Arina schreef:
Hey iedereen,
Ik wil het woordje coulance uit mijn eerdere post even toelichten.
Het is een extra dienst voor klanten om eerder te verlengen. Er mag dan ook 4 maanden voor de einddatum een nieuw toestel uitgezocht worden.
Dat het abonnement direct in gaat heeft ermee te maken dat er ook gelijk gebruik kan worden gemaakt van de nieuwe gunstigere voorwaarden. Het overgrote deel van de klanten neemt een ander abonnement ivm hun eigen wensen en voorkeuren en willen hier het liefst direct gebruik van maken. Door het direct in te laten gaan, kan dit ook en staan ze aan het eind van de maand niet met een torenhoge rekening met kosten die ze niet verwacht hadden.
Het is je eigen keuze om van tevoren te verlengen. Uiteraard mag dit ook op de einddatum, dan loop je ook geen kortingen mis van je oude abonnement. Dat het direct in gaat is niet alleen voor deze actie, maar voor alle acties die bij Vodafone gelden. Met uitzondering van sim-only abonnementen.
Als de actie niet aangepast was, had ik tegen het einde kunnen verlengen, gelukkig heb ik dat niet afgewacht want ik had het vermoeden al dat die actie omlaag ging (waarom anders een stopweek?).
Dus vrije keus is wat dat betreft scheef. Ik had liever dat mijn nieuwe abo braaf op de einddatum van mijn oude inging. Grappig genoeg kan je daar weer niet voor kiezen bij Vodafone. Wellicht omdat elke twee jaar de abonnementen ook weer duurder zijn en de nieuwe klant normaliter gelijk het hogere tarief gaat betalen.
En het is geen extra dienst, het is voor een provider een 'first strike' om een binnenkort vrijkomende klant te binden. Doe je dit niet, dan kan een klant 60 dagen van tevoren overal gaan shoppen en dan raak je hem steeds makkelijk kwijt. Nog steeds zijn de incentives voor verlengers lager dan voor nieuwe klanten bij veel winkels, ook met Vodafone abonnementen.
T-Mobile doet het andersom, die laat abonnementen later ingaan om mensen over de streep te trekken of om belminuten e.d. op te maken (dat wordt natuurlijk ook minder, het kartel heeft besloten dat belminuten niet meer houdbaar zijn).