Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes

Overzicht netwerk Vodafone (2G, 3G, 4G)

Deze inhoud is verouderd en daarom gearchiveerd.

 

Lees meer

Met de uitfasering van 3G in februari 2020 is er het één en ander verandert op ons netwerk. In dit topic geven we kort een overzicht van onze huidige netwerkstatus.

 

4G
Sinds april 2015 heeft Vodafone landelijk dekkend 4G-netwerk. Dit is de “vierde generatie” van het mobiele internet. Het biedt razendsnel internet dat vergelijkbaar is met internet via de kabel en WiFi. De maximale pieksnelheid van LTE is 326 Mbps. Het 4G netwerk maakt gebruik van een combinatie van lage (800 Mhz) en hoge (1800 Mhz) frequenties. De lage frequenties hebben een groot bereik, hoge frequenties zorgen ervoor dat je ook op drukke locaties zoals festivals bereikbaar bent.

Om het 4G-netwerk optimaal te benutten is het volgende nodig:

1. Een 4G toestel
2. Een 4G simkaart
3. De juiste telefooninstellingen

Aanvullende informatie over hierover lees je in dit topic.

 

3G

Ons 3G netwerk is sinds 4 februari 2020 uitgefaseerd. Dit om meer ruimte te maken op het netwerk voor het verbeteren van 4G en 4G+  en uiteindelijk de uitrol van 5G. 

2G
Is je toestel niet geschikt voor 4G? Dan schakelt deze automatisch terug naar 2G. Via het 2G-netwerk kan je blijven bellen en sms’en. Via 2G kan je ook internetten: het versturen van een WhatsApp-bericht of icoon zal geen probleem zijn. Het ontvangen en versturen van foto’s in WhatsApp of het laden van filmpjes van Facebook, Instagram of YouTube kan alleen via wifi en 4G.

Het 2G netwerk blijft sowieso beschikbaar bij Vodafone tot het einde van 2024. Het 2G netwerk wordt op dit moment nog maar minimaal gebruikt voor data of belverkeer in Nederland. Maar Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. Als we 2G wél uitschakelen, communiceren we dit ruim van tevoren. 

Buitenland

Je kunt gebruik maken van 4G in het buitenland. Vodafone biedt 4G in meer landen dan andere providers. Met 158 landen hebben wij hét grootste 4G-netwerk ter wereld. Zo blij je bellen, sms'en en internetten met 4G-snelheden zoals in Nederland. Je abonnement geldt namelijk in de hele EU. Houd er wel rekening mee dat je soms in kleine dorpjes of afgelegen bosrijke gebieden minder goede ontvangst hebt. Hiervoor zijn we afhankelijk van buitenlandse providers.

Bekijk meer informatie over het gebruik van 4G in het buitenland op deze pagina.

Bellen via 4G/WiFi

Heb je op een bepaalde plek slecht bereik? Maak dan gebruik van bellen via WiFi/bellen via 4G. Met WiFi bellen kun je gebruik maken van WiFi om verbinding te maken wanneer er geen mobiel netwerk van Vodafone beschikbaar is. Sommige klanten nog problemen met het bereik binnenshuis. Meestal ligt dit aan de gebruikte bouwmaterialen voor onze huizen en kantoren zoals verbeterde isolatie of dikke muren. Daarom introduceren we bellen via 4G en WiFi. 

Bekijk informatie over dit onderwerp én de juiste toestelinstellingen voor jouw telefoon in dit topic

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

168 Reacties 168
StefanK85

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemorgen,

Onlangs heb ik mijn abbonement verlengt met de reden dat er eindelijk 4G zou zijn op de locatie waar wij momenteel woonachtig zijn (dit heb ik gedaan omdat er geen 3G dekking was...), nu heb ik middels mijn nieuwe toestel binnen en heb ik geen 4G dekking terwijl dit volgens de dekking kaart wel zo zou zijn, het enige wat ik krijg is GPRS en spoorradisch 3G (met een lage snelheid).

Wij wonen momenteel op een vakantiepark (ivm snelle verkoop eigen woning), en hier is shared internet (gecapped op 1.5mbit), dit is voor mij de hoofdreden om te verlengen met een toestel van 4G... (gezien ik zelf geen aansluiting heb voor "normaal" internet.

Zie onderstaande link van het gebied en wat jullie opgeven op jullie dekkingskaart.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/vodafone/geen4g.jpg

-Toestel iPhone 6
-Vodafone Red 75mbit 4G
ChaoticTiger

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas is Netwerk zowel 3G als 4G niet aanwezig in De Osse, en Brouwershaven !
Komen niet verder dan een e of gpsr dat zowel met Iphone 4 en 5 maar ook Ipad 2

Nicole67

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een samsung S5 met 4g ... Ik heb geen abonnement maar heb wel d 4g blokx aangezet ... Toch krijg ik bovenin het scherm geen 4g te zien maar 3g ... Hoe kan dit??.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Nicole67 ,

Staat je toestel ook wel op 4G/LTE? Dit kun je veranderen bij mobiele netwerken in de instellingen.
Domenicaax

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb sinds gister een mobiel van vodafone. Ik heb meteen de 4G blox ingeschakelt alleen het is een beetje onduidelijk. Is die dan automatisch aan of moet ik er nog iets voor doen voordat hij aan is?

Groetjes,

Doménica
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Domenicaax ,

1. Zorg ervoor dat je toestel 4G geschikt is.
2. Staan de instellingen voor 4G juist?
3. Check de dekking bij je in de buurt of 4G inderdaad beschikbaar is in je regio.

Als ik mag vragen, om welk toestel gaat het en gaat het om en abonnement of prepaid?
HGrijmans

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi,
Ik heb sinds kort een Samsung S5 mini die geschikt is voor 4G.
Tevens heb ik een Smart 200 abonnement wat volgens de verkoper ook 4G ondersteunt.
Ik woon in een gebied waar 4G netwerk aanwezig is (postcode 5981TJ).
De netwerkmodus staat ingesteld op LTE/WCDMA/GSM (automatisch verbinden)

Volgens mij voldoe ik dan aan alle criteria om 4G te kunnen gebruiken, echter mijn toestel geeft alleen 3G/H+ of G/E
aan in de statusbalk.
Moet ik nog iets instellen om 4G te kunnen gebruiken?

Groetjes
Hans
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @HGrijmans ,

Maak je misschien gebruik van en verouderde simkaart? Als en simkaart te oud is kan deze het 4G netwerk niet ondersteunen. Mocht dit het geval zijn bezoek dan even en winkel of neem hierover contact op met de klantenservice.
HGrijmans

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb inderdaad een oude simkaart (nog steeds mijn eerste van Libertel en ooit geknipt om in nieuwere toestellen te kunnen gebruiken).
ik heb bij het verlengen van het abonnement nog gevraagd of er een ander simkaart gebruikt moest worden voor 4G, maar dat was volgens de verkoper niet nodig.

In ieder geval zal ik dit nog eens navragen, bedankt voor de tip.

Hans
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @HGrijmans ,

Dan kan er enige verwarring zijn geweest. Neem dus even voor je simkaart contact op zie alle contact mogelijkheden op, www.vodafone.nl/support/contact/

Ik wens je en fijne dag toe maar zeker en Merry Christmas!
alj

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zijn er abonees in postcodegebied 2614S* die wel goede 4G-dekking hebben? Hier zelfs nauwelijks 3G of GPRS. Betreft in mijn geval een nagenoeg nieuwe iPhone 6 met de juiste instellingen en in de open lucht. Maar ook diverse nieuwe Samsungs hebben slechte dekking. Wel volop KPN-dekking. Ben benieuwd, b.v.d.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
@metallg Dan kun je het beste kijken naar de 4G-dekking voor iPhone5. Die is op 1800 MHz. Deze is echter niet landelijk beschikbaar
drkoen

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
sinds gisteren heeft mijn vrouw ook een vodafone abo (red), met iphone 6. zelf heb ik een iphone 5 (bel-sms-web-2-altijd met 4g blox). Nu zit zij thuis op het 4g netwerk, maar ik niet. al leggen we de telefoons op/naast/onder elkaar, ik kom er niet op. 500m van het huis vandaan kom ik wel op het 4g-netwerk. Ik heb geen rare hoesjes om mijn telefoon, dus daar kan het niet aan liggen.
Hoe kan dat?


4GMasten_nl

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
De iPhone 6 ondersteunt ook de 800 MHz frequentie, de iPhone 5 niet. 800 MHz heeft een (veel) groter bereik dan 1800 MHz, vandaar dat zij wel ontvangst heeft en jij niet.
daphnev8

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zie veel klachten over 4g en 3g.ik ben al 1 jaar bezig dat ik slecht tot geen berijk heb. Ben heel vaak niet berijkbaar omdat ik heel vaak niet ben aangesloten bij het netwerk. Tot heden is er nog geen reed aan gedaan. ben nu al paar weken bezig om het abonnement stop te laten zetten. Maar ook hier proberen ze onderuit te komen. Weet wel nooit meer vodafone mvg Erik
Megapaul

Stamgast
  • 82Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes
Ik heb sinds de uitrol van 4G meerdere keren contact gehad met Vodafone m.b.t. de 4G /3G dekking. 3G dekking is er zo en zo er vrijwel niet, 4G is wel aanwezig maar bij lange na niet wat het zou moeten zijn. Vaak kreeg ik hetzelfde antwoord; Zoals de dekkingskaart is indicatief en het omgevingsfactoren verhaal.
Ik heb 2 keer een medewerker aan de lijn gehad die verder keek en daaruit bleek dat de dekkingskaart op de locatie niet klopte. Dit zou worden doorgegeven en de kaart zou worden aangepast. Dit werd echter niet gedaan, bij navraag kreeg ik te horen ja de dekkingskaart krijgt een nieuwe opzet en dan (pas) verwerken de aanpassingen.

Wat betreft 4G wel dekking maar beroerde snelheid; max. 75 Mbit, praktische snelheid tussen 10 en 25 Mbit. Werkelijkheid hooguit 7 a 8 Mbit. Tevens werkte streaming niet goed wegvallende verbindingen en regelmatig traag internet.
Ook hier weer het dekkingskaart en omgevingsfactoren verhaal als ik hierover belde.
Totdat dat ik wederom een poging waagde en een medewerkster aan de lijn kreeg die verder keek. Ze gaf toe de dekking is niet wat het zou moeten zijn ik ga het doorgeven.

De dekkingskaart m.b.t. 3G is 2 weken later aangepast (nog iets te optimistisch) maar een heel stuk realistischer. Wat betreft 4G, op 8 April jl waren er werkzaamheden aan de desbetreffende mast. (postcode 1687) sindsdien is de snelheid prima thuis haal ik ruim 30 Mbit, elders in het dorp minimaal 20 Mbit. Ook streaming en het internet werkt nu goed. Ik hoop dat de werkzaamheden zijn voortgekomen uit mijn "geklaag" en de zeer behulpzame medewerkster. Echter zeker weten doe ik dat niet aangezien er geen verdere communicatie naar de klant wordt gestuurd m.b.t. de vervolgstappen.

Wat mij steekt is dat het dus wel aan het netwerk lag en niet aan de omgevingsfactoren.
Het is mijn ervaring dat de meeste medewerkers steeds met dat verhaal kwamen wat dus onzin bleek te zijn. Al met al is de 4G dekking nu goed. Al heb ik het gevoel dat het meer geluk dan wijsheid is. Een compensatie was niet mogelijk ondanks je voor iets betaald wat je niet krijgt. Sinds 8 april eindelijk wel.
MarcoMarijs

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goedemorgen,

Eindelijk heb ik een toestel (Galaxy S6 Edge) welke ook 4g kan ontvangen. Gaaf, want dan kan ik ook als we in onze caravan zijn fatsoenlijk internetten. Vorig jaar had ik er ook geen 3g-ontvangst.

Dat had je gedacht...

De dekkingskaart bekeken, maar helaas, op het stuk waar de camping zit (postcode 8075BL, 116) is geen 4g dekking.
Eigenlijk is in heel Elspeet nauwelijks tot geen 4g dekking.
Afgelopen zaterdag de proef op de som genomen, en inderdaad, geen 3g, geen 4g, alleen maar E (edge?). Niet vooruit te branden dus.

Gaat er nog wat gebeuren aan de 4g-dekking in die plaats?
Anders zal mijn volgende abonnement tóch KPN of T-Mobile zijn, die wel 4g-dekking hebben in dat gebied...
Ontwikkeling

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hi Paul
Je schrijft: "Wat mij steekt is dat het dus wel aan het netwerk lag en niet aan de omgevingsfactoren.
Het is mijn ervaring dat de meeste medewerkers steeds met dat verhaal kwamen wat dus onzin bleek te zijn. Al met al is de 4G dekking nu goed. Al heb ik het gevoel dat het meer geluk dan wijsheid is. Een compensatie was niet mogelijk ondanks je voor iets betaald wat je niet krijgt. Sinds 8 april eindelijk wel."

Ik onderschrijf dat volledig. Hetzelfde gebeurt nl ook met omzettingen van abbo's met 4G-geschikte nano simkaarten waarbij je in het geheel niet meer te bereiken bent.
Ook in dit geval ligt het aan van alles, maar niet aan Vodafone. Het siert bedrijven wanneer men de hand in eigen boezem steekt. Aan eerlijkheid is namelijk nog nooit een bedrijf ten onder gegaan. Met eerlijkheid en transparantie valt zoveel meer te winnen. Begrip, bijvoorbeeld.
Het is jammer, dat Vodafone dat niet inziet. Ik schrik heel eerlijk gezegd van de verhalen hier op het forum. Had ik dit voor verlengen geweten, had ik overgestapt.

Is het goedgekomen met je?
RvSch

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb afgelopen zondag mijn abonnement in de winkel vernieuwd en verlengd en kreeg hierbij direct de mogelijkheid om na een klein uur ipv 3G gebruik te maken van het 4G netwerk. Top dacht ik, net een nieuwe iPhone6s en snellere data!

Echter.....helaas. Inmiddels thuis aangekomen kon de eerste 2 dagen wel bellen, helemaal geen internet meer? Via helpdesk gebeld, bleek bij Vodafone de instelling op mijn abonnement niet goed te staan. Opnieuw opgestart, en opgelost.
Echter......helaas. Ik ontvang nergens 4G? Wederom helpdesk op woensdag gebeld, adviseert na enige tijd weer naar de winkel te gaan. In de winkel diverse testen, een nieuwe sim geprobeerd.
Echter.....helaas. Nu belt de winkelmedewerker intern met Vodafone voor raad. Deze collega meldt dat dit 4G probleem al enige tijd bekend is bij nieuw afgesloten abonnementen van na 9 Oktober en het probleem bij zeer vele voorkomt. Na circa 5 werkdagen zou het 4G het moeten doen. Ik ben benieuwd ?
Wat mij het meest verbaasd, zo'n groot bedrijf als Vodafone toch via een collectief geheugen hun in de 1e lijn medewerkers (helpdesk & winkels) informeert van zaken die al 'enige tijd bekend zijn' omtrent dit topic?
Echter......helaas. Als mij dit bij het afsluiten zondag was medegedeeld, prima. Weet het, dus hou er rekening mee.
Nu opnieuw moeten bellen en naar de winkel, voor info die al bekend is?

Erg jammer Vodafone.....
Esmee1

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Vodafone,
Ik probeerde deze vraag te stellen in de 24/7 support chat maar deze is al een tijdje niet meer beschikbaar. Ik krijg op elk willekeurig moment namelijk dat er geen medewerker beschikbaar is.

Daarom even zo. Ik heb een nieuw toestel waarmee ik op 4G kan. Echter heb ik mijn oude sim only abonnement gehouden. Dit abonnement had altijd genoeg GB's voor 3G gebruik. Is het zo dat ik met 4G meer ga verbruiken en mijn abonnement moet aanvullen met meer Internet?

Alvast bedankt
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic