Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

 

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

 

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari 2020 uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G. 

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

168 Reacties 168
Zara

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hallo,

sinds maart 2013 ben ik in het bezit van een iPhone 5.icm met Vodafone RED. Inmiddels heb ik deze geupdate naar ios 7.
En volgens de vodafone dekkingskaart zou ik in Den Bosch over een 4g verbinding moeten beschikken.
Op mijn toestel heb ik via instelllingen 4g aangezet. Mijn gsm inmiddels meerdere malen uit en aan gezet. Maar voor alsnog blijft er alleen 3G op mijn scherm staan.
Zie ik nu iets over het hoofd?

SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi!

Heb je al eens gekeken op de volgende site, https://www.vodafone.nl/4g/ en dan bij het kopje iPhone.
Klopt dit allemaal?
Flow

Gedreven Raadgever
  • 132Posts
  • 14Oplossingen
  • 29Likes
Hallo Zara,

Het heeft in dit geval waarschijnlijk te maken met je toestel. Ik begrijp dat je de IPhone 5 hebt. Deze ondersteund in tegenstelling tot de 5 S/C alleen de zogenaamde 1800MHz frequentie. Vodafone gebruikt deze frequentie alleen in drukke gebieden momenteel (kan in de toekomst ook in Den Bosch uitgerold worden). Momenteel is er in Den Bosch alleen de 800MHz actief. En laat deze je toestel helaas niet ondersteunen.

Dat is waarschijnlijk de reden waarom je toestel geen verbinding maakt met het 4G netwerk.

Check voor meer info dekkingskaart:https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml . Deze heeft een "layer" waar je de huidige 1800MHz gebieden mee kunt filteren. Toepasselijk de "4G voor IPhone 5" genoemd. Daar kan je toestel wel op het 4G netwerk.

Groeten,
Flow
klazina86

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik kreeg hetzelde smsje dat er 4g beschikbaar is.
Ik heb een HTC one maar ik heb geen flauw idee hoe ik 4G erop krijg....
iemand tips?

gr Klazina
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @klazina86 ,

Hiervoor heb je wel en RED abonnement nodig met 4G. Ga eens naar: Instellingen > Mobiele netwerken > Zie dan en lijstje van alle netwerken van 2G tot 4G (LTE) klik op LTE en je hebt hem!

Als je er niet uitkomt stuur ons dan eens en berichtje terug.
chantal078

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik heb mij laten vertellen dat het dataverbruik met een 4g verbinding zo'n 60% hoger ligt dan hetzelfde verbruik met een 3g verbinding, en dat ik voor hetzelfde verbruik dus een veel grotere databundel moet hebben. Kan iemand mij vertellen of het 4g netwerk echt zoveel meer mb's kost dan het 3g netwerk, en of een veel grotere bundel dus echt noodzakelijk is?

alvast bedankt!!
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
@chantal078 Als je alleen maar wat surft zul je niet veel verschil merken. Maar filmpjes worden wel in hogere kwaliteit geladen dus dat kost dan natuurlijk ook meer data. Je kunt een filmpje kijken in verschillende kwaliteitsklassen en daarbij hoort ook een ander verbruik.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @chantal078 ,

Jammer genoeg zijn de vodafone medewerkers hier ook weerniet van op de hoogte.

Maar ik zal u het antwoord maar geven dan, u verbuikt met 3G evenveel mb's met een handeling als op 4G.
"Het voordeel van 4G data het vele male sneller is, is helaas voor u een nadeel."

Bij deze uitspraak krijg ik vaak verontwaardige gezichten, maar uit onderzoek blijkt dat mensen meer internet gaan gebruiken omdat het sneller is. Zo zie je veel gebruikers die zeggen; "het is sneller als op wifi, dus zet mijn wifi nooit meer aan". Dan ga je inderdaad meer verbuiken.
Daarnaast kan 4G youtube filmpjes veel sneller in laden, daardoor kan u er voor kiezen om youtube filmpjes in HQ te kijken. Dit verbruikt dan ook meer data.
Ook het inladen van pagina;s gaat zoveel sneller, dat u sneller veel pagina;s voorbij gaat in de zelfde tijd als vroeger. Wat ook weer leid tot meer data verbruik.

U moet dus zelf beoordelen of u zich in kan houden, maar het blijkt dat circa 90% van de mensen dit niet kan. Dus ik zou aanraden een grotere data bundel te nemen.


chantal078

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Thanks @NetwerkFreak & @Arina

Ik verbruik nu tussen de 250-500 mb per maand (met 3g). Dan denk ik dat het verstandig is om in te zetten op 1-1,5 Gb per maand?? Is het trouwens mogelijk om de databundel tussentijds te verhogen of verlagen nadat ik een abo heb afgesloten?
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
@chantal078,

Hoe verbruik je doorgaans je internet. Wat doe je vooral? En dr belangrijkste vraag; kan je jezelf inhouden en dwingen toch op de slomere wifi te gaan?

Je kan je abbonomment altijd kosteloos verhogen. Aan verlagen zitten wel kosten verbonden.

RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Arina heeft hier wel gelijk in: video afspelen gaat in allerlei gevallen automatisch in hogere kwaliteit op 4G, dus het kan wel meer data gaan kosten dan op 3G omdat je in hogere kwaliteit kijkt. Je hebt hier lang niet altijd invloed op helaas.
Thijsvandijk

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vandaag gebeld door Vodafone na 4G gesmst te hebben aan 8888, met de vraag of ik wilde overstappen op een RED abonnement i.v.m. 4G (iPhone 5). Prijs blijft in ieder geval gelijk.
Ze zeiden dat 4G bij mijn postcode 6161 beschikbaar is, wat het ook is als ik de kaart bekijk, echter is hier waarschijnlijk een 800MHz ipv een 1800MHz. Dit vind ik wel een beetje jammer... Ze zeggen ja dit is beschikbaar maar het werkt dus niet...
Waarschijnlijk ligt de fout niet bij Vodafone maar bij Apple iPhone 5, dat deze op 800MHz niet werkt.
Toch jammer.
Wanneer komt er een 1800MHz in deze omgeving?

Groeten Thijsvandijk
benbousche

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een Samsung Galaxy S4 Active (GT-I9295). Het toestel zou LTE Cat. 3 voor 4G aan moeten kunnen. Heb alle laatste updates er op staan maar kan nog steeds geen LTE selecteren. Waar kan dit aan liggen?
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
@benbousche

Heb je wel een 4G ready abonnement of de toevoeging die ervoor zorgt dat je toegang tot 4G hebt?
benbousche

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Een Vodafone RED met 4G heb ik. Dus het zou moeten werken. Maar niet dus.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @benbousche ,

Inderdaad de Galaxy S4 Active zou dit in principe kunnen ondersteunen, op welke Android versie draai je nu momenteel?

Instellingen > Over het toestel > Android versie

EDIT: Zou je ook even kunnen kijken of er en software update beschikbaar is, thanks.
benbousche

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op dit moment Android 4.2.2. Kies geeft ook aan dat ik de laatste versie heb.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @benbousche ,

Samsung zal dan en update moeten uitrollen om gebruik te maken van het 4G netwerk, Samsung heeft al vermeld (dus eigenlijk ook beloofd) dat vele Galaxy toestellen en update zullen krijgen naar Android 4.3 waaronder ook de S4 Active alleen wanneer dit is weet ik helaas niet.
Die update zal ook ervoor zorgen dat de Gear smartwachtes comptabele zijn met de smartphones.

De S4 Active ondersteund deze frequenties: 850MHz, 900MHz, 1800MHz , 1900MHz , 2100MHz
en deze worden gewoon ondersteund.
basdewolf

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik kom er net achter dat ik waarschijnlijk nooit verbinding heb gehad met het 4g netwerk terwijl ik al geruime tijd een HTC One en een Vodafone RED (essential D) contract heb. Dus ik heb 2 vragen:

- Heb ik via mijn contract recht op 4g?
- Zo ja, hebben jullie enig idee waarom ik dan geen verbinding heb met 4g?

Mijn HTC One is up to date en zou volgens de netwerkinstellingen automatisch met LTE moeten verbinden.

Gr Bas
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @basdewolf ,

Als je en RED abonnement hebt met 4G erbij kun je gebruik maken van het 4G netwerk, maar! Dan moet 4G ook beschikbaar zijn in je regio mocht dit niet zo zijn dan kun je vanaf september in heel Nederland ervan gebruik maken :).

Controleer je dekking op: https://www.vodafone.nl/support/netwerk-en-dekking/dekkingskaart.shtml
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic