RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes

Upgrades in-building microcellen

Zo, nog even een constructief bedoeld kritiekpunt: Vodafone heeft op heel wat locaties (meer dan welke provider dan ook) microcellen voor goede dekking. Vaak in parkeergarages heb ik dekking en vrienden met KPN en T-Mobile niets.

Er is echter een probleem hiermee: Vodafone laat op een aantal locaties haar hele netwerkplanning hier van afhangen. Een voorbeeld is Snowworld Zoetermeer. KPN en T-Mobile hebben daar direct een mast naast staan waardoor ze er 2G, 3G en 4G hebben.

Ben je binnen, dan heeft Vodafone echter het sterkste signaal omdat ze een 2G-installatie ín Snowworld hebben gebouwd. Het probleem is echter dat daar nog steeds geen 3G en 4G in zit. Als je geluk hebt kun je op sommige plekken een streepje 4G ontvangen in Snowworld. Vaak val je echter terug op een trage 2G-verbinding. Even iets opzoeken of even een foto sturen zit er daardoor vaak niet in.

Een plek waar dit een tijdje terug ook speelde was Schiphol. Op sommige delen van de luchthaven enkel een (sterk) 2G-signaal maar niets anders.

Ik neem aan dat er plannen zijn voor verbetering, maar ik vraag me af waarom het zo lang duurt voor deze goedbezochte locaties in de Randstad waar de concurrentie wel goed werkend 3G én 4G aanbiedt. Zijn de oude 2G-installaties bijv. niet geschikt om ook een 800 MHz 4G-signaal door te sturen zonder alles te vervangen? (of desnoods een 900 MHz 3G/4G-signaal?)

Hoe dan ook ben ik benieuwd hoe lang het gaat duren voordat deze locaties worden aangepakt. Ook de 2G-locaties in parkeergarages bijvoorbeeld, maar die zijn tuurlijk minder belangrijk dan locaties als Snowworld en Schiphol. Verder mag er op Neude in Utrecht trouwens ook wel eens een small cell komen voor indoor dekking in de gebouwen in de directe omgeving, maar daar zijn wellicht niet eens plannen voor nog?

Benieuwd of Vodafone in dit afgeschermde gedeelte van het forum wat kan delen over haar plannen.
12 Reacties 12
Anonymous
Niet van toepassing
Ik snap wat je bedoelt maar is snowworld niet bedoeld voor te skieen, snowboarden en te apres skieen ipv op het internet zitten 😛
RuudNL
topicstarter
Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
In Snowworld zitten ook conferentieruimtes, dus niet allemaal plezier en lol, afhankelijk van hoeveel je van je werk houdt 😉

En zelfs als je er voor je plezier bent, dan kan het zomaar zijn dat je voor je werk tussendoor even snel ergens op moet reageren, bijvoorbeeld mail met attachment (waarvan het downloaden telkens mislukt omdat het netwerk te traag is). Dan is het juist vervelend omdat je niet even snel die attachment van een MB kunt binnenhalen om weer snel met de lol verder te gaan.

En op Schiphol hoef ik niet uit te leggen dat het toch wel belangrijk is dat internet het er goed doet, maar ik begreep laatst al van iemand dat er nu vanalles is verbeterd (en dat Vodafone ook 4G heeft in de treintunnel naar Schiphol toe bijvoorbeeld), dus ik ben benieuwd of het gedeelte direct achter de douane nu ook dekking heeft.

Maar hoe dan ook, de vraag blijft wanneer die indoor locaties worden aangepakt, want vroeger was Vodafone hier het beste puur omdat er een antennenetwerk diep in het gebouw is aangelegd, maar nu loopt Vodafone op een paar van die plekken achter omdat er geen 3G en 4G bij is aangelegd. Wordt tijd dus! Kun jij niet eens navragen bij de juiste afdeling? 😛
Anonymous
Niet van toepassing
Zou de vraag wel kunnen stellen maar ben bang dat ik hierop geen antwoord ga krijgen maar wil zeker de vraag stellen voor je.
Anonymous
Niet van toepassing
Ik heb inmiddels antwoord: Bijv Snowworld heeft toen der tijd gekozen om indoor een dekking te hebben van Vodafone (2g zodat er kan gebeld worden en gesmst)
Zij dienen dit zelf via hun cp aan te vragen bij ons mits dat zij daar budget voor hebben.. Dit is niet iets wat automatisch verbeterd wordt vanuit vodafone.
RuudNL
topicstarter
Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ik heb even gekeken op het Antenneregister, en de indoor oplossing is in 2001 gebouwd door Vodafone. Toen waren de eisen wat betreft mobiele communicatie nog heel anders: GPRS was er volgens mij nog niet eens toen?

Zelf ben ik van mening dat het niet alleen om de organisatie gaat maar ook om bezoekers. Dit soort publieke plekken zouden volgens mij anders moeten worden behandeld dan bijv. kantoren; daar vind ik het logischer dat de opdrachtgever betaalt. Ik kan me ook voorstellen dat de indoor dekking hier een reden is om minder prioriteit te geven aan outdoor dekking (wat T-Mobile en KPN bij afwezigheid van indoor oplossing wel hebben moeten doen direct naast het hoofdgebouw).

In het kort: in het kader van een goede gebruikerservaring zou Vodafone er volgens mij goed aan doen om dit soort locaties op eigen kosten te upgraden omdat dat positief is voor de merkervaring van klanten. Nu valt dit op een rare manier buiten de strategie en ambitie die Vodafone heeft voor haar landelijke netwerk. In mijn ogen (en de ogen van iedere Vodafone-klant die er komt) is dit ook gewoon een onderdeel van het landelijke netwerk en niet een stukje dat er maar aan hangt omdat Snowworld daar ooit om heeft gevraagd in 2001. KPN en T-Mobile hebben intussen (jaren later pas na 2001) goede dekking op 2G, 3G én 4G, dus het is eigenlijk raar dat Vodafone nu qua data de minste dekking biedt terwijl Snowworld daarvoor betaalt / heeft betaald.

Stel dat Snowworld opzegt en de installatie laat verwijderen, dan is Vodafone gedwongen om iets te doen aan de dekking op die locatie omdat zelfs 2G dan zwakjes is. Dus het zou wel mooi zijn als Vodafone een mooie nieuwe oplossing aanbiedt tegen een goed tarief (geen idee wat de tarieven zijn om zo'n groot complex helemaal van indoor dekking te voorzien).

Even los van dit alles: krijgen ze automatisch mail of aanbiedingen zodat ze überhaupt weten dat het mogelijk is om die upgrade te doen? Kan me voorstellen dat ze zonder directe communicatie niet weten dat het mogelijk is om te laten upgraden naar 3G/4G terwijl ze misschien wel daar behoefte aan hebben.

Ben benieuwd naar je reactie en de reactie van Vodafone intern!
Anonymous
Niet van toepassing
Dat durf ik je verder niet te zeggen. Dat zal ik ook weer moeten navragen. Op dit moment kan ik dit niet doen aangezien ik vanuit thuis reageer.
Ik snap je punt hierin alleen het bovenstaande antwoord is het antwoord wat ik toen kreeg. Moet ik wel zeggen dat ik de vraag in het algemeen heb gesteld en niet specifiek op snowworld
RuudNL
topicstarter
Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Ok, maar je bent het wel met me eens geloof ik? 😉

Ben benieuwd of ze een antwoord hierop geven. Met indoor dekking loopt Vodafone in Nederland voorop volgens mij, maar dat moet natuurlijk wel zo blijven! 😉

Nu is het bijvoorbeeld ook zonde dat je in Hoog Catharijne een mooi microcellennetwerk hebt, maar dat dat alleen 2G/3G doet dus dat ik daar met m'n 4G-telefoon nooit verbinding mee maak als ik erdoorheen loop. Maar goed, daar is het geen probleem en in Snowworld Zoetermeer is de dekking van buitenaf níet goed genoeg.
Anonymous
Niet van toepassing
Zeker, alles wat verbeterd kan worden mag verbeterd worden (of dat nu dekking etc is of een antwoord hier op het forum) kunnen we allemaal van leren en beter van worden.
RuudNL
topicstarter
Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Over verbeteren gesproken: de dekkingskaart lijkt al sinds maart of begin april niet geüpdate te zijn. De 4G-dekking en 4G+-dekking is intussen beter dan op de kaart weergegeven 😛
Anonymous
Niet van toepassing
Ik ga het doorgeven, thnx haha.
RuudNL
topicstarter
Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Helaas nog steeds geen verbetering. Vodafone is de enige provider die geen goed 4G-signaal biedt op die plek waar dagelijks honderden mensen verblijven. Zelfs Tele2 heeft er nu haar 4G-netwerk uitgerold. Alleen EDGE via in-building cellen, dus mijn telefoon stuitert continu heen en weer tussen EDGE, UMTS en LTE. En als je op EDGE zit en Shazam/Soundhound gebruikt dan is dat erg vervelend: hij blijft dan verbinding maken en daarna kun je pas je zoekopdracht opslaan om later uit te voeren. Sluit je de app voortijdig of zet je het scherm van je telefoon uit, dan is de zoekopdracht helemaal weg. Dus dat is even een real-life voorbeeld van waarom het vervelend is dat de verbinding niet goed werkt.

Als de antenne-installatie vernieuwen nodig is en te duur is zouden jullie kunnen denken aan een 1.4 of 3 MHz LTE900-signaal om 4G te bieden in de 900 MHz-band via de bestaande antennes, want zelfs dat zou al veel beter zijn dan een trage EDGE-verbinding. 3 MHz is goed voor een kleine 25 Mbps op 4G, lijkt me voldoende voor de komende jaren. Een klein stukje spectrum vrijhouden in de buurt van deze locaties lijkt me ook goed te doen.

Ben nog steeds van mening dat Vodafone dit zelf zou moeten doen. Andere providers moeten waarschijnlijk geld betalen aan Snowworld om hun installaties daar op het dak van de skipiste te plaatsen en als Vodafone geen indoor installatie had dan hadden ze toch echt een extra outdoor locatie moeten bijbouwen en daar geld aan uitgeven.

Je kunt vast geen specifieke cases intern aankaarten? Want ik ben benieuwd of dit echt het officiële standpunt is aangezien dit geen kantoorlocatie is maar een locatie waar regelmatig honderden Vodafone-abonnees langskomen en nu dus suboptimale dekking hebben met als resultaat o.a. accu's die veel sneller leeg gaan, irritaties met apps maar vooral gefrustreerde Vodafone-klanten...
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 440Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic