Jamesco

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Trein traject Alkmaar - Amsterdam

Hi,

 

Ik woon in Alkmaar en ga voor werk met de trein naar Amsterdam. Mijn internet verbinding (iPhone X icm Vodafone) schakelt tussen GPRS en 3G. 
 

Volgens mij hebben hier veel meer mensen last van. Zou het mogelijk zijn om de dekking hier te versterken? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Jammer om te lezen, dat je het gevoel hebt dat je hier niet verder komt. Dit is absoluut niet het gevoel wat ik je wil geven. Ze vragen bij Vodafone om een postcode zodat ze een exacte locatie weten. Hierdoor kunnen zij zien welke mast waar staat etc. en waardoor het precies komt. Geef je aan dat het op een traject is, dan kan dat een behoorlijk groot gebied zijn.  

Neem op het traject een aantal postcodes waar je, op dat moment last van hebt.
Ze willen bij Vodafone echt postcode gegevens hebben zodat ze kunnen zien wat er aan de hand is.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @Jamesco 
Voor deze vraag kan je het beste kijken op deze pagina:
https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Doe op het traject nog eens een goede controle en mocht je het problemen blijven behouden, laat het dan weten aan Vodafone. Doe de Vodafone Network check en ze helpen je verder met een onderzoek. Dit is de beste weg om te volgen want dan komt het ook bij de juiste persoon. 

Succes en ik hoop dat ze het snel voor je aanpassen. Alvast fijne Feestdagen gewenst!

Jamesco
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hi, 

Ik woon sinds 3 maanden in Alkmaar, mijn bevindingen baseer ik dan ook op 3 maanden heen en weer reizen met iedere reis hetzelfde probleem; een slechte internet verbinding. En jouw antwoord had ik zelf ook al bedacht, uitgeprobeerd, maar het is lastig om een trein traject te definiëren aan de hand van postcodes. Overigens zou de dekking goed tot uitstekend moeten zijn. 

 

Kan hier iemand van Vodafone op reageren of moet is dit de Tweakers variant van VF?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Jammer om te lezen, dat je het gevoel hebt dat je hier niet verder komt. Dit is absoluut niet het gevoel wat ik je wil geven. Ze vragen bij Vodafone om een postcode zodat ze een exacte locatie weten. Hierdoor kunnen zij zien welke mast waar staat etc. en waardoor het precies komt. Geef je aan dat het op een traject is, dan kan dat een behoorlijk groot gebied zijn.  

Neem op het traject een aantal postcodes waar je, op dat moment last van hebt.
Ze willen bij Vodafone echt postcode gegevens hebben zodat ze kunnen zien wat er aan de hand is.

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Kleine toevoeging: zodra je met de trein reist, springt de verbinding van je telefoon van netwerk paal naar netwerkpaal. Hierdoor kan het zijn dat je een mindere dekking ervaart. Dit heeft te maken met waar staan de netwerkpalen, omgeving van het spoor etc. @Jamesco @Energieboy 

Jamesco
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Steven dat zal wel allemaal kloppen. Maar in een tijd waar we bezig zijn met zelfrijdende auto’s, hyperloops, 5g netwerk zou je toch als klant toch wel in een redelijk stedelijk gebied een stabiel netwerk van 4g mogen verwachten tijdens een treinritje.

ik heb het in ieder geval via de netwerk check functie aangekaart. 

D-2010

Stamgast
  • 59Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Ik reis zelf ook op dat traject en ik ervaar met name in de buurt van Uitgeest problemen met de verbinding. Heb wel bijna altijd 4G-verbinding, maar bij Uitgeest geen 4G+. Daar is de internetcapaciteit echt dramatisch. Heb dit een paar maanden geleden ook al aangekaart bij VF en kreeg te horen dat in de zomer van 2020 er 4G+ wordt geactiveerd in Uitgeest. Dat zou wel een verbetering betekenen. Hoewel ik vrijwel overal wél 4G heb, ervaar ik ook regelmatig een wat minder sterke verbinding.  Ik heb vrij recent ook een tmobile abonnement gehad en daar was mijn ervaring in een trein wel echt beter. Dus het zou wel moeten kunnen lijkt mij. Ook al wordt er regelmatig geswichted tussen verschillende masten..

Ik heb overigens Android op Samsung S10e 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Gek hè, in de trein zit namelijk TM met gratis WiFi. Begrijpelijk dat als je dan een TM abonnement hebt, dat je dan in de trein ook beter bereik hebt. Als Vodafone deze dienst zou hebben geïnstalleerd in de treinen, dan hadden die weer beter bereik. 

Zelf meegemaakt met hotels. 1 heeft allemaal ondersteuning van Vodafone en dan heb ik geweldig bereik. Een ander hotel heeft TM ondersteuning en dan heb ik echt slecht bereik in het hotel. Men zegt dan dat het niet mag uitmaken, maar er is wel degelijk een verschil. Kom vaak in deze hotels en ken ook de eigenaren en ook die geven het aan. Dus verbaast me niets als dat ook in de trein zo is. 

Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes

Goed dat je het hebt aangekaart @Jamesco. Zou je de conclusie hiervan ook met ons willen delen? Dan laat ik het topic nog even open. 

Jamesco
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Reactie van Vodafone is een mooi standaard geformuleerd antwoord, waar je niets aan hebt. Ik denk niet eens dat ze het volledige bericht hebben gelezen anders zouden ze wel wat dieper ingaan op het trein traject zelf. 

Enfin, afwachten tot dat 5g zijn intrede doet of dat de NS gaat samenwerken met VF of dat WIFI in de trein stabieler wordt. Tot die tijd geen internet voor mij in de trein. 

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Uh ja, je hebt gelijk @Jamesco 
Dit is echt een standaard antwoord voor als je thuis geen 4G hebt. Hier heb je natuurlijk niet zoveel aan als je in de trein zit. Misschien dat je via Wifi in de trein 4G Wifi bellen aan kan hebben, maar ik verwacht niet dat het echt stabiel is. Daarnaast heb je het over internet verbinding en niet over bellen. Beetje jammer en gemiste kans en ik hoop eigenlijk dat de medewerkers van Vodafone dit ook zien, die hier op de community aanwezig zijn. Al hoewel ik niet weet of die nog meer kunnen doen, het is dus afwachten.

Dan toch maar Fijne Feestdagen gewenst en hoop op plekken waar je wel 4G Internet hebt van Vodafone 

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

In dit geval raad ik aan om te reageren op de e-mail. Vanuit hier hebben wij geen inzicht in het onderzoek over de dekking op bepaalde locaties. Ik zal in ieder geval het topic doorspelen naar de desbetreffende collega. 

Zodra je letterlijk een postcode doorgeeft wordt er naar de postcode gekeken. Indien je onderweg bent, heb je natuurlijk met meerdere factoren te maken. Denk hierbij aan de omgeving van het traject, waar staan de masten, eventuele gebouwen in de buurt etc. Zodra je onderweg bent springt de verbinding van netwerkpaal naar netwerkpaal en kan het helaas voorkomen dat er op sommige stukken geen dekking of een slechtere dekking is. 

Kan me natuurlijk wel voorstellen dat dit vervelend is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic