mrstekeljr

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vlucht van Abu Dhabi naar Madrid: €30.55 voor 4MB in Noorwegen?

Hi mensen,

 

Kan iemand van Vodafone mij helpen? Ik heb zojuist 40 minuten aan de lijn gezeten met één van jullie medewerkers over 2 gevallen wat er tijdens mijn reis in Azië is gebeurd. Ten eerste is de Wereldbundel geactiveerd doordat ik 14 seconden heb gebeld naar de Voicemail, wat gratis is vanuit buitenland volgens de SMS.

 

Daarnaast is er €30,55 in rekening gebracht voor 4 MB in Noorwegen tijdens mijn vlucht van Abu Dhabi naar Madrid. Ten eerste vlieg je absoluut niet over Noorwegen. Ten tweede zijn de kosten belachelijk duur t.o.v. het verbruik. Ten derde heb ik een E-Sim op reis gehad die als primair netwerk aanstond. Ten slotte had ik tijdens de vlucht Wi-Fi. 

Zojuist gebeld en mevrouw geeft aan dat dit kosten zijn buiten het wereldbundel boven de 30mb. Dit is niet mogelijk, want wereldbundel is niet geactiveerd en de enige internetkosten die ik heb gemaakt is die 4mb voor €30,55. Kan iemand mij helpen hier?

3 Reacties 3
Energieboy
Expert
Expert
  • 11843Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Hoi @mrstekeljr 
Oeps, ik denk dat een moderator over je bericht heeft heengekeken. 
Even voor de goede uitleg en het lezen ervan, voor iemand van Vodafone, wat is er nu met je Wereldbundel gebeurd?

Je schrijft eerst: "Ten eerste is de Wereldbundel geactiveerd". Daarna schrijf je: "Dit is niet mogelijk, want wereldbundel is niet geactiveerd"

Wat is het? Want dit schept een beetje onduidelijkheid. Kosten die gemaakt worden in het buitenland, buiten de EU, zijn zeer prijzig en dan kan het best flink oplopen als je maar heel even op internet zit, of belt. Voicemail afluisteren is het standaard beltarief, waarschijnlijk dat je daarom ook hebt moeten betalen voor je belletje naar je voicemail (ontvangen van SMS is gratis). 

Het is buiten wereldbundel wel stukken duurder dan wanneer je wel wereldbundel aan hebt staan. Voor tarieven, zie deze pagina van Vodafone. Er zal iemand van Vodafone, waarschijnlijk @Cecilia, je hier nog even berichten. Heb nog even geduld aub en vul alvast je persoonlijke gegevens in zodat ze gelijk met je mee kan kijken. 

 

⚠️ Zorg wèl dat uw Persoonlijke Informatie in uw profielinstellingen staan, dan weten Vodafone-moderators wie u bent en waar u woont. Het spreekt voor zich dat deze informatie alleen zichtbaar is voor medewerkers van Vodafone. Uw Persoonlijke Informatie kunt u HIER invullen.

 

⚠️ LET OP: Plaats nooit privégegevens in uw bericht. Dit is een openbare community en voor iedereen op het internet leesbaar! 

 

mrstekeljr
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Energieboy bedankt voor je reactie. Excuus voor de enige onduidelijkheid.

 

Ik heb het hier bovenstaand over 2 gevallen:

1. Wereldbundel is geactiveerd op 23 oktober 2023. Enige activiteit is 10 seconden bellen naar Voicemail. Ik dacht dit ten allen tijde gratis was, omdat dit een lijn is van Vodafone. Dus er is 5 euro in rekening gebracht voor 10 seconden bellen naar Voicemail.

2. Er is 30,55 euro voor 4 mb in rekening gebracht op 7 november 2023. Wederom de enige activiteit van die dag. Vreemd, want er is geen wereldbundel geactiveerd voor die dag, wat normaal is voor de eerste 30 mb op de dag. Daarnaast zijn de kosten per mb belachelijk hoog. Tevens had ik Wi-Fi tijdens de vlucht en staat er bij dat ik 4MB heb verbruikt in Noorwegen. Niet geweest.. ook absoluut niet in de buurt over heen gevlogen.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3046Posts
  • 897Oplossingen
  • 1031Likes

Hi @mrstekeljr 

Het klopt inderdaad dat als jij buiten de EU bent en belt naar de voicemail de Alles-in-1 Wereldbundel automatisch wordt geactiveerd. Door te bellen naar de voicemail wordt er verbinding gemaakt met het netwerk. In dit geval was jij op reis in Azië en is er om deze reden verbinding gemaakt met het netwerk daar, waardoor deze bundel is geactiveerd. Houd hier in de toekomst rekening mee wanneer jij je bevindt buiten de EU. Er zijn namelijk geen voordelige roamingsafspraken gemaakt, zoals wel binnen de EU het geval is. 

Verder geef je aan dat er op 7 november verbruik is geweest. Dit zie ik ook terug in My Vodafone.Zelf spreek je specifiek over Noorwegen. Mag ik vragen waar je dit precies ziet? Op basis van het aantal MB wat is verbruikt en het dure tarief lijkt het mij namelijk veel waarschijnlijker dat er tijdens de vlucht een verbinding is gemaakt met het maritieme netwerk ( Boot-/vliegdiensten = Verbinding via Maritieme Netwerken veelal via satelliet). In dit geval is het onwaarschijnlijk dat deze kosten betrekking hebben op datagebruik in Noorwegen, omdat Noorwegen ook onder ons EU tarief valt. Oftewel, in Noorwegen zou je je huidige databundel zonder extra kosten kunnen gebruiken. Om die reden lijkt het mij dus logischer dat er verbinding is gemaakt met het maritieme netwerk. Dit kan gebeuren als het mobiele netwerk op 'automatisch' staat en roaming ook staat ingeschakeld. Dat verklaart dus eveneens waarom er op die dag niet automatisch een Alles-in-1 Wereldbundel is geactiveerd. Dit is namelijk niet van toepassing als het gaat om een verbinding via het maritieme netwerk.

Ik wil je sowieso aanraden om handmatig het netwerk te selecteren. Ook kun je roaming uitzetten. Op deze wijze voorkom je dat er in de toekomst weer een soortgelijke situatie zich voordoet. 
 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic