JH93

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Onverklaarbare hoog internet verbruik

Ik zit ook op onverklaarbare wijze over mijn tegoed heen.
Volgens vodafone zou ik op 31-07 om 18:14 uur 813.730 KB internet hebben verbruikt..
Dit terwijl ik nog NOOIT zoveel internet heb verbruikt en heel ''toevallig'' was dit allemaal precies op hetzelfde moment waardoor ze me geen sms hebben gestuurd met het bericht dat ik bijna over mijn tegoed heen zat.
Ik ben er van overtuigd dat dit niet klopt en heb daarom ook bewijs gevraagd maar natuurlijk hebben ze dat niet.
Ik hoor veel mensen die dit zelfde probleem hebben.. is dit bij jullie ook allemaal gebeurd toen jullie contract al opgezegd was en/of nummerbehoud is aangevraagd?
16 Reacties 16
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Hoi JH93,

Welkom op het Vodafone Forum, al is de reden minder leuk 😞

Het is natuurlijk niet fijn om onverwacht zo'n hoge rekening te krijgen.
Ik betwijfel of dit te maken heeft met jouw voorgenomen vertrek. Op welke manier heb je contact opgenomen en om bewijs gevraagd? Probeer het anders eens via Facebook of Twitter
justt-sandraa

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb precies hetzelfde. Net met vodafone gebeld en ze zei aan de telefoon dat ik gisteren super veel verbruikt heb, terwijl dit onmogelijk is aangezien ik op Wifi zat. Ik zit nu al 40 euro over mijn tegoed heen. Graag hier een verklaring voor
ansdresen06

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik blijk in 2 dagen tijd 2gb verbruikt te hebben, terwijl ik het meeste van de tijd op wifi zit.
Beetje moe wordt ik ervan.
Ben in staat om na 12 jaar op te zeggen, wel jammer dit
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi beiden, ik begrijp dat het soms moeilijk te geloven is dat je toestel in zo weinig tijd zoveel data verbruikt. Het kan echter wel. Het mobiele internet is tegenwoordig heel snel.

Als dan je wifi-verbinding wegvalt of je toestel die uitschakelt (bv als batterij-spaar-optie) zou het kunnen dat je dat niet eens merkt. Maar de meter begint dan bij ons natuurlijk wel te lopen.

Ik heb hier een voorbeeld van hoeveel data je in een bepaalde tijd kunt verbruiken. Bekijk dat eens?

http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Data-gebruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bund...

ansdresen06

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Een mooi verhaal.
Volgens mijn gegevensverbruik heb ik maar 424 mb gebruikt.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Dat is inderdaad altijd verwarrend. Er kan echter ook een error ontstaan in een toestel waardoor bepaald gebruik niet gemeten wordt, of verkeerd gemeten wordt. Ons netwerk kan geen verbruik meten dat er niet geweest is.
Ik snap dat het heel vervelend is en dat je de vraag bij ons legt, maar het moet echt in je toestel zitten. Daar kan ik niets anders van maken, sorry.
ArHu

Gedreven Liefhebber
  • 297Posts
  • 3Oplossingen
  • 28Likes
in android kan je onder menu->instellingen, kopje draadloos en internet optie "meer"->gebruik het verbruik zien per applicatie; 500MB is trouwens best veel, dan moet je veel muziek of video streamen, skypen of een grote update van de telefoon of een heel groot spel of kaarten van een navigatie app hebben gedownload. Normaal syncen van facebook,twitter, een paar email accounts, google+ + een beetje internetten is per maand ongeveer 200MB
Amir

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat heb ik dus ook onlangs. Vodafone Red Abonnement, € 49 per maand met 2gb internet en onbeperkt bellen.
Elke maand netjes binnen databundel gebleven, met apps bij gehouden wanneer ik bijna limiet bereikt heb dus dan oppassen. Thuis sowieso gebruik van wifi, dus zet ik data gelijk uit.
Krijg ik een dubbel zo hoge rekening omdat ik volgens vodafone in 2 dagen tijd meer dan 600 mb heb verbruikt. Als ik bewijs vraag over specificaties over waaraan ik mijn data heb verbruikt, is dat prive. Al geef ik toestemming, nog krijg ik geen bewijzen van.
Blijkt dus dat er een sms gestuurd was over dat data bijna verbruikt is, maar die heb ik ook niet ontvangen.
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Amir schreef:
Als ik bewijs vraag over specificaties over waaraan ik mijn data heb verbruikt, is dat prive. Al geef ik toestemming, nog krijg ik geen bewijzen van.

Hi Amir,

Dit klopt inderdaad. Volgens de wet mogen en kunnen wij deze gegevens niet inzien. Wij mogen/kunnen immers ook niet de inhoud van jouw gesprekken en sms'jes bekijken/beluisteren. We mogen dus ook niet kijken wat jij met jouw dataverbinding doet en welke apps of websites je bekijkt. Die informatie wordt niet opgeslagen in verband met jouw privacy.
miran

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook ik kwam erachter dat ik vorige maand 50 euro meer verbruikt heb voor gebruik van web.
Dat is niet veel als ik andere bedragen hoor, maar iedere euro is er een.
Voor deze maand zit ik er al overheen,dus dat wordt weer een heffing.
Belachelijk dat ze je niet kunnen vertellen waar dit vandaan komt.
Het kan wel zijn dat dit beschermt is, maar dan moet daar iets aan gebeuren.
ze kunnen je nu iets laten rekenen en je moet zelf maar raden waar het vandaan komt.
Ik krijg dan nu korting omdat ik altijd ruim binnen de bundel internet gebruik en naar mijn mening doe ik nu niets anders.Maar graag wil ik een oplossing voor wat ik kan uit of aanzetten om dit te voorkomen.


Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hoi Miran,

Vodafone houdt zich hierin aan de wet. Als je wilt dat deze regeling verandert dan zal de overheid deze privacy wetgeving moeten aanpassen. Als dat zou gebeuren dan betekent het dat bedrijven alles wat ik doe mogen opslaan. Dat vind ik persoonlijk een eng idee.

Misschien heb je iets aan de tips in dit topic om het hoge verbruik op te lossen: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Datagebruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bunde...
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
@miran,

Aanvullend op het antwoord van Vodafone Moderator Arina wil ik nog melden dat je op je uitgebreide factuur (in PDF-formaat) heel veel informatie kunt halen over je data-verbruik.
Iedere data-sessie staat gespecificeerd met datum, tijdstip en hoeveelheid verbruikte KiloBytes.
Wellicht helpt die gedetailleerd informatie om jou inzicht te geven in jouw onbewuste, ongewenste, hoge data-verbruik.
Het topic om je smartphone "dicht te timmeren" voor ongevraagd en ongewild data-verbruik heeft Arina reeds vermeld. Ik krijg gelukkig steeds meer positieve reacties op mijn bijdragen aan dat topic. Hopelijk ook van jou.

Verder kun je er op dit Forum voor pleiten dat Vodafone haar beleid wijzigt in:
Mobiele data-bundel verbruikt = automatisch mobiel internet-connectie uit.
Dus als jij je data-bundel hebt verbruikt. Dat het data-registratie-systeem van Vodafone dat signaleert. En dus automatisch jouw mobiele data-verbinding be-eindigt.

Eventueel kan dan in dat geval aangeboden worden dat je bijvoorbeeld 200 MegaByte kunt bijkopen, om de rest van de kalendermaand door te komen.
Twee concurrende telecom-providers van Vodafone hebben dat ook.
Dan kun je niet meer buiten je maandelijkse data-bundel heen gaan.

Succes !

Netwerker
peterb

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Precies hetzelfde probleem:
- heb 500mb per maand met maandelijks verbruik van gemiddeld 230 MB; meeste tijd zit ik op Wifi (werk & thuis)
- opeens op 2 october, krijg ik mail van vodafone dat ik nog 30mb over heb; vodafone beweert via telefoon dat ik op een diensdag 07:50 blijkbaar binnen 16 minuten 470 MB heb ogemaakt. ze kunnen me niet vertellen hoe en vertellem me dat dit met mn phone (iphone 4s) te maken heeft. dit is niet mogelijk want ik zit rond deze tijd altijd thuis op wifi en zelfs als wifi uitviel, wat ik betwijfel, sta ik rond deze tjd in de badkamer/ onder de douche zonder telefoon, dus raak het telefoon niet eens aan; zelf als het telefoonvan robeert apps te updaten, dan zal je dit met je wachtwoord moeten bevestigen. Verder zal ik niet eens weten hoe ik 470MB binnen een quartier kan verbruiken. Dat enige hoe dit kan is volgens mij skypen op mobiel internet. Vodafone app helpt neit, want laat alleen maar verbruik achteraf zien als het te laat is, heb geen enkele iphone app kunnen vinden die verbruik per app laat zien. En nee ik heb niks aan de instellingen van mn phone veranderd en nog niet geupdate naar ios7. Apple zegt dat het niet aan de telefoon ligt en zo veel verbruik binnen zo korte tijd bijna niet mogelijk is. Ook al 2x met vodafone gebeld en in een winkel geweest, niemand kan me vertellen hoe dit kon gebeuren en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen. Mail aan smartcrew werd niet beantwoord, bellen voor de 3de keer lukt niet omdat de telefoon lijn overbelast is, ondanks dat op site hier staat gemiddelde wachttijd is 1min.
Privacy is dus geen goed argument om dit probleem weg te schuiven, enige conclusie die ik kan trekken is dat het probleem bij vodafone ligt. Graag hoor ik hoe Vodafone dit probleem (ben blijkbaar niet de enige) gaat oplossen (compensatie) en hoe je zoeits in de toekomst kan voorkomen, want de verbruikApp helpt in dit geval niet, als je blijkbaar binnen 15min 500mb op kan maken zonder het te weten als je ff 15 min niet naar je telefoon kijkt terwijl je op wifi zit, dan heb ik ook niks aan een App die me dat achteraf verteld.
privacywet opheffen zal ik minder eng vinden, dan dat vodafone beweert dat dit niet hun probleem is en ze niks aan kunnen doen dat hun klanten onterecht betalen zonder te weten waarom.
graag een duidelijke reactie met oplossing ipv achter pricacy wet verschuiven. Thx!


Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Peter,
Ik raad je dringend aan eerst bovenstaande postings van Moderator Arina en ik-zelf (Netwerker) te lezen.
Vlak boven je eigen posting.
Verder raad ik je aan om via Wi-Fi alsnog IOS 7 te downloaden naar je smartphone en deze te installeren.
Onverklaarbaar hoog data-verbruik is een bekende bug in het IOS 6 besturings-systeem. Daar hebben wereldwijd al miljoenen mensen last van gehad. In IOS 7 moet deze 'bug' verholpen zijn.
Op diverse gespecialiseerde, engelstalige forums voor Apple iPhones zie ik het probleem van het onverklaarbare, torenhoge data-verbruik niet meer vermeld staan bij het IOS 7 besturings-systeem. Ik verwacht dat je bij IOS 7 geen last meer zult hebben van onverklaarbaar hoog data-verbruik.
Zeker niet als je ook nog eens alle instellings-adviezen voor de Apple iPhone opvolgt in het topic waarnaar Moderator Arina verwijst.

N.B. 470 MegaByte aan data-verbruik in een kwartier is onmogelijk.
Jij hebt 470 MegaByte verbruikt in tussen de tijdstippen:
01/10/2013 00:00 uur en
02/10/2013 07:50 uur.

Dus bijna 32 uur. Dat kan wel.
Kijk maar op je volgende Vodafone factuur.
De rest van de maand Oktober 2013 kun je geen mobiel internet meer gebruiken (op 30 MegaByte na).
Anders brengt Vodafone een tarief van : €0,10 per MegaByte in rekening. Bij de meeste abonnementen.


Netwerker
Eefje

Gedreven Meedenker
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dit zelfde probleem gehad een jaar geleden. 4g verbruik in 2 dagen zonder iets te doen. Na een hoop gezoek kwam ik er achter dat een mailtje (uitgerekend m'n whatsapp geschiedenis a een groot aantal mb) aan het versturen was en ergens ging dat niet helemaal goed en bleef hij dus hangen. Mailtje verwijderd en het probleem was over! Op de rekeningen a 200 euro na dan. Dus misschien een idee om even te kijken of er nog een mailtje staat wat blijft hangen.
peterb

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ok, Thanks! antwoord is in ieder geval waardevoller dan met helpdesk bellen of naar de winkel gaan.
dat zal een andere theorie bevestigen (apple bug), maar die werd weer door Apple in de store ontkend en zei zeiden daar dat ios7 dit ook niet oplost. wilde ik ff nog voorkomen om te updaten, aangezien heleboel mensen met ios7 ook niet blij zijn, maar goed , I ll give it a try. Een 'bug' zal dan de enig andere verklaring kunnen zn voor dataverbruik als je op (stabiel) wifi zit.Het zal ook wel mooi zijn als eindelijk een app komt, die verbruik per app laat zien.My datamanager komt dicht bij maar laat alleen maar gebruik in % van alles wat je met je phone doet, zien inclusief non inet based apps zoals music player, dus heb je ook niet veel aan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic