Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes

Videofun - Health Academy en betaal smsj'es (abonnementen)

De laatste tijd komen er steeds meer klachten binnen van mensen die zomaar opeens een abonnement hebben afgesloten, een betaal dienst. Echt, om gek van te worden! Zomaar opeens een abonnement van 5,- euro per week en blokkeren is 9 van de 10x niet mogelijk.

Waar komen deze sms'jes toch vandaan en hoe komt het dat derden zomaar opeens geld van je kunnen eisen en van je rekening afhalen via Vodafone. Wat is dit toch? Oplichting of misschien toch zelf gedaan? Hoe is het toch mogelijk dat opeens zoveel mensen hier last van hebben en waar komen al die bedrijven vandaan?

De meeste mensen geven nu aan dat deze afkomstig zijn van VideoFun of Health Academy. Deze twee zijn de laatste weken zeer hardnekkig bezig om geld bij Vodafone klanten van hun abonnement af te halen. Maar kunnen we daar ook iets tegen doen? Niet echt, zegt Vodafone, je kan je afmelden via payinfo.nl en eventueel een overlast formulier invullen en melden dat je hier last van hebt. Daarnaast maar hopen dat Vodafone je geld terug geeft, eigenlijk is het gewoon diefstal.

Er is door Vodafone (een moderator van Vodafone) al aangegeven dat men vermoed dat je dan bewust, of onbewust, toch op een of andere manier een betaalde dienst hebt geactiveerd. Maar hoe komt het dan? Als er zoveel klachten zijn, waarom is daar dan geen controle op of maakt Vodafone een pagina met apps of websites die je niet moet vertrouwen omdat die zo'n vervelende dienst aan je broek hangt. Zelf begrijp ik dan ook niet dat Vodafone hier niet actiever mee aan de slag gaat en deze mensen serieus neemt en deze bedrijven eens flink aan de tand voelt.

Ik zeg natuurlijk wel dat ik niet begrijp waarom Vodafone hier niet actiever mee omgaat, maar misschien doen ze dit wel en zien we dit niet. Of horen we er gewoon niets van en krijgen misschien wel heel veel klanten hun geld terug of zit Vodafone ook met zulke diensten in de maag. Als dat zo is, zeg het dan, leg uit wat mensen er tegen kunnen doen of waarschuw mensen wat ze moeten laten.

Als Super Expert en graag helpende klant op de Community van Vodafone kan ik alleen zelf het advies geven door heel goed op te letten waar je je 06 nummer afgeeft en hou deze zoveel mogelijk voor jezelf en zet deze niet zomaar overal op internet (bv voor een enquete of het krijgen van een gratis iPhone of een maand lang gratis Tesla rijden). Doe het NIET, hou lekker je gegevens privé! Overkomt het je, ga dan snel naar de pagina van payinfo.nl en probeer daar je abonnement direct te stoppen (soms is het leed al geleden en ben je 5,- euro kwijt), maar kijk altijd even op die pagina. Op deze pagina van Vodafone helpen ze je met informatie over dit soort sms’jes en je kan ook een klacht indienen, doe dat ook! Hoe meer mensen hun klacht indienen, hoe beter. Vodafone zal dan toch moeten luisteren.

Heb je nu helemaal het idee dat Vodafone niet naar je wil luisteren dan kan je ook een officiële klacht indienen en aangeven dat je problemen hebt en ik verwacht dat ze deze dan wel serieus zullen behandelen (wat ze altijd wel doen, dat is mijn ervaring althans).

Bedankt voor het lezen en heb jij ook een ervaring hiermee en heb jij je geld terug gehad, vertel dan hoe. Of staat er bij jou een heel ander bedrijf dat zomaar geld afschrijft, laat het hier ook achter. Hoe langer de lijst hoe beter! Alvast bedankt voor alle informatie die jullie hier willen achterlaten en laten we gelijk hopen dat Vodafone dit ook leest 🙂

Fijne dag gewenst!
17 Reacties 17
PeterdeBruin66

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Energieboy bedankt.

Bij mij ging het om New Music voor 4,50 per week.
Ik heb een klacht ingediend en op payinfo.nl alles stopgezet.
Jones 81

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Kreeg van het weekend ook ineens een SMS dat ik bij New Music een abonnement had afgesloten a 4,5 EUR per week? Inderdaad dit is pure oplichterij!

Heb gelijk bij payinfo de dienst op stop gezet (was blij om te zien dat zo'n dienst as payinfo bestaat, nog nooit eerder van gehoord namelijk) echter zie ik dat de EUR 4,5 al op mijn rekening vermeld staat voor deze maand.

Ga ook een klacht indienen.
Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Bedankt voor het melden Jones 81 & PeterdeBruin66
Echt heel erg vervelend en ik hoop dat veel mensen hier een melding maken. In ieder geval bedankt!
Gerjan

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mijn vrouw is ook de pineut. Via Payinfo afgemeld. ZEKER WETEN dat er nergens info is achtergelaten.

Ik vind het ONVOORSTELBAAR dat dit zomaar kan!!!

Ik stond op het punt onze beide abonnementen te verlengen, maar ik twijfel enorm nadat blijkt dat dit zomaar kan en bovendien de lakse houding van Vodafone in dit alles. Hoe kun je een beveiligingslek negeren en liegen dat je gebruikers zelf verantwoordelijk zijn? Dat is de wereld op zijn kop!!!
Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Hoi Gerjan
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Dit kan ook gebeuren bij andere providers, dit is niet alleen bij Vodafone het geval.
Ik weet ook niet of het een beveiligingslek is, dat heeft Vodafone volgens mij zelf nog niet eerder laten weten?
Mocht dit wel het geval zijn dan zou het mooi zijn als je dat zwart op wit hebt.
marselaar

Meedenker
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Energieboy wrote:
Hoi Gerjan
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Dit kan ook gebeuren bij andere providers, dit is niet alleen bij Vodafone het geval.
Ik weet ook niet of het een beveiligingslek is, dat heeft Vodafone volgens mij zelf nog niet eerder laten weten?
Mocht dit wel het geval zijn dan zou het mooi zijn als je dat zwart op wit hebt.


Dit lijkt me geen beveiligingslek, maar eerder fraude, of op zijn minst het zich niet houden aan de gedragscode die je kan vinden op payinfo. Vodafone controleert niet of je daadwerkelijk een bevestigingsscherm hebt gekregen of daar op hebt geklikt. De derde frauduleuze partij weet dit en speelt daar sluw op in. Aanpakken die zooi, maar zoals je kunt lezen in dit topic https://forum.vodafone.nl/apps-diensten-5/health-academy-295916/index1.html#post301451 vindt Vodafone dit de verantwoordelijkheid van de klanten zelf.
Arjan_v_E

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo allemaal,

ook ik ben vandaag slachtoffer geworden van Videofun. Ik kreeg uit het niets een SMS van Vodafone dat ik een abonnement van 5 euro per week zou hebben afgesloten. Gelukkig heb ik het direct via payinfo.nl stop kunnen zetten, maar de 5 euro die ik al kwijt bleek te zijn is wat meer werk. Uit coulance zal Vodafone een verzoek indienen bij de derde partij om die 5 euro terug te draaien. Ik ga er nu vanuit dat dat ook gaat gebeuren.

Ik ben absoluut geen jurist en pretendeer hier ook geen verstand van te hebben, maar mijn boeren verstand zegt dat de degene die mij een onterechte rekening stuurt (in dit geval Vodafone) mijn enige relatie is. Ze laten de derde partij gebruik maken van de incasso die ik heb afgegeven aan Vodafone. Niet aan een derde partij. Daarmee zijn zij voor mij 100% verantwoordelijk voor het onterecht in rekening brengen van een dienst waar ik niet om heb gevraagd.

Daarnaast ben ik van mening dat de abonnementen zoals die hierboven ook genoemd worden bij voorbaat al geweerd zouden moeten worden. Zeg nou zelf, wie gaat er in godsnaam 20 euro per maand betalen voor iets (ik zou niet eens weten wat het precies inhoudt, maar ik gok dat je 'grappige' video's krijgt opgestuurd) waarmee het hele internet vol staat en gratis is? Ik kan met niet voorstellen dat er iemand bewust zo'n abonnement afsluit. De klanten zullen voor 99% bestaan uit mensen zoals hier op het forum die het ongevraagd in hun maag gesplitst krijgen en mensen die tegen zichzelf in bescherming zouden moeten worden genomen (kinderen bijvoorbeeld).

Als ik Vodafone nog een suggestie mag doen: vraag zelf om een bevestiging van de klant alvorens je een dienst van derden op de rekening zet. Dit voorkomt een hoop frustratie bij jullie klanten en een hoop werk om het weer goed te maken.

Groetjes!
marselaar

Meedenker
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Zie ook deze link met informatie die ik van mijn rechtsbijstand kreeg: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/ongewenste-sms-diensten
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Ik kan me voorstellen dat jullie niet eens zijn met de kosten, echter zijn wij niet verantwoordelijk voor kosten van derde partijen die in rekening worden gebracht.

Ik raad dan ook het volgende aan om te doen:
Via Payinfo kan altijd een blokkade geplaatst worden betreft sms en contentdiensten en kan de contentdienst stop gezet worden.
Hierdoor kunnen diensten zoals smsdiensten, Netflix, Napster, Blendle etc. niet in rekening worden gebracht.
Daarnaast raad ik aan om dit aan te kaarten. Mijn collega's kijken graag voor je naar waardoor het in rekening is gebracht. Via onderstaande link lees je hoe je het kunt aankaarten bij ons.

Meer hierover lees je hier:
marselaar

Meedenker
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Hoi Steven,
Als de prijs van de contentdienst hoger is dan 1,50 euro dan is het aan jullie om aan te tonen dat ik actief op Ok heb geklikt. Zie link in eerder bericht van Rijksiverheid. Dat gaat jullie niet lukken in her geval van Health Academy. Het blijven volharden in het feit dat jullie niet verantwoordelijk zijn en ik wel iets onbewust fout gedaan zal hebben is wat mij erg stoort in de communicatie vanuit Vodafone ondanks dat jullie wel de kosten vergoeden. Ik begrijp dat de situatie voor jullie ook lastig is maar stop met klanten beschuldigen van onbewuste handelingen die niet zijn verricht of kom met bewijs hiervoor.
Paul uit Hoogvl

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik was ook slachtoffer geworden van health academy en phone medic, heb nog nooit hier van gehoord. Zag op pay info dat het om dezelfde content provider gaat, na wat gegoogle kwam ik erachter dat het om een bedrijf uit Singapore gaat. De websites die op pay info staan, zien er ook erg onbetrouwbaar en nietszeggend uit.
Ik probeerde ook nog in te kijken of er gelijkaardige klachten van deze diensten zijn bij andere gsm providers, maar kwam alleen maar Vodafone tegen.

Wat heb ik gedaan :
1. Meteen Vodafone gebeld, die hebben mij netjes geholpen met het blokkeren van de diensten via payinfo.
2. Heb daarna gegoogled op wat het nou was, want wilde graag weten waar het vandaan komt, ben daar nu nog steeds niet achter.
3. Heb aangetekende brief naar Vodafone gestuurd.
Die brief is een standaard brief die je kan aanpassen aan je situatie. Hierin dien ik klacht in, en geef aan niet voor de ongewenste sms diensten te willen betalen.
En dat ik abonnement geld terug laat storten als het in rekening wordt gebracht. Ik geef daarbij wel aan dat ik dan alleen het abonnement deel wel ga betalen min de SMS diensten.
4. Wacht nu op schriftelijke reactie van Vodafone betreft mijn aangetekende brief.
5. Ga er ook vanuit dat het onderzocht wordt, en goed opgelost wordt door Vodafone, kan me niet voorstellen dat het hun ontgaan is dat er veel klachten zijn, en snap ook best dat Vodafone dit vervelend vind.
xevious

Stamgast
  • 56Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Blijft natuurlijk erg raar dat een derde partij zomaar geld op je afrekening kan drukken. Alsof een onbekende zomaar boodschappen in je kar gooit, die jij ook moet betalen. Ik blijf het een kwalijke zaak vinden dat Voda altijd maar doet alsof het niet hun schuld is. Er zijn voorbeelden genoeg waarbij te bewijzen is dat er zelfs meerdere "abonnementen" met 1 klik via bijvoorbeeld Instagram worden geactiveerd. Niks gedragscode. Pure ripperij. Na meer dan twintig jaar ben ik met 5(!) abonnementen overgestapt naar een concurrent en ineens heb ik nergens last van. Verbazingwekkend, niet?
Waarom ik overgestapt ben? Ik kon niet meer tegen dat gelieg en gebedrieg van Vodafone. Als iemand een directe lijn tussen die SMS-diensten en Voda kan aanwijzen , zou ik er niet eens van opkijken...
Paul uit Hoogvl

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
xevious wrote:
Blijft natuurlijk erg raar dat een derde partij zomaar geld op je afrekening kan drukken. Alsof een onbekende zomaar boodschappen in je kar gooit, die jij ook moet betalen. Ik blijf het een kwalijke zaak vinden dat Voda altijd maar doet alsof het niet hun schuld is. Er zijn voorbeelden genoeg waarbij te bewijzen is dat er zelfs meerdere "abonnementen" met 1 klik via bijvoorbeeld Instagram worden geactiveerd. Niks gedragscode. Pure ripperij. Na meer dan twintig jaar ben ik met 5(!) abonnementen overgestapt naar een concurrent en ineens heb ik nergens last van. Verbazingwekkend, niet?
Waarom ik overgestapt ben? Ik kon niet meer tegen dat gelieg en gebedrieg van Vodafone. Als iemand een directe lijn tussen die SMS-diensten en Voda kan aanwijzen , zou ik er niet eens van opkijken...
Paul uit Hoogvl

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Zover wil ik nog niet gaan. Maar heb officiële klacht brief verstuurd, die moeten ze onderzoeken. En reactie geven. Die wacht ik nu af. Ook heb ik al contact hierover gehad met de acm, bij hun is de zaak ook bekend. Maar heb wel te kennen gegeven dat ik Vodafone wel de kans moet geven. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe ik ineens die diensten kreeg op mijn rekening. Zelf ben ik namelijk erg voorzichtig, vul nooit zomaar mijn telefoonnummer in. En doe ook niet aan betaalde SMS diensten. Daarom verraste me laatst die kosten. Ik vind het dan ook erg vreemd, want als het via de playstore loopt heb je ook alternatieve betaal mogelijkheden, ik kies namelijk altijd voor PayPal, en zeker niet via facturatie via vodafone. Helaas staat die er wel bij, maar heb zelf nog nooit daar op geklikt. Dus daarom alleen al vind ik het vreemd. Ook heb ik geen SMS gezien met kosten, behalve via vodafone met info via payinfo.nl. Ikzelf zal nooit een dienst aangaan voor € 5,= per week. En zeker geen twee diensten. Vodafone heeft me tot nu toe prima geholpen. En verwacht ook dat ze mij als klant heel serieus nemen.

Niet van toepassing
Ik heb het volgende gevonden.. de wetgever is hier duidelijk in met smsdiensten

Vooraf moet u alle informatie krijgen over een sms-dienst. Zo kunt u bepalen of u deze dienst echt wilt. Geeft een aanbieder van een sms-dienst niet alle informatie? Dan hoeft u de rekening niet te betalen voor deze sms-dienst. Een telefoonaanbieder mag u dan niet afsluiten.


Kost de sms-dienst meer dan € 1,50? Dan moet de telefoonaanbieder aantonen dat u uitdrukkelijk heeft verklaard de sms-dienst te betalen via de telefoonrekening.

U moet een abonnement kunnen afsluiten waarbij u geen sms-diensten kunt afnemen. Telefoonaanbieders moeten u deze optie gratis bieden. Deze plicht geldt voor alle abonnementen en voor prepaid.

U kunt de optie om sms-diensten af te nemen altijd gratis laten blokkeren door uw provider.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/ongewenste-sms-diensten

Energieboy
Expert topicstarter
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes
Van Vuurhout
Schreeuwen heeft geen zin en is ook niet toegestaan op de Community van Vodafone, lees de huisregels!!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dit topic is gesloten ivm dubbel topic. Zie hiervoor het volgende topic.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic