mstege

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Onverklaarbare hoge rekening

Hallo,
 
Ik heb al jaren een mobiele telefoon abonnement bij Vodafone, dit is al zeker een half jaar het zelfde abonnement, en iedere maand krijg ik dan ook een rekening in de zelfde orde van grootte. 
 
Dit tot ik gisteren een rekening kreeg van bijna 870 euro, volgens de specificatie veroorzaakt door een teveel aan data verkeer. Jullie begrijpen wellicht dat dit vraagtekens bij mij oproept, zeker omdat ik thuis gewoon een wifi verbinding heb, en omdat ik de 3g data eigenlijk alleen gebruik om whatsapp te versturen en het weer te bekijken. Ik heb geen ander 3G verbruik gedaan dan eerder. 
Tevens vind ik het vreemd dat de specificatie zegt dat ik iedere nacht precies om het uur 3g gebruikt (hiermee bedoel ik 01:04, 02:04, 03:04 Etc. Etc.) wat mij toch onmogelijk lijkt ten eerste omdat ik mijn mobiel dan niet gebruik en ten tweede hij op wifi staat.
Op de 12e van de maand heb ik volgens Vodafone 294 MB gebruikt (een internet sessie van 5 uur volgens de klantenservice) en ik heb op de 13e van de maand een smsje gekregen van Vodafone dat mijn databundel (200MB) voor 90% is gebruikt. 
Nu heb ik gekeken (30e) op mijn vodafone voor mijn huidig gebruik en staat dat ik er voor deze maand al met 920 euro eroverheen zit. Terwijl ik een sms kreeg op de 25e dat ik nog 75% had en heb 3G zelfs op de 29e uitgezet omdat ik die schikbarend hoge rekening zag.
 
Ik heb uiteraard gebeld met de klantenservice maar daar kreeg ik geen antwoord op mijn vragen en werd er gezegd dat ik 2 maart op kan zeggen. (Ze hebben al wel gezorg dat er geen internet meer word verstuurd naar mijn telefoon.
Zijn er wellicht financiele regelingen die getroffen kunnen worden in zo'n situatie aangezien het, naar mijn weten, mijn fout niet is.

 
Met vriendelijke groet
55 Reacties 55
draak85

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Bas,
 
Zie: http://forum.vodafone.nl/t5/Abonnement/0-000-MB-Data-verbruik-kost-bij-Vodafone-50-85/td-p/48280
 
Misschiern is het volgens de wet geen oplichting, maar ik zie het wel zo als ik voor 0,000 MB data (dus 0,000 belasting van het Vodafone netwerk) meer als 100 Euro moet betalen...
 
Met vriendelijke groet,
 
Draak85
Een ontevreden (ondertussen gelukkig) ex-klant
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hi draak85, zoals ook in dat topic meerdere malen uitgelegd wordt bij jouw abonnement het mb verbruik niet geregistreerd alleen de data sessies. Je betaalt per 15 minuten internet gebruik niet per mb, vandaar dat mb op 0 staat omdat dat niet voor jouw abonnement relevant is.
ravenconnect

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik ben ook slachtoffer, soortgelijke situatie. In 3 dagen meteen de hele datalimiet er door bij één van onze abonnementen (met de laatste Apple update; de anderen hadden oudere updates en bleven gespaard). Vorige maand een rekening van boven de 600 Euro, waar die anders rond de 150 lag. Ik ga een formele klacht indienen. Over de schuldvraag, ik geloof niet dat Vodafoon hier de schuldige is. Wel dat ze een verantwoordelijkheid hebben voor de producten en diensten, dus ook die producten van Apple. Als daar iets mis gaat in de software, waarom moet ik als klant daarvoor betalen? Zelf kunnen ze met Apple onderhandelen, dat moet ik als particulier maar niet proberen.
Zo hoorde ik ook dat de laatste update het zo instelt dat als wifi zwak is, je meteen over gaat naar 3G, automatisch. Dat kan je dan wel uitzetten maar het wordt er niet bijverteld. Je hoort het pas na onderzoek.
 
Het punt is dat je een overeenkomst hebt met een provider volgens hun voorwaarden. Die zijn niet onderhandelbaar. Als je er gebruik van maakt zoals je niet wilde, dan is er geen wilsovereenstemming en dan staat de geldigheid van de overeenkomst onder druk. De provider kan zich juridisch indekken, en dan is het aan de klant om via het oerwoud van regels de consumentenbescherming in te roepen.
 
Ik dacht dat ik de enige was met dit probleem. Nu zie ik dat het vaker voorkomt. Dat past niet meer in deze tijd nu we het een beetje zuinig aan moeten doen en dat ook bedrijven goed kijken naar verantwoordelijkheid, duurzaamheid en betrokkenheid bij de klant. Ik hoop voor de medewerkers van Vodafoon dat ze hun baan behouden en dat Vodafoon niet door dit soort ellende, die als ze het niet goed oplossen zeker niet alleen tot dit formum beperkt blijft.
 
Maar goed, we gaan maar Special Services en verzoeken om de rekening te herzien. Als ze dat doen en ons eerlijk tegemoet komen, ben ik zelf zo eerlijk om dat ook hier te melden.
simlockvrij

Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
er gaat iets fout met een update van Apple, jij verbruikt veel data, en Vodafone moet het dan maar gaan regelen? das wel een erg kromme redenering. waarom zou Vodafone met Apple moeten onderhandelen, en waarover?
je ben toch altijd zelf verantwoordelijk voor je dataverbruik en hoe je dit doet? 
 
en als de voorwaarden van je provider je niet bevallen ga je toch naar een ander, daar ben je vrij in.niemand verplicht je tot het afsluiten bij 1 bepaalde provider.
 
en als je het en beetje zuinig aan moet doen, kun je beter minder bellen en je data abonnement er af halen, en zo veel mogelijk opwifi doen, is toch puur en luxeproduct?
 
Ik hoop voor je dat ze je matsen bij special services, want zuur blijft het wel, maar ik zie niet wat Vodafone verweten kan worden.
 
succes iig.
 
ravenconnect

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Bedankt voor de reactie.
Bedenk wel: Als Vodafoon mij een Apple- product levert, waarom ben ik dan verantwoordelijk voor de mishaps? Dat is een principekwestie. Als je bij de autohandelaar een auto koopt, ga je daar toch ook terug als er iets mee is, en niet naar de fabrikant in het buitenland? 
 
Altijd goed om te overwegen om naar een andere provider te gaan. Bedankt voor de tip. Dat hangt voor ons af van hoe het nu afloopt.
 
Ook bij overstappen houden we het probleem dat we NU met een enorme telefoonrekening zitten buiten onze schuld. Misschien wel per ongeluk iets gedownload, maar daar komen we nooit achter. Argument is privacywetgeving en die is er om ons als consument te beschermen. Ik heb wel de raad opgevolgd om een te richten aan (en dat raad ik ook anderen aan):
Vodafoon Nederland
t.a.v. afd SSV
Postbus 1500
6201 BM Maastricht
 
Nu even afwachten. Ik blijf vriendelijk, ga niet schelden, en wil dit opgelost hebben.
simlockvrij

Gedreven Meedenker
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
ik weet niet wie er verantwoordelijk is voor de hoge rekening, maar vodafone kan er niks aan doen, die zijn hier geen partij in. 
als er al met een vinger gewezen moet worden, dan is het Apple, want zij maken het product en maken de update.
wat ik overigens vreemd vind is dat je aangeeft dat je misschien wel wat gedownloaded hebt?
 
je kunt op je rekening toch wel meer zien wat je hebt gedaan en wanneer dit gebeurd is? misschien vind je daar nog wat meer info op.
 
succes iig.
 
ravenconnect

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Op de rekening is alleen te zien dat er elk kwartier een kleine hoeveelheid data verstuurd wordt, zelfs als 3G uit staat. Zo kan je na enkele dagen al over je limiet heen zijn en na een maand dik erover heen. En als je niet bewust iets gedownloaded hebt, id dat wel vreemd.
 
Er zijn providers die je blokkeren bij een overschrijding van enkele malen het tegoed, of die je bellen met een aanbod om een andere bundel te nemen. Misschien heb ik te veel van Vodafoon verwacht.
 
Het kan een fout van Apple zijn. Ik heb alleen geen overeenkomst met Apple, alleen met Vodafoon. Vodafoon rekent een marge en heeft als vertegenwoordiger de verantwoordelijkheid om dit met Apple op te lossen. Zo zit dat in Nederland in de wet verankerd.
 
Ik heb overigens na bijna drie weken nog niets van Vodafoon gehoord (afd SSV), zelfs geen ontvangstbevestiging. Dat vind ik slordig.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Nee, je hebt een overeenkomst met Vodafone. Je gebruikt een apparaat van Apple op het Vodafone-netwerk en jij bent verantwoordelijk voor je gebruik. Als er iets niet klopt met het apparaat van Apple wat veel dataverkeer als gevolg heeft, ben jij verantwoordelijk naar Vodafone toe en is Apple verantwoordelijk naar jou toe. Zo zit de wet in elkaar in Nederland.
 
Overigens ben ik het helemaal ermee eens dat Vodafone mogelijkheden moet bieden om automatisch de verbinding af te sluiten als je X keer of X euro over je bundel heen gaat...
 
Standaard staat trouwens op veel Android-telefoons ingesteld dat ze toch weer automatisch 3G gaan gebruiken als wifi aan staat en als het scherm (lange tijd) uitstaat. De oplossing hiervoor is om je "mobiele netwerk" uit te schakelen bij de data-opties, dan gebeurt dat niet meer. Staat "mobiele netwerk" aan, dan schakelt hij gewoon op 3G over als je scherm uit staat. Bij Apple-producten kan dat ook gebeuren als wifi heel eventjes wegvalt (wat nogal eens gebeurt bij consumentenrouters). Ik weet even niet zeker of de energiespaarstand op een iPhone ook soortgelijke opties heeft als bij Android.
 
Suf dat dat standaard gebeurt, en erg lullig als je je mail vaak laat synchroniseren, maar dat hoge verbruik ligt dan echt aan je eigen onoplettendheid of aan de domme standaardinstellingen van je telefoon. Vodafone kan (en mag!) niet zien wat voor dataverkeer jij precies doet. Dat ligt aan jou en aan de apparatuur die je gebruikt.
syblina

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier een kopie van mijn mail aan vodafon ZONDER AANTWOORD GEBLEVEN !!!!

Goede dag,
Vandaag kreeg ik tot mijn groot schrik een sms van Vodafone dat mijn internet gebruik al boven de € 200 was.
Toen ik belde om te vragen hoe dat kwam, want ik gebruik alleen facebook, watsapp en google, werd aan mij verteld
dat het al 2 maanden grote bestanden werden of gedownload of gekeken op mijn mobiel WAT ABSOLUUT NIET ZO IS !!!
De medewerker aan de lijn lachte me bijna uit en deed geen moeite om me te helpen.....
Ik ben dus in paniek naar de winkel geweest waar iemand me eindelijk wou helpen met het zoeken van hoe en wat.
Wij hebben dus kunnen merken dat sinds januari heel veel KB werd gebruikt, bijvoorbeeld op 26-01-2012 : 286.292 KB
Toen ik vroeg hoe dat kon, zei de jongen dat het zeker door het downloaden van een film kwam, maar ik zou niet eens weten hoe het moet !!!!
Ik ben al bijna 10 jaar klant bij Vodafone en had eerder een prepaid. Toen ik een nieuwe mobiel wou kopen, werd het aan mij verteld dat ik
beter een abonnement met internet kon nemen, wat ik dus deed omdat het niet meer dan € 40 zou kosten.
NOG EENS IK GEBRUIK ALLEEN FACEBOOK, WATSAPP EN GOOGLE !!!
Ik weet niet wat aan de hand is maar het moet stoppen !!!!! Ik heb dus internet sowieso laten blokkeren.
Wat ik nu wil, is natuurlijk dat Vodafone geen € 313.78 van ons rekening opneemt voor iets dat ik niet doe.
Wilt u me aub helpen !!!!! Ik weet niet wat ik moet doen en huilen helpt niet om mijn situatie te verbeteren.
Kunt u aub bewijzen dat iemand mijn nummer ook gebruikt of zo ?
Het gaat nu al om € 500 voor 2 maanden, dat is mijn maand salaris.
De jongen van de winkel heeft mijn mobiel gekeken ( in Gouda ) en zei dat ik geen applicatie had die zoveel KB kon gebruiken.
Ik heb alleen de standard applicatie en die gebruik ik niet eens.
Smsen, fb, watsapp en af en toe google is alles wat ik wil en kan.
PLUS het verbruik van groot KB gebeurd soms in de nacht, rond 00.57 uur op 23-01-2013
Ik wacht op jullie hulp, neemt aub de tijd en de moeite om mij te helpen !!!!! Ik heb nu al zo spijt dat ik geen prepaid meer heb.
Met vriendelijke groet,
Mw ..... 


wat kan ik doen want bij desdsales doen ze niets en bij feedback ook niet !!!! Heb het geld van februari tegug laten storten maar en nu ? ALVAST BEDANKT VOOR JOUW HULP WANT JIJ HEBT MEER GELUK DAN IK GEHAD 
diana123

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Reageer ook mijn dochter is een zenuwinzinking nabij . Mijn advies op elk Forum je klacht (onderbouwd) vermelden. Tros Radar/Ombudsman/ enz. Facebook. Dit las ik dus net ...voor het eerst in mijn leven een huur achterstand door vodavone! Niemand die helpt.

2 jaar bijwillentekenen rekeningen van het oude contract die kniet kloppen over de honderden euros.
en ze stoppen niet. Ik ben slecht ter been en word steeds naar de winkel terug gestuurd. Wat ben ik boos maar vooral bang dat die 1000 euro mij mijn huis gaat kosten. Ankie Roos is mijn naam en ik huil al dik driemaanden
kindjes geen kleren. Sorry foutje hoor ik

niet alleen facebook maar ook mijn krant tv west en hart van nederland komen even babbelen...ook maar lid geworden van consumentenbond. we verrekennen het met uw volgende rek.
nu ben ik helemaal boos. Ook daar na gewoon nog hoge rek die verekend worden met het oude abbo....gaat een ander gek maken...morgen advokaat..
nu al dik duizende euros schade hierdoor.
mijn naam is ankie roos

Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Ankie, dat klinkt als een heel vervelend verhaal. Ik zie dat je dit op diverse plaatsen gemeld hebt, waaronder via onze facebookpagina. De details van je klacht zijn alleen nog niet bij ons bekend dus we kunnen op dit moment nog niets voor je doen. Al moet ik zeggen dat ik het vreemd vind dat er hoge rekeningen blijven komen als het toestel niets verbruikt qua data.
Ons netwerk kan immers onmogelijk iets meten dat niet gebeurd.

Mijn collega maartje heeft via PM om je gegevens gevraagd. Zou je die willen sturen? Dan kunnen we samen met je nakijken wat er aan de hand is en of we iets voor je kunnen betekenen.

PS. Ik heb de formattering van je bericht in verband met de leesbaarheid iets aangepast (ik heb aan de tekst inhoudelijk niets gewijzigd)
ReinoutS

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben vanmorgen netjes door Vodafone gebeld dat ik enorm over mijn bundel heen ben gegaan en of ik hier bewust van was. Toen ik vroeg om nadere informatie konden ze die niet geven aangezien de telefoon niet op mijn naam staat. Het leuke wil, de persoon waarbij hij op de naam staat zit in het buitenland.
 
Morgen kan de eigenaar van de rekening pas contact voor mij opnemen met Vodafone over de hoge rekening. Wat ik vreemd vind is dat ik op maandag ochtend 8:30 een SMS kreeg dat ik €100 over mij bundel heen zat en dat het 2 uur later in eens €248 was. Als ik even na ga hoe snel mijn internet is x de duur tussen deze 2 bedragen is dit onmogelijk. 
 
Ik heb nog niks te klagen aangezien er morgen pas contact opgenomen gaat worden. Ik hoop dat er een oplossing kan komen maar ik verwacht (na dit topic) weinig van. Dit is tevens niet de eerste grap die Vodafone met mij uitgehaald heeft, en mocht dit probleem niet tot een goed einde lopen zijn ze sowieso weer 4 abonnementen armer.
 
Ik ben benieuwd, ik hoop dat het avontuur goed afloopt. En als er geen juiste oplossing komt heeft het ook een leuke kant, het wordt dan mijn eerste bezoek aan de studio van Tros Radar. 
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi ReinoutS, wij kunnen ook niet oorzaak hiervan inzien. Echter is het in ieder geval wel fijn dat er telefonisch contact met de gebruikers wordt opgenomen om hem/haar te wijzen op het verbruik. Wellicht is een aanpassing aan het abonnement/bundel nodig om dit in de toekomst te voorkomen. Laat de contactpersoon hiernaar vragen zodra er telefonisch contact wordt opgenomen. Succes!
Blaat

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Wat een foute reactie van Vodafone in zulke zaken. Waar het om gaat is dat je klant helemaal geen onverwachte kosten wil, en zeker niet disproportionele kosten die in geen verhouding staan met de kosten voor Vodafone. Buiten bundel tarieven zijn simpelweg achterlijk. Vodafone zou de datadienst moeten afsluiten bij overschrijding of dat standaard als optie moeten aanzetten. Maar nee... Vodafone WIL JUIST dat je flink buiten je bundel komt. Bedragen van honderden euro's boven je normale abo zijn natuurlijk absoluut niet reeel. Betaal dan ook simpelweg niet. Vodafone op de hoogte stellen dat je niet in deze mate gebruik hebt gemaakt van internet en dat het bedrag in geen verhouding staat met de geleverde dienst/gemaakte kosten voor Vodafone. Laat het maar voorkomen bij niet meewerken Vodafone. Kantonrechter maakt gehakt van praktijken van Vodafone. Jep ze zullen je bangmaken met aanmaningen en een deurwaarder. Dit zijn nml simpelweg geen 'redelijke vervoedingen' en Vodafone biedt de klant geen mogelijkheid om dit te voorkomen. Waarom Vodafone (en andere providers) blokkeren jullie simpelweg niet dataverbruik boven de bundel? Dat willen klanten namelijk. Dit soort praktijken is ook al op tv geweest en Vodafone speelt dan mooi spel. En waarschuwen hooo maar.. of VEEL te laat. Vodafone maakt het bewust mogelijk dat klanten zulke absurde rekeningen kunnen krijgen terwijl diezelfde klanten dataverbruik geblokkeerd willen zien in zon geval. Technisch simpel te realiseren, maar onwil bij Vodafone.
Blaat

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Verzoek ook een gedetailleerde specificatie per brief of des noods persoonlijk ophalen. Want dat moeten ze zeker wel kunnen leveren aan jou persoonlijk. Het mag wel privacy gevoelig zijn, maar het zijn JOUW privacy gegevens dus die moeten ze op veilige manier aanleveren 😉 Sommige datahoeveelheden in korte tijd zetten nml helemaal vraagtekens... Knap dat een telefoon dat voor elkaar krijgt terwijl je op een laptop daar heel veel zeer bewust voor moet doen.
 
 
yhl

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Onverklaarbare hoge rekening
Ik heb voor mijn zoon sinds 27 april bij vodafone een abonnement ,het is nu 7 mei en zijn rekening bedraagt nu al 416,64 euro .
ik ben naar vodafone geweest en daar werd mijn vertelt dat er in de nacht van 29 op 30 april vanaf half 1 erg veel data is verbruikt voor meer dan 300 euro ,de telefoon is de deur nog niet uitgeweest en we gebruiken wifi
Op dit tijdstip sliep mijn zoon en als ik bij vodafone kijk staat er ook nog leuk dat hij van de 300 mb er nog 292 mb over is,hoe kan dit en wat kan ik er aan doen?
RobbieE

Gedreven Liefhebber
  • 345Posts
  • 46Oplossingen
  • 16Likes
Het is natuurlijk even schrikken als je zo'n hoge rekening krijgt! Wij kunnen voor je nakijken wanneer en hoeveel er verbruikt is, maar we kunnen niet zien welke app of toepassing verantwoordelijk is voor het verbruik. We werken altijd per kalendermaand. Op 1 Mei heb je dus een nieuwe bundel van 300MB gekregen. Via het forum kan ik helaas weinig voor je betekenen. Ik raad je aan om even telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice, of contact opnemen met de Web Crew via Social Media.
marjo

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook wij vorige maand een te hoge rek. en de volgende zit er ook al over heen..we zitten meestal oo wifi...met zeer sterk signaal..nu screenshot gemaakt van mb verbruik later weer fff gedaan en geen internet gebruikt..en tot onze verbazing zijn er gewoon mb s afgeschreven...!
emilevc

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb het zelfde probleem gehad met de telefoon van mijn zoon.
Het probleem ligt NIET bij vodafoon maar in het Android besturings systeem.
Op die tijden gaat hij zijn updates ophalen ook al heb je die zelfs uitgezet.
Ben je verbonden via WIFI dat doe hij diet toch via 3G waarom geen idee gewoon omdat het kan blijkbaar.
Ik heb toen de nieuwste software opgehaald van android en toen was het probleem verholpen.
Waarschijnlijk was het dus een bug waar android stijf zijn mond over dicht houd.
Maritvanduijn

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
Ik zit met hetzelfde probleem. Heb afgelopen maand mijn abbonement verhoogd van Vaak(€50) naar Altijd (€55). Toch heb ik een rekening ontvangen van €179, terwijl er bij My Vodafone stond dat ik nog ongeveer 400 MB over had. Gebeld met de klantenservice; "Sorry mevrouw, maar hier staat dat het toch via het internetverbruik komt, hier kunnen wij verder niks aan doen." Aangezien ik een arme student ben kan ik dit dus niet betalen. Evt wel in termijnen, maar hier moeten ze ook maar mee akkoord gaan.
Dan zie ik tot m'n verbazing nu een rekening van €85, en waar dat weg komt?! Bij My Vodafone staat nog 80 belminuten over en nog 600 mb..
 
Gr Marit
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic