Hey Stevie,
Ik had me zo voorgenomen om dit forum verder te negeren, maar het lukt me maar niet! Ik blijf maar lezen en na jou verhaal kan ik het weer niet laten om mijn gal te spuwen!
Zoals vele wil ik ook nog even vallen over punt 6. Hierdoor blijkt maar weer goed de verstandhouding tussen jullie als multinational en wij als klanten of potentiele klanten.
Voor de opening van jullie nieuwe filialen bedenken jullie een actie die van tevoren veel stof zal doen opwaaien: Een enorme korting voor de hele looptijd op een Vodafone-Red abonnement + telefoon!
Nog een idee van jullie om de actie op te schalen van een stom naar orkaan: Hoewel de filialen per twee en in etappes worden geopend, hadden jullie van te voren al bedacht om deze datums tegelijk aan te kondigen. Enorme partijen aandacht en publiciteit waren hiermee van tevoren gegarandeerd!
Hoewel deze actie groot moest lijken en zorgen voor enige mediaberoering, hadden jullie in werkelijkheid niet echt de intentie om vele duizenden liefhebbers van een dergelijk abonnement met telefoon te voorzien. Actievoeren is leuk, maar het mag natuurlijk niet teveel kosten.
Hoe los je dat dan weer op: We kondigen de actie groots aan, maar zetten in het klein op de flyer op=op! Hoewel jullie bij fabrikanten de telefoons per pallet bestellen, delen jullie er per filiaal slechts enkele tientallen per actiedag uit. Met jullie actiemethode stond dus van tevoren al vast dat jullie per filiaal er tientallen dolgelukkig zouden maken en vele honderden weer boos en teleurgesteld weer moesten afdruipen.
En dan het zieligst: Vele die al één of meerdere pogingen hadden gedaan om van jullie actie gebruik te maken en het graag nog een keer wilden proberen, ontnemen jullie de kans door ineens de actie zwaar te versoberen. Als excuus om “de enorme chaos en commotie die het heeft veroorzaakt”, maar in werkelijkheid natuurlijk omdat de reclame-impact van deze actie vele malen groter was dan op primetime in het ster reclame blok en daarmee alle doelstellingen gehaald!
En dan de after-(no)sales:
Had je pech in één van de winkels: Jammer dan!
Lang in de rij gestaan: Snel gaan zitten!
Van ver gekomen: Net zover weer terug!
En dan, na 65 pagina’s vol ellende op dit forum komt ineens punt 6 van Stevie voorbij:
Er is nooit een garantie geweest dat iedereen deel kon nemen aan de actie, dit hebben we vanaf het begin gecommuniceerd, mede door de op=op. Zie deze actie daarom a.u.b. niet als een recht, want al had je in de rij gestaan voor 24 maanden 50%, dan nog was dit geen garantie geweest. Voor de mensen die toen de actie zijn misgelopen is ook geen coulanceregeling opgesteld. Het is een extraatje, geen recht.
Beste Vodafone, Jullie hebben vele duizenden consumenten misbruikt met jullie PR-stunts. Voeren ogenschijnlijk een megagrote openingsstunt die in werkelijkheid zéér klein is door het beperkte aantal beschikbare telefoons met abonnementen. Jullie hebben ons (de consument) geen kans gegeven van tevoren hun kansen te berekenen door bijvoorbeeld het melden van een dag-limiet! De term OP=OP wekt valse hoop omdat de consument er niet vanuit gaat dat een nieuw te openen filiaal begint met slechts één vak telefoons in een stelling i.p.v. een vol magazijn. Jullie laten de consument met veel hoop het hele land doorrijden, nachten overslaan en vele ontberingen doorstaan terwijl hun kansen (onwetend) bijna nihil zijn! Verder is Vodafone zelf verantwoordelijk voor de nachtelijke ongeregeldheden bij de filialen door slechte organisatie en begeleiding doordat er bijvoorbeeld geen nummers werden uitgedeeld aan de vele wachtende deelnemers (logisch omdat zonder enige commotie de voorpagina’s niet worden gehaald). Vele onverrichte zake weer naar huis en last-but-not-least wassen jullie simpel de handen in onschuld, enkel vanwege de vermelding op=op!
Sterker nog… bij punt 6 staat er min of meer in het kort: EIGEN SCHULD EN BEKIJK HET MAAR!
Vodafone,
Ik vind jullie zeer laag bij de grond. De manier waarop jullie de consument misbruiken en belazeren met jullie pr-stunts en dan vervolgens nog natrappen ook is uitermate zielig. Amper begrip en geen coulance.
Een koude douche, maar dan wel met stikstof!