Beste vriendjes van Vodafone!!! Power to you!!! Toch?
Een tijdje geleden lag mijn Iphone 5 plat op tafel en merkte ik dat deze enigszins is kromgetrokken. Een korte zoektoch op internet toonde aan dat dit een vaker voorkomend euvel is van het nieuwe mooie ranke ontwerp. In dit artikel geeft Foxcon zelf toe dat er slechte partijen van de Iphone 5 zijn geleverd en dat zij bereid zijn om de gebrekkige exemplaren terug te nemen maar dat terzijde.
In eerste instantie was ik niet voornemens om de telefoon bij Vodafone ter reparatie aan te bieden, omdat ik een voorgevoel had dat dit vooral tot veel gedoe zou gaan leiden. Achteraf blijkt niets minder waar.
Mijn omgeving vond het raar dat ik geen gebruik wilde maken van de "garantie" die ik nog heb op het toestel. Het toestel kost immers 670 euro en ik moet er nog bijna twee jaar mee door. Zodoende heb ik toch besloten om te proberen het toestel onder garantie te laten repareren met in mijn achterhoofd dat garantievoorwaarden vaak mooier zijn dan dat ze lijken en wederom bleek niets minder waar.
Op 25 februari heb ik de telefoon weg gebracht naar het Vodafone filiaal aan de brabantse turfmarkt in Delft. Ik heb de situatie uitgelegd aan de filiaalhouder, dhr. Pak Hang, en hij meldde mij dat hij de telefoon ter inspectie zou opsturen aan Apple. Ik heb een verzendformulier getekend van Dynafix en bij thuiskomst dit bedrijf uit nieuwsgierigheid aan google onderworpen. Al snel kreeg ik een naar onderbuik gevoel want dynafix heeft maar weinig met Apple te maken en bovendien is er niet veel goeds over dit bedrijf te vinden. Mijn nare onderbuik gevoel bleek al snel terrecht.
Middels de track&trace van dynafix heb ik het proces van reparatie geprobeerd te volgen. Te zien was hoe de telefoon na twee dagen binnenkwam en hoe er na twee degen een foto'tje verscheen van het verbogen profiel. Een dag later werd vermeld dat er een prijsopgaaf was verstuurd. Daarna bleef het bijna twee weken stil en heb ik vanmiddag besloten contact te zoek met dhr. Pak Hang van het Vodafone filiaal in Delft.
Dhr. Pak Hang wist mij te melden dat hij mij al een week probeerde te bellen maar dat ik telkens niet opnam. Op de vraag waarom hij dan niet gewoon mijn voicemail heeft ingesproken wist hij slechts te melden dat hij dat nooit deed.
Aan de telefoon meldde dhr. Pak Hang mij dat reparatie van mijn toestel niet binnen de garantie valt, wat niet per definitie een verrassing was. Ik kreeg drie keuzes voorgelegd, respectievelijk het toestel voor 336,36 euro laten vervangen, 36,30 euro aan onderzoekskosten betalen en de telefoon terug ontvangen of de telefoon milieuvriendelijk laten verwerken.
Langs deze weg zou ik graag laten blijken dat ik mij stellig verzet tegen de hierboven omschreven gang van zaken. Natuurlijk vind ik het vervelend dat mijn telefoon niet gemaakt wordt terwijl ik van mening ben dat ik daar wel recht op heb, met name omdat de producent van het apparaat zelf van mening is dat zij in gebreke blijven. Wat ik echter nog veel vervelender vind (waarbij "vervelend" een understatement is) is dat niemand mij van tevoren heeft gemeld dat er onderzoekskosten waren verbonden aan het opsturen van de telefoon.
Bij nazoeken komen deze kosten natuurlijk ineens wel naar boven, maar ik ben stellig van mening dat het zeer onfatsoenlijke is om mensen zo om de tuin te leden. Bovendien blijkt uit de talloze berichten op internet dat reparatie onder garantie bij Dynafix bij voorbaat al kansloos is, want alles kan en wordt ook weggeschreven onder val- stoot- druk- of vochtschade. Klanten hier 36,30 euro voor in rekening brengen is diefstal. Legaal maar desalniettemin een vorm van diefstal. Vraagt men bij Vodafone van te voren aan de klant of deze bereid is om bijna 40 euro te betalen voor een bij voorbaat kansloze inspectie, dan zou Dynafix zichzelf niet erg lang weten te handhaven.
Eerder dit jaar heb ik op ditzelfde forum een betoog gehouden over het terugbrengen van de service in klantenservice. "Ik ben niet uit op persoonlijk gewin of compensatie, maar ik zeg in ons aller belang: breng de service terug naar de klantenservice". Deze stelling staat nog steeds en ik vind het jammer dat Vodafone niets met de suggesties of feedback van haar klanten doet.
Indien Vodafone enig fatsoen heeft en haar eigenwaarde wilt behouden, dan stelt ze zich flexibel op en komt ze mij tegemoet in deze kwestie. Want 36,30 voor gebakken lucht vind ik veel geld.
Power to you!!! Toch?
met vriendleijke groet,
Appeltje Boom