Dippie94

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

VPN-verbinding via Vodafone Mobile Wi-Fi R205

Hallo,

We hebben hier een Vodafone Mobile Wi-Fi R205 liggen. Deze heb ik geconfigureerd en heb er met een laptop verbinding mee gemaakt. Nu wil ik een VPN-verbinding maken, maar dit lukt niet.

Hiervoor gebruikten we een Vodafone Dongel, waarmee we moeiteloos een via een VPN-verbinding konden werken. Deze VPN-verbinding wil ik ook gebruiken om met de R205 over VPN te kunnen werken.

Mijn vraag is of het mogelijk is om een VPN-verbinding op te zetten via de R205.

Met vriendelijke groet,
Diedrik
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Het probleem is opgelost.

De Vodafone R205 had een ip-reeks van 192.168.0.x uit, terwijl de DNS-server van de VPN verbinding ook op die ip-reeks zat. Dit is ook de oorzaak waarom een verbinding wel lukt, maar netwerkverkeer onmogelijk was.

Om dit probleem te omzeilen heb ik eerst de laptop een vast IP gegeven in de 192.168.0.x reeks van de R205. Vervolgens heb ik via de browser verbinding gemaakt met 192.168.0.1, zodat ik op de instellingenpagina van de R205 kwam. Hier inloggen en vervolgens de IP-reeks in de DHCP-settings gewijzigd naar 172.16.0.x. Omdat ik een vast IP in de oude reeks had, bleef de verbinding gewoon bestaan.

Vervolgens heb ik het hoofdadres van de router naar 172.16.0.1 veranderd. Daarna de instelling van de laptop weer op DHCP gezet, en voila: Ik had verbinding, én ik kon zonder problemen de VPN-verbinding gebruiken.

Ik wil jullie bedanken voor de moeite om mij te helpen. Gelukkig heb ik het (zelf) opgelost.

Bekijk in context

21 Reacties 21
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Dippie94 ,


Waarmee wilt u de vpn opzetten? dit is namelijk mogelijk via de R205.
op welke manier probeert u het momenteel?

Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
De VPN-verbinding zelf heb ik al opgezet op ons laptop (Windows XP). Zoals ik al zei kan ik met de Dongel probleemloos via die VPN-verbinding werken, maar wanneer ik dit probeer met de R205 kan ik niet via diezelfde VPN-verbinding de gedeelde mappen of op het intranet van ons bedrijf bereiken.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
aaah maar je krijgt wel verbinding met het internet via de R205?
Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ja, ik kan gewoon op internet komen. Alleen die VPN-verbinding werkt niet.
Misschien dat ik iets in de NAT aan moet passen, of dat er ergens anders een optie moet worden gewijzigd?
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
In theorie zeg je het volgende:

- Je maakt een vpn verbinding tussen je XP computer en de Server op je werk.
Hier heeft in theorie je dongle geen invloed op. Echter!
De gene die de VPN server op gezet heeft, zou een "White-list" voor de Vpn kunnen hanteren... is dit mogelijk het geval?
Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Nee, want de dongel en de R205 worden gebruikt door dezelfde laptop (zelfde computernaam, zelfde accounts enz).

Nu hoorde ik net van m'n stagebegeleider dat ook op de andere apparaten uit de Vodafone Mobile Wi-Fi Rxxx-serie geen VPN-verbinding tot stand komt (we hebben hier meerdere types liggen).

Er wordt op het internet ook geopperd om handmatig een (virtueel) modem te installeren en hier vervolgens de "Extra Initialisation Strings" aan te passen naar AT+CGDCONT=1,"IP","office.vodafone.nl". Ik weet echter niet of dit daadwerkelijk nodig is. Liever zien wij het anders opgelost, zodat andere pc's die op de R205 worden aangesloten ook zonder problemen de VPN-verbinding kunnen gebruiken.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
VPN's kunnen gewoon gebruikt worden maar als de VPN software/servers niet geconfigureerd zijn om connecties toe te laten op de manier dat de APN geconfigureerd is. gaat het niet lukken.

Dit los je zo op inderdaad:
Go to Start > Control Panel
Double Click on Phone and Modem Options (Fill in the location info if it asks)
Click the Modems Tab
Highlight the Huwaei Modem and click Properties
Click the Advanced Tab and type in the following where it asks for an extra initialisation
command: at+cgdcont=1,"IP","internet"
Press OK and then OK again
In the Control Panel double click on Network Connections
Click on Create New Connection/New Connection Wizard
Choose Connect to the Internet and press Next
Choose Setup My Connection Manually and press Next
Choose Connect Using a Dial-Up Modem and press Next
Type in Vodafone when it asks for an ISP name and press Next
The phone number needs to be *99#, press Next
Username and Password and both 'web' press Next
and then create the connection.
Or Dial number try: *99***1#
Username and password are : web

dit kan inderdaad werken. al geprobeerd?
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
@NetwerkFreak Dat gaat nooit lukken. Als je de regel "at+cgdcont=1,"IP","internet" bekijkt dan is internet de APN. Je zegt dan dat je op deze APN kunt inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord web. Volgens mij zijn er maar 2 APN's bij Vodafone:

office.vodafone.nl
live.vodafone.com

Bij beide is de gebruikersnaam en het wachtwoord vodafone


@Dippie94 Je stagebegeleider zit denk ik heel warm, het heeft mogelijk te maken met de APN. Die dialstring die je noemt kun je bij een dongel wel gebruiken maar bij een R205 MiFi niet. Je kunt in een MiFi de APN aanpassen door een Wi-Fi verbinding met het ding te maken en dan als webadres 192.168.0.1 (en als dat niet werk 192.168.1.1) in te toetsen. Je komt dan op een soort website uit waar je de instellingen van de R205 kunt wijzigen. Waarschijnlijk moet je dan inloggen om iets te kunnen wijzigen, de gebruikersnaam en of het wachtwoord zullen denk ik admin zijn.

Vervolgens ga je dan op zoek naar verbindingstype of iets dergelijks. Daar staat nu waarschijnlijk abonnement of prepaid. Als je hier custom of anders invult kun je zelf een verbinding instellen. Probeer beide APN's eens uit.
Let er goed op de .com en .nl aan het einde. Bij het beveiligingstype moet je ook nog even PAP of CHAP aanzetten. Vul als gebruikersnaam vodafone in en het wachtwoord is ook vodafone (alles in kleine letters!).

Als dat niet helpt, zoek dan even in de webinterface van de MiFi, mogelijk staat er in de geavanceerde opties een mogelijkheid om VPN uit- en aan te zetten.

NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@robertwebbe ,

Ik ben inderdaad te snel gegaan. Dit was de oplossing die op menig ander engels forum naar voren kwam. Momenteel hoef je zelfs niet meer in te loggen op de APN van vodafone, dus dat deel kan achterwegen gelaten worden. Wel moet het APN nog even naar een nederlandse gezet worden.


robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Geen gebruikersnaam en wachtwoord geldt volgens mij alleen nog maar met een 4G verbinding (en dat ondersteunt de R205 niet). Voorlopig zou ik gewoon nog vodafone blijven gebruiken, bij een 4G werkt dat ook nog.
Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
En toch, de APN zou gewoon goed moeten staan lijkt mij. Het bedrijf heeft een contract, wat ook staat aangegeven in de verbindingsinstellingen van de R205. Het apparaatje maakt zelf verinding met Vodafone NL, zo valt te lezen op het schermpje. Hierbij zou de APN toch ook goed staan, of denk ik nu verkeerd.

EDIT: Het installeren en instellen van een nieuw modem lijkt niet te werken. Dit zou ook een omslachtige manier zijn, want er moeten meerdere laptops meteen het VPN op kunnen, zonder eerst steeds dat modem te installeren en in te stellen.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@Dippie94 ,

Wat voor ip's hebben de apparaten wanneer ze verbonden zijn met het internet als ik vragen mag?
Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Het IP-adres van het internet (dus van de verbinding met de R205) is een 192.168.0.100, wat ook binnen de IP-range ligt van de R205.
Het IP-adres die ik krijg bij de VPN-verbinding valt binnen de IP-range van het bedrijf.

Ik word namelijk wel verbonden met de VPN-verbinding en daar krijg ik ook een melding van, maar wanneer ik een gedeelde netwerkmap wil openen, krijg ik een foutmelding. Ook worden de berichten in Outlook (via Exchange) niet binnen gehaald. Dus de verbinding is er wel, maar het verkeer is er niet.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @Dippie94 ,

En er is geen ip conflict? Dat er al een apparaat is die toevallig ook op dit ip zit.
Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Nee, staat ingesteld op DHCP.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Lukt het wel over een andere Wi-Fi verbinding?

Ik vind het vaag omdat je wel verbonden bent... Lijkt me meer iets in Windows te zijn dan. Misschien de Wi-Fi verbinding met de R205 eens verwijderen en opnieuw laten maken. In Windows 7 moet je dan aangeven wat voor netwerk het is, kies dan eens huis netwerk.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
"Daarnaast kan je met maximaal 5 apparaten gebruik maken van het WiFi netwerk wat de hotspot creeërt. "

Ik neem aan dat de Mobile Wi-Fi R205 zijn eigen DHCP daarom heeft.
Een dongle rechstreeks in u pc, dan gebruikt de laptop wel de DHCP van de VPN
Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ja, over een 'normaal' wifi-netwerk is het geen probleem.

Ook op de R206 werkt het netwerkverkeer via VPN, precies hetzelfde probleem als met de R205.

Het lijkt me dus niet aan Windows of de pc te liggen, omdat normaliter een verbinding met VPN geen problemen geeft. Het lijkt mij dus toch dat apparaatje of een instelling in de webinterface. Over de dongel werkte het (en nu nog steeds) gewoon zonder problemen.
Dippie94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Het probleem is opgelost.

De Vodafone R205 had een ip-reeks van 192.168.0.x uit, terwijl de DNS-server van de VPN verbinding ook op die ip-reeks zat. Dit is ook de oorzaak waarom een verbinding wel lukt, maar netwerkverkeer onmogelijk was.

Om dit probleem te omzeilen heb ik eerst de laptop een vast IP gegeven in de 192.168.0.x reeks van de R205. Vervolgens heb ik via de browser verbinding gemaakt met 192.168.0.1, zodat ik op de instellingenpagina van de R205 kwam. Hier inloggen en vervolgens de IP-reeks in de DHCP-settings gewijzigd naar 172.16.0.x. Omdat ik een vast IP in de oude reeks had, bleef de verbinding gewoon bestaan.

Vervolgens heb ik het hoofdadres van de router naar 172.16.0.1 veranderd. Daarna de instelling van de laptop weer op DHCP gezet, en voila: Ik had verbinding, én ik kon zonder problemen de VPN-verbinding gebruiken.

Ik wil jullie bedanken voor de moeite om mij te helpen. Gelukkig heb ik het (zelf) opgelost.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic