Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

 

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

 

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari 2020 uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G. 

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

168 Reacties 168
Mel
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 564Posts
  • 6Oplossingen
  • 20Likes
Hallo SandervanZon, ik zie dat er nog niemand op je berichtje heeft gereageerd. Op onze website kun je meer informatie terugvinden over de snelheid van ons netwerk. Ook kun je hier terugvinden of er 4G beschikbaar is op jouw locatie. Ontvang je nergens 4G netwerk of enkel bij jou thuis?
SandervanZon

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi MelH,

Volgens de site zou ik bijna overal 4G moeten hebben. Ik heb echter nergens 4G. Ook niet als ik naar andere steden ga. Een vriend die ook Vodafone klant is en een galaxy s6 heeft ontvangt overal 4G. Zelfs binnen.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Kun je eens bij je instellingen checken of het aan staat? Dus bij instellingen -> mobiele netwerken, en dan kijken of 2G/3G/4G staat ingesteld.

Als alleen 2G/3G werkt dan is mogelijk je simkaart kapot is zijn er instellingen bij Vodafone niet kloppend, dan kun je het beste de helpdesk even bellen, die kunnen de aanmelding op het netwerk vernieuwen of als het nodig is een nieuwe simkaart opsturen.

In de praktijk zul je zien dat je veel vaker 4G dan 3G hebt daarna 🙂
Anonymous
Niet van toepassing
Is het nog gelukt met de tip van ?
Mocht dit niet werken raad ik je aan om eens het toestel terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Vergeet hierbij natuurlijk niet om een back-up te maken. Het kan namelijk zijn dat het aan de software ligt
SandervanZon

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het is niet gelukt. Ook niet nadat ik de tel terug heb gezet naar de fabrieksinstellingen.
Anonymous
Niet van toepassing
Heb je ook al eens contact gezocht met de klantenservice om te zien of alles bij hun correct staat (aanmeldingen op het netwerk, 4g mogelijk etc)?
Het geen wat ik je nog kan adviseren is een kruistest. Hierbij gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende in jouw toestel. Op die manier kun je uitsluiten of het aan het toestel ligt. Dit kun je doen bij een Vodafone winkel. Mijn collega's daar kunnen je hiermee helpen en eventueel een simwissel doen.
cugwmui

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi,

When I'm in a 4G area, I get the 4G symbol on my phone (tested with both iPhone 7 and Google Pixel). However, in many other operators around the world, we get the symbol of LTE of LTE-A or 4G+ to show the exact type of network we are connected to.
For Vodafone NL, is there any way to change the default symbol?

Regards,
Sachin
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
cugwmui, LTE is only another name for 4G. There is no difference. It is not possible to change this.
cugwmui

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Marc,

Thanks for the clarification. I'm aware they are the same; its just a personal preference! But I guess I'll have to live with it!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic