van 11 verdiepingen, verwacht geen mega vodafone bord voor de deur, alleen boven de draaideur staat het) Zelf had ik gewoon nette schoenen aan gedaan, nette spijkerbroek, overhemd + jasje. Ik heb van mezelf gemerkt dat je dan goed gekleed bent. Er zijn mensen die volledig in pak komen. Dit is in mijn ogen niet helemaal volgens de dresscode. Het merendeel heeft gewoon iets smart casuals aan. Dus je moet al heel gek doen om buiten de boot te vallen.

Eerst moet je wachten in de welcome lounge. Hele mooie ruimte, alleen een beetje krap. Bij ons waren we met circa 20 man (schat ik). En de ruimte is ongeveer op 10 man gebouwd. Maarja, even staan en schikken en het past. In deze ruimte wordt je al snel duidelijk; iedereen gaat er voor, en iedereen is goed!.

Al snel werden wij opgehaald en in 4 groepen van ongeveer 5 verdeeld door Mvr. Franssen. Hiermee werden we mee genomen naar een ruimte waar we eerst een presentatie kregen van dhr. Buitink. Daarna kregen wij van een ex-trainee een presentatie over de rest van de dag.

Iedereen heeft een ander schema, en de tijd vliegt. De onderdelen die wij hadden: Rondleiding, Telco Pitch, Lunch, Persoonlijke presentatie, Koffiepauze, Groepsopdracht.

Tijdens de lunch komen er ook nog wat ex-trainees kijken, erg leuk om te horen wat ze nu doen. En geeft je een goed vooruitzicht wat je met de traineeship kan.

Om af te sluiten is er nog een borrel, hierdoor duurt de dag iets langer dan in de e-mail staat, maarja als je dit leest, kan je er rekening mee houden 😄 Er werd verteld dat hier ook veel trainees bij aanwezig zouden zijn. Ik persoonlijk heb er niet zoveel gesproken / gezien. Maar dat kan misschien aan mij liggen.

Naar deze dag, gaat er enige tijd overheen en zal de gene met wie je een persoonlijk gesprek hebt gehad je de uitslag doorgeven. Mijn Discover Day was afgelopen vrijdag, dus ik weet de uitslag nog niet. Dus het is nog even fingers crossed.

Ik kan het iedereen aanraden om het gewoon te proberen, want niet geschoten is altijd mis! Je leert er een hoop van!



2 Reacties 2
NetwerkFreak
Expert topicstarter
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Update 2:
Daar was dan het telefoontje.... Of ik door zal zijn of niet. Spanning is op zo;n moment wel even in je lichaam te voelen... Persoonlijk had ik verwacht dat ze met een prive-nummer zouden bellen. Dus ik nam dit telefoontje op zonder enig vermoeden. Toen ik opeens de stem hoorde van de recuiter met wie ik het gesprek op de eerste dag had gehad (Ilona, als ik hem me goed herinner).
Goed nieuws, ik mocht terug komen. Nouwja, als dat goed nieuws was, is nog af te vragen. Want ik kan maar één ding zeggen over de 2de dag (deze volgt vrij snel naar de 1ste dag, wanneer die is verschilt): Het is pittig, heel pittig.

Eerst kreeg ik een email in de zelfde stijl als de vorige keer. Daar stond een omschrijving in over de dag waarvan ik dacht: “Dit kan zoveel wezen””. Gelukkig kwam er nog een 2de mail met iets meer verduidelijking. Hierin staat ook voor welke afdeling je geselecteerd bent. In mijn geval was dat commercial operations (COPS).
Eerst overviel me dit nog al. Ik heb een technische studie gevolgd, en zou ook voor het technische traineeship beoordeeld worden de eerste dag. Alleen ik had daar zelf al aangegeven dat het managen van de techniek meer mijn ding is.
Als ik kijk naar mijn “Vrijwilligers werk” hier op het forum zou deze positie ook enorm goed bij me passen. Ik ben iemand die er plezier in heeft als anderen genieten van techniek. Daarom geef ik ook maar al te graag advies aan mensen als het over gadgets gaat. Van deze gadgets blijf ik ook altijd op de hoogte, zo volg ik alle speculaties van de iphone 6 nu al op de voet.

Aangekomen bij Vodafone was de welkoms lounge nu opeens zo goed als leeg. We zaten er met 5 mensen. Dus we keken om ons heen: “zijn we nog maar met 5 over?!”. Hier werden we opgehaald door een ex-trainee, die ons deze dag begeleide. Dit vond ik persoonlijk een enorm voordeel omdat we eerst koffie gingen drinken, had ik de kans op alle vragen die ik in de tussentijd gekregen had te stellen.

Toen kwam er een speeddate met ex en huidige trainees. Eenmaal daar aangekomen bleek dat er wel meer groepen waren. Maar dat ze deze dag de opmerkingen van de vorige dag over een betere planning ten harte hadden genomen. Resultaten van je feedback, altijd leuk om te zien.

Tijdens de speeddate mocht je los gaan qua vragen op de trainees. Ze waren erg open hartige en vertelde eigenlijk bijna alles. Ik kreeg bijna de gedachte: “Als ik nu je pincode vraag, zal je die dan ook geven?”. Je kon zowel de minpunten als de pluspunten van de traineeship vragen, de achtergronden, hoe zij de selectiedagen hadden ervaren, hoe ze het mobiele werken vinden, etc. Er was voor mij aan het eind van deze speeddate geen enkele vraag meer onbeantwoord.
Het mooiste voor mij persoonlijk was dat een ex-trainee vertelde dat er klanten op het forum zaten die meer als 40 uur per week in het forum stopte. En zoals hij het omschreef: "Allemaal voor een paar kudo's". Ik hield mijn mond... en dacht: "Hahahah er zit nu zo iemand tegenover je". Maar voor de duidelijkheid, ik doe dit niet voor een paar kudo;s zoals hij het zo bespottelijk vertelde. Ik doe het voor de problemen van andere op te lossen. Ik geniet er van zoals ik al vermeld had, dat andere genieten van technologie.

Na dit onderdeel kwam er een lunch. Deze was uitstekend verzorgd. Ook hier waren weer trainees aanwezig. Waardoor je ook hier nog een keer alle vragen die je nog zou hebben kon stellen.

Alleen toen kwam voor mijn gevoel het onderdeel waar we allemaal deze dag voor gekomen waren. Het maken van een businesscase. We kregen 30 minuten om een presentatie van 10 minuten voor te bereiden. Om er voor te zorgen dat deze case in de toekomst ook nog spannend blijft, zeg ik niet waar die over ging. In mijn geval was het wel even wennen. Normaal gesproken doe ik technische presentaties, en dit was opeens een commerciële presentatie. Dus dit was: Verstand op nul, en gewoon jezelf wezen.
Ik moest deze voor de line manager (Katherine ) en een recuiter presenteren. Ik kwam binnen met de hele presentatie in het Engels in me hoofd. Opeens in de zaal kreeg te horen: “Aah doe hem maar in het Nederlands.“. Dit was zo’n shock opeens in me hoofd dat ik helemaal niet meer gevolgd had wat de functie van katherine binnen Vodafone precies was. Dus ik begon met presenteren en merkte aan mezelf dat ik woorden van uit het Engels in me hoofd naar het Nederlands aan het vertalen was. Toen dacht ik: “Waar ben ik mee bezig? Ik ben een Nederlandse…. Dit is mijn moedertaal. Gewoon vergeten wat je verhaal was, en verkoop modus aan.”. Toen ik voor mezelf dat besloten had, kon ik vertellen van uit me passie. Ik merkte aan mezelf dat ik enthousiast begon te worden over mijn eigen product.

Aan het eind van mijn presentatie kwam het vragen vuur. Deze vragen gingen zowel over je presentatie als over jezelf. Ik kreeg sterk het gevoel alsof ze met deze vragen je echt omver wouden werpen. Maar voor mijn gevoel wist ik aardig stand te houden. Het enige minpunt wat ik bij mezelf kon merken is dat ik “FF-en” ging zeggen in plaats van “Even”. Ik ging mezelf hier maar in corrigeren, want ik was me er zelf gewoon bewust van. Het waren allemaal pittige vragen, waarin je allemaal voorbeelden uit je leven moest benoemen. De vorige keer tijdens het eerste gesprek ging me dit voor mijn gevoel een stuk beter af. Op de vraag: “Noem een event wat een keerpunt in je leven was”. Wist ik echt zeer slecht op te antwoorden. Op het moment zelf dacht ik; “ik ben net 21, wat voor drastische keuzes heb ik nou gemaakt…”

Maar toen ik mezelf hier later op evalueerde in de trein had ik 100 betere antwoorden kunnen bedenken. “Het moment dat ik een vriendin kreeg, toen kreeg ik een rustiger leven”, “Het moment dat je voor het eerst in je leven een dierbare verliest, waardoor je beseft dat het leven ook een einde heeft. Hierdoor ben ik meer van het leven gaan genieten” . “Mijn aanraking met een eerste computer, dat ik geen advocaat meer wou worden maar iets met computers wou gaan doen”. En zo kon ik voor mezelf nog wel even door gaan. Dus in dat opzicht heb ik voor mezelf tijdens dit gesprek enorm gefaald.

Het meest domme antwoord wat ik voor mijn gevoel gegeven had, was op de vraag: "Hoe heb je de 30 minuten gebruikt om je voor te bereiden?". Ik heb deze zo onvoorledig beantwoord. Stap 1 van mij is altijd: Beantwoor de grote: Wat wil ik bereiken vraag. Alleen omdat deze al zo duidelijk in de opdracht vermeld stond, ga je hier niet bij stil staan. Dus dat ik eerst dit opgeschreven had, was ik vergeten te vertellen. Dat ik toen de volgorde van mijn presentatkie bepaalde, zodat ik me doel zou halen. ben ik ook vergeten te vertellen. Voor iemand die altijd de begin fase het belangrijkst vindt, is dit wel een enorme blunder.

Aan het eind van het gesprek werd mij gevraagd of ik zelf nog vragen had. Ik twijfelde om de vraag te stellen: “Hoe vonden jullie dat het ging?”. Alleen dit leek me nog al ongeduldig overkomen dus ik paste deze vraag. Dus toen vroeg ik wat de functie van Katherine nou eigenlijk was. Blunder L. Dit had ze aan het begin van het gesprek al verteld. Toen was ik zo gespannen dat ik me dit niet kon herinneren.

Nu is het weer afwachten op de uitslag. Deze krijgen we uiterlijk voor vrijdag. Uiteraard zal ik dit hier ook posten. En hopelijk kan ik in de nabije toekomst posten hoe het is om bij vodafone een trainee te zijn. Voor iedereen die er over twijfelt om ook te solliciteren: “Don’t Stop Believin’, en probeer het gewoon !”.
NetwerkFreak
Expert topicstarter
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Update 3:
Net gebeld dat ik het helaas niet geworden ben. 😞 Uiteraard zeer jammer. Alleen de reden waarom, vond ik nog het meest frusterende.

Zoals ik al eerder beschreven had heb ik en technische studie gedaan. Toen ik me aanmelde voor de sollicitatie procedure van het Vodafone Trainneeship had ik niet helemaal door dat ik me op de Commerciele Management kant inschreef. Afijn, dus toen ik een uitnodiging kreeg voor de selectiedag van commercieel management vond ik dit persoonlijk nog al "vreemd". Daarop stuurde ik een mail met de informatie en ik citeer:
"Om er zeker van te zijn dat zowel u, als ik vrijdag niet voor een verassing kom te staan, wil ik u er op attenderen dat ik géén commerciële opleiding en/of master diploma heb."

Persoonlijk leek het me dus wel duidelijk dat ik geen commerciele kennis had, en dus moest roeien met de riemen die ik heb. Daarnaast heb ik tijdens de eerste selectiedag duidelijk aangegeven in mijn persoonlijke gesprek dat ik de Engelse taal beheers in geschrift en horen. Alleen dat mijn uitspraak niet vlekkeloos was, dat dit duidelijk een punt is waar ik aan wil werken. En in mijn optiek ben ik pas 21, dus heb ik daar nog ruim de tijd voor.

Om vervolgens gebeld te worden, dat je afgwezen bent met de reden: "Ja het feit dat je de engelse taal niet vlekkeloos beheerst, zagen wij als grootste minpunt". Toen dacht ik wel bij mezelf: "#Duh. Ik heb ook aangegeven tijdens mijn gesprekken dat dit juist een punt is waarom ik juist bij een internationaal bedrijf wil komen als Trainnee. Zodat ik me hier in kan verbeteren". Het meest opvallende vond ik nog dat ik gebeld werd in het Engels. Hoe kan je nu iemand afwijzen op zijn Engels, en vervolgens hem in het Engels benaderen. 😉 Maar daar zouden ze bij Vodafone uiteraard alle reden toe hebben.

Uiteraard was dit niet het enige punt wat er aan te merken was. Ze vonden dat ik tijdens mijn case niet duidelijk mijn strategie uitte hoe ik de strijd met de concurentie aan zou willen gaan. Dit was opendeur 2 die ingetrapt werd. Ik ben een technische student, ik heb nog nooit een marketing plan opgezet. Ik vond het al heel wat, dat ik zonder enige achtergrond kennis een presentatie met inhoud hield. Tuurlijk achteraf denk je: Had ik maar gezegd dat ik alleen heerschappij bij merken zou willen. Had ik maar gezegd om met partners afspraken te maken dat onze klanten korting krijgen, etc. Ik kan zulke dingen wel bedenken, alleen niet binnen 10 seconde als me dit gevraagd wordt. Dat is nou eenmaal de handicap die ik heb omdat ik een technische studie gedaan heb.

Maar goed, deze 2 argumenten snap ik ook wel. Heel goed zelfs. Daarom had ik ook al deze dingen zelf aangegeven per mail en in het eerste gesprek. Wat ik zelf als laatste argument niet snapte is dat ik te jong ben... Tuurlijk ik ben 21, dat stond al op mijn CV zodra ik me aanmelde.... Om daar op de laatste dag nog mee aan te komen vind ik persoonlijk erg laf.

Er werd mij nog wel aangeboden om te kijken naar andere vacatures binnen Vodafone voor een baan. Maar ik heb hier vriendelijk voor bedankt. Niet omdat ik niet bij Vodafone wil werken, maar puur het feit dat ik nog geen baan wil. Ik ben iemand die enthousiast , leergierig, gepassioneerd en streberig is. Dan ga je niet al op je 21ste een baan nemen waar de doorgroei mogelijkheden minder zijn.

Als ik er op terug kijk heb ik er erg veel van geleerd. Daarom wil ik Vodafone ook hartelijk bedanken voor de 2 dagen. Ik zie het persoonlijk zelf als een gemiste kans voor Vodafone in plaats voor mezelf. Ze hadden een werknemer kunnen krijgen met passie voor het bedrijf, kennis van techniek, passie voor de sector, en weet wat er speelt onder de klanten. Iemand die van zijn hobby zijn werk had kunnen maken, en in mijn ogen ben je dan de beste werknemer die een bedrijf kan hebben. Het was leuk geweest om het support team, innovatie team en custome care team te sturen. Helaas had het niet zo mogen wezen.

Hoe nu verder met mij? In de techniek liggen de banen gelukkig voor het grijpen. Dan maar eerst hier in aan de slag gaan en mij verder ontwikkelen. Uiteraard zal ik nog op het forum aanwezig zijn, alleen wel in mindere maat. Waarom in mindere maat? Ik ben nu bijna klaar met me studie en krijg dan een baan. Ik denk niet dat wanneer ik een vaste baan heb, ik nog voor een ander bedrijf vrijwilligerswerk ga doen.


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic