Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

 

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

 

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari 2020 uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G. 

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

168 Reacties 168
RvSch

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Esmee, voor wat betreft het meer verbruik kan ik je helaas geen info geven. Mij heeft Vodafone in de winkel mijn abonnement laten verlengen voor een jaar, omdat ik dan 4G kreeg ipv 3G. Het is nu inmiddels een maand verder, maar het eerste 4G heb ik nog steeds niet gekregen. Diverse gebieden geweest waar dekking zou moeten zijn, maar nog steeds niets. Na contact servicedesk, winkel en vodafone chat een ticketnummer gekregen 2,5 week geleden, verneem je van allen geheel niets meer. Vodafone beloofd alles, maar nakomen ho maar. Een en al gebakken lucht. Dus denk goed na voor je naar 4G overstapt bij Vodafone.
Anonymous
Niet van toepassing
Hey

Als er een case is aangemaakt en je al gebruik maakt van de nieuwe my vodafone omgeving zou je de case kunnen volgen. Je kunt hier tevens ook voor contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen de case ook voor je in zien. Het kan zijn dat ze hiermee natuurlijk nog bezig zijn.
Anonymous
Niet van toepassing
Hoi

Het verbruik van data op je toestel heeft te maken hoe jij je toestel gebruikt. Door deze goed in te stellen kun je al heel wat data besparen http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven...
Betreft het 4g raad ik je de volgende link aan: http://forum.vodafone.nl/t5/Ons-Netwerk/4G-op-het-Vodafone-netwerk/td-p/89890
Je gaat nu sneller internet gebruiken (upload en download snelheid) waardoor je iets meer gaat gebruiken en zeker als je een nieuwere smartphone hebt. Of je huidige bundel geschikt is kan ik natuurlijk vanuit hier niet over oordelen. Je zou het altijd eerst kunnen uitproberen om te zien hoeveel data je nodig hebt. Daarna zou je eventueel het abonnement kunnen laten migreren door de klantenservice of als het goedkoper is om met bloxen te werken.

Thomas07

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Vodafone,

Ik heb een vraag over het 4g netwerk. Ik voldoe aan alle voorwaarden om 4g te mogen ontvangen maar helaas is dit niet het geval. Met dit probleem ben ik naar een van jullie winkels gegaan en heb ik een nieuwe simkaart meegekregen. Ook dit werkte niet na het activeren van de simkaart en heb ik geen idee meer waar het aan kan liggen.
Hebben jullie een oplossing voor? Ik hoor het graag.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Thomas
Anonymous
Niet van toepassing
Hey

Controleer eens de instellingen via http://handleidingen.vodafone.nl
Let daarbij op dat mobiele data aan moet staan en bij netwerkmodus LTE/WCDMA/GPRS (4G, 3G en 2G) moet aan gevinkt zijn. Beschikt het toestel niet over LTE/4G dan natuurlijk alleen WCDMA/GPRS (3G en 2G). Is het een zakelijk account/nummer probeer dan eens de office.vodafone.nl ipv de live.vodafone.com. Gebruikersnaam en wachtwoord is vodafone.

U kunt ook handmatig een ander netwerk selecteren via netwerk operators of aanbieders. Vervolgens zet u hem daarna weer terug op het Vodafone netwerk. Hierdoor meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk.

Mocht dit niet geholpen hebben raad ik u aan om een kruistest uit te voeren. Dit betekent dat uw simkaart in een ander merk en type toestel moet en een werkende simkaart in uw toestel. Dit kunt u doen in een Vodafone winkel. Mijn collega's helpen u daar graag verder. Mocht het aan de simkaart liggen dan krijgt u een nieuwe simkaart in de winkel of via de klantenservice.

Ik raad u ook eens aan om de dekking te controleren in uw omgeving via: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Tevens kunt u contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen zien hoe de simkaart is aangemeld op het netwerk, of er een blokkade opstaat etc.
Zie voor meer informatie tevens: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Nieuws/Eerste-hulp-bij-Netwerkproblemen/td-p/255897
Via deze link kunt u alle stappen doorlopen en een onderzoek laten plaatsen. Dit kan tevens ook via de klantenservice.
ReneX

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dit is blijkbaar een bekend probleem, wel 2G en 3G maar geen 4G (bij nieuwe abonnementen, wijzigingen etc.). Het gerucht gaat dat dit mogelijk wordt opgelost met de wijzigingen dit weekend (maar geen zekerheid natuurlijk :-().

Bel anders even met 1201 (keuze 2 en daarna 3) vertel dit, en laat een case aanmaken. Dan is het in ieder geval bekend.

(Tot nu toe is mijn kennismaking met Vodafone - ben sinds maandag over - dramatisch .. zowel nummerbehoud als nu dit weer ..)
Anonymous
Niet van toepassing
Het klopt idd dat dit een bekend issue is. Ik raad iedereen aan die hier last van heeft dit aan te kaarten en een onderzoek erna te laten starten.
Rickenkrista

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Goedemorgen,
Sinds mijn contractverlenging (eind oktober) heb ik ook het probleem dat ik geen 4G meer heb. Ik heb 3G of H+ en krijg het gevoel dat ik van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
Bellen met de klantenservice: we kunnen u nu niet helpen misschien moet u maar even naar de Vodafone winkel. Bij de vodafone winkel erg vriendelijke geholpen en ze hebben er ontzettend hun best voor me gedaan (alles geprobeerd), maar kreeg hier uiteindelijk het antwoord: Het is een bekend probleem, maar we weten niet wanneer het opgelost is. Het duurt al ruim twee maanden en kan nog wel lang duren. We adviseren u om een klacht in te dienen hierover bij de klantenservice.
Bij de klantenservice krijg ik te horen dat ik hiervoor een klachtenformulier moet invullen en als reactie op het klachtenformulier wordt ik weer doorverwezen naar het Forum. Geweldig hoe dit functioneerd. Nergens wordt je fatsoenlijk geholpen (m.u.v. de Vodafonewinkel in Overvecht) en niemand kan me fatoenlijk van dienst zijn.
Ben benieuwd waar ik nu weer naar toe wordt gestuurd.

Rickenkrista

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dankzij de medewerker van de Vodafone Network Crew is het probleem bij mij uiteindelijk opgelost.
Maartje
Oud Community Moderator topicstarter
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Rickenkrista

Kun je ook vertellen hoe ze uiteindelijk je probleem hebben opgelost? Dan hebben andere forumgebruikers ook wellicht iets aan die oplossing.
Rickenkrista

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
De crewmember vertelde mij het volgende:
via instellingen het tab Mobiele netwerken geopend.
hier heb ik de netwerkoperator aan moeten passen naar een andere aanbieder zoals T-mobile. ( let wel op dat de netwerkmodus ingesteld staat op 4G/3G/2G)
zodra ik de melding kreeg dat ik niet aangemeld kon worden de keuze weer terugzetten in Vodafone.
hierna heb ik mijn telefoon uitgezet en opnieuw opgestart. Vervolgens was mijn probleem opgelost.
ik hoop dat dit voor meer mensen helpt.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Bedankt voor je bijdragende tip :)! En je terugkoppeling.

Nog en fijne avond verder.
Anonymous
Niet van toepassing
Super om te lezen dat het opgelost is en de oplossing ook hier gepost wordt
lilmonkey

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Howdy,

Technisch vraagje: Vodafone gebruikt voor 4G de 800, 1800 en 2600MHz banden (20, 3 en 7). Stel dat ik een toestel zou aanschaffen dat alleen de 1800 en 2600MHz LTE banden ondersteunt, gaat dit dan in de praktijk problemen opleveren? Ik begrijp dat de 2600Mhz band voornamelijk op drukke plaatsen ingezet wordt (als Vodafone 'm uberhaupt al gebruikt?) dus de vraag is in principe of alleen de 1800Mhz band genoeg is om 'normaal' landelijk 4G te kunnen gebruiken.

Alvast bedankt!
Jackie
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 686Posts
  • 21Oplossingen
  • 63Likes
Hoi , welkom op het forum! De 800Mhz is de belangrijkste frequentie voor ons 4G netwerk, met name voor binnenshuis. Alleen de 1800Mhz frequentie is niet genoeg om landelijke 4G dekking te ervaren. Je kunt nakijken hoe de dekking op 1800Mhz in jouw omgeving is via onze dekkingskaart. Per locatie wordt hier aangegeven of het op die locatie mogelijk is om gebruik te maken van 4G met een iPhone 5. Dat toestel maakt namelijk ook alleen gebruik van de 1800Mhz frequentie. De dekking is op die frequentie een stuk minder. Ook kan ik niet garanderen dat je met een dergelijk toestel in het buitenland op voldoende plekken 4G kunt ontvangen. Als je veel waarde hecht aan het gebruik van 4G, zou ik je een toestel dat alleen de 1800 en 2600MHz LTE banden ondersteunt niet aanraden.
Sooraay

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb onlangs mijn abonnement verlengd en een los toestel (iPhone 6s) aangeschaft. Mijn abonnement en toestel ondersteunen allebei het 4G-netwerk. In mijn instellingen staat deze ook aan. Maar in het balkje krijg ik steeds maar 3G te zien...
Hoe kan dit en hoe kan ik dit oplossen?
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hoi ,

Vervelend, zou je eens via https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml kunnen kijken hoe optimaal de dekking in je regio is? Als je abonnement 4G beschikt het toestel ook staat op 4G dan kan het nog zo zijn dat misschien de dekking het probleem kan zijn. Indien de dekking ook goed is neem dan contact op met de klantenservice het zou zomaar kunnen zijn dat 4G op je simkaart niet aan staat (geactiveerd is).

Laat je het ons nog even weten of de problemen zijn verholpen?
Anonymous
Niet van toepassing
Controleer eens de instellingen via http://handleidingen.vodafone.nl
Let daarbij op dat mobiele data aan moet staan en bij netwerkmodus LTE/WCDMA/GPRS (4G, 3G en 2G) moet aan gevinkt zijn. Beschikt het toestel niet over LTE/4G dan natuurlijk alleen WCDMA/GPRS (3G en 2G). Is het een zakelijk account/nummer probeer dan eens de office.vodafone.nl ipv de live.vodafone.com. Gebruikersnaam en wachtwoord is vodafone.

U kunt ook handmatig een ander netwerk selecteren via netwerk operators of aanbieders. Vervolgens zet u hem daarna weer terug op het Vodafone netwerk. Hierdoor meldt de simkaart zich opnieuw aan op het netwerk.

Mocht dit niet geholpen hebben raad ik u aan om een kruistest uit te voeren. Dit betekent dat uw simkaart in een ander merk en type toestel moet en een werkende simkaart in uw toestel. Dit kunt u doen in een Vodafone winkel. Mijn collega's helpen u daar graag verder. Mocht het aan de simkaart liggen dan krijgt u een nieuwe simkaart in de winkel of via de klantenservice.

Ik raad u ook eens aan om de dekking te controleren in uw omgeving via: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Tevens kunt u contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen zien hoe de simkaart is aangemeld op het netwerk, of er een blokkade opstaat etc.
Zie voor meer informatie tevens: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/ik-kan-niet-bellen-of-internetten.shtml
Jackie
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 686Posts
  • 21Oplossingen
  • 63Likes
Sooraay, vreemd dat je geen 4G verbinding kunt maken! Hebben de tips van SamsungExpert en Steven- nog iets opgeleverd? Met een iPhone 6s zou je namelijk op de meeste locaties wel gewoon 4G moeten ontvangen.
SandervanZon

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb een Samsung Galaxy S7. Ik woon in Groenlo. Mijn dekking is binnenshuis regelmatig 3G. Buiten is het ook regelamtig 3G en soms H+.
Dit zou toch altijd 4G moeten zijn??
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic