AV1957

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Reservekopie IPhone 14 ongevraagd via mobiele data

Mijn IPhone 14 heeft gisteren, terwijl ‘reservekopie via mobiele data’  uit stond toch een reservekopie van 13,9 GB gemaakt. Mijn databundel was ineens op en ik krijg een rekening van Vodafone van 100 euro. Gelukkig heeft Vodafone toegezegd 30 euro te crediteren en ik heb 3 GB bundeltegoed gekregen voor deze maand. Gechat met ‘Tara’ van Apple Support. Ik moet mijn IPhone helemaal resetten om het probleem op te lossen. Kent iemand dit probleem?

8 Reacties 8
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3053Posts
  • 898Oplossingen
  • 1032Likes

Hi @AV1957, goedemorgen en welkom hier!

Wat een nare verrassing dat je ineens zo'n hoge rekening hebt gekregen. Gelukkig heb je wel de oorzaak kunnen achterhalen waardoor dit is ontstaan en heb je ook direct contact opgenomen met Apple. Zelf heb ik ook een iPhone, maar heb ik dit probleem nog niet gehad of althans is het mij eerder nog niet opgevallen. Ik zal dit zelf ook in de gaten gaan houden. Wellicht heeft onze Apple kenner @Energieboy dit al eens eerder gezien? 🙂

Energieboy
Expert
Expert
  • 11846Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Hi @Cecilia, ik had hier gisteren een antwoord op gegeven via mijn iPhone. Het heeft me best wel wat moeite gekost om het hier te krijgen want ik kreeg elke keer een HTML fout melding (zie de topic bij Ziggo over nieuwe editor). Dus er gaat waarschijnlijk iets mis met iPhone tikken en de community?

Goed, ik had dus geschreven of de klant er zeker van is dat dit wel gaat om een reservecopy? Want als deze uit staat, staat deze gewoon uit en zou deze ook niet moeten werken. Je zou hem zelf nog een keer aan kunnen zetten, en daarna weer uit, om te zien wat er dan gebeurd. Daarnaast zou ik ook even kijken bij Mobiel Netwerk en dan onderaan, welke app's er gebruik mogen maken van je mobiel data en of daar iCloud Drive aan/uit staat. Kijk ook eens bij je Wifi informatie, open de Wifi, waar je op bent aangesloten, en kijk daar eens bij Databesparingsmodus. Wie weet staat deze wel aan?

AV1957
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hartelijk dank voor uw reactie. Energieboy heeft intussen ook gereageerd. Ik ga zijn instructies uitvoeren.

AV1957
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Heel veel dank voor uw reactie, Energieboy. Ik zal de genoemde controles uitvoeren. Ik maakte nooit een reservekopie van mijn IPhone wegens ruimtegebrek in ICloud. Nu heb ik 200 Gb, dus ik zette een handmatige reservekopie aan thuis. Daarna maakte ik een wandeling. Ik dacht dat de reservekopie zou pauzeren tot ik weer wifi zou hebben. Niet dus. Volgens een senior Apple Support medewerker werkt de switch wel/niet een reservekopie maken via mobiele data, die ik op uit had staan, alleen bij automatische reservekopieën. Maar dat kan ik nergens terugvinden. Ik laat weten wat ik tegenkom bij de controle van de door u genoemde punten.

AV1957
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dit is mijn instelling onder mobiel netwerk (zie schermafdruk). Dus ICloud Drive uitzetten en niet meer aanzetten? Overigens heeft Vodafone het Blox Beperkt Internet aangezet bij mij, dus als het goed is kan het niet nog eens gebeuren. 

IMG_8995.png

AV1957
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Het topic is dus om precies te zijn: Als ik een handmatige opdracht geef om een reservekopie van mijn IPhone te maken, wordt deze dan via mobiele data gemaakt, ook als ik de betreffende switch op uit heb staan? Volgens de Apple medewerker wordt een handmatige opdracht een reservekopie maken altijd uitgevoerd, dus ook buiten bereik van wifi en ook als de switch op uit staat. Ik vraag me af of dit klopt en zo ja, waar Apple deze - volgens mij belangrijke- informatie geeft. 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11846Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3103Likes

Je laatste vraag, een hele goede vraag. Ik heb me suf lopen zoeken op internet bij Apple maar kan daar geen informatie over vinden. Wel veel over het maken van een copy maar niet wat die doet als je begint met je wifi en dat die dan doorgaat via mobiel data. Maar als iemand van Apple het je zegt dan zou ik het maar aannemen. Zulke  reserve kopieën maken is altijd best lastig. Zorg altijd dat je een goed wifi bereik hebt en anders uitzetten 🙂 

AV1957
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ook ik heb niets kunnen vinden, behalve tekst en video’s waarin uitgelegd wordt dat je reservekopie via wifi gemaakt wordt, tenzij je ervoor kiest deze (ook) via mobiele data te laten maken. Apple support gaat het nu zelf testen en dan hoor ik hoe het zit. Als er sprake is van een foutje in de software, krijg ik een vergoeding. Ik ben benieuwd. Hartelijk dank voor alle moeite en ik laat weten hoe het afloopt. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic