flowaap

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Problemen na update android lollipop 5.0 op Samsung Galaxy s5

Gisteren mijn S5 geupdate naar de nieuwe versie van android, hier heb ik achteraf behoorlijk veel spijt van omdat er zo verschrikkelijk veel bugs in zitten. Ik ben vandaag wezen rondzoeken op diverse forums hoor ik andere S5 gebruikers hier ook over klagen.

De problemen die ik nu ervaag
- telefoon niet meer kunnen oppakken in het vergrendelings scherm
- wifi valt steeds weg (switch zo'n iedere minuut)
- S5 start apps op die ik niet heb aangeklikt
- batterij duur zeer verslechterd (van 2 dagen na 12 uur)
- veelvuldig vastlopen
- samsung gearfit werk niet meer (ook na herinstalatie niet)
- scherm valt steeds uit, uit het niets
e.d.

Ik heb in mijn directe kringen meer mensen die deze problemen ervaren.
Gewoon verschrikkelijk veel bugs?
Baal er als een stekker van want de telefoon was goed.


81 Reacties 81
gerboogie

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Zefde problemen hier!
Weer een zeer slechte update! Nu komt de vraag wat word er aan gedaan en waneer?? als je de berichten op internet leest over de 5.0 dan zal de accu duur verlengt meten zijn door de update! maar mijn accu houd het door de aupdate nog maar amper 10 uur vol in standbay, en als ik ergens ook nog eens foto`s maak is hij in een uur of 4a5 nu al helemaal leeg ipv normaal bijna 2 dagen!!
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @flowaap en @gerboogie,

Uiteraard lastig dat jullie deze problemen ervaren! Een update zou normaal zonder problemen moeten verlopen. In dit geval zijn er erg veel zaken aangepast door Google en kan het zijn dat bij het overzetten van je gegevens van Android 4 naar Android 5 e.e.a. is misgegaan.

Ik raad daarom aan om bij problemen na een update eerst de fabrieksinstellingen terug te zetten. Maak wel eerst een back-up. Kijk daarna of de problemen zijn opgelost, nog voordat je de back-up hebt teruggezet. Zijn de problemen ook voordat je de back-up hebt teruggezet niet opgelost? Dan is er waarschijnlijk iets mis met de hardware van je telefoon, dit kan al voor de update zo zijn geweest en gaat zich soms pas vertonen nadat er nieuwe software op je telefoon is geplaatst (denk aan problemen met het geheugen). Maak dan gebruik van onze reparatieservice, kijk hiervoor op deze site.

Zijn de problemen na het terugzetten van de fabrieksinstellingen en voor het terugzetten van de back-up wel opgelost? Test dan of het terugzetten van de back-up weer dezelfde problemen opleveren. In dat geval duidt dit op problemen in de back-up.
gerboogie

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
kwam nu nog meer fouten tegen.. vandaag al een aantal keren dat de telefoon niet overgaat terwijl ik word gebeld, kreeg steeds sms berichten dat ik gebeld ben, maar op telefoon dus geen oproepen gemist.. Als ik aan het bellen bel krijg is continu dat de gear fit is afgesloten terwijl ik die niet eens heb en/of gebruik! dus keuze menu kiezen als ik een bedrijf bel gaat ook haast niet... verder de andere problemen zoals hier boven is vermeld.. Heb fabrieks herstel gedaan, maar zoals je al overal op internet kunt vinden help dat niet! Vele samsung mensen hebben dus allemaal precies de zelfde problemen nadat afgelopen week de lolliepop 5.0 in uitgerold in nederland! dus de fouten zitten echt in de update! Vind het erg belachelijk dat het probleem door de update niet serieus word genomen! Is erg makkelijk om te zeggen dat het al voor de update al gebeurt had kunnen zijn.. terwijl er een hele grote groep is die precies het zelfde vermelden nadat de update is geinstaleerd.
Dus is echt wel duidelijk dat het door de software update komt! Om door een fout in die update, de telefoon aan te melden voor reperatie gaat wel ver! nu moet je dus naar de winkel, of via de website je aanmelden voor reperatie, je bent je telefoon een poosje kwijt en dus niet meer berijkbaar, je moet extra kosten maken enz enz..
terwijl het gewoon een software probleem is die vanaf afstand gewoon naar de telefoon gestuurd kan worden!

De fouten zijn bekent, dus simpelweg de fouten er gelijk eruit halen of stuur een nieuwe software update eruit des noods een stap eerder.
StefanKrooshof

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Na het updaten naar android 5.0 ervaar ik twee problemen :

1. batterij levensduur gevallen tot ~4 uur
2. device blijft continu reconnecten met wifi (continu switchen WiFi/4G) en blijft onophoudelijk scannen (ongeacht welk netwerk)

Punt 2 zag ik hierboven terug:
- wifi valt steeds weg (switch zo'n iedere minuut)
Workaround is Smart network switching uit te schakelen, dat bewaakt tenminste de stabiele WiFi connectie:
Settings > WiFi > Smart network switching uitschakelen

Vooralsnog geen oplossing geboden behalve mogelijk een factory reset, deze ga ik nu uitvoeren.
arno-ochten

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi

check mijn facebook

daar heb ik de oplossing neer gezet voor het probleem,

Ik had er zelf ook last van
www.facebook.com/arnouitochten

Groetjes en succes
arno-ochten

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
*edit moderator: dubbel*
Skatja

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb sinds 20 januari mijn nieuwe toestel en vandaag blijkt mijn toestel c.q.batterij erg warm te worden. heb het toestel meteen uitgeschakeld. wat kan de oorzaak zijn?
hobiiee

Stamgast
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Zelfde probleem hier.

Ik heb nu de SD kaart uit de telefoon gehaald.
Nu lijkt ie totaal geen problemen meer te hebben.

Alleen jammer dat ik mijn sd kaart nu even niet kan gebruiken. Alles staat op mijn sd kaart.
ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Arno,
ik doe niet aan Facebook... Uit meerdere fora en ook onder een ander onderwerp m.b.t. Samsung op dit forum blijkt dat er heel veel meer mensen zijn met ditzelfde probleem. Ik dus ook. Mijn Samsung Galaxy s5 heeft sinds kort constant problemen met het verbinden met het wifi-netwerk thuis. Scant voortdurend op beschikbare wifi, (nadelig voor batterijverbruik!), en pendelt voortdurend (om de paar sec.) tussen 4G en mijn wifi. Slimme netwerkwissel uit etten helpt om een stabiele wifi te behouden (maar is erg onhandig als je telkens als je de deur uitgaat weer handmatig moet aanpassen). Bovendien blijft het toestel ook met slimme netwerkwissel 'uit' voortdurend scannen. Heeft niets te maken met router, kanaal of het aansluiten van je tv op internet zoals ik hier en op andere fora las want mijn smartphone had dit vorige week al en vandaag - na aansluiten van nieuwe router vanwege omzetting naar glasvezel en tv-omzetting van kabel naar internet óók! Mijn Samsung tablet heeft dit probleem trouwens (nog) niet...
Ik denk dat je héél veel mensen een plezier zou doen als je de oorzaak maar vooral de oplossing van dit probleem op dit forum zou plaatsen. Mij in ieder geval wel! Bedankt alvast!
ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste Arno,
zie mijn bericht en verzoek hieronder.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! Alle,

Er zijn inderdaad wat problemen aan de gang met de nieuwe Galaxy S5 update, dit merk ik ook door de vragen die worden gesteld op Twitter. Als eerste kijk of je en reset kunt uitvoeren en daarna kun je nog en reset vanuit het Android boot menu opstarten, maak en back up van je gegevens anders ben je deze kwijt.
Ik merk dat heel wat mensen problemen hebben met deze update zowel wereldwijd als Nederland, het zijn er meer dan de updates van vroeger.
Wat de oplossing op dit moment is lijkt er nog niet te zien (althans als ik zo kijk). Sommige ondervinden last van hun verbinding andere kunnen apps nauwelijks openen bij de andere is de camera gecrasht.

Het is uiteindelijk wel hopen dat Samsung hiermee aan de slag gaat en dat er snel en oplossing beschikbaar komt.

Hoe maak je en reset/reset via het Android Boot menu vindt je hier.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@arno-ochten Ik zal je even taggen zodat je ziet dat er een bericht aan jou is gericht. Zou je de vraag van @ann27 willen beantwoorden?
arno-ochten

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@ann27

Sorry voor de late reactie

Maar om het probleem op te lossen zie onderstaand bericht,
let wel WINDOWS 8 werkt het niet mee

1) Download odin en de firmware voor je telefoon
2) doe je telefoon uit en sluit hem aan op je pc
3) dan start je odin op,en druk je tegelijk op
volume omlaag,home en de aan en uitknop
4) je bent nu in "download mode" druk Vol UP
5) in odin check AP en zoek je firmware op van je telefoon
(soms zegt het programma dat hij niet reageert,maar dat doet hij wel)
6) Druk nu Start en het feestje kan beginnen
7) wacht tot in het beeld kom te staan "PASS" druk dan op exit
😎 Haal je baterij er ff uit
10) druk nu op volume up,home en de aan/uit knop(tegelijk)
11) Select "wipe data / factory reset ,nadat je dit heb gedaan ,druk je op reboot
je telefoon word nu weer terug gezet naar de kittekat,
dus geen lolipop meer in je hand

https://www.wetransfer.com/downloads/4b90242bcba7a307702f4ca76b97347720150216200706/f3b0a8323a06b8dc...


Via de bovenste link zijn de programma;s te downloaden.
let wel dat als je dit gedaan heb,je even update van het toestel uitschakel.

als het goed is komt in maart/April lolipop 5.1 uit
Daarmee zouden dan alle problemen zijn opgelost(we wachten af)

Succes


ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Beste @arno-ochten

Helemaal niet zo'n late reactie hoor. Komt wellicht ook omdat ik toen nog niet door had hoe ik m'n vraag rechtstreeks aan jou kon adresseren.
@Maartje: bedankt voor het taggen!

Bedankt voor je heldere instructie voor het terugzetten naar de voorgaande versie maar brrrrr ...ik weet niet of ik dergelijk uitgebreid en complex proces aandurf. Maar mogelijk een aantal andere forumleden wel.
Misschien toch even één à twee maandjes wachten tot lollipop 5.1 uitkomt.
En mocht intussen deze beroerde 5.0 upgrade ook voor m'n tablet verschijnen, dan sla ik maar een versie over, denk ik ???? .
happyr

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Doordat wifi netwerk steeds uitvalt gebruik ik veel meer data dan normaal. Ipv wifi pakt S5 steeds 4G signaal waardoor gebruikskosten sterk oplopen. Mijn instelling staat wel op wifi netwerk maar zoals aangegeven valt dit na update lollipop 5.0 steeds weg.

Iemand suggesties om dit probleem te verhelpen? Anders heb ik straks mega telefoon rekening 😞
Anonymous
Niet van toepassing
Hey @happyr,

Balen dat de update niet zo goed uitpakt.
Je kunt proberen het Wi-Fi netwerk te vergeten om vervolgens opnieuw toe te voegen.
Mocht dit niet helpen kun je of wachten totdat hij beschikbaar is voor jouw telefoon of terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Op http://handleidingen.vodafone.nl kun je lezen hoe dit moet.
Op http://forum.vodafone.nl/t5/Samsung/Problemen-na-update-android-lollipop-5-0-op-Samsung-Galaxy-s5/m-... meerdere tips wat je verder nog kunt doen. Laat me even weten of het geholpen heeft en vink dan het antwoord als oplossing aan zodat andere forum gebruikers dit ook makkelijk terug vinden.

Groetjes stevied86
*moderator edit: handleidingen URL en tag gefixt*
mipes

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste allen,

Ik begreep dat er inmiddels bugfixes beschikbaar zijn gekomen voor Android versie 5.0. Weet iemand mij wellicht te vertellen wanneer deze update van de update ook beschikbaar komt voor Vodafone?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes Michelle
ann27

Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
@mipes ,

Er is inderdaad een nieuwe update gekomen met enkele bugfixes / verbeteringen op Android 5.0 maar dat was middels een update van Samsung op die Android update 5.0 en niet middels een update van Vodafone. Samsung rolt die updates geleidelijk uit voor al haar Samsung devices, ook de updates van nieuwe Android versies zélf trouwens (en andere merken doen dat voor hun toestellen). De momenten waarop upgrades worden uitgerold verschillen dus niet alleen per merk van device maar meestal ook per type (en ook per land uiteraard).
Zo kreeg ik de laatste upgrade van Samsung voor m'n Galaxy s5 enkele dagen geleden, een aantal weken dus nadat de (Samsung) upgrade naar Android 5.0 was uitgevoerd.

Er zullen vast meerdere bugfixes en verbeteringen in de laatste upgrade zitten die ik (nog) niet allemaal ontdekt heb maar het opvallendste voor mij was dat m'n wifi (thuis)netwerk weer stabiel is (constant 'verbonden') en ik dus de 'slimme netwerkwissel' weer kan aanvinken zonder dat steeds heen en weer gependeld wordt tussen wifi en 4G met daarbij de vermelding bij mijn wifi netwerk dat het 'gereed is om te verbinden wanneer het voldoende stabiel is' of iets dergelijks. Wel is het voortdurend scannen op wifi netwerken (alle 5 sec.) nog steeds aanwezig maar daarvan weet ik niet zeker of dit veroorzaakt is door de upgrade naar 5.0 (Lollipop) of dat dit 'standaard' altijd al was.
Daarnaast heb ik vandaag ontdekt dat ook de 'stille' modus weer gekozen kan worden. Deze was verdwenen na de upgrade naar 5.0: er kon alleen nog maar voor 'melodie' of 'trillen' worden gekozen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Joëlle

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ook ik heb hier last van...

-Vingerafdrukscanner werkt nauwlijks.
-Toestel loopt vast.
-Batterij is snel leeg.
-Slechte verbinding tijdens bellen.
-Veel apps zijn erg traag, waardoor vaak het toestel vast loopt.
-Ook werken veel apps vaak niet, zoals de afstandsbediening.
-Hij sluit vaak af wanneer hij erg laggt.
-De orginele covers van het toestel werken vaak niet, hij zegt dan dat de klep niet dicht zit terwijl hij helemaal vast zit.
-Wifi problemen.

Ik heb dit toestel inmiddels al 2x opgestuurd.1ste keer hebben ze de update nog een keer geïnstalleerd, maar helaas zonder enig resultaat. Daarna heb ik het toestel een 2de keer naar de winkel gebracht zodat hij opgestuurd kon worden. Ik heb erbij vermeld dat ik helemaal flauw ben van deze update en dat ik graag een downgrade zie op mijn toestel. Het toestel is toen bijna een week weggeweest, helaas kreeg ik hem weer dat en vertelden ze mij in de winkel dat ze alleen de klachtenbon hebben bekeken en het toestek gereset hebben zodat ik het weer opnieuw kon instellen. Ze hebben er gewoon niks aan gedaan. Ook vertelden ze mij in de winkel dat ik maar moest wachten op de zogenaamde 'BUGFIX' Ik wacht hier inmiddels bijna 2 weken op, elke dag check ik meerdere keren op updates voor mijn toestel, in de OTA functie maar ook via Kies3. Helaas zonder resulataat. Ik mag wel zeggen dat ik hier schijtzat van ben, ik gebruik mijn toestel privé als zakelijk. Vooral als ik mijn toestel zakelijk gebruik is het lastig als het niet functioneert naar behoren.

Graag zie ik op korte termijn een passende oplossing tegmoet.

met vriendelijke groet Joelle
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic