humpf

Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Samsung s6 en firmware update 6.0.1 - SPYWARE?

Ik ben mogelijk iets verder met de problemen op de Samsung S6 die ik eerder heb gemeld in een gesloten topic... maar ook uitermate pissig over de vodafone toei die sterk lijkt op spyware.

Eerder heb ik al gemeld dat er klachten waren met meerdere S6 toestellen na de 6.0.1 update. Ze worden retetraag. Worden warm. Vallen uit. Dit probleem bestaat nog steeds. Het probleem doet zich - zo lijkt het - alleen voor op een WiFi netwerk met Firewall als de telefoon niet vrijelijk kan communiceren met de buitenwereld.

Waarom? Omdat VODAFONE het blijkbaar belangrijk vindt om stiekum verbindingen te leggen naar haar EIGEN netwerk (poort 5094). Zodra ik de WiFi inschakel dan logt de firewall een waterval aan connection attempts naar het VODAFONE netwerk.

Ik heb geen vodafone apps geïnstalleerd en rich communications staat uit. WTF!!!

Kan iemand mij verklaren
1) waarom de telefoon deze verbindingen wil leggen?
2) waarom ik twee VODAFONE START Apps zie onder Applicatiebeheer? Twee verschillende icoontjes. Beide genaamd Start. Een 11,14MB (4.11.1). De ander 17,11MB (6.1.0).
3) waarom ik sowieso wordt opgezadeld met vodafone toei?
19 Reacties 19
Anonymous
Niet van toepassing
In dit geval heb je een Vodafone branded toestel. De apps van Vodafone kun je uitschakelen via de apps zodat ze niet meer push berichten sturen of op de achtergrond draaien.
Zodra je op internet gaat maak je verbinding via het netwerk van Vodafone. Het is dus ook logisch dat de telefoon op zoek gaat naar de gegevens van Vodafone.

Echter in het toestel hoeft alleen de apn te staan en geen poort nummers. Wat gebeurt er als de mobiele data uitgeschakeld staat en je verbonden bent met alleen Wi-Fi? Dan kan namelijk het toestel ook geen verbinding maken met het netwerk. Tevens adviseer ik je om te checken of slimme netwerk wissel uit staat. Staat deze aan dan geef je namelijk toestemming aan je tel dat als de tel vindt dat het Wi-Fi netwerk te zwak is om verbinding te leggen met het mobiele netwerk.

Het is wel zo dat er op dit moment veel problemen zijn met de nieuwe versie van Samsung. Ik raad je aan om eens het toestel te back-uppen en terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Werkt het dan nog niet dan kun je eventueel nog een hard reset doen.

Een topic wordt na een tijdje gesloten als er geen reacties meer op komen. Mocht je het topic willen laten heropenen, dat kan. Dat gaat via een van de moderators. Bij hun kun je aangeven om welk topic het gaat.
humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het punt is juist dat ik alles, wat ik van Vodafone kan uitschakelen, heb uitgeschakeld. Maar de magische 2e Vodafone Start van Vodafone kan ik niet beïnvloeden.
De firewall op het netwerk waarmee de telefoon verbindt meldt dat de telefoon wil verbinden naar een IP adres in het vodafone domein. WAT MOT DAT?
Over dat branden... laat gewoon. Vodafone maakt android echt niet beter. Niemand wordt er vrolijk van en ik wil niet bespied worden door vodafone als ik gewoon via WiFi surf.
ik eis gewoon een verklaring voor die uitgaande verbinding van Vodafone. Lijkt me mijn goed recht. Wil 't ook wel bij justitie neerleggen.
Maar buiten dat. Als jullie spy-praktijken de werking van de telefoons ook nog eens saboteert daniet mag de consument wat mij betreft best steigeren!
humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Overigens heb ik de factory reset en hard reset al eens geprobeerd.
Anonymous
Niet van toepassing
Je noemt 't spyware....echter is het geen spyware. Wij kunnen namelijk niet zien waaraan jij je data verbruikt. Dat kun je alleen terug vinden in de telefoon. Het enige wat vodafone gedaan heeft is hun eigen software op het toestel geïnstalleerd. Dat is hun goed recht omdat het toestel via hun gekocht is. Vodafone start kan wel stop gezet worden. Aangezien ik het namelijk ook heb uitgeschakeld op mijn telefoon. (Heb namelijk ook een branded toestel).



humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nee Vodafone Start Widget kan stopgezet worden. Met Vodafone Start KAN DAT NIET (kan helaas geen plaatje plakken voor de ondertiteling).
En lees even goed. Mijn telefoon wil verbinding maken met een Vodafone server op poort 5094. Tell me why. En waarom zou de telefoon over z'n toeren gaan als ik het verbied om die verbinding te maken?
humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Net een nieuwe update geïnstalleerd. Maandag eens kijken wat deze doet. Vodafone start (niet Widget) helaas nog steeds aanwezig en niet uit te schakelen ????
Desiree-

Raadgever
  • 397Posts
  • 12Oplossingen
  • 53Likes
humpf ik ben benieuwd! Heb je al tijd gehad om te controleren of de update het heeft opgelost? 🙂
humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Desiree. Na de update (android versie is ongewijzigd dus ik neem aan een vodafone update) is de verdachte uitgaande verbinding naar het vodafone netwerk (gelukkig) verdwenen. Twee uitgaande calls die overblijven zijn voor assisted GPS en WhatsApp, die zijn te verklaren. Nu hopen dat de telefoon zich weer normaal gedraagt maar dat moet ik nog even afwachten.

Helaas heb ik daarmee geen antwoord op de vraag hoe ik de Vodafone Start volledig kan uitschakelen (niet alleen de widget).
Anonymous
Niet van toepassing
Kun je eens kijken of je nu de knoppen cache legen en gedwongen stoppen bij start nu wel ziet.
humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Steven, helaas heb ik geen idee waar ik de "knoppen cache" zou moeten legen. Heb je een hint?
Anonymous
Niet van toepassing
Als het goed is en je gaat naar de apps toe (waar je ze ook gedwongen kan stoppen) en je tikt een app aan en schoot iets verder naar onder zie je ook cashe of gegevens verwijder staan. Zelf heb ik de nieuwste Android versie voor de HTC. 6.0 en bij mij moet ik daarvoor eerst nog klikken op opslagruimte bij een desbetreffende app.
Vind het trouwens erg apart dat jouw toestel het niet toe staat om de app uit te schakelen.
Mexel

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Kun je screenshots maken van het scherm wat je hebt, nu roep je dat je niet de opties hebt etc etc, plaats eens wat screenshots, dan kan iedereen je helpen. En de knop cache vindt je terug onder het kopje opslag in de applicatie beheer van de app zelf.

Dus je gaat naar :

Applicatiebeheer > Start > Opslag > en daar heb je de knop CACHE LEGEN, Gegevens wissen staat er ook bij.

MVG
humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Screenshots posten is blijkbaar niet iets wat in de editor die ik voorgeschoteld krijg mogelijk is.
Cache legen levert niet zoveel op. Onder applicatiebeheer blijven twee apps staan waarvan 1 uitgeschakeld en de andere niet uit te schakelen.

Overigens bleek het hangup/spyware probleem eerder niet opgelost als gevolg van de SWupdate waar ik het over had. Het is echt een Rich Communications Services issue. Het apparaat honoreerde het uitschakelen van RCS pas na een complete restart!?

Na de update van afgelopen nacht zit ik pas echt in de **bleep**. RCS kan na die update niet meer uitgeschakeld worden!!! En de telefoon wordt knettergek als het de toegang tot het vodafone netwerk wordt ontzegt (hangup). Wederom TCP connects naar 47.73.170.207:5094.

Ik blijf erbij. Waarom?!
humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Oke... beetje omslachtig maar misschien dat dit werkt.

Hier een plaatje van de ongewenste verbindingen die leiden tot een complete hangup van de telefoon:
Firewall log

Hier het ontbreken van de optie om Rich Communication Services uit te schakelen:
RCS search resultaat
De config waarnaar het search resultaat verwijst

De problemen van de ongewenste Vodafone Start smut:
Apps overview
Start 4.11.1
Start 6.1.0

humpf
topicstarter
Meedenker
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Update: RCS == Advanced Calling en Messaging.
Dat ik het niet kan beinvloeden blijkt dus niet te kloppen (Handig dat men de naam zo ineens wijzigt).
Dat deze RCS leidt tot een hangup is natuurlijk nog steeds irritant.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
humpf, dat is zeker irritant. Ik weet er ook geen andere oplossing voor. Ik zie dat dit bericht al wat ouder is, wellicht heb je zelf al een andere oplossing gevonden? Eventueel kunnen mijn collega's van de Vodafone winkel ook eens een kijkje nemen.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Geen reactie meer. Het topic zal binnenkort worden gesloten.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Topic gesloten.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Gearchiveerd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic