mweesenaar

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Verzameltopic: het opzeggen van een abonnement

Geachte lezer/ Vodafone,

Tot mijn grote verbazing en schrik las ik met toeval op de vodafonesite (ingelogd), dat je 1 maand opzegtermijn hebt voor een abonnement die na 2 jaar toch automatisch opgezegd wordt?
Het is toch vreemd en eigenlijk ook absurd dat ik (als klant) een abonnement afsluit voor 2 jaar (en dus vertrouw in de goede services van Vodafone) en dan toch min of meer een stil zwijgende verlening krijg als ik zelf niets onderneem.

Terwijl ik ervan uit ga dat mijn abonnement verloopt na deze 2 jaar. Nou goed, ik ben al van mening dat Vodafone niet klantvriendelijk is en het liefst geld ziet dus ik wil het gewoon opzeggen. Overal zie je VERLENGEN, maar nergens zie je OPZEGGEN. Weer zo'n 'leuk' trucje van Vodafone?

Kortom, het zou erg prettig zijn als ik binnen 24 uur weet hoe ik van Vodafone moet afkomen :D!

Met vriendelijke groet.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo,

Je kunt bellen naar telefoonnummer 1201 vanaf je mobiele telefoon. Of telefoonnummer 0900-0940 vanaf een bedrade telefoonlijn.
De opzegtermijn van 30 dagen geldt voor alle overeenkomsten met diensten, die particulieren hebben afgesloten. Ook als er sprake is van een overeenkomst met een vaste tijdsduur van 1 of 2 jaar.
Dat is wettelijk zo vastgelegd in de Wet (Burgerlijk Wetboek /consumenten-overeenkomsten)

Weblink: https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/opzeggen.shtml?

Helaas geldt dus ook voor jou een opzegtermijn van 30 dagen nadat je je opzeg-verzoek hebt gedaan.
Dat geldt natuurlijk bij alle telecom-providers, verzekeringsmaatschappijen en banken.
Overigens ben ik het wel met jou eens dat een contract met een einddatum, automatisch moet eindigen op die einddatum. Dat is eerlijker en duidelijker. Ministers hadden dat duidelijk in de Wet moeten vastleggen. Helaas is dat niet gebeurd.

Succes !

Netwerker

Bekijk in context

26 Reacties 26
ninaclassens

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Mijn abbonement loopt 12 september af. Wanneer kan ik mijn abbonement dan het beste opzeggen? Ik wil na 12 september graag zo snel mogelijk overstappen na een andere provider. Kan ik mijn abbonement dan het beste per 12 augustus opzeggen? Heb ik in de hele maand september dan wel nog gewoon mijn abbonoment met de normale kosten of stopt dit allemaal per 12 september?

Groetjes Nina.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes

Hallo Nina Classens,

Je kunt vanaf 13 JULI 2014 bij jouw nieuwe telecom-provider een volledige abonnements-aanvraag-met-nummerbehoud doen. Met volledig bedoel ik dat je je huidige, lange Vodafone SIM-kaart-nummer vermeld. Plus de gewenste nul-zes-nummer-overdrachtsdatum van 12 September 2014. Jouw nieuwe telecom-provider regelt dan dre opzegging bij Vodafone. En maakt met Vodafone afspraken over de overdracht van jouw nul-zes-nummer naar het Netwerk van betreffende telecom-provider. Op of rond 12 September 2014 stopt Vodafone met het leveren van Netwerk-diensten en Netwerk-signaal aan jou.
En op 12 September start het Netwerk-signaal en de dienstverlening van jouw nieuwe telecom-provider.
Op de laatste factuur van Vodafone van xx Oktober 2014 (!!!) worden alle bedragen verrekend die jij en Vodafone aan elkaar verschuldigd zijn. Dit is de zogenaamde "vereffenings-factuur"
Dus als je in September 2014 teveel hebt betaald aan Vodafone. Dan wordt dit op de allerlaatste factuur van Oktober 2014 verrekend.

Duidelijk genoeg zo ?

Succes !

Netwerker
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo,

Je kunt bellen naar telefoonnummer 1201 vanaf je mobiele telefoon. Of telefoonnummer 0900-0940 vanaf een bedrade telefoonlijn.
De opzegtermijn van 30 dagen geldt voor alle overeenkomsten met diensten, die particulieren hebben afgesloten. Ook als er sprake is van een overeenkomst met een vaste tijdsduur van 1 of 2 jaar.
Dat is wettelijk zo vastgelegd in de Wet (Burgerlijk Wetboek /consumenten-overeenkomsten)

Weblink: https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/opzeggen.shtml?

Helaas geldt dus ook voor jou een opzegtermijn van 30 dagen nadat je je opzeg-verzoek hebt gedaan.
Dat geldt natuurlijk bij alle telecom-providers, verzekeringsmaatschappijen en banken.
Overigens ben ik het wel met jou eens dat een contract met een einddatum, automatisch moet eindigen op die einddatum. Dat is eerlijker en duidelijker. Ministers hadden dat duidelijk in de Wet moeten vastleggen. Helaas is dat niet gebeurd.

Succes !

Netwerker
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi beiden, ik wil nog graag wat aanvullende info geven. Er is namelijk een belangrijk onderscheid dat gemaakt moet worden in dit geval.

Contract: als je een contract hebt van 1 of 2 jaar, dan vervalt dat contract altijd en automatisch na die periode. Er is nooit sprake van een stilzwijgende verlenging.

Abonnement: je abonnement, dát loopt door zolang je niet opzegt of overstapt. Enerzijds mag dat gewoon juridisch, maar het heeft ook een belangrijke praktische reden: als je abonnement automatisch opgezegd wordt, dan ben je je nummer kwijt. Ik neem niet aan dat je daar blij mee zou zijn 😉
Ander voorbeeld: stel dat je niet in de gaten had dat je autoverzekering bijna verliep, en hij stopte automatisch op de einddatum van je contract. Dan rijd je dus ineens onverzekerd rond. Als je dan tegen een boom rijdt wordt de situatie nog veel vervelender dan hij sowieso al was.

Er zit dus een belangrijk verschil tussen je abonnement en je contract. Na de einddatum van je contract heb je geen contract meer, maar wel nog een abonnement. Wil je overstappen, dan kan dat bijna direct. Wil je opzeggen, dan geldt er de wettelijke opzegtermijn van 30 dagen. En vind je het eigenlijk wel prima zo, dan laat je je abonnement gewoon as is doorlopen, en blijft gelden dat je op elk moment kunt overstappen of op kunt zeggen binnen 30 dagen.

Al met al een heel redelijke regeling toch? Jij weet zeker dat je altijd je nummer houdt tot het moment dat je het niet meer hoeft, je zit niet langer dan de afgesproken periode aan je contract, en wij hebben een redelijke termijn om eventuele opzeggingen in te verwerken en af te ronden.
charlotjebon

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb een abonnement bij jullie wat nog loopt to 21 oktober 2014. Ik wil dit abonnement graag stopzetten. Mijn vraag is of dat nu al kan en of ik dan ook nu een nieuw abonnement af kan sluiten. Of zitten hier kosten aan verbonden?

alvast bedankt!
pg9t

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik krijg net een "Bevestiging van levering".
Maar ik heb vorige week via de klanten service doorgegeven dat ik van mijn "verlenging" af zie omdat de bestelde telefoon niet binnen 14 dagen geleverd kon worden.(opgezegd binnen 10 dgn)
De annulering zou worden verwerkt!
Ik zal morgen het aangeboden pakket niet aannemen.
Ik verwacht dat de annulering als nog wordt verwerkt en bevestigd.
Ik ga verder met mijn SO smart 500.

Werken de diverse diensten van Vodafone wel samen?
pamelaborg

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Best Vodafone medewerk(st)er,

Ik had even een vraagje.
Stel ik wil mijn abonnenment opzeggen is er dan een opzegtermijn voor?
Zo ja is dat dan voor ik een brief ontvang dat ik mijn abonnement kan verlengen of hoe zit dat?

Graag wacht ik op een antwoord van u.

Met vriendelijke groet,

Pamela Borg
Anonymous
Niet van toepassing
Hey

Je kunt je abonnement 4 maanden voor de einddatum verlengen. Dit dien jezelf in de gaten te houden. Het kan zijn dat Vodafone je telefonisch contacteert om te verlengen. Wil je opzeggen dan kun je dit telefonisch doen of via de post. Particulieren hebben een opzegtermijn van 1 maand. Zakelijke klanten hebben een opzegtermijn van 3 maanden.
pamelaborg

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hey steven

Oke dan weet ik dat. Echt heel erg bedankt!
Anonymous
Niet van toepassing
Mocht je nog vragen hebben dan weet je ons te vinden
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Let wel op, dat je zelf de einddatum van je abbo in de gaten houdt, want anders loopt het stilzwijgend door totdat je zelf actie onderneemt.
Anonymous
Niet van toepassing
Dat klopt inderdaad
Er wordt dan iedere maand stilzwijgend het contract verlengd
Melanie17

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hallo beste vodafone.

ik heb een 2 jaar abbonnement lopen tot volgendjaar maart.
maar wegens problemen met de verbinding wil ik deze al eerder opzeggen.
hoe gaat dit te werk?
ik heb er al een paar keer over geinformeerd maar het enigste wat er gebeurde was dat ze de dekking gingen kijken of die goed was.
die bleek volgens jullie goed te zijn.
maar ik zit nu toch echt al een heletijd met het probleem dat het echt gewoon niet werkt heel vervelend...


Anonymous
Niet van toepassing
Hoi

Doorloop eens de stappen hieronder. Daarna kun je onderzoek laten aanmaken via de onderstaande link.

Controleer eens de instellingen via http://handleidingen.vodafone.nl
Let daarbij op dat mobiele data aan moet staan en bij netwerkmodus LTE/WCDMA/GPRS (4G, 3G en 2G) moet aan gevinkt zijn. Beschikt het toestel niet over LTE/4G dan natuurlijk alleen WCDMA/GPRS (3G en 2G). Is het een zakelijk account/nummer probeer dan eens de office.vodafone.nl ipv de live.vodafone.com. Gebruikersnaam en wachtwoord is vodafone.

U kunt ook handmatig een ander netwerk selecteren via netwerk operators of aanbieders. Vervolgens zet u hem daarna weer terug op het Vodafone netwerk. Hierdoor meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk
Mocht dit niet geholpen hebben raad ik u aan om een kruistest uit te voeren. Dit betekent dat uw simkaart in een ander merk en type toestel moet en een werkende simkaart in uw toestel. Dit kunt u doen in een Vodafone winkel. Mijn collega's helpen u daar graag verder. Mocht het aan de simkaart liggen dan krijgt u een nieuwe simkaart in de winkel of via de klantenservice.

Ik raad u ook eens aan om de dekking te controleren in uw omgeving via: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Tevens kunt u contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen zien hoe de simkaart is aangemeld op het netwerk, of er een blokkade opstaat etc.
Zie voor meer informatie tevens: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/ik-kan-niet-bellen-of-internetten.shtml
Melanie17

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hallo,

bedankt voor de reactie,

er zit al een nieuwe sim kaart in mijn telefoon
doordat ik zo slecht bereik heb, heb ik dat al een tijd geleden kunnen regelen.
ik heb de dekking ookal zelf nagekeken en hij geeft gewoon aan dat het goed is, maar zelf merk ik toch echt dat dit gewoon niet werkt.
ik kan gewoon soms niet gebeld worden en berichten komen ook niet meer binnen en aan.
mijnn telefoon gaat dan op E en gps ofzoiets staan.

maar mijn vraag hoe kan ik mijn abbonnement opzeggen is nog niet echt beantwoord ik loop nu al heel lang met dit probleem en het word gewoon niet opgesloten of beter...

mvg.

Anonymous
Niet van toepassing
Als bovenstaande stappen zijn doorlopen kun je op de onderste link klikken en daar een onderzoek laten starten
eldinabahtic

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste,

Dit beantwoord nog steeds de vraag over het opzeggen niet.
Waarom is het altijd zo dat Vodafone probeert te vermijden daar uitleg over te geven of klanten er mee te helpen wanneer ze niet tevreden zijn en zich genaaid voelen.
Ik ben gek genoeg geweest dat ik mijn abonnement heb laten verlegen,
Jullie zijn mij en genoeg andere mensen toch al kwijt dus waarom moet er nou zo moeilijk gedaan worden. Aub duidelijk antwoord geven op de vraag van Melanie17
Kyra
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 499Posts
  • 5Oplossingen
  • 49Likes
eldinabahtic, hoe je je abonnement op kunt zeggen staat gewoon vermeld op onze website. Ook als je problemen ervaart met ons netwerk thuis, is er een aparte procedure. Dit kun je hier allemaal lezen. Ik hoop dat het zo duidelijk is 🙂
bvbaak

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
in november kreeg ik een aanbieding van KPN om het nummer van mijn vrouw over te zetten van vodafone .
Dat werd netjes aangevraagt bij vodafone en ook GOED gekeurd
Dus niks aan de hand zou je zeggen al had zij nog een contract bij vodafone
Op eens was er 177 Euro van mijn rekening af geschreven door Vodafone
Ik heb het meteen terug geboekt
Nu kreeg ik een brief dat ik dit toch moest betalen
Het blijkt dus een boete bedrag te wezen om dat zij overstapte naar KPN
Sorry Vodafone maar jullie hadden dit toch aan moeten geven
Ik ben ook niet van plan om dit bedrag te betalen om de simpele reden dat jullie NIET hebben
gemeld dat de overstap wel goed gekeurd zou worden na een betaling van de boete
Dan was zij nooit overgestapt

Ik schrijf dit nu hier maar zal overal mijn verhaal doen
Ook bij RADAR zal ik mijn verhaal doen omtrent de oplichters praktijken van Vodafone



E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic