ReneM

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Rare sms Tsjechie

Ik ben in Tsjechië en heb vandaag 4 rare sms berichten gekregen van nummer 471.

Er komt eerst een bericht in het beeld met de tekst svitavska hornatina. Ik kan dan aangeven als ik dit wil annuleren of opslaan. Kies voor annuleren. Als ik dat heb gedaan dan heb ik de volgende berichten gekregen.

1e bericht 6275 (1615) H
2e bericht 6215 (1614) H
3e bericht 6297 (1615) H
4e bericht 6209 (1615) H

De eerste bericht kreeg ik vanmorgen om half 9 en de andere 3 zojuist tussen 19.15 en 19.45 uur.

Heeft iemand enig idee wat dit is?
Is het schadelijk?
Gaat dit extra geld kosten?
En het belangrijkste hoe kom ik er van af?

Alvast bedankt.

Groet René
1 Reactie 1
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi ReneM, welkom op het forum.

We zien vaker dat mensen in het buitenland dit soort melden krijgen. Meestal gebeurt dat op netwerken van providers die dit soort berichten als reclame toestaan.

Sla zo'n bericht nooit op. In het beste geval is het spam.
Zolang je dat niet doet kunnen deze berichten geen kwaad en kosten ze geen geld.

Je kunt er eigenlijk moeilijk vanaf komen omdat deze berichten niet specifiek aan jou gericht zijn. Ze worden gewoon naar nummers verstuurd die verbonden zijn met een bepaald netwerk.

Wat je kunt proberen is push-messages uit te zetten. Op bv een android-toestel kan dat via de sms-app -> menutoets -> instellingen -> scroll naar beneden en haal het vinkje bij "serverbericht" weg.
Dat kan helpen (geen garantie ;))

Maar zolang je deze berichten dus niet opslaat/download/accepteert/etc maar gewoon verwijderd zijn ze alleen irritant, niet gevaarlijk.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic