Sietske
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes

‘Roam Like at Home’ voor alle Vodafone-klanten




Sinds1 juni 2017 kunnen alle Vodafone-klanten gebruik maken van hun eigen nationale bundel zonder dat hiervoor extra kosten worden berekend. Dit principe heet 'Roam Like at Home'. Hiermee voldoet Vodafone aan de nieuwe Europese roaming regulering die vanaf 15 juni ingaat. Vodafone liep al vooruit op deze wetgeving met meerdere ‘Roam Like at Home’-abonnementen in 2016. Nu geldt dit voordeel voor álle abonnementen en prepaid bundels, voor bestaande en nieuwe klanten.


De huidige roaming-tarieven zijn voor alle telecomaanbieders niet langer toegestaan en worden verwijderd van alle prijsplannen. Zodra je je nationale bundel hebt verbruikt in het buitenland, zijn de buitenbundel tarieven van toepassing die ook in Nederland gelden.

Wat betekent dit voor de BloX bij je abonnement?

  • Heb jij een Alles in 1 (XL) en/of Internet op Reis Wereld BloX aanstaan? Deze blijven actief totdat je beslist om de nieuwe Alles in 1 XL Wereld bundel aan te sluiten.
  • Beperkt Internet BloX is alleen geldig in Nederland en geldt dus niet voor de EU.

  • Heb jij 3 maanden Onbeperkt Data? Dit is ook geldig in de EU. Vanwege de Fair Use Policy hanteren wij een maximum van 10GB per maand in de vorm van een 10GB Eindeloos Internet EU bundel. Deze bundel verschijnt vanzelf in jouw My Vodafone account.

En de BloX voor prepaid dan?


  • De Alles-in-1 op Reis bundel is vervallen.
  • De rest van de bundels wordt aangepast zodat ze geldig zijn in de EU.

Fair Use Policy
Wij passen een Fair Use Policy (FUP) toe om misbruik van verbruik in het buitenland te voorkomen. Dus pak je elke dag de Thalys of ben je van plan om voor een lange periode naar het zonnige zuiden te gaan? Dan kan het zijn dat de FUP in werking treedt. Hierdoor mogen wij een toeslag in rekening brengen.
Meer informatie over de FUP vind je hier.

Heb jij een abonnement? Dan kun jij in deze landen gebruik maken van 'Roam Like at Home':


AlbaniëFrankrijk1
Luxemburg
Slowakije

Andorra
Griekenland
Malta
Spanje3

België
Hongarije
Monaco
Tsjechië

Bulgarije
Ierland
Noorwegen
Turkije

Cyprus
IJsland
Oostenrijk
Vaticaanstad

Denemarken
Italië
Polen
Verenigd Koninkrijk4

Duitsland
Kroatië
Portugal2
Zweden

EstlandLetland
Roemenië
Zwitserland

Faeröer
Liechtenstein
San Marino


Finland
Litouwen
Slovenië



1Inclusief Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion en Saint-Martin
2Inclusief de Azoren en Madeira
3Inclusief de Canarische Eilanden
4Inclusief Gibraltar, Guernsey, Jersey en Man

Heb jij prepaid? Dan kun jij in de volgende landen gebruik maken van 'Roam Like at Home':


België
IJsland
Portugal2

Bulgarije
Italië
Roemenië

Cyprus
Kroatië
Slovenië

Denemarken
Letland
Slowakije

Duitsland
Liechtenstein
Spanje3

Estland
Litouwen
Tsjechië

Finland
Luxemburg
Vaticaanstad

Frankrijk1
Malta
Verenigd Koninkrijk4

Griekenland
Noorwegen
Zweden

Hongarije
Oostenrijk
Zwitserland

Ierland
Polen



1Inclusief Frans-Guyana, Frans-Polynesië, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion en Saint-Martin
2Inclusief de Azoren en Madeira
3Inclusief de Canarische Eilanden
4Inclusief Gibraltar

Alle klanten zullen per e-mail of SMS geïnformeerd worden over de nieuwe roaming verandering.
http://voda.fo/ne/l59l0


16 Reacties 16
Kelly2

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ivm de fair use policy kan Vodafone een toeslag berekenen.
Prima, maar niemand kan mij vertellen hoe hoog die toeslag is.
Zou je dat hier kunnen vervelden?
747driver

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Volgens DEZE pagina :
The safeguards for operators cover abuses of roaming at domestic price like permanently staying in an EU country other than the country of the roaming provider. The safeguards also cover possible abuses in roaming of domestic tariff plans with unlimited (or very cheap) data. In both cases, operators will have to alert their users, and they will be able to apply small surcharges (which will be a maximum of €0.032/min per call, €0.01/SMS and €0.0077/MB, with the data maximum declining further in 2018 and subsequent years).

Nog meer (duidelijke) uitleg hierover in DEZE pdf.
Sietske
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi Kelly2,

Op onze website is deze informatie te vinden: https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/redelijk-gebruik.shtml

De maximale toeslagen in de EU zijn:
    € 0,04 (€ 0,0387) per minuut € 0,01 (€ 0,0121) per sms € 0,01 (€ 0,0093) per MB
Toeslagen incl. btw
EvertK

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik hoorde net van vodafone klantenservice dat Roam Like at Home pas ingaat nadat je een sms of e-mail hebt ontvangen. Uiterlijk 15 juni.
Dus NIET op 1 juni voor iedereen.
Het bericht uit het onderwerp is dus onjuist of zelfs misleidend.
Groet Evert
Sietske
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 1394Posts
  • 51Oplossingen
  • 59Likes
Hi EvertK,

Wat jou is gezegd klopt niet. Vanaf 1 juni gaat voor alle Vodafone-gebruikers 'Roam Like at Home' in.
Dus ook voor jou. Dit heeft dus niks te maken met een SMS/e-mail die je zou moeten krijgen.
EvertK

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank. Duidelijk
marbak74

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb in februari mijn abonnement verlengt met een Red Super abonnement. Hierbij is mij verteld dat ik de volle 12gb in het buitenland kon gebruiker. DMV ziggo is dit inmiddels verdubbelt naar 24gb.
De reden waarom ik 12gb heb genomen, is juist omdat ik in de vakantie veel meer mobiele data verbruik dan op normale dagen. Normaal zit ik altijd in een wifi bereik en verbruik ik hooguit 1gb per maand.
Als ik nu de FUP lees, betekend dit eigenlijk dat ik tijdens de vakantie dus ook maximaal 1gb mag gebruiken. Dit is niet wat er overeengekomen is.
Het is mij nogal omslachtig om iedere maand ervoor te zorgen dat meer data verbruik, zodat mijn fup omhoog gaat. Dit lijkt mij ook niet de reden van deze regel.
Hoe zit dit?
cartigny

Gedreven Meedenker
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik ben gisteren in Belgie geweest en krijg een SMS Dat mobiel internet mij € 0,02 per MB kost dat is toch niet gratis?
747driver

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
marbak74
Bijlage Algemene Voorwaarden voor Consumenten
Artikel 2 - Internationaal gebruik met Vodafone Red
Per maand ontvang je 1,5, 5 of 12 GB aan data, deze kun je in de EU gebruiken.

Zoals ik het lees mag je bij een Red abbo je gehele data tegoed in de EU gebruiken en is de FUP mbt data niet van toepassing.
marbak74

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zo lees ik het ook. en bij het afsluiten van een nieuw abonnement wordt er ook niets gezegd over een FUP.

Maar ik wil het zeker weten. Ik heb geen zin in een fixe rekening achteraf, waar je dan flink over moet zeiken, voordat het opgelost wordt.

Ik stap dan liever over naar T-Mobile, zij hebben immers het beste netwerk en zijn op dit moment per maand goedkoper met een abonnement van 10 tot 12 gb..
Kees999

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat verandert er nu precies. Ik bel veel naar het buitenland. Vanaf 1 juni weer gewoon 79 Euro in rekening gebracht. Er is dus verschil tussen bellen vanuit het buitenland en bellen naar het buitenland?!

747driver

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Klopt, dat zie je ook duidelijk wanneer je de abonnementen met elkaar vergelijkt.
Bij de RED abonnementen zie je dan een aantal minuten "Vanuit Nederland naar EU-nummers".
Momenteel bij RED Essential 20 minuten, bij RED 40 minuten en Red Super 60 minuten.
Alleen bij het BLACK abonnement kun je onbeperkt zonder extra kosten vanuit NL naar EU-nummers bellen.
Ook hier is de fair use policy van toepassing zoals beschreven in de algemene voorwaarden.
Kees999

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Met alle respect, hoe kan je nou adverteren met de volgende tekst:
"Alle mobiele klanten van Vodafone kunnen vanaf 1 juni hun mobiele telefoon in de gehele EU en diverse andere niet-EU landen gaan gebruiken zoals in Nederland. Vanaf die datum zijn de bel-, sms- en databundel of de Nederlandse (prepaid) tarieven ook geldig in andere landen."
Je belt in Nederland dus NIET in een EU-land?
Zwaar misleidend en ZEER teleurstellend!
747driver

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Daar heb je wel een punt.
Stonden er geen voorwaarden vermeld op de Vodafone pagina waar je genoemde tekst vandaan hebt en ging het er niet specifiek over roaming?
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi all,

Meer informatie over de FUP kunnen jullie hier vinden.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Meer informatie over de FUP en roaming regulering kun je hier vinden. Dit topic wordt gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic