vraagteken?

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Servicenummer bellen in Zweden vanuit Zweden ..

Ik heb het nummer van Försäkringskassan (nationale zorgverzekering, betaald uit belastinggeld) in Zweden gebeld vanuit Noorwegen en Finland, ongeveer 40 minuten (enkel in wachtrij gestaan en niemand gesproken) en moets hiervoor 103 Euro betalen op mijn rekening.

 

Ik denk als ik dit vanuit Zweden bel, dat het ook als een servicenummer wordt gezien (beginnen allen met 0771). Dus die durf ik niet meer te bellen. Bovendien is het moeilijk uit te zoeken waar dit geld naar toegaat, omdat men niet reageert. 

 

Maar ik heb het idee dat het tarief per minuut van Vodafone (2 Euro) niet naar Zweden gaat maar grotendeels naar Vodafone. Ik denk dat het juiste tarief onbekend is bij Vodafone en er daarom altijd 2 Euro per minuut wordt gerekend, vreemd in 2022 dat dit technisch zo moeilijk is en onbegrijpelijke bedragen worden gerekend voor een onnozel gesprekje over de lijn (een beetje stroom). 

 

Waar moet ik zijn om dit uit te laten zoeken, een advocaat misschien ? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Hoi @vraagteken? 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Laat ik als eerst beginnen dat het uiteraard vervelend is als je een servicenummer belt dat je dan opeens een flinke rekening krijgt. Echter, een onnozel gesprekje is het natuurlijk niet! Dat beetje stroom, waar je het over hebt, moet wel aangelegd worden door mensen, materiaal dat aangekocht moet worden, buizen in de grond, masten met palen en ga zo maar door. Dus een beetje onnozel gesprekje neem al meer in beslag dan dat beetje stroom 😉.

Ik weet niet hoe je hebt gebeld, via het servicenummer van het bedrijf zelf of via google, want dat laatste gebeurd ook nog wel eens. Mensen bellen dan een nummer, denken dat dit van het bedrijf is en dan blijkt het een doorverbind nummer te zijn van google, waar je dan heel veel geld voor moet betalen. Dit is natuurlijk eigen verantwoordelijkheid en daar kan Vodafone niet echt veel aan doen. Overigens, het bellen naar het servicenummer van het bedrijf zelf is ook een kostenplaatje dat Vodafone moet afdragen en zoals in de tarievenlijst van Vodafone staat beschreven: Buitenlandse servicenummers (EU) 2,42 euro per minuut en Buitenlandse servicenummers (overig) 4,84 euro per minuut. 

Net zoals in Nederland mag een bedrijf een servicenummer opzetten en dan moet je daar meer voor betalen. In Nederland is het verplicht om te melden wat het kost, bij dit soort gesprekken, waarschijnlijk in Zweden niet?! Je hebt het idee dat Vodafone je een oor aannaait, ga daar maar niet vanuit. Er zullen vast kosten gemaakt moeten worden anders mag Vodafone dit niet onder een servicenummer berekenen (denk ik, dat weet ik niet zeker maar ik mag er vanuit gaan dat Vodafone wel weet wat die doet). Advocaat in de arm nemen heeft geen zin, dat kost je alleen nog maar meer geld. Zou maar even wachten op iemand van Vodafone en dan kan die met je mee kijken wat het voor kosten zijn. 

Bekijk in context

4 Reacties 4
Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Hoi @vraagteken? 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Laat ik als eerst beginnen dat het uiteraard vervelend is als je een servicenummer belt dat je dan opeens een flinke rekening krijgt. Echter, een onnozel gesprekje is het natuurlijk niet! Dat beetje stroom, waar je het over hebt, moet wel aangelegd worden door mensen, materiaal dat aangekocht moet worden, buizen in de grond, masten met palen en ga zo maar door. Dus een beetje onnozel gesprekje neem al meer in beslag dan dat beetje stroom 😉.

Ik weet niet hoe je hebt gebeld, via het servicenummer van het bedrijf zelf of via google, want dat laatste gebeurd ook nog wel eens. Mensen bellen dan een nummer, denken dat dit van het bedrijf is en dan blijkt het een doorverbind nummer te zijn van google, waar je dan heel veel geld voor moet betalen. Dit is natuurlijk eigen verantwoordelijkheid en daar kan Vodafone niet echt veel aan doen. Overigens, het bellen naar het servicenummer van het bedrijf zelf is ook een kostenplaatje dat Vodafone moet afdragen en zoals in de tarievenlijst van Vodafone staat beschreven: Buitenlandse servicenummers (EU) 2,42 euro per minuut en Buitenlandse servicenummers (overig) 4,84 euro per minuut. 

Net zoals in Nederland mag een bedrijf een servicenummer opzetten en dan moet je daar meer voor betalen. In Nederland is het verplicht om te melden wat het kost, bij dit soort gesprekken, waarschijnlijk in Zweden niet?! Je hebt het idee dat Vodafone je een oor aannaait, ga daar maar niet vanuit. Er zullen vast kosten gemaakt moeten worden anders mag Vodafone dit niet onder een servicenummer berekenen (denk ik, dat weet ik niet zeker maar ik mag er vanuit gaan dat Vodafone wel weet wat die doet). Advocaat in de arm nemen heeft geen zin, dat kost je alleen nog maar meer geld. Zou maar even wachten op iemand van Vodafone en dan kan die met je mee kijken wat het voor kosten zijn. 

vraagteken?
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor het snelle antwoorden. Nee het is een gewoon direct nummer 077-152 45 24, alle servicenummers beginnen hier in Zweden met 0771 (denk ik), het is geen doorverbinden geweest. Men reageert in Zweden niet, maar het lijkt erop dat deze nummers in Zweden zelf via een provider van Zweden niets kosten, maar wel dus met een buitenlandse mobiel (provider). Ik bedoel natuurlijk met stroompje, net zo'n stroompje als voor een ander onnozel gesprek, die trouwens voor mij gratis zijn binnen de EU met met abonnement. Ik betaal dus in mijn abonnement voor alle kosten gemaakt zoals jij zegt, dat begrijp ik ook. Ik maak me meer druk om immigranten in Zweden of elders die met hun eigen mobiel (in het begin) zo'n nummers bellen, ze lijken gratis maar het zijn voor buitenlanders (of beter gezegd met buitenlandse mobiel) bepaald niet gratis. Als die dan ook nog eens flink hogere kosten voor energie moeten betalen, zijn dat flinke tegenvallers, dus ik die mijn best dit uit te zoeken en te publiceren als een waarschuwing. Ik hoop dat Vodafone mij verder kan helpen, in Zweden reageert men gewoon niet. Op die manier is niet precies duidelijk waar het geld naar toegaat of dat wel redelijk is voor het onnozele gesprekje, dan moet de EU zich daarmee gaan bemoeien, al weet ik dat zoiets pas na 10 jaar kan zijn rechtgezet helaas (dat dergelijke tarieven niet meer kunnen voorkomen, in mijn ogen een soort fraude, als het echte speciale nummers zijn waaraan men verdient, en men weet wat voor nummers dan zijn, is het een vrije keuze, maar dit nummer is gewoon de nationale zorgverzekering in Zweden, als men daaraan bewust wil verdienen (en dan zoveel) dan heeft de EU nog einig werk te verrichten.      

Energieboy
Expert
Expert
  • 11820Posts
  • 3472Oplossingen
  • 3098Likes

Ik begrijp je bericht volkomen maar het is en blijft eigen verantwoordelijkheid. Vodafone, of welk bedrijf dan ook, kan niet alles gaan voorkauwen. Dit klinkt nu een beetje bot, maar zo bedoel ik het echt niet hoor! Laat ik dit wel even duidelijk zeggen. Mocht je hier echt iets mee willen dan zou ik een klacht indienen via het klachtenformulier van Vodafone en kijken wat ze er mee doen. Dat lijkt me de enige weg om te zien of Vodafone iets doet aan speciale nummer meldingen. 

vraagteken?
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt, heb het klachtenformulier ingevuld, we gaan zien wat er gaat gebeuren. De volgende stap is een brief naar de EU om dit in de toekomst duidelijker te krijgen ofwel te voorkomen (ofwel een probleem bij Vodafone of in Zweden/ander EU land). Ik neem aan dat de Nationale Zorgverzekering in Zweden geen gok of sexlijn is! Bovendien ook geen waarschuwing bij het bellen.    

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic