Graafschap

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vaak geen bereik 3G Amsterdam Centraal

Op station Amsterdam centraal heb ik in de spits doorgaans geen 3G. Veel Apps geven aan dat er geen internetverbinding is of crashen. Bellen gaat wel prima. Dat is erg onhandig omdat ik daar twee keer per dag ben en vaak informatie zoek, ook de NS App is vaak belangrijk maar werkt niet. In tegenstelling tot anderen met dit issue is het bij mij altijd al slecht geweest.

Extra info: iPhone 4S, nieuwste iOS, ik sta vaak op perron 10B maar weet niet of het elders op het station wel goed werkt. Uit- en aanzetten werkt vaak niet en zou ook niet de oplossing moeten zijn. Het 3G-symbool is wel gewoon in beeld, geen rondje of E. Is er verbetering mogelijk?
7 Reacties 7
timn

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dit heeft te maken met de overbelasting van de masten op- en rondom het Centraal Station. De mast kan maar een maximumaantal gebruikers aan. Zodra dat aantal bereikt is ben je gedwongen om genoegen te nemen met een 3G logo in beeld maar zonder dataoverdracht, of 2G. Dit is niet alleen het geval op Amsterdam Centraal, maar alle drukke (centrale) stations. 
Mijn ervaring is dat er buiten spitstijd wel hoge snelheden mogelijk zijn (12Mbps met dc-hspa+ op station Haarlem bijvoorbeeld), maar daar heb je natuurlijk niet veel aan rond 9 en 5 uur. 
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi Graafschap,

Als je dit alleen op deze locatie merkt tijdens de spits dan ligt het waarschijnlijk inderdaad aan het feit dat het dan druk is en dat veel mensen tegelijkertijd gebruik maken van het netwerk. Als er teveel mensen tegelijkertijd willen internetten of bellen dan kan dit invloed hebben op het signaal. Ook kunnen nog andere factoren van invloed zijn op het signaal. Heb je al eens gekeken naar het volgende filmpje? Daar wordt dat namelijk uitgelegd. 😄 http://voda.fo/ne/tt8n5.
blaise1968

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Graafschap,
Het ligt er natuurlijk niet aan dat het te druk is, maar het probleem is dat Vodafone te weinig 3G capaciteit heeft op locaties zoals het centraal station en daar niets aan wordt gedaan.
Graafschap
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dag Maartje,
 
Dat is niet echt een bevredigend antwoord. Als je weet dat veel van je klanten op bepaalde momenten op bepaalde plekken zijn dan zorg je toch dat je netwerk dat aan kan? Ik snap dat het druk is in de spits op Amsterdam Centraal. Veel mensen hebben dan het 3G-netwerk nodig voor reisinformatie en andere zaken. Die mensen betalen daar ook gewoon voor. Ik hoop dat er wel verbetering in zicht is?
 
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Natuurlijk. Het zal altijd zo zijn dat er locaties in Nederland zijn en waar er door omstandigheden af en toe minder dekking of snelheid is. Zolang je werkt met mobiele technologie (straling) en een enorm fluctuerend gebruikersaantal, zal je dat houden.

Maar kijk eens in ons Fast Forward Board. Daar zie je de naam Amsterdam heel vaak langskomen 🙂
Guidofone

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij mij exact hetzelfde probleem, toevallig zelfde perron.
 
De dekking bij Amsterdam CS en het centrum van Amsterdam wordt alleen maar slechter lijkt het.
 
Zelfs zo slecht, dat mijn collega die ik overtuigd had van KPN over te stappen naar ons zakelijke groeps abonnement bij Vodafone weer terug naar KPN is - en ik moet toegeven, het is echt heel beroerd.
De laatste weken is het 3G netwerk op en rond Amsterdam CS zelfs compleet onbruikbaar voor mij.
 
Dit is absoluut geen incident rond een uitzonderlijke spits, maar een structureel probleem dat alleen maar erger wordt volgens mij.
Als Vodafone meer abonnee's toestaat op het netwerk, waardoor het voor alle abonnee's onbruikbaar wordt, zou je denken dat er ook voldoende omzet tegenover staat om het netwerk in orde te maken.
 @Vodafone: Wordt hier aan gewerkt, of is er een alternatief?
 
Is het recente 4G netwerk misschien debet aan dit probleem? Werkt 4G wel op en rond Amsterdam CS?
Dat zou een reden zijn om een nieuw toestel en abonnement af te sluiten.
 
Anders ben ik bang dat ik noodgedwongen ook op een ander provider moet overstappen, helaas werk ik vlakbij het station en hebben we hier de hele dag last van als we niet in het bereik van onze eigen wifi zitten.
 
Heeft iemand ervaring met 4G op Amsterdam CS?
 
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Als het goed is werkt 4G wel goed (en heel snel ook) op Amsterdam CS. De 4G-techniek is ontworpen om meer mensen aan te kunnen op drukke terreinen. Met 3G is het voor Vodafone op de perrons heel erg moeilijk om goede dekking aan te bieden. Dat kan alleen met kleine antennes die alleen in de stationshallen staan, en daar heeft Vodafone er al een aantal van op Amsterdam CS. Laatst stuurden ze een persbericht de wereld in dat ze meer van die antennes gingen inzetten, ben benieuwd waar ze dat dan doen.

Met 4G kan Vodafone ook in de toekomst veel makkelijker de capaciteit uitbreiden dan nu met 3G, dus 4G zal ook in de toekomst lekker blijven werken!

KPN en T-Mobile hebben op stations tijdens de spits trouwens ook problemen, het is puur een beperking dat de 3G-techniek ooit in het vorige millennium(!) gemaakt is toen nog niet iedereen continu online zat op z'n mobiel. Mobiel gebruik is veel sneller toegenomen dan ze toen hebben voorzien.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic