cascas

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Poging tot oplichting

Zoiets al eens gezien ? dit is de derde keer dat mijn broer zoiets ontvangt. Een app die zogenaamd van mij komt ( foto is door het boefje gejat van Facebook). Hierna zal een mededeling komen dat ook mijn banknummer gewijzigd is ( was de vorige keer ook zo ).

Ondanks dat dit een duidelijke opzet tot oplichting is doet de politie er niets mee. Wellicht dat Vodafone ( lezen jullie mee ? ) dit nummer kan blokkeren ?


8 Reacties 8
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hoi cascas

Welkom op de Community!
Wij hebben helaas geen mogelijkheid om een specifiek nummer te blokkeren op Whatsapp.
Je kunt via de instellingen dit nummer blokkeren bij Whatsapp. Dit is omdat Whatsapp geen dienst van ons is.
Daarnaast raad ik je altijd aan, mocht je zo een bericht binnen krijgen op whatsapp om de persoon waarover het gaat, te contacteren in plaats van te reageren via Whatsapp.
Je kunt in Whatsapp aangeven bij een onbekend nummer of dit Spam is of niet. Hierdoor wordt er een melding verstuurd naar Whatsapp.

Dit staat dan ook verder los van de berichten (phishing) (sms en e-mail) wat vanuit de naam van Vodafone verstuurd worden. Zie voor meer informatie het topic: https://forum.vodafone.nl/privacy-veiligheid-61/mobiel-spam-phishing-78086

Ik raad sowieso ook aan om eens naar de instellingen van Facebook te kijken. Door je gegevens af te schermen voor de buitenwereld is dit minder snel mogelijk.
cascas
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor je reactie, ik heb het echter niet over het blokkeren van nummer in whatsapp, maar het blokkeren van het telefoonnummer. Vodafone zou niet moeten willen meewerken aan dit soort praktijken en dit bij poging 1 onmogelijk maken.
Ik heb overigens de categorie Privacy en Veiligheid gebruikt omdat er niet echt een andere categorie is die de lading (meer) dekt.

Ik kan in whatsapp niet iets aangeven, mijn broer is de ontvanger van het bericht. Ik maak er werk van omdat mijn identiteit ( lees privacy) ge/misbruikt is.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Snap ik, echter als jouw broer het bericht binnen krijgt heeft hij de optie om het als spam aan te melden in Whatsapp.
Dit is namelijk bij elk nieuw bericht van een nieuw nummer.

De optie om een nummer te blokkeren heeft in deze dan ook geen zin. Zolang het Whatsapp account gekoppeld is aan het nummer. Kan deze persoon die dit doet berichten blijven sturen. Ook al halen wij of blokkeren wij het nummer op het netwerk.
Dit kan zolang er een internetverbinding is. Dus ook via Wi-fi.
Aangezien de berichten verstuurd worden via Whatsapp, kunnen wij hier verder niks aan doen. Dit staat er natuurlijk los van dat dit behoorlijk zuur is en ik begrijp dat dit absoluut niet prettig is.
Omdat het via een dienst gaat wat niet van ons is en omdat het ook werkt zonder een data verbinding kunnen wij hierin niks betekenen.
cascas
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik denk dat ik me niet duidelijk genoeg maak. 🙂
Als Vodafone dat abonnemet termineert ( volgens mijn onderzoek is het namelijk een Vodafone nummer) dan voorkom je verdere mogelijke oplichtings praktijken vanaf dat nummer. En aangezien Whatsapp gekoppeld is aan dat nummer zal dat account ook niet meer bruikaar zijn op termijn.

Er zullen ongetwijfeld wettelijke bezwaren zijn waardoor dit niet mag, Aan de andere kant mag oplichten ook niet.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Hoi @cascas,

Wij mogen als provider niet "zomaar" nummers op eigen houtje gaan blokkeren. Dit zou enkel mogelijk zijn wanneer er een verordening van politie of justitie bij ons ingediend wordt. We zijn het met je eens dat dit soort dubieuze praktijken aangepakt moeten worden. Maar, zoals je verder op deze Community ook kunt lezen zijn er door criminelen helaas genoeg manieren en trucjes uitgevonden om mensen toch op te lichten. Wij staan daar als provider op dit moment nog niet heel sterk tegenover. We proberen daarom onze klanten vooral te attenderen en bewust te maken van de gevaren. Vandaar ook de link naar ons phishing topic die Steven eerder stuurde.
cascas
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Het is inderdaad lastig, ook de politie weet niet goed hoe ze hiermee om moeten gaan. Het is een beetje een kip en ei verhaal. Helaas kunnen boefjes zo ongestoord doorgaan met hun praktijken.

Artikel 16 – Opschorting, verrekening en beëindiging 1. Iedere partij kan een Overeenkomst uitsluitend ontbinden indien de andere partij toerekenbaar in de nakoming van één of meer wezenlijke verplichtingen tekort schiet, de andere partij een zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling heeft ontvangen waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld en nakoming binnen deze termijn uitblijft. 2. Leverancier kan in ieder geval met onmiddellijke ingang en zonder voorafgaande ingebrekestelling zijn verplichtingen onder de Overeenkomst opschorten (waaronder door één of meerdere Aansluitingen of Diensten (tijdelijk of permanent, geheel of gedeeltelijk) te blokkeren of buiten gebruik te stellen) en de Overeenkomst ontbinden in de volgende gevallen: a. Contractant niet langer voldoet aan de voor de desbetreffende Dienst geldende randvoorwaarden (waaronder de randvoorwaarden opgenomen in de actuele dienstomschrijving); b. het daadwerkelijke gebruik van de Zaken en/of Diensten niet conform de Overeenkomst is, niet overeenkomt met het normale gebruik waarop de geldende tarieven zijn afgestemd is of substantieel afwijkt van het gebruik dat in redelijkheid verwacht mag worden; c. Leverancier Contractant een aanmaning heeft gestuurd en Contractant ook na het verstrijken van de in de aanmaning genoemde termijn niet aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan; d. Leverancier Contractant heeft verzocht tot het stellen van (aanvullende) zekerheid en Contractant de gewenste zekerheid niet heeft verstrekt binnen de door Leverancier bepaalde periode; e. Contractant overlast en/of gevaar voor de gezondheid van de medewerkers van Leverancier en/of medegebruikers van het Netwerk of andere telecommunicatienetwerken veroorzaakt; f. Contractant schade toebrengt aan de Zaken, de Diensten, het Netwerk of andere telecommunicatienetwerken; g. Contractant een garantie niet nakomt of in strijd handelt met hetgeen waarvoor hij instaat; h. vergunningen en andersoortige toestemmingen voor de aanleg, instandhouding en exploitatie van het Netwerk eindigen of worden ingetrokken; of i. zich omstandigheden voordoen, buiten de macht van Leverancier, die de uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk of onevenredig bezwaarlijk maken. 3. Contractant is niet gerechtigd tot verrekening of opschorting. 4. Iedere partij kan de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder voorafgaande ingebrekestelling ontbinden in geval van: a. een verzoek tot schuldsanering; b. surséance van betaling; c. faillissement; d. liquidatie; of e. ontbinding; aan de zijde van de andere partij, tenzij de curator of bewindvoerder kiest voor voortzetting van de Overeenkomst en daarbij onverwijld voldoende zekerheid stelt overeenkomstig artikel 14 en de andere partij instemt met voortzetting.


Lijkt me reden genoeg 🙂 Ik ervaar dit als medegeruiker van het Netwerk als overlast..
Het zou Vodafone sieren als er een stevig standpunt ingenomen word en een lik op stuk no-nonsens beleid werd toegepast ipv de commerciele belangen laten prevaleren.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11783Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi cascas
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Als ik me in het gesprek zou mogen mengen?! Ik hoop het 🙂
Wat de mensen van Vodafone willen zeggen is dat WhatsApp helemaal los staat van Vodafone, KPN, T-Mobile of welke provider dan ook. Als een dief een manier heeft gevonden om zomaar een nummer te gebruiken, want hij hoeft het nummer niet eens in z'n bezit te hebben, zo ver zijn ze inmiddels ook al, dan gaat dit via het netwerk van WhatsApp. Dus de providers kunnen dan het nummer wel blokkeren maar daar heb je niets aan want het gaat over het WhatsApp netwerk en niet over de providers netwerk. Het enige wat je dan krijgt, stel dat Vodafone het nummer zou verwijderen, dat er dan opeens een klant opstaat en zegt: Ik kan niet meer bellen en/of gebeld worden, wat doen jullie nu?!?

Dus het is niet eens gezegd dat de dieven, want dat zijn het gewoon, ook daadwerkelijk het SIMkaartje in handen hebben. En ook al zouden ze wel een hele rits aan prepaid kaarten gekocht hebben, met het blokkeren van het nummer kom je nog niet verder want dan is het nog niet geblokkeerd op WhatsApp.

Het beste wat je kan doen is deze pagina's lezen. Die helpen je verder en vertellen je ook wat je kan doen.
1) https://meld.nl/melding/cybercrime/whatsapp-fraude/
2) https://meldnu.nl/melding-maken/
3) https://www.fraudehelpdesk.nl/alerts/poging-tot-oplichting-via-gehackte-whatsapp-account/?zoekopdracht=whaling+whatsapp

En altijd melden bij de Politie: https://www.politie.nl/themas/internetoplichting.html
Maak ook een melding via WhatsApp door in het gesprek op de naam van de persoon te klikken (boven in beeld), scroll naar beneden en klik op Rapporteer contact. Daar ken je een melding maken aan WhatsApp en die kunnen dan vervolgens actie ondernemen en de veiligheid van hun gebruikers waarborgen.

Neem van me aan dat Vodafone je er graag mee zou willen helpen maar dit is een ander platform en dan is het gewoon niet mogelijk. Hoop dat ik een beetje heb kunnen helpen in het gesprek en dat het je nooit meer zal overkomen, het lijkt me best erg als je zoiets binnen krijgt.

Succes in ieder geval!!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Topic gesloten omdat wij via hier er niet verder in kunnen helpen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic