Jackie
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 686Posts
  • 21Oplossingen
  • 63Likes

Slechte dekking binnenshuis? Vodafone introduceert 4G- en WiFi-bellen

http://voda.fo/ne/awaqv
Een kwart van de Nederlanders ervaart wel eens problemen met mobiel bellen binnenshuis. Dit komt onder andere doordat het signaal niet altijd even optimaal doordringt in gebouwen. Het is natuurlijk niet meer helemaal van deze tijd dat je thuis uit het zolderraam moet hangen om een telefoongesprek te kunnen voeren. En in de wintermaanden is bellen in je achtertuin ook niet echt ideaal! 😉

Daarom komt Vodafone met 4G-bellen (Voice over LTE of VoLTE) en als eerste telecomprovider in Nederland met WiFi-bellen (Voice over WiFi of VoWiFi). 4G-bellen en WiFi-bellen zorgen niet alleen voor een stabiele HD-gesprekskwaliteit, maar ook voor een snellere verbinding met een andere beller en voor extra opties tijdens een gesprek, zoals het delen van bestanden of je locatie. Dankzij de lage frequentie (800 MHz) waarop 4G-bellen van Vodafone werkt, is het mobiele signaal beter in staat door te dringen door bouwmaterialen als beton, glas en staal. Als het mobiele signaal onverhoopt toch te veel wordt verstoord, schakelt je telefoon naadloos over op WiFi-bellen voor de beste gesprekservaring. Je hoeft niet zelf tussen beide te schakelen. WiFi-bellen van Vodafone werkt in combinatie met alle WiFi -netwerken en is dus ook beschikbaar voor Vodafoneklanten met een thuisabonnement bij een andere provider. Gesprekken via 4G en WiFi worden verwerkt door het mobiele spraaknetwerk en vervolgens verrekend met je belbundel. Zodra 4G-bellen en WiFi-bellen in het najaar beschikbaar komen op het Vodafonenetwerk, moet je wel een toestel hebben dat beide ondersteunt.

In deze video wordt uitgelegd hoe deze nieuwe manieren van bellen werken:


Vodafone voert de komende maanden de laatste tests uit en biedt 4G-bellen én WiFi-bellen vanaf de herfst van 2016 aan particuliere klanten aan.

Q&A:

Q. Kan ik met elk willekeurig toestel gebruik maken van VoLTE/VoWifi?
A. Nee, je hebt hiervoor een toestel nodig dat VoLTE/VoWifi ondersteunt. Ondersteunende toestellen worden later bekend gemaakt.

Q. Moet ik extra kosten betalen voor het gebruik van VoWifi/VoLTE?
A. Er zijn geen extra kosten verbonden aan het verbruik van deze dienst. Gesprekken via 4G en WiFi worden verwerkt door het mobiele spraaknetwerk en vervolgens verrekend met je belbundel.

Q. Waarom worden er belminuten verrekend met mijn belbundel als ik gebruik maak van VoLTE/VoWIFI? Het gesprek wordt dan toch gevoerd via het (mobiele) datanetwerk?
A. Er worden alleen belminuten berekend uit de belbundel van je abonnement. De databundel wordt hierbij niet gebruikt.

Q. Waarom worden er belminuten van mijn bundel afgetrokken als ik bel via een WiFi-netwerk van een andere provider?
A. De beltarieven zijn gebaseerd op wie je belt, deze dienst is dus wat dat betreft niet anders dan normaal bellen.

Q. Is er een minimum WiFi-snelheid vereist om goede gesprekskwaliteit te garanderen?
A. Er is maar een paar Kbit/s is nodig om VoWifi te laten werken.

Q. Worden VoLTE en VoWIFI ook beschikbaar via roaming? Kan ik hier ook in het buitenland gebruik van maken?
A. In eerste instantie zullen VoLTE and VoWifi alleen bruikbaar zijn in Nederland. Op de lange termijn zal dit verder uitgerold worden per land.

Q. Krijgt elke klant VoLTE en VoWiFi in zijn of haar abonnement?
A. Ja, alle particuliere klanten kunnen deze service gebruiken zodra we deze gaan aanbieden.

Q. Kan ik als zakelijke/enterprise klant ook gebruik maken van VoLTE en VoWiFi?
A. Deze dienst wordt voor zakelijke/enterprise klanten later aangesloten (2017). Bij deze eerste lancering wordt de dienst alleen beschikbaar voor particuliere klanten.

Q. Kan ik met WiFi-bellen ook noodoproepen maken?
A. Ja. In de meeste gevallen zal het gesprek dan wel vanzelf overschakelen op 2G of 3G.


We zijn benieuwd wat jullie denken van de nieuwe dienst! Laat je reactie achter onder het topic.
14 Reacties 14
Anonymous
Niet van toepassing
Top dat dit er gaat komen, ben benieuwd welke toestellen dit ondersteunen
LPEspecial

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zeker bellen via WIFI is een oplossing voor mijn grote probleem dat ik thuis niet bereikbaar ben.

Is er een mogelijkheid om me aan te melden voor een test zodat ik wat sneller dekking binnenshuis krijg?
Anonymous
Niet van toepassing
Niet dat ik het weet, helaas ????
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een Windows10 Mobile phone met Volte en WiFi uiteraard.
Bij mij is de 4G ontvangst heel slecht. Voor telefonie maak ik nog steeds gebruik van de Femtocel maar die werkt alleen op 3G.
Gaat de nieuwe ontwikkeling mij verbetering geven of blijft Vodafone Mobiel zo slecht?
Desiree-

Raadgever
  • 397Posts
  • 12Oplossingen
  • 53Likes
deHond goede vraag! Natuurlijk moet dit nog komen. Maar mocht de ontvangst met 4G op jouw locatie niet voldoende zijn, dan lijkt het WiFi-bellen me wel de oplossing voor je. Je geeft aan dat je al een SignaalPlus hebt, alleen is het me niet helemaal duidelijk of je dit alleen binnenshuis hebt? Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je dit hier aankaarten bij onze Network Crew.
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Betse Desiree,

De 4G ontvangst is zowel in huis als buitenshuis slecht. Ik heb dan ook 4G uitgeschakeld. 3G is binnenhuis slecht waardoor bellen hikt. Dus destijds een Femtocel aangeschaft en dan werkt het bellen uitstekend.

Als je op de kaart kijkt dan is wat 4G betreft er bij ons een blinde vlek. Wel zie ik pakweg 100 mtr verderop een zendmast op een flat staan maar ik heb geen idee van welke provider dat is.

Ik hoop dat er uiteindelijk een oplossing komt. Mijn abonnement loopt nog tot 2017 en dan wordt het einde rit met deze mobiele ervaring.
Niet een onderwerp voor deze discussie maar meer ter info. Ik was zeer enthousiast over Vodafone thuis. Nu kampen we al een tijd met een storing. Uiteraard doorgegeven nog sterker heb hier wekelijks contact over. Ook hier, het schiet niet op.
Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes
deHond , jammer om te horen dat je ook problemen ervaart met Vodafone Thuis. Ik hoop in ieder geval dat de storing snel verholpen is en dat ook het mobiele bereik zal verbeteren.
Mic2005

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is er een mogelijkheid dat ik kan meedoen met de pilot voor bellen over VoWifi? Wij gebruiken nu al heel lang een FemToCell maar sinds de introductie van 4G pakt de telefoon toch 4G van buiten (zwak binnen het huis) i.p.v. het sterke 3G signaal van de FemToCell. Vaakt werkt het uitzetten van 4G maar vaak switched de telefoon dan niet over naar de FemToCell met gevolg dat we niet bereikbaar zijn. Enige is vliegtuigmode aanzetten en weer aanzetten om te registreren op het netwerk. Een lastige situatie met vele extra handelingen. De telefoon kiest altijd voor het snelste netwerk en niet het sterkste netwerk. Zou mooi zijn als dit een optie zou zijn in Android maar helaas is die niet aanwezig.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi Mic2005

Bedankt voor je aanbod om mee te testen!

Ik kan je nog niet aangeven of dit mogelijk is. Dit is namelijk afhankelijk van verschillende factoren.
Stuur me even een privébericht met je 06-nr, naam, adres, geboortedatum, klantnummer en welk toestel je gebruikt.
Dan kan ik even het een en ander voor je navragen!

Jackie
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 686Posts
  • 21Oplossingen
  • 63Likes
, , , , even terugkomend op dit topic! Vodafone is een pilot gestart voor WiFi- en 4G-bellen. Lijkt het je wat om deel te nemen? Kijk dan hier voor de voorwaarden en laat ons onder dat topic even weten of je interesse hebt 🙂
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Hi JackieR
Dank voor je uitnodiging per email.
Wil graag aan de pilot meedoen.

Groet,

Carel
Jackie
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 686Posts
  • 21Oplossingen
  • 63Likes
deHond , leuk dat je interesse hebt! Heb je de voorwaarden bekeken in het topic? Voldoe je hieraan? 🙂
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb in de aanvang van deze test gekeken waaraan een toestel en abo moeten voldoen.
Dat was in ieder geval VoLTE en 4G.
En uiteraard is dat op de Microsoft toestellen Lumia 950 en 950XL aanwezig en jullie weten dat ik een 950 heb.
Mijn abo is Vodafone RED maar ook dat is jullie bekend.
Mijn internet is Vodafone glasvezel 500 up/500 down en ook dat is bekend.
En ook is bij jullie bekend dat ik veel moeite heb met de uiterst slechte ontvangst op mijn mobiel omdat 4G bij mij thuis nauwelijks te ontvangen is. Ondanks het bovenstaande de uitnodinging van jullie per email ontvangen.
Nu toch maar even naar de 'nieuwe' voorwaarden gekeken. En daarin staan slechts een paar Samsung toestellen. Helaas kan ik dan niet meedoen want ik ga voor een test niet zo'n toestel aanschaffen en bovendien kan ik mijn professionele Microsoft W10 mobiel niet missen voor alle toepassingen die niet op een Android beschikbaar zijn.

Dus meldt mij maar af.
Ik ga weerdoor op 3G met de Femtocell en bel zo min mogelijk met de telefoon.
Mijn abo loopt in 2017 af mogelijk dat KPN en T-Mobile dan wel een oplossing hebben.
Ook Vodafone glasvezel zal gezien de besluiten van Brussel gaan vervallen dus ik moet toch op zoek naar andere oplossingen/providers.
Veel succes met de pilot.
Gr. Carel
Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes
deHond , jammer dat je geen geschikt toestel had voor de pilot. Dit is echter nog een pilot. Wanneer we deze dienst gaan introduceren is het echter de bedoeling dat dit ook nog voor andere toestellen beschikbaar wordt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic