Gert1951

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

SMS fraude

Na twee keer er uitgegooid te zijn op de website om mijn beklaag te doen, ga ik nu eerst alles maar in Word maken en daarna kopiëren en plakken op de site. https://vodafone.nl/my/service/vraag-betaalde-diensten.shtml

Ik krijg het bericht niet verstuurd via bovenstaande adres, daarom hoop ik dat het via deze weg op de betreffende afdeling komt.

Ik ben dus gisteren gehackt door een organisatie behorende bij “koerierdiensten” en dit stond ook pas gisteren 21-05-2021 op jullie site van fraude vermeld en was dus niet op tijd gewaarschuwd!

Kreeg dus gisteren een SMS van DHL, ik verwachte dus ook nog een pakketje, hoe krom wil je het hebben, om mijn pakket te volgen.

Dus in mijn onwetendheid op de link gedrukt maar voelde toch niet helemaal lekker, de download stopte er ook mee en toen geprobeerd om het te verwijderen van alles geprobeerd maar het lukte niet, gaf aan dat het een systeemonderdeel was.

Vandaag 22-05-2021 toevallig op mijn Vodafone gekeken om te kijken hoeveel tegoed, mb’s , ik nog had en kwam er achter dat ik kosten had gemaakt buiten mijn tegoed van €83,03.

Waar ik dus wel even een rolberoerte van kreeg, heb meteen de chat geopend met Vodafone en Sherena kon me eigenlijk niet veel verder helpen dan 2 websites van Vodafone te geven om aangifte te doen en om jullie een bericht te sturen.

Ik heb meteen mijn telefoon gereset en alles opnieuw erop gezet, het icoon van DHL was ook na de reset weg.

Ik hoop wel op begrip en hopelijk kwijtschelding van de €83,03 want die kan ik eigenlijk niet echt missen.

Ik heb onbeperkt bellen en sms, hoe kan het dan zijn dat er toch die kosten worden gerekend?

Dit is namelijk wat er gezegd wordt over binnen Europa.

Wanneer u roamt, mag u zoveel en zolang bellen en zoveel sms'jes versturen als u wilt. Voor gesprekken en sms'jes buiten uw bundel betaal u evenveel als in eigen land. Er gelden wel regels en beperkingen voor de hoeveelheid data die u mag verbruiken tegen thuistarief Die beperkingen zijn afhankelijk van het soort contract dat u hebt.

 

In afwachting van uw reactie,

 

Met vriendelijke groet,

Gert Folkers.

 

5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes

Hoi @Gert1951 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Uiteraard heel vervelend wat er is gebeurd. Echter, fraude en/of phishing gaat meestal gepaard met het uitlokken van je gegevens, of wel dat ze willen dat je met je Vodafone gegevens gaat inloggen. Fraude en daardoor veel data gebruik te hebben, heb ik nog niet eerder vernomen. Maar goed, wat ik niet ken wil niet zeggen dat het er niet is. Als je in je My Vodafone ziet dat er data is gebruikt, dan heb je geen bel en/of sms kosten. Want binnen Nederland heb je onbeperkt bellen. Alleen als je een data bundel hebt en je komt daar boven, dan zijn daar kosten aan verbonden. Die laatste par regels gaan voor jou niet echt op. Je zit in Nederland en niet daar buiten, dus eigenlijk heb je daar niets aan. 

Mijn advies is ook altijd om BloX Beperkt Internet aan te zetten. Dan heb je, mocht je over je data heen gaan, nooit kosten binnen Nederland. 

Hoe het nu zit kan alleen iemand van Vodafone voor je bekijken. Wacht hier tot iemand van Vodafone je bericht heeft gelezen en die zal je verder helpen. Ik weet niet wat ze voor je kunnen doen. Succes, ik zal het nog blijven volgen. Ben wel benieuwd. Misschien dat @Cecilia of @Louis je kunnen helpen vandaag en anders zijn ze vanaf morgen weer online. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes

Misschien handig om mensen erop te waarschuwen nooit apps van buiten Google te downloaden!! 

Willen meer mensen lezen wat er aan de hand is, lees deze informatie: Gevaarlijke Android-malware duikt op in valse Track & Trace-app van 'DHL' - https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/gevaarlijke-android-malware-duikt-op-in-valse-track-tra...

 

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes

Hi @Gert1951 ,

 

Super dat je in ieder geval stappen hebt genomen om je toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, deze vorm van phishing gaat anders te werk dan normaal. Ik zie dat je een Samsung Galaxy A51 in bezit hebt? Mijn advies is om je toestel geregeld eens te checken voor software updates, schakel ook de beveiliging in op je toestel! Hoe je dit doet kun je hier lezen (check ook de andere tips).

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes

Hoi @Gert1951,
Jeetje, ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt! Het is altijd van belang om te controleren wie de afzender is (e-mail of SMS). Hierdoor kun je vaak snel genoeg achterhalen of het een officieel bericht is of niet. Je kunt hier niet voorzichtig mee genoeg zijn. Als je een bericht binnen krijgt van bijvoorbeeld Post.NL, dan raad ik aan om het "Phishing"bericht bij hun aan te kaarten omdat zij hiervoor stappen kunnen ondernemen. Wij hebben dan ook alleen een pagina waar op Phihing en fraude berichten die namens Vodafone verstuurd zijn. De site die jij bedoelt is geen website vanuit ons. 
Je geeft in je bericht aan dat "Wanneer u roamt, mag u zoveel en zolang bellen en zoveel sms'jes versturen als u wilt. Voor gesprekken en sms'jes buiten uw bundel betaal u evenveel als in eigen land. Er gelden wel regels en beperkingen voor de hoeveelheid data die u mag verbruiken tegen thuistarief Die beperkingen zijn afhankelijk van het soort contract dat u hebt". Dit klopt helaas ook niet en heeft niks te maken met Phishing berichten.

Ik kijk graag voor je na of ik hierin iets kan betekenen voor je maar ik kan hierin niks beloven omdat het verbruik van je toestel eigen verantwoordelijkheid is. Kun je mij een privebericht sturen (door te reageren op mijn privebericht) met daarin de gevraagde gegevens? Mocht ik niets kunnen betekenen hierin, dan zet ik het graag door voor je naar de desbetreffende afdeling. 
 

Gert1951
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo @Steven VF,

 

Ik begrijp je vraag niet goed.

Welke gevraagde gegevens wil je hebben?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic