http://voda.fo/ne/awaqv Een kwart van de Nederlanders ervaart wel eens problemen met mobiel bellen binnenshuis. Dit komt onder andere doordat het signaal niet altijd even optimaal doordringt in gebouwen. Het is natuurlijk niet meer helemaal van deze tijd dat je thuis uit het zolderraam moet hangen om een telefoongesprek te kunnen voeren. En in de wintermaanden is bellen in je achtertuin ook niet echt ideaal! 😉Daarom komt Vodafone met 4G-bellen (Voice over LTE of VoLTE) en als eerste telecomprovider in Nederland met WiFi-bellen (Voice over WiFi of VoWiFi). 4G-bellen en WiFi-bellen zorgen niet alleen voor een stabiele HD-gesprekskwaliteit, maar ook voor een snellere verbinding met een andere beller en voor extra opties tijdens een gesprek, zoals het delen van bestanden of je locatie. Dankzij de lage frequentie (800 MHz) waarop 4G-bellen van Vodafone werkt, is het mobiele signaal beter in staat door te dringen door bouwmaterialen als beton, glas en staal. Als het mobiele signaal onverhoopt toch te veel wordt verstoord, schakelt je telefoon naadloos over op WiFi-bellen voor de beste gesprekservaring. Je hoeft niet zelf tussen beide te schakelen. WiFi-bellen van Vodafone werkt in combinatie met alle WiFi -netwerken en is dus ook beschikbaar voor Vodafoneklanten met een thuisabonnement bij een andere provider. Gesprekken via 4G en WiFi worden verwerkt door het mobiele spraaknetwerk en vervolgens verrekend met je belbundel. Zodra 4G-bellen en WiFi-bellen in het najaar beschikbaar komen op het Vodafonenetwerk, moet je wel een toestel hebben dat beide ondersteunt.
In deze video wordt uitgelegd hoe deze nieuwe manieren van bellen werken:
Vodafone voert de komende maanden de laatste tests uit en biedt 4G-bellen én WiFi-bellen vanaf de herfst van 2016 aan particuliere klanten aan.
Q&A:Q. Kan ik met elk willekeurig toestel gebruik maken van VoLTE/VoWifi? A. Nee, je hebt hiervoor een toestel nodig dat VoLTE/VoWifi ondersteunt. Ondersteunende toestellen worden later bekend gemaakt.
Q. Moet ik extra kosten betalen voor het gebruik van VoWifi/VoLTE? A. Er zijn geen extra kosten verbonden aan het verbruik van deze dienst. Gesprekken via 4G en WiFi worden verwerkt door het mobiele spraaknetwerk en vervolgens verrekend met je belbundel.
Q. Waarom worden er belminuten verrekend met mijn belbundel als ik gebruik maak van VoLTE/VoWIFI? Het gesprek wordt dan toch gevoerd via het (mobiele) datanetwerk? A. Er worden alleen belminuten berekend uit de belbundel van je abonnement. De databundel wordt hierbij niet gebruikt.
Q. Waarom worden er belminuten van mijn bundel afgetrokken als ik bel via een WiFi-netwerk van een andere provider? A. De beltarieven zijn gebaseerd op wie je belt, deze dienst is dus wat dat betreft niet anders dan normaal bellen.
Q. Is er een minimum WiFi-snelheid vereist om goede gesprekskwaliteit te garanderen? A. Er is maar een paar Kbit/s is nodig om VoWifi te laten werken.
Q. Worden VoLTE en VoWIFI ook beschikbaar via roaming? Kan ik hier ook in het buitenland gebruik van maken? A. In eerste instantie zullen VoLTE and VoWifi alleen bruikbaar zijn in Nederland. Op de lange termijn zal dit verder uitgerold worden per land.
Q. Krijgt elke klant VoLTE en VoWiFi in zijn of haar abonnement? A. Ja, alle particuliere klanten kunnen deze service gebruiken zodra we deze gaan aanbieden.
Q. Kan ik als zakelijke/enterprise klant ook gebruik maken van VoLTE en VoWiFi? A. Deze dienst wordt voor zakelijke/enterprise klanten later aangesloten (2017). Bij deze eerste lancering wordt de dienst alleen beschikbaar voor particuliere klanten.
Q. Kan ik met WiFi-bellen ook noodoproepen maken?A. Ja. In de meeste gevallen zal het gesprek dan wel vanzelf overschakelen op 2G of 3G.
We zijn benieuwd wat jullie denken van de nieuwe dienst! Laat je reactie achter onder het topic.