sander020

Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Verwarring rondom data buiten EU

Met de nieuwe Red EU abonnementen ontstaat er ook buiten de EU wat verwarring. Bij de omzetting van een oud naar een nieuw abonnement werd mij aangeraden om Alles-in-1-op-Reis uit te zetten. Dat lijkt me niet juist. Voor een aantal voordeellanden is dit toch nog steeds van toepassing? Bijvoorbeeld Japan, Nieuw Zeeland en Australie?

Verder lijkt het nu ook onduidelijk wat er met de meer exotische bestemmingen gebeurt. Ik zie dat data bij de oude abonnementen in "rest-van-de-wereld" landen voorheen werd afgerekend voor EUR 9.10 per mb (en helaas heb ik dat grapje regelmatig meegemaakt). Voor de nieuwe abonnementen is het gigantisch omlaag gegaan, namelijk EUR 1 per mb, te vinden op https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/red/. Echter in de PDF voorwaarden van den nieuwe abonnememten (link) staat nog altijd EUR 9.10 per mb. Dat is bijna 10 keer zoveel.

Wat zijn nu de juiste tarieven? Het verschil is namelijk gigantisch en voor mensen die buiten de EU reizen precies het verschil om wel of geen lokale sim te kopen. En welk tarief wordt toegepast als je (zoals ik) voorheen een normaal Red Super abonnement had en nu een Red Super EU abonnement?

Tenslotte de voordeelbundels. De "oude" internet op reis was 30 MB in *alle* landen, zonder enige uitzondering. De nieuwe alles-in-1-op-reis-wereld(-xl) kent 27 landen die helemaal niet meer in bundels passen. Wat gebeurt er nu zodra je zoals ik zowel de oude als de nieuwe bundels aan hebt staan in deze uitzonderingslanden?


  • A Angola
  • B Benin, Bermuda, Boot en Vliegen*
  • C Cook-eilanden, Cuba
  • D Djibouti
  • E Ethiopië
  • F Falkland-eilanden
  • G Gambia, Groenland
  • I Iran
  • K Kosovo
  • L Libanon
  • M Malediven, Mauritanië
  • N Namibië, Nepal, Nieuw Caledonië
  • O Oost-Timor
  • S Sao Tome en Principe, Seychellen
  • T Tadzjikistan, Tunesië, Turkmenistan
  • Z Zimbabwe
Hoop dat jullie dit zelf nog volgen... voor een klant is het in ieder geval niet te doen.

Globetrotter
4 Reacties 4
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
sander020 schreef:
Met de nieuwe Red EU abonnementen ontstaat er ook buiten de EU wat verwarring. Bij de omzetting van een oud naar een nieuw abonnement werd mij aangeraden om Alles-in-1-op-Reis uit te zetten. Dat lijkt me niet juist. Voor een aantal voordeellanden is dit toch nog steeds van toepassing? Bijvoorbeeld Japan, Nieuw Zeeland en Australie?

Samen met de nieuwe Red abonnementen hebben we ook de nieuwe Alles in 1 Wereld BloX (en XL) gelanceerd. Deze BloX kun je onder andere gebruiken in bovenstaande landen (Japan, Nieuw Zeeland en Australië) & de rest van de wereld: Voor € 5 krijg je 30 MB, 30 belminuten en 30 sms'jes. En je kunt 30 minuten gebeld worden zonder extra kosten, ongeacht waarvandaan je gebeld wordt. Klik hier voor meer informatie.

Verder lijkt het nu ook onduidelijk wat er met de meer exotische bestemmingen gebeurt. Ik zie dat data bij de oude abonnementen in "rest-van-de-wereld" landen voorheen werd afgerekend voor EUR 9.10 per mb (en helaas heb ik dat grapje regelmatig meegemaakt). Voor de nieuwe abonnementen is het gigantisch omlaag gegaan, namelijk EUR 1 per mb, te vinden op https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/red/. Echter in de PDF voorwaarden van den nieuwe abonnememten (link) staat nog altijd EUR 9.10 per mb. Dat is bijna 10 keer zoveel.

In de tarievenlijst waar je naar verwijst lijkt de informatie inderdaad niet te kloppen. WIj hebben dit inmiddels doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling zodat dit aangepast kan worden. Echter adviseer ik je in ieder geval om in dergelijke landen de nieuwe Alles in 1 Wereld BloX te gebruiken. Dan ben je namelijk voordeliger uit.

Wat zijn nu de juiste tarieven? Het verschil is namelijk gigantisch en voor mensen die buiten de EU reizen precies het verschil om wel of geen lokale sim te kopen. En welk tarief wordt toegepast als je (zoals ik) voorheen een normaal Red Super abonnement had en nu een Red Super EU abonnement?

Tenslotte de voordeelbundels. De "oude" internet op reis was 30 MB in *alle* landen, zonder enige uitzondering. De nieuwe alles-in-1-op-reis-wereld(-xl) kent 27 landen die helemaal niet meer in bundels passen. Wat gebeurt er nu zodra je zoals ik zowel de oude als de nieuwe bundels aan hebt staan in deze uitzonderingslanden?

De nieuwe Alles in 1 Wereld BloX is in meer landen te gebruiken (rest van de wereld landen zoals wij het noemen.) Zie hiervoor de volgende pagina: link.


  • A Angola
  • B Benin, Bermuda, Boot en Vliegen*
  • C Cook-eilanden, Cuba
  • D Djibouti
  • E Ethiopië
  • F Falkland-eilanden
  • G Gambia, Groenland
  • I Iran
  • K Kosovo
  • L Libanon
  • M Malediven, Mauritanië
  • N Namibië, Nepal, Nieuw Caledonië
  • O Oost-Timor
  • S Sao Tome en Principe, Seychellen
  • T Tadzjikistan, Tunesië, Turkmenistan
  • Z Zimbabwe
Hoop dat jullie dit zelf nog volgen... voor een klant is het in ieder geval niet te doen.

Globetrotter
Hi sander020

Zie mijn antwoorden in het rood.

Ik hoor het graag van je!
sander020
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Hi Serkan,

Ook hier is inmiddels e.e.a. aangepast zoals je zelf al aangaf. Mooi dat het hiermee een stuk duidelijker wordt. Wat iets minder mooi is zijn de - mag ik wel zeggen - exorbitant hoge tarieven voor buiten-blox gebruik in het buitenland.

Een voorbeeld met wat minder exotische landen als hierboven vermeld. Je bent in New York en je hebt een 30mb bundel. Tijdens het openen van je Facebook app wordt vrolijk je hele tijdslijn gecached. Dat is al snel 10 - 15 Mb aan data als je veel foto's krijgt. In mijn ervaring gebeurt er dan dit. Je ontvangt een SMS dat 80% van je bundel op is. Een paar seconden later ontvang je een sms dat 100% op is. Als een gek sluit je al je dat maar je bent al 14 Mb over je alles-in-een-op-reis bundel. Vodafone berekent je voor een paar seconden data 14 * EUR 9.10 * 1.21 BTW =

EUR 154

omdat je niet binnen een paar seconden je telefoon in het water hebt gegooid.

Snap je mijn punt? Een hoger buiten bundel tarief, okay, maar EUR 9.10 per MB, dat kan gewoon niet meer in 2017.

Hoop dat jullie product managers hier eens met een bij-de-tijdse-bril naar kunnen kijken.

Verder opnieuw dank voor je uitleg.
Sander
sander020
topicstarter
Gedreven Liefhebber
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes
Da's ook de enige reden dat ik hier geen "als oplossing geaccepteerd" neerzet. Waardeer jouw uitleg ten zeerste Serkan, maar de propositie is echt in een ivoren toren bedacht.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic