Vodafone bied al enige tijd haar Discover Traineeships aan. Deze traineeships zijn bedoelt voor Studenten met een afgeronde WO opleiding en maximaal 12 maanden werk ervaring.
Linkje Na het invullen van deze sollicatie wordt je uitgenodig voor een online assessment. Deze bestaat uit 2 onderdelen.
- Bij onderdeel 1 komen er verschillende casussen voorbij. Hierbij moet je steeds aangeven welk antwoord jou het beste lijkt, en welke jou het "minst goed" lijkt.
- Bij onderdeel 2 moet je even aan het werk. Hierbij moet je verschillende testen doen. Hierbij worden verschillende competenties getest. Ik weet niet of dit per richting verschil, maar bij mij waren het Lezen, Grafieken analyseren en Vervolg plaatjes (je kent ze wel van de IQ testen).
Let op, aan het eind van het invullen van deze test komt er naar circa 5 minuten links boven opeens een knop met je uitslag. Op de Discover Day kwam ik er achter dat veel mensen dit niet gezien hadden, en is toch leuk om te zien hoe je er voor staat.
Naar deze online assesment worden de best scorende personen uit gekozen voor een Discover Day. Je krijgt hier voor een simpele email: "You passed the tests, so we are happy to invite you for the first selection day of our traineeship Discover Vodafone. For details see invitation attached.
"
Dit zal er zo uitzien:
In deze mail staat duidelijk dat je een Week voor die tijd een e-mail krijgt met uitleg over de persoonlijke presentatie, en dat je een e-mail moet sturen met een foto er in. Deze foto is erg belangrijk omdat de verschillende requiters hiermee jou identificeren op de dag zelf.
Een week voor de dag zelf krijg je een email, met de verschillende onderdelen.
1)
a Group Exercise
Deze kan je niet voorbereiden. Laat het je gewoon overkomen.
2)
a Telco Pitch
Deze kan je ook niet voorbereiden. Daarnaast een Telco Pitch bestaat niet. Dit staat voor Telecommunicatie Pitch. Alleen deze heeft hier vrij weinig mee te maken. Dit is een korte pitch, die je voor een groepje van 5 mensen doet, waarna je 2 vragen krijgt over je pitch. Deze vragen zijn voornamelijk vragen over jezelf. Dus zolang je jezelf kent, kan je deze beantwoorden.
3)
a personal presentation followed by an interview
Deze kan je wel voorbereiden. Deze presentatie geeft je 1 op 1 tegen een recuiter van jou afdeling, die jou CV ook voor zicht heeft. Dit is een hele informele presentatie, en de recuiter stelt je enorm op je gemak. Zie dit als een sollicitatie gesprek, waarbij de recuiter even snel informatie krijgt door jou presentatie.
Er staat in de e-mail dat bijna alles in het engels gaat. Het enige wat onze groep in het engels heeft moeten doen is de groepsopdracht. Zover ik begreep gaat alles alleen in het engels als er een buitenlandse student / recuiter bij zit.
Dan is die er, de dag waarvan je wist dat die zal komen (hehehe). Je komt aanlopen bij Vodafone. (gebouw van 11 verdiepingen, verwacht geen mega vodafone bord voor de deur, alleen boven de draaideur staat het) Zelf had ik gewoon nette schoenen aan gedaan, nette spijkerbroek, overhemd + jasje. Ik heb van mezelf gemerkt dat je dan goed gekleed bent. Er zijn mensen die volledig in pak komen. Dit is in mijn ogen niet helemaal volgens de dresscode. Het merendeel heeft gewoon iets smart casuals aan. Dus je moet al heel gek doen om buiten de boot te vallen.
Eerst moet je wachten in de welcome lounge. Hele mooie ruimte, alleen een beetje krap. Bij ons waren we met circa 20 man (schat ik). En de ruimte is ongeveer op 10 man gebouwd. Maarja, even staan en schikken en het past. In deze ruimte wordt je al snel duidelijk; iedereen gaat er voor, en iedereen is goed!.
Al snel werden wij opgehaald en in 4 groepen van ongeveer 5 verdeeld door Mvr. Franssen. Hiermee werden we mee genomen naar een ruimte waar we eerst een presentatie kregen van dhr. Buitink. Daarna kregen wij van een ex-trainee een presentatie over de rest van de dag.
Iedereen heeft een ander schema, en de tijd vliegt. De onderdelen die wij hadden: Rondleiding, Telco Pitch, Lunch, Persoonlijke presentatie, Koffiepauze, Groepsopdracht.
Tijdens de lunch komen er ook nog wat ex-trainees kijken, erg leuk om te horen wat ze nu doen. En geeft je een goed vooruitzicht wat je met de traineeship kan.
Om af te sluiten is er nog een borrel, hierdoor duurt de dag iets langer dan in de e-mail staat, maarja als je dit leest, kan je er rekening mee houden
😄 Er werd verteld dat hier ook veel trainees bij aanwezig zouden zijn. Ik persoonlijk heb er niet zoveel gesproken / gezien. Maar dat kan misschien aan mij liggen.
Naar deze dag, gaat er enige tijd overheen en zal de gene met wie je een persoonlijk gesprek hebt gehad je de uitslag doorgeven. Mijn Discover Day was afgelopen vrijdag, dus ik weet de uitslag nog niet. Dus het is nog even fingers crossed.
Ik kan het iedereen aanraden om het gewoon te proberen, want niet geschoten is altijd mis! Je leert er een hoop van!