janwillem_v

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sinds ± 2 maanden veel wegvallende gesprekken (Randstad)

Heer/mevrouw,
 
Sinds een maand of 2 ervaren we een beduidend slechter netwerk. Voor het werk rij ik al 6 jaar door de randstad. Tot een maand of 2 geleden kende ik wel alle dode hoeken (bijv Nieuwkoopse plassen ±3km lang geen dekking).
Echter heb ik nu op hele andere en random plekken wegvallende verbindingen. Vaak zijn dit gesprekken van ±20 minuten maar er valt er bijna geen af te maken zonder opnieuw te hoeven bellen.
 
Wat is er aan de hand?
Mijn simkaart is vernieuwd en heb zelfs een nieuwe telefoon gekocht om te kijken of dit verbeterd. Ik heb overigens 3G ALTIJD uit staan.
5 Reacties 5
MauriceD
Expert
Expert
  • 691Posts
  • 65Oplossingen
  • 44Likes
Hoi janwillem_v, welkom op het Vodafone forum. Het is vervelend om te horen dat je deze problemen momenteel ondervind. De 3G verbinding heeft niets te maken met de belverbinding maar met de internetverbinding dus dat is geen probleem als je deze hebt uitstaan. Het is nu natuurlijk moeilijk te bepalen wat er aan de hand kan zijn me de belverbinding. Het zou makkelijker zijn om het voor na te kijken als je een aantal postcodes zou hebben.
Aan de hand hiervan zou je kunnen kijken op de Vodafone dekkingskaart: http://voda.fo/ne/3sufg
janwillem_v
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Maurice,
 
Postcodes heb ik niet, want ik rij overal en bel voornamelijk in de auto (vooral veel tussen en rond Den Haag en Utrecht).
Die dekkingskaart heeft geen nut, want elke privider beweerd vrijwel volledige gsm dekking te hebben en toch staat het forum vol met dekkingsproblemen.
Het lijkt me niet dat jullie de laatste 2 maanden ineens minder dekking hebben. Ik gebruik al jaren Vodafone (toen het nog Libertel was) op dezelfde trajecten en het is de laatste tijd gewoon bal. Ik hoor het ook veel van zakelijke collega's/contacten. Ik weet ook uit zeer betrouwbare bron dat jullie zeer veel klachten m.b.t. dekking/capaciteit ontvangen.

Vroeger toen het nog Libertel was had ik met regelmaat het probleem dat smsjes (voicemailbericht melding) soms een dag laten aan kwamen (of helemaal niet). Dit speelt (en ik ben niet de enige) na 10 jaar nog steeds. De uiteindelijke oplossing die gegeven wordt is: dan moet u maar meerdere malen per dag even uw voicemail bellen. Uh, juist ja...

Wij zitten met de meeste aansluitingen nog bij T-Mobile maar er moet eens serieuzer actie ondernomen worden willen wij allemaal overstappen (waar we ons op aan het oriënteren zijn) op "vast-mobiel integratie" van Vodafone. Want met de zenderkwaliteit zoals hij nu is kost het 10 x meer dan wat we erop gaan bespraren.
 
Ik probeer hier niemand aan te vallen, maar of je nu belt/twittert/mailt of berichten op het forum plaatst, jullie kunnen alleen de "standaard" oplossingen aanbieden en ik denk dat er op een hoger (netwerk)niveau geannaliseerd moet worden.
Als je in dit forum onder "netwerksupport" alle berichten van de laatste tijd gaat bekijken, dan mag je je wel even achter je oren krabbelen of het nog wel individuele gevallen zijn.
 
Dus mijn concrete vraag 🙂
Wat kan er nu eens ECHT bekeken worden? Is er bijvoorbeeld een team die ook daadwerkelijk in een auto door heel Nederland de signaalsterkte test wat je in de praktijk ook daadwerkelijk haalt? Voor bedrijven is deze tijd al zo moeilijk en dan is het extra frustrerend als ook nog eens je zakelijke telefoontjes met klanten wegvallen of niet kunt verstaan doordat 5 van de 10 woorden wegvallen.
 
Mijn kleine voorbeeld van de "Nieuwkoopse plassen". Daar is al minstens 6 jaar geen dekking. Ik kan me niet voorstellen dat daar nog NOOIT eerder een melding over gemaakt is. Die kleine groep mensen zijn gewoon niet winstgevend genoeg om extra apparatuur voor in te zetten.
 
Misschien maar femtocellen voor in de auto ontwikkellen? 😉
Zonder dollen, het is gewoon een zeer kwalijke zaak. Zoveel gebruikers met dit soort problemen die naar mijn mening maar niet echt serieus genomen worden en ze kunnen eigenlijk niets anders doen. Vodafone geeft eigenlijk zelfs toe dat er veel dode punten zijn. Waarom zou je anders femtocellen aanbieden? 🙂
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey Jan Willem,

Vodafone is de laatste tijd continu bezig om het netwerk uit te breiden. Hierdoor zijn er regelmatig steeds wat masten buiten gebruik voor meestal een dag maar soms ook langer. Dit kun je ook terug zien op ons Fast Forward board. Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk om het netwerk te kunnen verbeteren en het is helaas niet altijd mogelijk om de mast op het moment dat er aan gewerkt wordt volledig te laten functioneren. Hier kun je dus ook last van ondervinden als je door de Randstad heen rijdt en je toestel dus heel vaak tussen verschillende masten moet switchen.

Er rijden diverse taxi's rond in Nederland die uitgerust zijn met meetaparatuur om de werkelijke dekking te meten. Hierdoor krijgen onze technici een beter beeld van waar er een gat in de dekking is en daarvoor kunnen dan eventuele stappen voor ondernomen worden.

Vodafone garandeert geen binnendekking. Een Femtocel is bedoeld voor mensen die op de een of andere manier geen bereik hebben in huis, dit kan van meerdere factoren afhangen, bv de materialen waarvan het huis gemaakt is die het bereik kunnen verstoren. Kijk ook even op deze pagina.

Het metaal waarvan de auto is gemaakt kan ook het signaal verstoren. Mocht je nog geen carkit hebben dan zou dit een eventuele oplossing kunnen zijn voor beter bereik.
janwillem_v
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Arina/Moderators,
 
Misschien dat dat voldoende verklaard dat het hier om netwerkupgrades gaat. Maar alweer zou dat een "mogelijkheid" kunnen zijn. Er wordt niets geannaliseerd. Moet ik maar nog een paar maanden afwachten dan?
 
Carkits voor mobiele telefoons bestaan niet meer. Dit is allemaal bluetooth tegenwoordig en dat doet niets voor je bereik. Overigens is het metaal van mijn auto in die 2 maanden niet dikker geworden dan het is geweest.
 
Ik heb al zakelijke gebruiker/klant overigens geen bericht ontvangen over mogelijke overlast door "werkzaamheden".
 
Mijn punt in het vorige bericht wordt eigenlijk nu alleen maar bevestigt. Er gaat nu dus niets meer gebeuren en is het maar mijn probleem totdat ons contract verloopt? Mijn abonnementskosten blijven net zo hoog ondanks ik nu minder (goed) kan bellen. Iedereen snapt toch wel dat dit niet klopt?

Is het op zo'n moment als deze nu een reden om te mogen zeggen dat jullie niet de dienst leveren waar we voor betalen en kostenloos het contract kunnen beëindigen? Daar ben ik (en ik denk veel anderen) nu wel benieuwd naar.
 
Bedankt voor je snelle reactie trouwens.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Hey Jan Willem,

Welke telefoon gebruik je? Vodafone is nu bezig met het switchen van frequenties na de frequentieveiling en daardoor werken bepaalde zeer oude telefoons minder goed op het Vodafone-netwerk. Alles wat ouder is dan een Nokia 3310 ongeveer (die ondersteunen de EGSM-band niet namelijk; alle 3G-telefoons doen dat wel dus als je 3G hebt).

Daarnaast kan het wel degelijk nut hebben om 3G aan te zetten omdat je telefoon dan ook belt via 3G. Als de 3G-dekking te slecht wordt dan schakelt je telefoon automatisch over naar 2G, ook tijdens het gesprek. Op sommige plekken is de 3G-dekking ook beter dan de 2G-dekking omdat daar meer masten staan.

Wat betreft je telefoon en bluetooth: het kan wel degelijk nut hebben om een houder van je telefoon aan je dashboard vast te maken; je telefoon ligt dan hoger en heeft via de ramen beter zicht op de 2G/3G-antennes. In je middenconsole of in je broekzak valt het signaal eerder weg.

Dus de tip: zet 3G aan (tenzij het je echt problemen geeft), en zorg ervoor dat je telefoon zo hoog mogelijk in je auto bevestigd is aan het dashboard.

Ben benieuwd of mijn tips het gewenste resultaat bieden! 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic