Rynelan

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Trage 5G op Galaxy S20+

Ik heb het probleem al eerder op Twitter naar boven gegooid, daar kreeg ik het antwoord van Vodafone in het kort “helaas, misschien in de toekomst sneller”

Persoonlijk vind ik dit onacceptabel, ik koop een 5G toestel met het idee 5G te gebruiken. Ja ik weet dat 5G nog niet zo ver is als het zou moeten zijn maar Vodafone heeft een snelheidsverhoging beloofd van zo'n 10% door het samenvoegen met de 4G banden.

Nu is het langzaam genoeg dat YouTube/Netflix vaak zat naar een lagere kwaliteit toe gaan of soms zelfs moeten bufferen. Terwijl ik op 4G+ dit probleem niet heb.

Nu kan er gezegd worden van joh.. zet 5G dan gewoon uit! Maar het gaat mij om het principe dat ik iets niet kan gebruiken wat ik wel zou moeten kunnen gebruiken.

Wellicht heeft er hier iemand tips of dat Vodafone er een case van kan maken om dit door de network crew op te laten pakken.

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

5G is leuk als je echt op een plek zit waar je goed bereik hebt en al zeker niet binnen in huis. Als je de techneuten moet geloven dan zijn er wel een heleboel masten nodig om heel goed bereik te hebben en te houden. Daarom zijn er ook zoveel mensen tegen dat er nog meer 5G masten komen. 

Dus als je het binnen in huis doet dan snap ik het probleem wel en zal je ergens zit waar veel mensen 5G al gebruiken en/of je zit net even verkeerd, dan heb je al slecht bereik. Mijn advies, gebruik 4G voor zolang het nodig is en pas echt als 5G er doorheen is. Het is nu allemaal nog zo pril. 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 1103Posts
  • 199Oplossingen
  • 333Likes

Hey @Rynelan . 

Als je 4G verbinding sterker/sneller is waar je bent, dan de 5G verbinding, dan zou ik er toch voor kiezen om voor nu 4G te blijven gebruiken. Ik weet niet waar je bent, wanneer je kijkt naar het dekkingsgebied van 5g? 

Rynelan
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Lycke Vodafone wrote:

Hey @Rynelan . 

Als je 4G verbinding sterker/sneller is waar je bent, dan de 5G verbinding, dan zou ik er toch voor kiezen om voor nu 4G te blijven gebruiken. Ik weet niet waar je bent, wanneer je kijkt naar het dekkingsgebied van 5g? 

Zowel thuis als op m'n werk, waar 60KM tussen zit is volgens de dekkingkaart vollop 5G, zit niet op een randje o.i.d.
Maximaal haalbaar 1Gbps, wat in theorie 60-80 Mbps zou moeten zijn. 

Ik weet dat volle snelheid niet realistisch is, ik vraag me alleen af hoe het komt dat 5G zoveel langzamer is. Het lijkt mij dat een bepaalde frequentie misschien overheerst die niet gemaakt is voor snelheid. Uit welke 4G banden is 5G nu gemaakt?

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

5G is leuk als je echt op een plek zit waar je goed bereik hebt en al zeker niet binnen in huis. Als je de techneuten moet geloven dan zijn er wel een heleboel masten nodig om heel goed bereik te hebben en te houden. Daarom zijn er ook zoveel mensen tegen dat er nog meer 5G masten komen. 

Dus als je het binnen in huis doet dan snap ik het probleem wel en zal je ergens zit waar veel mensen 5G al gebruiken en/of je zit net even verkeerd, dan heb je al slecht bereik. Mijn advies, gebruik 4G voor zolang het nodig is en pas echt als 5G er doorheen is. Het is nu allemaal nog zo pril. 

Rynelan
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Energieboy wrote:

5G is leuk als je echt op een plek zit waar je goed bereik hebt en al zeker niet binnen in huis. Als je de techneuten moet geloven dan zijn er wel een heleboel masten nodig om heel goed bereik te hebben en te houden. Daarom zijn er ook zoveel mensen tegen dat er nog meer 5G masten komen. 

Dus als je het binnen in huis doet dan snap ik het probleem wel en zal je ergens zit waar veel mensen 5G al gebruiken en/of je zit net even verkeerd, dan heb je al slecht bereik. Mijn advies, gebruik 4G voor zolang het nodig is en pas echt als 5G er doorheen is. Het is nu allemaal nog zo pril. 

Ik snap je volkomen, maar is het dan niet jammer dat Vodafone het 5G signaal helemaal de hemel in prijst en niet hard genoeg kan zeggen “Wij hebben 5G!” maar ondertussen is het een prut onderontwikkeld signaaltje, op dit moment dan!

Geef dan als Vodafone aan (en ik weet dat jij dat niet bent Energieboy :P) dat 5G pas 10% sneller is in de grote(re) steden. Of probeer simpelweg niet de eerste te zijn en kom pas met 5G als het daadwerkelijk een verbetering is ten opzichte van 4G, is voel mij niet vaak misleid maar nu eigenlijk wel.

Toen 4G live ging, merkte ik dit direct, meteen sneller e.d..  ik had de hoop dat dit ook met 5G zo zou zijn. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Je hebt helemaal gelijk!
Maar er zijn punten waar je echt wel goed snel bereik hebt en sneller bent op 5G dan op 4G. Alleen is het nog altijd zo dat ze uitzenden via 4G en bundels maken zodat je 5G hebt en dus sneller kan werken. Het zal ook allemaal wel een stuk beter gaan als Vodafone iets langer 5G in de lucht heeft en nog meer verbeteringen aanbrengt. Zeker als ze over een jaar of zo het echte 5G gaan uitbrengen met de juiste frequenties. 

Ik kijk het zelf nog maar even aan en koop nog geen 5G toestel omdat ik zelf het gevoel heb dat het nog echt moet komen. Afwachten maar 

En fijn dat er eindelijk iemand is die weet dat ik niet bij Vodafone werk, dank je wel 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic