RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes

Terugvallen naar 3G

Sinds een week of iets langer maak ik steeds vaker mee dat ik van 4G terugval naar 3G op het moment dat het 4G-signaal eigenlijk heel sterk is.

Het komt vooral voor in Amsterdam als je net buiten bereik van een small cell bent: hij valt dan weg naar 3G ipv naar een heel sterk 4G-signaal dat op diezelfde plek ook te ontvangen is. Op Amsterdam Centraal op de perrons hetzelfde verhaal: 4G small cell komt daar zwak binnen terwijl er ook een sterk "normaal" 4G-signaal is, maar op het moment dat de small cell te zwak is valt de telefoon terug naar 3G ipv naar het normale 4G-signaal.

Het komt in iets mindere mate op andere plekken ook voor als je van 4G 1800 naar 800 overschakelt. Meestal gaat het goed maar soms kom je ineens op 3G terecht, en da's jammer omdat je daar dan blijft hangen een tijdje en 4G toch echt wel veel sneller is.

Hoop dat jullie ernaar kunnen kijken. Doet me denken aan een onderwerp heel lang geleden toen er te snel van 3G naar 2G werd overgeschakeld (4G was er toen nog niet).
8 Reacties 8
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
RuudNL, ik zie dat nog niemand heeft gereageerd. Het is natuurlijk erg lastig dat je deze ervaring hebt. Helaas heb ik geen mogelijkheid om dit zelf aan te melden. Je kunt dit wel aanmelden via onze Network Check, onze Network Crew gaat er dan mee aan de slag.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Geen reactie meer. Het topic zal binnenkort worden gesloten. Via het forum kunnen we ingeschoten cases bij de Network Crew niet volgen.
RuudNL
topicstarter
Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Nog geen tijd gehad hiervoor, ivm werkdrukte. Ik ben een paar dagen achter elkaar in Amsterdam geweest en daar heb ik het echt vaak gezien, vaak vanaf band 7 (small cell) val je terug naar 3G als je net aan het randje van het bereik bent.

Aangezien het bij mij continu gebeurde zou het goed meetbaar moeten zijn op het netwerk. Zelfde ook op andere plekken als je van band 3 naar band 20 zou moeten terugvallen; ik val dan terug naar 3G om even later weer terug naar 4G te gaan (met 4 streepjes). Da's wel iets zeldzamer. Je merkt gelijk weer hoe veel sneller 4G is als dat gebeurt trouwens 😉

Small cells werken trouwens supermooi in Amsterdam: vanaf het CS heb je in de tram eigenlijk bijna continu internet via een small cell, je hopt van de ene naar de andere, dekking is echt goed en speedtests geven continu hoge snelheid. Dus het is wachten op small cells in andere steden nu! (al plannen bekend?)

Ik kom nu voorlopig niet meer in Amsterdam ivm het meten wat men op de website over de network crew vermeldt. Kunnen jullie het echt niet doorsturen naar de juiste afdeling? Dan merken we later wel dat het probleem ineens is opgelost (hoop ik dan), terugkoppeling vind ik minder belangrijk dan dat.
RuudNL
topicstarter
Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Meerdere telefoons, meerdere simkaarten, meerdere regio's.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
RuudNL, ik heb het nagevraagd bij onze Network Crew. Er is helaas niets bekend hierover en de Network Crew heeft ook nog geen soortgelijke klachten ontvangen. De Network Crew geeft wel aan dat het mogelijk kan liggen aan een slimme netwerkwissel. Als je dit aan hebt staan kun je dit nog uitzetten. Lost dit het niet op? Of stond de slimme netwerkwissel al uit? Dan is het advies om toch een case aan te maken via onze Network Check. Onze Network Crew heeft dan direct alle benodigde informatie en kan ermee aan de slag. Alvast bedankt!
Jackie
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 686Posts
  • 21Oplossingen
  • 63Likes
Topic wordt over 48 uur gesloten indien geen nieuwe reactie.
RuudNL
topicstarter
Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Okee, snel nieuwe reactie dan 😉

Er staat geen slimme netwerkwissel aan maar vreemd genoeg heb ik het nu een paar dagen niet meer meegemaakt (gebeurde dan ook vooral in Amsterdam trouwens, elders niet vaak). Als het weer voorkomt dan zal ik even via een andere weg iets bij de Network Crew inschieten.
Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes
RuudNL , dat is in ieder geval positief. Laten we hopen dat het zo blijft 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic